Sveriges Radio Play: Problem med chromecast audio

"Sveriges Radio Play" strular vid stream till Chromecast audio trots att det har fungerat bra tidigare. Problemet uppstod någon gång runt jul.

Om man öppnar appen, direktstreamar P3, och sedan väljer att casta ljudet till en högtalare med chromecast audio support så funkar det inte. I appen så ser det ut som att det funkar (dvs det blir tyst, och ikonen som visar att den castar är aktiv), och på högtalaren ser det också bra ut (nätverksikonen blir blå, vilket den blir när man castar något till den), men det kommer inget ljud ur högtalaren.
Ibland kan man lösa det genom att sluta casta, och sedan försöka igen. men det funkar inte alltid.

Version av Sveriges Radio Play: 6.1.2.5403
Version av Android: 7.0
Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge

mvh Viktor

Kommentarer

  • Tack för tydlig felbeskrivning! Jag känner inte till att det ska finnas problem och behöver kartlägga detta närmare.

    Har du andra ljudappar som fungerar som vanligt?

    Är det samma problem ifall du startar ett avsnitt och castar istället för en direktström som P3?

    Håller sig castingen av P3 vid liv om du väl får igång den genom att avbryta och försöka på nytt?

    Tack för att du rapporterade in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    nu har jag undersökt lite närmare. Dagens test:

    Har använt appen för att casta till stereon tidigare idag, och det funkade som väntat, men jag tog en paus. sedan hände detta:
    appen igång, kör igång P3 direktsändning (ljud kommer ur telefonen som väntat), försök casta till stereon (har inbyggd chromecast audio), men det funkar inte. Ljudet fortsätter komma ur telefonen, men castikonen på appen ser ut som att den castar till stereon. trycker man på castikonen så ser allt ut som när man castar (man ser ett volymreglage och stop casting). väljer man stop casting så fortsätter ljudet komma ur telefonen men castikonen blir "tom" igen (som väntat). Försökte casta till stereon 5ggr till med samma resultat. försökte även casta till min google home, med samma resulat (fast ikonen visar google home istället för stereo).
    Testade även ett program som inte var direktsändning, med samma resultat.
    Försökte stoppa appen genom att visa alla appar som är igång och trycka på krysset, och starta den igen. men samma fel uppstod igen.
    gick till "application info" och valde "force stop", startade appen igen och då funkar det som tänkt.

    andra appar funkar som tänkt. Har bara testat spotify, och har då testat både spotify connect och google cast utan problem.

    en kommentar angående min första felbeskrivning ovan: jag är osäker på om telefonen blev tyst, eller om ljudet fortsatte komma ur telefonen. i övrigt stämmer det.

    mvh Viktor
  • "Håller sig castingen av P3 vid liv om du väl får igång den genom att avbryta och försöka på nytt?" japp
  • Vad är det för märke på högtalaren?

    Verkar det som att felet kom i samband med en uppdatering av appen, eller uppdaterade du den 21:a december, allt fungerade fint - och sedan, runt den 26 december, så upptäckte du att det inte längre går att casta som innan?

    Jag  vill alltså ringa in om det är appens kodförändringar eller något utanför (servrarnas säkerhetscertifikat t ex) som kan ha förändrats.

    Kan högtalaren eller telefonen ha uppdaterats på något vis i samband med detta? (Även om det visar sig att felet uppstod i samband med att Samsung släppt en uppdatering, fortsätter vi självfallet att felsöka, eftersom felet drabbar just vår app!)
    Annika Webbmaster
  • App-utvecklarna säger för övrigt att det under den release som kom innan julhelgen troligen inte finns någon förändring som bör påverka Chromecast.

    Om det var länge sedan du uppdaterat innan dess, så gjordes dock en större förändring kring castingen i höstas, vid den uppdatering där appens meny flyttades till nederdelen av appen. Vi skrev om hela hantering för Chromecast. Historiskt har vi hanterat det själva, men Google erbjuder nu en “färdig lösning" för att hantera sånt. I samband med den förändringen har det ironiskt nog kommit en drös arga kommentarer i Google Play om att appen nu fungerar sämre än innan med Chromecast ...

    Så om du uppdaterar vår app sällan, kan ditt fel hänga samman med denna nya hantering av Chromecast, annars är det troligen någon förändring utanför appen vi behöver leta efter. Utanför appen betyder inte att den är utanför Sveriges Radio.

    Tack för all hjälp att försöka förstå detta hittills och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • märket på de olika högtalare där jag sett problemet är två stycken olika sony-högtalare och en en google home.
    vet ej om det uppstod 21 eller 26 (var bortrest där).
    både högtalare, telefon och app uppdateras så fort det finns tillgängliga uppdateringar (dvs normalt samma dag för appen). vet dock ej om högtalarna uppdaterats då det sker automatiskt i bakgrunden. minns ej om jag uppdaterat telefonen.
    säg till om du behöver mer info.
  • Ok ... I november hade vi två lyssnare med Sony-castingproblem, som vi aldrig förstod vad de berodde på. Min kollega med samma typ av enhet som en av dessa lyssnare lyckades inte återskapa felet alls.

    Jag länkar upp de trådarna för att du också ska kunna se vilka likheter och skillnader det finns mellan ditt problem och deras:Likheten är påfallande. Felet har uppkommit utan att vare sig du eller vi har gjort någon direkt förändring - som vi kommer på. (Något har dock förändrats på något håll i kedjan - det är bara det att denna förändring gått under vår radar.)

    En skillnad är att de som hade felet i november inte fick problem med efterhandslyssning, medan ditt test med ett program gav samma fel som med P3.

    De lyssnarna kunde använda Tunein, så om du vill ha en work around tills vi fixat detta, är Tunein ett hett tips! P3 och alla andra kanaler finns i Tunein.

    Det trevliga med båda dessa trådar är att felet upphörde, men det trista är att vi inte aldrig kom fram till varför det uppstod och vad som gjorde att det löstes. Den ena lyssnaren föreslog försiktigtvis att felet kan ha upphört i och med att han "meckade med ngn google koppling med streamingen", men det upphörde utan någon manöver för den andra lyssnaren och jag vet inte konkret vad detta meckande innebar.

    Ett skott från höften:
    Testa ifall det hjälper att rensa appens cache:
    Clear App Cache - Samsung Galaxy S7 / S7 edge

    Jag har en extremt vag känsla av att något certifikat hos vår streaming-tjänst har uppdaterats och att appen inte känt av det (eller brytt sig om det eftersom det egentligen inte borde spela någon roll för funktionen). Men sedan råkar castingen till vissa enheter vara det där randfallet där det uppdaterade certifikatet gör att Googles casting slår bakut. Kan förklara att felet upphörde, den lagrade och inte längre matchande säkerhetsnyckeln (eller hur det nu fungerar) lossnade från cache-minnet efter ett tag.

    Men det är verkligen ett skott från höften. (Å andra sidan har jag skjutit en del buggar även från höften vid det här laget.)

    Om det hjälper, så är det högintressant och kan hjälpa oss att undvika denna typ av fel framöver genom att göra appen mer glömsk på rätt sätt - alternativt i alla fall snabbare tipsa om cache-rensning ifall fler lyssnare får liknande fel!
    Annika Webbmaster
  • Jag håller med om problemet.

    För mig samsung s8 och chromecast audio.  Felet kom efter uppdatering till det nya gränssnittet.

    Med SR PLAY går det bara att casta till SRS-X88 men inte till chromecast audio.
    Tune in funkar ok på båda.

    Testade i morse att rensa cache för både home och sr play men utan resultat.
  • Hej.
    Just nu hitrar inte SR Play appen chrome cast audio enheten så det går inte att casta alls. Detta skedde efter att SR play appen tagits bort och sedan lagts till igen. Enheter som jag användrr har andriod 4.4.2 dvs gammal, men föregående version av appen fungerade.
  • Hej!

    App-utvecklarna tittar extra noga just på Chromecast och i nästa version av appen kommer vi att ha uppdaterat en del av tekniken.

    Fredrik:
    Har du kollat så att telefonen och castenheten är uppkopplade mot samma wifi? Fungerar Chromecast i andra appar?
    Annika Webbmaster
  • Hej. Av ngn anledning så har detta börjat fungera igen. Jag har ingen aning om vad som förändrats. Så för min del så kan ni bortse från mitt inlägg. Mvh Fredrik
  • Hej! Jag skrev precis en ny tråd ang. att min smart tv inte tar ljudet när jag castar SR. Jag hittade sen den här tråden och testade då casta SR till Chromecast audio (testat två olika enheter kopplade till två olika förtärkare). Jag har samma problem här. Jag får pling-ljud som bekräftar att casting är igång, symbolen i appen blir vit, men ljudet fortsätter att komma från mobilen. Jag har en Samsung s7.

    Mvh
    Frida
  • Hej, jag har liknande problem. Vill casta ljudet till TV via Chromecast Ultra. Fungerade väl tidigare men strular sedan nytt UI i appen.

     Nu får jag typiskt upp en svart skärm på TVn där det står sverigesradio men de program som jag valt kommer inte dit utan de fortsätter att spela på telefonen (Samsung S7). Chromecast funkar bra med andra appar som t ex SVT Play och Spotify.
  • Hej!

    Det är en bugg. Vi kan återskapa samma sak och har förstått vad det beror på. Förhoppningsvis kan vi släppa en version av appen där denna bugg är rättad under nästa vecka.

    Jag frågade en av app-utvecklarna hur det "minst bökiga" sättet att ta sig runt problemet är. Hon sa:
    Det borde funka att svepa bort appen, som väg runt, När man ser lilla spinnern i början när appen startar borde det funka att casta igen.

    Hoppas att det fungerar hos er tills vi löst problemet! (Som jag skrev högre upp i tråden är annars Tunein ett alternativt sätt att lyssna där castingen fungerar som den ska.)

    Vi ber om ursäkt över de problem ni har fått genom buggen och tackar för att ni hjälpt oss att förstå vad som händer.
    Annika Webbmaster
  • Lägger SR upp alla sina podcast på TuneIn? Eller är det endast livestreaming?
  • Podcasts ska finnas där, alltså de program vi har här:
    Nedladdningsbara program

    Däremot kan du inte lyssna i efterhand på exempelvis musikprogram.

    Saknar du något program i Tunein, så hör av dig. Jag tror att poddflöden tyvärr inte "ramlar in med automatik", utan att vi kan behöva göra några handgrepp för att få in dem.
    Annika Webbmaster
  • Fredrik:
    Jag missade att säga att jag är glad över att felet du hade har upphört.

     Tack för att du berättade det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Problemet är delvis kvar efter uppdatering av både home och sr play. I andra appar fungerar det fortfarande felfritt.

    Som hjälp i felsökningen så kan man välja google cast högtalare och den syns som vald i sr play huvudsida(längst ner till vänster). När man klickar på cast-enheten i sr appen så öppnas rutan upp för vår chromecast audio där man kan välja voym men där står "ingen enhet vald". Där vrukar normalt stå sr play, tune it eller vad man nu har valt.

    Workaround som funkar: stänga både google home och sr play  och sen köra igen.

    Min enhet Samsung S8.

    Ha det gott!
  • Jag har precis samma problem på min Huawei P10 till Chromecast audio (CCA). Använder SR ver, 6.1.6 och android 7.0.

    Samma symptom som tidigare har nämnts i denna tråd. Ser ut som att jag kopplar upp mig mot CCA men inget ljud ur högtalaren. Har testat med tre andra CCA med samma utfall.

    Från min Samsung tablet har jag SR Play ver. 3.7.4 och där fungerar det klockrent.

    //W
  • @Annika, 2018-01-26 skrev du: "... Förhoppningsvis kan vi släppa en version av appen där denna bugg är rättad under nästa vecka.".

    Är denna version redan släppt?  Har samma problem sedan några månader och har inte märkt någon förbättring sedan ovanstående kommentar.  Lösningen är att (som andra redan nämnt= att gå in 'Application Info' för SR appen och göra 'Force Stop'.  (Rensa cachen räcker inte.)

    @SR et al., finns en riktigt/detaljerad CHANGELOG file för SR appen att se någonstans? Det hade varit användbart.

    Tack

    Systemdetaljer: Nexus5X samt MotoX4 med Android 8.1.0 med SR 6.2.0.5429. Kan bekräfta att SR appen har problem att casta till Google Home 1.30.111204 (EN_US).

  • Jag har fortfarande samma problem (se min kommentar från 2018-03-01).  Just nu har jag SR v6.2.2.5436 on Android 8.1.0.  Min fråga från 2018-03-01 kvarstår; har ni rullat ut buggfixen ni nämner 2018-01-26 eller ej?

    Vad som kan vara till hjälp i er felsökning är att förutom att cast-ikonen markera att SR appen är castar (i mitt fall till en Google Home) så visar även volymkontrollen att det finns en cast.  Vad jag precis upptäckte är att när man ändrar castvolym på mobilen så vara Google Home och ändrar volymen.  Dock fortsätter ljudstream på mobilens högtalare.  Det är precis som ljudstreamen inte "lämnas över" korrekt.
  • Mina problem kvarstår också. Många gånger måste jag starta om appen, ibalnd flera gånger, för att kunna använda Chromecast. När jag använder Chromecast med SVT Play eller Spotify så kan jag ändra volumen med telefonens volyminställning, men med SR Play måste jag klicka in på castmenyn och ändra där - inte standard och inte så användarvänligt.

    Min rekommendation är att göra mer användartester. Jag ställer gärna upp!
    /Martin

    PS
    Sen har jag en del problem när det gäller övergång mellan Wifi och 4G, men det hör säkert hemma i en annan tråd.
  • Hej, Jag har haft problem i flera veckor med att chromecast-ikonen inte dyker upp i många appar i min Huawei P10 (bland annat sr play och svt play). Jag har försökt avinstallera apparna och installera igen samt återställa telefonen flera gånger utan resultat.

    I går löste jag problemet. Jag har varit beta-testare för appen "google play services". Jag prövade att gå ut ur beta-gruppen och i stället installera den publika versionen av "google play services" och vips så kom chromecast-ikonen tillbaka i alla appar.

    Hoppas det är till hjälp för någon annan.
  • Hej!
    Jag har också problem med att lyssna på SRplay genom Chrome. Får bara svävande svar av SR support. Det konstiga är att det bara är SR (och till viss mån även SvT) som strular. Spotify, Netflix, Youtube och Storytel funkar bra. Är lite kritisk till att SR tar så lätt på frågan. Jag tycker att mycket talar för att bristen ligger på SR's sida.
  • Hej allesamman, och förlåt över den obefintliga responsen från vår sida!

    Ni har rätt i kritiken mot oss. Felet har funnits länge och påverkar många besökare och våra uteblivna svar gör inte saken bättre.

    Bristen ligger till största delen på vår sida även om det, som hos Staffan som skrev hit den 25 april, har funnits andra faktorer som också spelar in.

    Har ni som skrivit in hit testat den workaround som Martin skrev om redan i februari, att stänga både Google home och sr play  och sen köra igen?

    Jag skulle tro att det räcker med att starta om Play-appen, eftersom det är just i vår app som det blir "fel state" - enheten som det castas till kan nog förbli öppen. Som jag skrev den 26 januari:
    Det borde funka att svepa bort appen, som väg runt, När man ser lilla spinnern i början när appen startar borde det funka att casta igen.

    Martin:
    Tack för workaround!

    Känner du till att vi har en app för just Google home?
    Lyssna på de senaste nyheterna via Google Home

    Wasti:
    Tydlig felbeskrivning! Tack.

    I samband med att vi bytte tekniken för en massa hantering för Chromecast, som vi tidigare hanterade själva, och gick över till "Googles färdiga paket" blev det bekymmer. Några av dessa löste vi i vintras, men sedan har Chromecast-problemen inte fått den uppmärksamhet de borde ha fått. Vi har nämligen planerat att göra ett större arbete med andra förändringar kring Chromecast och tänkt att "vi då kommer att lösa dessa problem på köpet". Men tiden går och vi har fortfarande inte hunnit genomföra den förändringen, så vi behöver se över de problem ni rapporterar in separat!

    Henrik:
    Vi gjorde några Ios-buggfixar kring Chromecast, men ni som skriver här har främst Android. Jag ser vad som egentligen hände med den lösning som jag vet att utvecklarna höll på med.

    Om den lades på is, vill jag kunna förklara varför. Om den releasades vill jag vara tydlig med vilka fel den löste - och vilka som återstår!

    Martin T:
    Tack för erbjudandet om att vara med och testa! Här står hur du kan vara med:
    Vi rekryterar testpublik i hundratal – vill du också vara med och hjälpa till?

    Staffan:
    Bra att du kunde se sambandet med en betaversion av Google Play services och casting-problemen.

    Just Chromecast är en av de funktioner där appen har en koppling till G. P. services, något jag rätt nyligen insåg efter en intressant fråga från lyssnaren Emil:
    SR appen kräver Google Play services

    Som framgår av de andra inläggen i denna tråd, är det dock andra problem med appens casting.

    Johan:
    Tack, din kritik är helt befogad. Vi tar till oss den och försöker komma vidare med problemen!
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförligt svar, och kul att ni har nytt fokus på chromecast. Jag tror det är helt rätt att prioritera denna funktionalitet.
    Jag har fortfarande samma problem som när jag startade tråden. Det funkar dock rätt ofta att "swipa" bort appen och starta igen, men ibland måste man göra en "force stop" för att få igång det.

    Ser fram emot en uppdatering snart!

    Mvh Viktor
  • Viktor:
    Bra att workarounden fungerar "för det mesta" (och att force stop hjälper när den inte fungerar), men trist att den ens behövs!

    Alla:
    Den buggfix jag aviserade som "på gång" redan i januari, fastnade på grund av att vi stod inför en uppgradering av hela Chromecast-funktionen. Vi trodde då att den uppgraderingen skulle ske snart, och det visar sig nu i efterhand att det inte stämmer.

    App-utvecklarna försöker nu bryta ut just detta problem till en egen bugg som vi kan lösa utan att behöva ta hänsyn till när vi gör den lite större uppgraderingen av Chromecast.

    Observera att jag inte kan utlova någon snar förbättring. Men jag kan lova att vi förstår problemet och tar det på större allvar än vad som framgått av de senaste månadernas uteblivna respons ...
    Annika Webbmaster
  • ok, säg till om ni behöver mer detaljerad info om hur man kan återskapa buggen.
  • Tack för erbjudandet. Om utvecklarna behöver någon hjälp, så hojtar vi till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    En ny version av Android-appen, Sveriges Radio Play 6.4.2.5460, har nu släppts till 50 procent av lyssnarna. Tyvärr är det slumpen som avgör vilka av er som hör till den halva som kan uppdatera (men om loggarna och lyssnarna inte indikerar några nya konstigheter, så får alla del av denna uppgradering inom kort).

    En av de buggfixar som finns med ska göra appen bättre på att hantera Chromecast, och vi är självfallet intresserade av att höra hur det fungerar hos er!

    Jag hoppas verkligen att det mesta är löst med den nya versionen, men om det finns några återstående Chromecast-problem, vill jag snabbt ringa in dessa så tydligt som möjligt, så ni som kan uppdatera appen får gärna lämna återkoppling!
    Tack på förhand
    Annika Webbmaster
  • Alla:
    Den version av appen där castingen fungerar bättre är nu ute så att alla Android-användare kan uppdatera. Om någon av er har kvarstående problem sedan ni uppdaterat appen, så vill vi förstås veta det!

    Martin T:
    Förra veckan länkade jag till en text om rekrytering av beta-testare. Det visade sig att den texten är inaktuell, så jag har uppdaterat den.

    Just nu söker vi inte fler testare. Ni som skrivit i forumet och visat intresse för att vara med i användartester försöker vi webbmastrar förstås kontakta nästa gång vi behöver fler testare!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu söker vi testare av Play! Hittills har jag framförallt tipsat lyssnare som saknar en spelkö, eftersom det är en nyhet i den beta vi nu lanserar, men vi vill förstås ha all hjälp vi kan få att exempelvis hitta castingproblem och annat.

    Ni som vill hjälpa oss att göra appen bättre, får gärna anmäla er här:
    Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!​​​
    Annika Webbmaster
  • Vill bara säga att buggen verkar vara fixad i och med den nya versionen av appen. Härligt!
  • Hej.

    Har ni även löst problemet på iOS?
    Jag har haft samma problem att inte kunna skicka ljud från min SR Play app till min Chromecast Audio.
  • Fungerar det inte alls, eller går det att få igång på något av de sätt som beskrivs ovan?
  • Det går inte alls. Jag försökte med en SR extra sändning. Jag fick endast upp mina AirPlay-enheter inga Chromecast visades i listan.
  • Är det en Chromecast Audio-mottagare du har eller är det något annat som stöder CA?

  • Johans fråga om regelbundna avbrott i SR Play är flyttad till en egen tråd:
    SR Play, Android: streamingen avbryts efter 5 -10 minuter

    Peter, om du berättar vad det gäller för högtalare eller liknande, så vill vi förstås lösa problemet!

    En vanlig orsak till att det inte fungerar, är högtalaren inte använder sig av "standard-Chromecast" där alla appar fungerar, utan i stället har inbyggt stöd för ett fåtal stora ljudtjänster (som Spotify och Tunein). Ibland kan appen då ansluta med Bluetooth, men många lyssnare föredrar att lyssna på Sveriges Radio genom Tunein istället i det läget.
    Annika Webbmaster