Sveriges Radio Play startar inte i Google Home

Hej
Jag har skaffat en Google Home och försöker lyssna på Sveriges Radio.
Det fungerar bra med att säga 'Starta P4 Stockholm' då det startar upp Tunein med rätt kanal.
Når jag försöker starta det via kommandot 'Prata med Sveriges Radio' kommer det bara ett pling och allt tystnar. För några dagar sedan kom en del förklaringar om vad man kan lyssna på och göra samt fråga om önskad kanal. Troligen har jag lyckats pilla på fel inställningar någonstans i apparna Home eller Assistent eller någon annanstans. Så vilka inställningar KRÄVS för att starta Sveriges Radio i Google Home högtalaren?
Har installerat om Google Home+Google Assistent+Sveriges Radio Play utan resultat och startat om alla inblandade enheter.
Jag kör via en ASUS platta utan SIM-kort.
PS.Det jag hann höra verkade annars BRA så jag skulle vilja få tillbaks det!

Kommentarer

  • Hej Roger!

    Det ska bara vara att göra som du gjorde, säga "Hej Google, prata med Sveriges Radio".

    Läs och lyssna hur du kan göra här:
    Första smarta högtalaren på svenska
    Annika Webbmaster
  • Snälla, läs igenom allt jag skrev och försök svara på min fråga!

    Troligen har jag lyckats pilla på fel inställningar någonstans i apparna Home eller Assistent eller någon annanstans. Så vilka inställningar KRÄVS för att starta Sveriges Radio i Google Home högtalaren?
    Har installerat om Google Home+Google Assistent+Sveriges Radio Play utan resultat och startat om alla inblandade enheter.
    Jag kör via en ASUS platta utan SIM-kort.
  • Det var svar på det du skrev. Om det inte fungerar, ligger troligen felet tidigare i kedjan. Fungerar andra appar?

    Testa vad som händer om du säger:
    "Hej Google, prata med SOS Barnbyar"

    (Mer om den tjänsten kan du läsa här: Prata med SOS Barnbyar och Google Assistent)

    Annika Webbmaster
  • Du behöver alltså inte ha exempelvis Sveriges Radio Play installerat.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Det har varit ganska skakigt från Googles sida den senaste tiden och vi har också upplevt detta problem. Alltså, när man säger "Hej Google prata med Sveriges Radio" så vaknar Google Home, tänker en stund och sedan somnar igen utan någon respons. När vi sedan testat igen efter en stund har det fungerat. Ibland har det fungerat genom att gå förbi välkomstmeddelandet: "Hej Google fråga Sveriges Radio om P1". Men även detta fungerar bara ibland.
  • Tack Tobias!

    Roger, hur går det för dig?

    Tobias, som du fick svar från, är en av utvecklarna bakom denna tjänst, så när han skrev "vi har också upplevt detta problem" så är "vi" alltså mina kolleger på Sveriges Radio ...
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nu hittade jag hur man måste göra för att få det att fungera. Istället för att säga 'Hej Google' som jag alltid sagt, bytte jag till 'OK Google' och då hoppade Sveriges Radio igång. Simpelt!!!!!
    Tack för hjälpen ändå!
  • Stort tack, det här har redan hjälpt andra lyssnare och vi har fått en viktig ledtråd till varför en del får felet hela tiden, medan andra aldrig fått det ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster