Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Sveriges Radio Play: Problem med chromecast audio

"Sveriges Radio Play" strular vid stream till Chromecast audio trots att det har fungerat bra tidigare. Problemet uppstod någon gång runt jul.

Om man öppnar appen, direktstreamar P3, och sedan väljer att casta ljudet till en högtalare med chromecast audio support så funkar det inte. I appen så ser det ut som att det funkar (dvs det blir tyst, och ikonen som visar att den castar är aktiv), och på högtalaren ser det också bra ut (nätverksikonen blir blå, vilket den blir när man castar något till den), men det kommer inget ljud ur högtalaren.
Ibland kan man lösa det genom att sluta casta, och sedan försöka igen. men det funkar inte alltid.

Version av Sveriges Radio Play: 6.1.2.5403
Version av Android: 7.0
Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge

mvh Viktor

Kommentarer

  • Tack för tydlig felbeskrivning! Jag känner inte till att det ska finnas problem och behöver kartlägga detta närmare.

    Har du andra ljudappar som fungerar som vanligt?

    Är det samma problem ifall du startar ett avsnitt och castar istället för en direktström som P3?

    Håller sig castingen av P3 vid liv om du väl får igång den genom att avbryta och försöka på nytt?

    Tack för att du rapporterade in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    nu har jag undersökt lite närmare. Dagens test:

    Har använt appen för att casta till stereon tidigare idag, och det funkade som väntat, men jag tog en paus. sedan hände detta:
    appen igång, kör igång P3 direktsändning (ljud kommer ur telefonen som väntat), försök casta till stereon (har inbyggd chromecast audio), men det funkar inte. Ljudet fortsätter komma ur telefonen, men castikonen på appen ser ut som att den castar till stereon. trycker man på castikonen så ser allt ut som när man castar (man ser ett volymreglage och stop casting). väljer man stop casting så fortsätter ljudet komma ur telefonen men castikonen blir "tom" igen (som väntat). Försökte casta till stereon 5ggr till med samma resultat. försökte även casta till min google home, med samma resulat (fast ikonen visar google home istället för stereo).
    Testade även ett program som inte var direktsändning, med samma resultat.
    Försökte stoppa appen genom att visa alla appar som är igång och trycka på krysset, och starta den igen. men samma fel uppstod igen.
    gick till "application info" och valde "force stop", startade appen igen och då funkar det som tänkt.

    andra appar funkar som tänkt. Har bara testat spotify, och har då testat både spotify connect och google cast utan problem.

    en kommentar angående min första felbeskrivning ovan: jag är osäker på om telefonen blev tyst, eller om ljudet fortsatte komma ur telefonen. i övrigt stämmer det.

    mvh Viktor
    Viktor
  • "Håller sig castingen av P3 vid liv om du väl får igång den genom att avbryta och försöka på nytt?" japp
    Viktor
  • Vad är det för märke på högtalaren?

    Verkar det som att felet kom i samband med en uppdatering av appen, eller uppdaterade du den 21:a december, allt fungerade fint - och sedan, runt den 26 december, så upptäckte du att det inte längre går att casta som innan?

    Jag  vill alltså ringa in om det är appens kodförändringar eller något utanför (servrarnas säkerhetscertifikat t ex) som kan ha förändrats.

    Kan högtalaren eller telefonen ha uppdaterats på något vis i samband med detta? (Även om det visar sig att felet uppstod i samband med att Samsung släppt en uppdatering, fortsätter vi självfallet att felsöka, eftersom felet drabbar just vår app!)
    Annika Webbmaster
  • App-utvecklarna säger för övrigt att det under den release som kom innan julhelgen troligen inte finns någon förändring som bör påverka Chromecast.

    Om det var länge sedan du uppdaterat innan dess, så gjordes dock en större förändring kring castingen i höstas, vid den uppdatering där appens meny flyttades till nederdelen av appen. Vi skrev om hela hantering för Chromecast. Historiskt har vi hanterat det själva, men Google erbjuder nu en “färdig lösning" för att hantera sånt. I samband med den förändringen har det ironiskt nog kommit en drös arga kommentarer i Google Play om att appen nu fungerar sämre än innan med Chromecast ...

    Så om du uppdaterar vår app sällan, kan ditt fel hänga samman med denna nya hantering av Chromecast, annars är det troligen någon förändring utanför appen vi behöver leta efter. Utanför appen betyder inte att den är utanför Sveriges Radio.

    Tack för all hjälp att försöka förstå detta hittills och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • märket på de olika högtalare där jag sett problemet är två stycken olika sony-högtalare och en en google home.
    vet ej om det uppstod 21 eller 26 (var bortrest där).
    både högtalare, telefon och app uppdateras så fort det finns tillgängliga uppdateringar (dvs normalt samma dag för appen). vet dock ej om högtalarna uppdaterats då det sker automatiskt i bakgrunden. minns ej om jag uppdaterat telefonen.
    säg till om du behöver mer info.
    Viktor
  • Ok ... I november hade vi två lyssnare med Sony-castingproblem, som vi aldrig förstod vad de berodde på. Min kollega med samma typ av enhet som en av dessa lyssnare lyckades inte återskapa felet alls.

    Jag länkar upp de trådarna för att du också ska kunna se vilka likheter och skillnader det finns mellan ditt problem och deras:Likheten är påfallande. Felet har uppkommit utan att vare sig du eller vi har gjort någon direkt förändring - som vi kommer på. (Något har dock förändrats på något håll i kedjan - det är bara det att denna förändring gått under vår radar.)

    En skillnad är att de som hade felet i november inte fick problem med efterhandslyssning, medan ditt test med ett program gav samma fel som med P3.

    De lyssnarna kunde använda Tunein, så om du vill ha en work around tills vi fixat detta, är Tunein ett hett tips! P3 och alla andra kanaler finns i Tunein.

    Det trevliga med båda dessa trådar är att felet upphörde, men det trista är att vi inte aldrig kom fram till varför det uppstod och vad som gjorde att det löstes. Den ena lyssnaren föreslog försiktigtvis att felet kan ha upphört i och med att han "meckade med ngn google koppling med streamingen", men det upphörde utan någon manöver för den andra lyssnaren och jag vet inte konkret vad detta meckande innebar.

    Ett skott från höften:
    Testa ifall det hjälper att rensa appens cache:
    Clear App Cache - Samsung Galaxy S7 / S7 edge

    Jag har en extremt vag känsla av att något certifikat hos vår streaming-tjänst har uppdaterats och att appen inte känt av det (eller brytt sig om det eftersom det egentligen inte borde spela någon roll för funktionen). Men sedan råkar castingen till vissa enheter vara det där randfallet där det uppdaterade certifikatet gör att Googles casting slår bakut. Kan förklara att felet upphörde, den lagrade och inte längre matchande säkerhetsnyckeln (eller hur det nu fungerar) lossnade från cache-minnet efter ett tag.

    Men det är verkligen ett skott från höften. (Å andra sidan har jag skjutit en del buggar även från höften vid det här laget.)

    Om det hjälper, så är det högintressant och kan hjälpa oss att undvika denna typ av fel framöver genom att göra appen mer glömsk på rätt sätt - alternativt i alla fall snabbare tipsa om cache-rensning ifall fler lyssnare får liknande fel!
    Annika Webbmaster
  • Jag håller med om problemet.

    För mig samsung s8 och chromecast audio.  Felet kom efter uppdatering till det nya gränssnittet.

    Med SR PLAY går det bara att casta till SRS-X88 men inte till chromecast audio.
    Tune in funkar ok på båda.

    Testade i morse att rensa cache för både home och sr play men utan resultat.
    Martin
  • Hej.
    Just nu hitrar inte SR Play appen chrome cast audio enheten så det går inte att casta alls. Detta skedde efter att SR play appen tagits bort och sedan lagts till igen. Enheter som jag användrr har andriod 4.4.2 dvs gammal, men föregående version av appen fungerade.
    Fredrik Elgh

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy