Chromecast Audio: Svårt att avsluta + casting som startar oönskat

Jag använder en Chromecast Audio och castar från en Android OnePlus 6 mobil. Allt fungerar bra tills jag ska stänga ner och sluta casta. Då blir det strul och jag har problem att sluta att casta. Jag har provat lite olika varianter, t.ex. att först stoppa uppspelningen för att därefter välja "sluta casta" eller att bara stänga appen och sen öppna den igen. Men dessvärre så fortsätter ljudet ofta - inte alltid - att strömma ut i högtalarna.

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Jag känner inte igen felet, men har trots det en teori om vad felet beror på. Vid castingen flyttar aktiviteten över från appen till en "casting-service", men dessa ska prata med varandra och det ska förstås gå att avbryta castingen från appen.

    I Android finns det dock ett par olika funktioner som är till för att appar inte ska förbruka resurser i bakgrunden, som gör att appen dödas när mobilen uppfattar det som att den inte används.

    Om denna teori stämmer, bör det fungera att stänga av castingen om du bara castat ett kort tag (hur länge vet jag tyvärr inte). Det kanske också går att "skaka liv" i vår app om du testar att byta kanal och därefter stänger ned castingen. Eller går det inte heller att byta kanal under castingen?

    Det var ett tag sedan jag undersökte olika sådana funktioner på just OnePlus så det kan ha tillkommit någon annan inställning den senaste tiden som ger liknande resultat, men jag tror att är batterioptimeringen (under inställningar) som ställer till det. Om den är inställd på "intelligent kontroll" så testa med "optimera inte" och se om det hjälper!

    Berätta hur det går, så återkopplar jag både till de kolleger som utvecklar appen och de kolleger som arbetar med just castingen. Innan jag ber dem kika på detta vill jag dock veta om teorin med att appen dödats (eller snarare försatts i djup sömn?) verkar korrekt och om det hjälper att undanta från optimering!
    Annika Webbmaster
  • Jag upplever samma problem. Jag kan pausa i appen, stänga ner appen och gå hemmifrån. När jag kommer hem igen är radion på i mina chromehögtalare.
  • Hej Cristoffer.

    Vi app-utvecklare kan inte återskapa det problemet du beskriver. Slutar du casta innan du stänger ner appen eller pausar du bara och stänger ner appen? Funkar det bättre om du slutar casta innan du stänger appen?

    Vilken version av appen har du?
    App-utvecklare
  • Jag har ständigt det här problemet och har provat att stänga ner på olika sätt. Det fungerar bäst om jag först pausar ljudet i appen, därefter väljer "sluta casta" för att därefter stänga appen. Efter att jag har valt "sluta casta" så brukar jag kontrollera att den verkligen har slutat genom at starta ljudet igen och då bär ljudet komma i telefonen och inte i Chromecasten. MEN titt som tätt "hoppar ljudet tillbaka". Dvs efter att jag har slutat casta OCH stängt ner appen så när jag startar upp appen igen så kommer ljudet i chromecasten nästa gång och inte i mobilen. Då måste jag åter igen avbryta castningen. Mycket störande!
  • Jag har version 21.8.1 (14974) och har en Oneplus 6 med Android 10.3.12.
  • Ja, enda vägen att veta att man garanterat kopplat bort SR Play är att istället casta ljudet från någon annan app tex Spotify.

    Jag har senaste versionen 21.8.1 som finns för Android
  • Jag känner igen beteendet som Christoffer skriver om dvs att han stänger ner men när han kommer hem så står ljudet på trots att han har stängt ner.
  • Hej och förlåt för att ni aldrig fick svar!

    Casting där appen har dålig koll på högtalaren
    Jag sammanställer olika problem för att utvecklarna ska ha ett bra underlag när de framöver tar ett "omtag" om castingfunktionen.

    Många fel, som det problem att sluta casta som Erik skrev om redan i januari, hänger samman med att appen "inte pratar som den borde" med den enhet den castar till, så att "stopp-kommandot" inte når fram. (Liknande fel är att det inte går att byta kanal eller ändra ljudvolymen via telefonen.)

    Oönskad casting
    Det ni beskriver, där castingen/uppspelnuingen avbryts (om än med förhinder) men sedan drar igång oönskat, har möjligen samma grundorsak, men vi behöver förstå problemet bättre.

    Vi har inte kunnat återskapa det felet och ni två är (vad jag vet) ensamma om att rapportera in det vid casting. Däremot har jag sett liknande problem med Bluetooth-anläggningar.

    Tekniska förutsättningar
    • Erik castar till en Chromecast audio från vår app i en Oneplus 6
    • Cristoffer: Vad castar du till? Från vilken mobil?

    Vad castar ni?
    Vilken eller vilka kanaler eller program har ni märkt felet med? Är det denna kanal/det programmet som tjuvstartar, eller kan ni ha lyssnat på ett program i efterhand och sedan drar castingen igång med en direktsänd kanal?
    När jag kommer hem igen är radion på i mina chromehögtalare.
    Är appen igång när detta inträffar, eller kan det ske även om appen exempelvis är bortsvept? Om du lyssnar med appen, kan det då komma ljud ur mobilen (mobilens lurar) samtidigt som ljud spelas upp i högtalaren ni castade till tidigare?

    Kan detta ske även om ni inte har castat från appen på länge?

    Vet ni om ljudet spelas upp i högtalaren även när mobilen inte är i närheten, eller drar castingen igång i samband med att telefonen kopplar upp sig mot ert "hemma wifi" när ni närmar er hemmet? (Kan förstås vara svårt att avgöra om ni inte delar hushåll med någon.)

    Har ni noterat liknande problem med någon annan app?

    Beter sig vår app märkligt ur något annat hänseende?

    Cristoffers tips
    Erik, visst såg du Cristoffers tips om att casta från en annan app, t ex Spotify, för att försäkra dig om att "förbindelsen bryts" mellan Sveriges Radio Play och högtalaren? Fungerar det tipset även för dig?

    Hoppas att ni har möjlighet att hjälpa oss att förstå detta bättre.

    Vi är tacksamma över att ni tagit er tid att rapportera in problemen, och jag hoppas att vi med er hjälp kan få en tydligare bild av varför felet uppstår så att vi kan förbättra casting-funktionen!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Problemet nu är mest att uppspelning slutar automatiskt efter 10-15 min vid direktsändnings-lyssning (den buffrar) oavsett om man har den kopplad till Chromecast eller lyssnar i hörlurar direkt till mobilen. Det har gjort att jag slutat lyssna på SR i realtid. Poddar funkar ju i andra poddspelare. Jag har en Pixel 4a5g från 2020 med Android 12.
  • Tack!

    Avbrotten hoppas jag att vi snart kan lösa. Pixel-lurar är trevliga för oss support-människor, eftersom vi slipper trassla med konstiga inställningar som tillverkaren lagt in, och kan hålla oss strikt till de funktioner som Android "ska ha"!

    Spelarnotis
    Det jag i första hand misstänker är att du har spelarnotisen avslagen.

    Gå in i telefonens inställningar och välj Appar och sen Sveriges Radio Play. Där ska du kunna se Aviseringar och alternativet som heter Spelare, som ska vara påslaget. OBS att du förstås inte behöver ha pushnotiser eller någon annan notis vald, förutom "huvudreglaget" som gör att appen får visa notiser.

    Optimering är inte optimalt
    Det kan möjligen annars vara en batterisparande funktion som dödar appen när den hamnar i bakgrunden. Där vet jag inte hur det ser ut i Android 12, men jag hoppas att detta går att följa:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Alternativa sätt att lyssna
    Om detta inte löste problemet, så har jag ytterligare några tips. Om felsökningen drar ut på tiden så hjälper vi dig att hitta en annan app. Det finns flera andra appar som kan strömma kanaler. En är din webbläsare, där du kan lyssna på alla våra kanaler här:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Casting från hemsidan
    Castingen bör fungera bättre från vår sajt än från vår app. Denna beskrivning av hur du castar från telefonens webbläsare nämner specifikt "TV", men principen är densamma om du endast castar ljud, hoppas jag. Om du använder annan webbläsare än Chrome, får vi däremot kolla upp om detta går att följa eller om det finns något speciellt att tänka på:
    Casta en flik i Chrome till tv:n

    Vad castar du till?
    Mobil vet vi nu, tack! Men vad är det för högtalare du castar till? Att du inte stött på casting-felet på länge för att ett annat problem saboterat lyssningen, minskar ju inte behovet av att förstå vad som egentligen skett ...

    Återkom och berätta om beskrivningarna gick att följa - och om det hjälpte!

    Trevlig helg

    Annika Webbmaster
  • Jag castar till chromecast inkopplad till TVn som skickar ljudet till högtalere. Det är bara er app som krånglar.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag har ett närliggande problem till avbrottet ovan.
    (Flytta gärna inlägget om ni tycker det passar bättre i egen tråd.)

    Jag castar SR play appen från en Android 11 till en Chromecast audio. Jag får korta avbrott med ca 10 minuters mellanrum och sedan fortsätter streamen igen. Själva avbrotten varar i ca en sekund.

    Chromecasten fungerar utan problem med Spotify.
  • Hej Erik!
    Jag är osäker på om själva avbrotten är en del av samma fel eller ett separat problem, men låter det vara kvar i denna tråd tills vidare.

    Testa gärna de tips jag gav Cristoffer i fredags, om att tillåta appen Sveriges Radio Play att visa en spelarnotis och att se till att appen inte har "optimerad batterianvändning".
    • Är det en direktsänd kanal eller ett program i efterhand du castar när du får dessa avbrott?
    • Vad är det för telefon eller surfplatta du castar från?
    • Återupptas ljudet vid rätt position efter avbrottet, eller för du höra samma sak som du nyss har lyssnat på?

    Cristoffer:
    Har du hunnit testa tipsen om spelarnotisen + att "av-optimera" appen? Har det i så fall haft någon effekt på avbrotten?

    Erik skriver också om avbrott, och att castingen upptas igen automatiskt. Jag missade att fråga om det blir så även för dig, eller om tu behöver ta fram telefonen och göra något för att ljudet ska starta igen.

    Om du behöver göra något - vad i så fall? Måste du trycka på play-knappen eller räcker det med att "väcka appen" t ex genom att låsa upp skärmen?
    Annika Webbmaster
  • Jag har testat och det funkar inte. Ni bör nog ta och jobba igenom appen från grunden istället för att skylla på användarnas inställningar.
    • Är det en direktsänd kanal eller ett program i efterhand du castar när du får dessa avbrott?
    Jag har bara provat direktsänd kanal.
    • Vad är det för telefon eller surfplatta du castar från?
    Telefon, Motorola g30
    • Återupptas ljudet vid rätt position efter avbrottet, eller för du höra samma sak som du nyss har lyssnat på?
    Jag skulle säga vid rätt position, d v s man tappar en del av programmet. (Missade några ord från Anders Eldeman under melodikrysset 😀 )

    Men det verkar ha löst sig med att undanta appen från batterioptimering. Streamen har gått hela kvällen utan problem.
    Jag håller tummarna att det fortsätter fungera nu, tack för hjälpen.
  • Cristoffer:
    Casting-funktionen behöver vi göra om grundligt, men avbrotten kan vara ett separat problem, i synnerhet eftersom dessa har uppstått senare än de övriga problem med castingen som du skrev om.

    Avbrott av uppspelningen i en ljudapp beror ofta på lokala app-inställningar, så att jag började i den änden är baserat på lång erfarenhet av felsökning och inte ett sätt att skylla ifrån oss.

    Får du endast avbrott när du castar, eller blir det avbrott även om du spelar upp ljudet i hörlurar eller med telefonens högtalare?

    Vid avbrotten: återtas uppspelningen automatiskt eller behöver du göra något? Vad i så fall?

    Erik:
    Skönt att av-optimeringen hjälpte dig, och tack för en tydligare beskrivning av problemet.

    Om felet återkommer, så hör av dig.
    Annika Webbmaster