Styrning av app via Bluetooth (Iphone)

Jag använder sedan många år SR Play i min iPhone (som är fullt uppdaterad) och lyssnar också via Bluetooth i bilen (Mercedes 2016 års modell) och trådlösa lurar (Urbanista Stockholm). Fram till någon gång hösten 2019 kunde jag via båda dessa spola fram eller tillbaka 15 sekunder i lyssningen, något som är värdefullt för mig. Därefter fungerar detta inte i någondera BT-anslutningen, men naturligtvis om jag styr via telefonens skärm. Och det fungerar fortfarande via BT i andra appar, t ex Spotify.
Medveten ändring av SR? Felaktig inställning av mig? Kan jag se fram emot förbättring?

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Det ska gå att styra appen via Bluetooth. Vad är det för mobil du har appen på?
    Annika Webbmaster
  • iPhone 6s Plus med iOS 13.5.1. Samma telefon där styrning av appen tidigare fungerade via BT.
  • Tillägg: Volymökning och -minskning fungerar, liksom start-stopp av uppspelning. Bara inte 15 sekunders hopp framåt eller bakåt.
  • Ok. Jag höll just på att skriva om volym etc kunde regleras.

    Händer inget alls när du försöker backa 15 sekunder, eller kommer du till ett annat avsnitt?

    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara dubbelkolla att detta (hämtat från Urbanistas bruksanvisning) stämmer:
    • PLAY MUSIC - Touch the logo twice on the left (L) earphone.
    • PAUSE MUSIC - Touch the logo twice on the left (L) earphone.
    • ADJUST THE VOLUME (+) - Touch the logo once on the right (R) earphone.
    • ADJUST THE VOLUME (-) - Touch the logo once on the left (L) earphone.
    • SKIP A TRACK FORWARD - Touch the logo on the right (R) earphone for 2 seconds.
    • SKIP A TRACK BACKWARD - Touch the logo on the left (L) earphone for 2 seconds.
    För att backa eller spola framåt har du tidigare alltså kunnat göra samma manöver som "skippa"?
    Annika Webbmaster
  • Rätt uppfattat! De fyra översta funktionerna i din lista funkar alltså fortfarande men inte de två nedersta.
    Och i bilen finns ett reglage på mittpanelen som jag kan vrida "snäppvis" och som tidigare gav +/- 15 sekunder för varje snäpp.
  • Nu såg jag din förra fråga. Inget alls händer när jag försöker hoppa.
  • Måste korrigera mig: Jag är ganska säker på att "hoppfunktionen" för någon tid sen var helt utan verkan, både i bilen och lurarna (men kan möjligtvis ha fel där). Jag är fortfarande helt säker på att den fram till någon gång i höstas hade funktionen av 15 sekunders hopp framåt/bakåt - jag vet att jag utnyttjade den för att få repris på något jag inte riktigt hört. Men i dag kollade jag igen, och både i bilen och med lurarna blir det ett hopp till programmet före/efter det jag lyssnar på, till den punkt där jag senast slutade att lyssna (gäller nedladdade radioprogram). Men vid (fördröjd) direktsändning är manövern verkningslös.
    Ber om ursäkt för vilseledandet!
  • Från Stefan.pauli@hotmail.se
    1) Jag kan inte heller NUMERA hoppa bak eller framåt i 15-sekunders hopp genom att trycka 2 resp. 3 ggr på mittknappen på mina hörlurar (BOSE); (1 tryckning för stop/start FUNGERAR dock)
    KOMMER NI ATT ÅTERSTÄLLA DETTA?

    2) Numera kan jag inte backa i tiden över kl 24-gränsen. Mycket irriterande om man exvis kl 0:30 vill lyssna på de utförliga nyheter som sändes direkt kl 22:00 (ned eko) eller kl 23.
    VARFÖR TOGS DEN FUNKTIONEN BORT?
    KAN NI ÅTERINFÖRA DEN FUNKTIONEN?

    3) Det går INTE att kopiera text i beskrivning av program som finns i appen. Motsvarande text på SR.se kan dock kopieras helt fritt.
    (Jag behöver kopieringsmöjligheten för dokumentation av sån’t som jag skall lyssna på senare).

    4) Brödtexten i appen har fått en mindre tydlig glyf. Linjetjockkeken är för tunn för att av synnedsatta personer (jag ser 0,2 respektive 0,5 med mina ögon MED glas) skall kunna den bekvämt på iPhone. Byt typsnitt tilldet som var förut eller använ BOLD. Sett förra typsnittet var utmärkt.
    Det nuvarande är för ”tunt”.

    I övrigt tekniskt bra app, bra ljud förståss
    (Vissa nya problem med buffring har tillkommit (avsnitt upprepas (ngn sekund) resp tidsmarkeribgen stämmer inte alltid numera, (sedan några veckor tillbaks) men det kan jag skriva mer om senare)
    StefanPauli, civing, läkare, hjärnforskare PET-teknik 3D-visualisering.
  • Hej Lars och Stefan och förlåt att vi missat att svara!

    Eftersom det gått så pass lång tid, vill jag göra ett rejält omtag så att vi får en bild av hur det fungerar idag.

    Lars:

    Gäller denna beskrivning fortfarande?
    både i bilen och med lurarna blir det ett hopp till programmet före/efter det jag lyssnar på, till den punkt där jag senast slutade att lyssna (gäller nedladdade radioprogram). Men vid (fördröjd) direktsändning är manövern verkningslös.

    Stefan:

    Problem att hoppa 15 sekunder:
    1. Kvarstår felet?
    2. Vilken modell av Bose och vilken version av Ios gäller detta?
    Backa över dygnsgräns:

    Har behöver jag konsultera mina kolleger för att ta reda på varför det fungerar som det gör

    Kopiera text:
    1. Kvarstår problemet?
    2. Ge i så fall ett exempel på en text där problemet märks. (Själv kan jag kopiera text från Ios-appen.)
    3. Kan behovet av dokumentation av sån’t som jag skall lyssna på senare lösas genom att du helt enkelt lägger avsnittet i fråga till Min lista?
    Typsnittet:
    Detta vill jag undersöka. Det finns olika tillgänglighetsinställningar i telefonen, exempelvis att du själv kan ändra storlek på texten eller använda fet text över lag, som jag inte vet om appen stödjer korrekt.

    Använder du den typen av inställningar idag?
    Annika Webbmaster
  • Vad bra att du tar upp det här igen. Jag har just kollat, och både i bilen (Mercedes) och lurarna (Urbanista Stockholm) är problemet helt oförändrat, dvs min senaste problembeskrivning gäller. Min iPhone kör version 14.1.

    Jag har jämfört med vad som händer vid andra programkällor än Sveriges Radio, i mitt fall i Spotify. När jag lyssnar på musik hoppar den till förra/nästa låts början eller innevarande låts början, men när jag lyssnar på poddar, som Kvartal eller Diktatorer, så hoppar den snällt 15 sekunder åt ettdera hållet. Både i bilen och med lurarna.

    Ser fram emot att kunna hoppa +/- 15 sekunder även i Sveriges Radio igen!

    MVH
  • Jag har just växlat från Android till iPhone och samma problem: med mina bluetooth hörlurar kan jag varken starta eller stoppa en uppspelning. Inte heller kan jag hoppa fram eller tillbaka 15 sekunder. Dessa styr-funktioner funkar utan problem vid upplyssning i Spotify-Appen.

    Då jag lyssnade via min Android-telefon kunde jag använda kommandon via Bluetooth-hörlurarna för att reglera uppspelning i SR Play Appen.
  • Jag har också samma problem, använder IPhone kopplat till handsfree i mina båda bilar av olika märke! Kan inte skippa framåt/bakåt 15 sek, utan måste då hantera det på telefonen (ej så säkert)! Det har fungerat tidigare (tror att det var någon gång i Juli förra året som det slutade fungera). Ser fram emot att ni hittar felet, det är ju inga problem med denna funktion på andra appar.....
    Med vänlig hälsning,
    Ulf
  • Jag har samma problem i min Volvo XC70. Tidigare fungerade framåt och bakåtknapparna på ratten jättesmidigt för att hoppa 15 sekunder åt någondera hållet men sedan ett år eller två går det inte längre. Samma problem med min nya 12Pro som min gamla XS.

    Jag kan hoppa 15 sekunder utan problem i Spotify med  knapparna på ratten.
  • Hej!

    Inget har egentligen hänt i denna fråga, men jag vill berätta att vi har satt denna boll i rullning igen.

    Det som behöver göras är att vi

    1. bestämmer vad "skippa-kommandot" ska göra. Ska det vara som i många podcast-appar och spola bakåt/framåt i 15 sekunder? Eller ska den, som i många musik-appar, hoppa till förra/nästa "spårs" början (eller innevarande "spårs" början)?
    2. och sedan genomför detta

    Med vanliga, trådade, hörlurar finns båda funktionerna där:
    • 2 tryck på playknappen -> nästa avsnitt
    • 3 tryck på playknappen -> föregående avsnitt
    • 2 tryck och håll på playknappen -> hoppa 15 sekunder framåt
    • 3 tryck och håll på playknappen -> hoppa 15 sekunder bakåt
    I alla Bluetooth-enheter vi hittills har testat så verkar knappen fungera när man lyssnar i en av våra spellistor (som nyhetsspellistor, Min lista och Nedladdat) och "byter då spår" (vilket kanske inte är det viktigaste i alla lägen, så det ser vi över). Däremot är skippa-funktionen inte kopplad till någon av varianterna i en del (alla?) Bluetooth-enheter när man spelar en kanals direkt-ström eller startar ett avsnitt utanför en lista , och det är ett fel vi självfallet måste åtgärda.

    Och ett fel ni har påpekat länge ... Vi ber om ursäkt över att jag, som har förstått era klagomål, förmodligen inte har fått de kolleger som kan tekniken att förstå problemet korrekt, för de blev lite tagna på sängen nu när vi undersöker felet på nytt.

    "Byta spår" eller hoppa 15 sekunder?
    Om vi behöver välja den ena funktionen framför den andra, så tror jag att "hoppa 15 sekunder" (podd-modellen) är viktigast i appen Sveriges Radio Play. Den är användbar både vid direktlyssning på en kanal och när man lyssnar på avsnitt i efterhand och det är främst den ni har efterlyst ovan.

    För en del innehåll kan dock "byta spår", alltså att ta sig till föregående eller nästa post i en spellista, vara en viktigare funktion. I spellistor som Toppnyheter med 15 nyhetsklipp på vardera ca en minut, är troligen möjligheten att höra den nyhet som nu spelas från start, att backa till förra nyheten eller att helt skippa en nyhet man redan hört (eller inte är intresserad av) viktigare. Eftersom det är så korta "spår", är det dessutom helt okej att backa till start istället för 15 sekunder även när jag egentligen inte vill höra nyheten på nytt, utan bara missade något ord.

    Det kan därför vara vettigt att samma knapp ger olika funktioner för olika innehåll (eller, ännu trevligare, att vi själva kan ställa in vilken funktion vi föredrar).

    Har ni några synpunkter kring detta som jag ska framföra till de kolleger som bestämmer över appens form och funktion?

    Om "byta spår", vart ska man komma?
    Om funktionen blir att enkelt kunna "skippa en hel listpost", är det tydligt vad som ska ske om man hoppar framåt. Man kommer då till starten av nästa post.

    Däremot är det inte självklart vad som ska ske om man hoppar bakåt. Är det logiska att då komma till starten av förra nyheten, eller till början av den nyheten man redan lyssnar på?

    Vi ber om ursäkt över att det dröjt så länge. Någonstans har vi talat förbi varandra, men nu är felet dokumenterat och jag lovar att jag kommer att hålla bättre koll på hur det går med att lösa det.

    Vi hörs!
    Annika Webbmaster
  • Bra att frågan får liv igen! Den funktion av dem du räknar upp som jag skulle ha allra mest nytta av är hoppa 15 sekunder framåt eller bakåt. Jag lyssnar mest på talade program och upptäcker ibland att jag missat något väsentligt och därför vill göra en kort repris. Precis som den jag kan göra på iPhone-skärmen i SR:s app.

    Om/när det är aktuellt att "byta spår" trivs jag bra med den nuvarande "skärmfunktionen", dvs att den backar till början av förra programpunkten. Om det inte är dit man vill komma är det ju enkelt att då trycka fram till nästa.

    Och kan man göra allt detta konfigurerbart för användaren så är det ju ännu bättre! I så fall med en default-funktion som vi nördar kan ändra om vi vill.
  • Tack!

    Mitt intryck är att de flesta av våra lyssnare föredrar 15-sekudersfunktion.

    Hur preferenserna är vid "byta spår" är jag mer osäker på, eftersom jag av naturliga skäl hör mer från de lyssnare som vill förändra hur det fungerar och gå till början av nuvarande spår istället.
    Om det inte är dit man vill komma är det ju enkelt att då trycka fram till nästa.
    Ja, manövern "förra -> nästa" löser ju det. Å andra sidan skulle back till början av "nuvarande spår" med manövern "förra -> förra" fungera för de lyssnare som vill till tidigare spår, om vi väljer att ändra den funktionen.

    Båda varianterna fungerar såldes för båda behoven, men att enkelt kunna backa 15 sekunder är nog viktigare i de flesta sammanhang.
    Annika Webbmaster
  • För mig är det ungefär lika viktigt att kunna hoppa 15 sekunder framåt som bakåt. Ibland behöver man hoppa 15 sekunder bakåt för att man missat något och ibland vill man hoppa framåt för att t.ex hoppa över en låt.
  • Ja, det är också en viktig funktion vi inte ska glömma bort!

    Då blir det ju ofta ett par tryckningar, för även om låtarna (inom populärmusiken) i genomsnitt är kortare nuförtiden än vad de var för 20 år sedan, är de fortfarande längre än 15 sekunder ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag lägger in återkoppling från Filip som Lyssnarservice har vidarebefordrat till App-teamet genom mig.

    Filip skriver i och för sig inte specifikt om Bluetooth-kommandot, men naturligtvis bör det vara samma logik om man väljer "backa" oavsett ifall detta sker inne i appen, på låsskärmen eller med hörlurens funktion, och eftersom detta är en aktuell tråd, passar jag på att lägga in Filips återkoppling här:

    Ett förslag är att när man i direktsändning trycker bakåt i appen så borde man komma till starten av pågående program, istället för som nu till starten av förra programmet. Det är ofta jag startar tex en nyhetssändning någon minut sent och då vill jag höra den från början. Nu måste jag först backa en gång och sen gå fram en gång för att komma till starten av pågående program.
    OBS att det är specifikt hur "backa-symbolen" fungerar som Filips återkoppling gäller, inte om den eller "backa 15 sekunder" är det viktigaste vid live-lyssning. Båda knapparna finns på skärmen, så att välja den ena backa-funktionen (och hoppa framåt-funktionen) framför den andra är bara aktuellt på vissa enheter, som en del Bluetooth-lurar.

    Liknande återkoppling har vi tidigare fått in till forumet från Niklas i denna tråd (där jag argumenterar för att "början av förra listposten" är standard, vilket jag, som ni märker, inte är övertygad om längre). Niklas föredrar alltså varianten där man kommer till början av det pågående avsnittet.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill ha det som tidigare. 15 sekunder hopp framåt eller bakåt på knapparna i bilen (eller headsetet). Absolut inte att hoppa till början eller slutet.
  • Tack. Det är den viktigaste frågan, och det verkar vara den funktion som de flesta av våra lyssnare föredrar där vi behöver välja en. På en del headset och andra plattformar kan man få dubbla funktioner, så där kan vi få med både bakåt/framåt 15 sekunder och hoppa till början eller slutet.

    En delfråga där, som inte är lika viktig, är hur, mer i detalj, "hoppa till början-knappen" ska fungera, där den finns. Ska den backa till början av det avsnitt man lyssnar på, eller till början av föregående avsnitt?

    Den funktionen ska alltså inte ersätta "backa 15 sekunder". Om det endast finns ett "backa-alternativ" är det viktigare att lätt kunna backa 15 sekunder än att kunna backa till början av avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • Hoppa till början ska (självklart) vara till början av det avsnitt man lyssnar på. Det är väl etablerat beteende i alla appar för lyssning?
  • Det är väl etablerat beteende i alla appar för lyssning?
    Märkligt nog varierar beteendet, men "början av nuvarande" verkar vara det vanligaste numera.

    I vissa appar kan det dessutom variera med hur långt du har spelat. Om du har spelat en längre bit av ett avsnitt (spår/kapitel etc), så tar "backa-knappen" dig till starten av nuvarande avsnitt, medan samma knapp i ett avsnitt du bara spelat en kort snutt från leder till föregående avsnitt:
    Differing behaviours of the previous song button

    Vilken version vi än väljer, så kommer det finnas lyssnare som får göra två knapptryck. Att då trycka på samma knapp två gånger ("förra-knappen" två gånger för att nå förra avsnittet om knappen leder till början av nuvarande) är enklare än att trycka på två olika knappar ("förra-knappen" + "nästa-knappen" för att nå början av nuvarande avsnitt, när knappen leder till förra avsnittet).

    Om jag inte hör goda argument för att "förra avsnittet", alltså som det fungerar idag (eller är tänkt att fungera) är att föredra, är mitt intryck att vi bör ändra funktionen.

    Och, som sagt, att denna funktion visserligen är bra, men där vi endast kan ge en backa-/skippa-variant, är 15 sekunder +/- den som ska prioriteras.

    Tack för återkoppling så här långt och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för intressant tråd och bra resonemang. Jag håller, som ni förstått, med dig Annika 😀 Tack för en bra app och ett inkluderande sätt att jobba med utvecklingen av densamma. Keep up the good work!
  • Nu har det gått ytterligare några månader och appen har uppdaterats några gånger men hoppa framåt/bakåt 15 sekunder i bilen fungerar fortfarande inte.

    Hur ser tidsplanen ut?
  • Det kom ny version idag men fortfarande kan jag inte hoppa framåt/bakåt 15 sekunder i bilen.

    Hur ser tidsplanen ut?
  • Förlåt sen återkoppling!

    Utvecklarna har ringat in vilka Bluetooth-enheter som drabbas och felet beror på att olika BT-enheter skickar "olika stil" på sina signaler.

    Polletten har trillat ned
    Vi arbetar för att i första hand hitta en lösning så att appen gör det som förväntas på alla enheter. Om det inte går gör vi en "bättre kompromiss" än idag. App-utvecklarna kikar på en "spekulativ fix" (fix/remote-commands). Om den löser detta problem utan att ge nya fel, kommer vi att kunna släppa ut förbättringar relativt snart, annars behöver vi mer tid på oss.

    Men vi vet att möjligheten att kunna spola både bakåt och framåt (alltså 15 sekunders-hoppen) utan att "öppna appen och interagera med skärmen" är viktigt för trafiksäkerhet, men även för att exempelvis synskadade ska kunna använda appen enklare, så frågan är viktig.

    Polletten har alltså trillat ned, men det har tagit tid. Orsakerna till att det dröjt känner vi delvis till (kommunikationsproblem internt som gjort att polletten visserligen trillade ned, men rullade iväg åt fel håll där den fastnade) och vi ser över hur vi undviker den typen av dröjsmål framöver.

    En knapp ändrar funktion
    Ett delproblem (som egentligen inte är en Bluetooth-fråga, men som har varit uppe i denna tråd) är löst, nämligen det jag skrev om den 23 juni:

    Däremot är det inte självklart vad som ska ske om man hoppar bakåt. Är det logiska att då komma till starten av förra nyheten, eller till början av den nyheten man redan lyssnar på?
    Det vi har ändrat är alltså vad som händer om man trycker på denna knapp (eller ger motsvarande kommando med hörlurar eller annan styrning):

    Hittills har denna knapp tagit oss till början av "föregående listpost", men i version 21.10.3 av appen, som vi har börjat rulla ut, ingår en förändring:
    Vid ett tryck på skip bakåt kommer man till början på ljudet. (Om man redan är i början hoppar man bakåt i listan som vanligt.)
    Alltså det som bland annat Filip, Niklas och Christer har framfört bra argument för ovan. Tack!

    OBS att detta alltså är en fråga som bara delvis hör samman med möjligheten att spola med alla Bluetooth-enheter. Det felet återstår att lösa, och vi jobbar på det.
    Annika Webbmaster
  • Är utvecklarna medvetna om att appen fungerat precis som vi denna tråd önskar oss fram till för ganska prick två år sedan?

    Dvs att det inte är ny funktionalitet som önskas utan återställande av funktion som funnits och fungerat väl.
  • Det står i beskrivningen av buggen, men för säkerhets skull tar jag upp detta med dem igen.

    De har även fått del av Annas beskrivning från i vintras. Anna bytte från Android till Ios och vår Android-app hade fungerat som förväntat, men vår Ios-app gick inte att styra via headset. Detta var inte ett generellt Ios-fel, för det gick att styra andra Ios-appar.
    Annika Webbmaster
  • Bra jobbat - tack för bra uppdateringar längs vägen!
  • I mitt tycke har ändringen i 21.10.3 blivit fel. Knappen som för två år sedan hoppade 15 sekunder bakåt i programmet hoppar nu till början av programmet.

    Knappen som hoppade 15 sekunder framåt för två år sedan gör fortfarande ingenting.

    Min åsikt är som tidigare att funktionen ska återställas till tidigare funktion och att eventuella ändringar ska läggas på två tryck (till början av avsnitt, till nästa avsnitt osv).
  • Det var intressant, Christer!

    Förändringen vi gjort nu var inte en korrigering som egentligen skulle påverka Bluetooth-enheter, utan endast göra så att funktionen "backa till start" tar lyssnaren till början av pågående avsnitt/nyhet. Innan ledde den knappen till början av förra avsnittet.

    Jag sammanfattar hur jag förstår det:
    Knappen som i Spotify ger "skippa bakåt i 15 sekunder" fungerade på samma vis även i vår app fram tills för cirka två år sedan. Därefter har den inte fungerat alls. När vi gjorde en förändring av "backa till start av avsnitt" i version 21.10.3, ger detta kommando respons - men inte den önskade responsen. Funktionen för skippa bakåt 15 sekunder backar istället till avsnittets start.

    Kommandot för att skippa framåt, som inte heller har fungerat på två år, är fortfarande stumt på Sveriges Radio Play, men fungerar som förväntat med Spotify.

    Detta gäller din ljudanläggning i en Volvo XC70.

    Frågor:
    • Är det korrekt uppfattat?
    • Använder du andra appar än Spotify där skippa-knapparna fungerar som de ska? Ge gärna exempel på några!
    • Du nämner headset. Har du samma fel på ett sådant? Vilket märke i så fall?
    Vilka "kommandon" som motsvaras av vilken åtgärd i appen styrs av att appen tar emot "event" som är definierade av Apple, till exempel "next", "previous", "skip next" och "skip previous". Appen utför den åtgärd som "beordras".

    Varför eventet "skip previous" (backa 15 sekunder) nu har felkopplats till "previous", får vi undersöka. Det kan vara en del av samma problem som gjort att vår app inte svarat alls på dessa kommandon.
    Annika Webbmaster
    • Det är korrelt uppfattat
    • Kan inte säga någon på rak arm. Ska testa vid tillfälle.
    • Vet inte om jag nämnt headset
  • Headset nämnde du i en parentes i somras. Du skrev inget som antydde att du hade problemet där, men jag ville försäkra mig om hur det ligger till:
    Jag vill ha det som tidigare. 15 sekunder hopp framåt eller bakåt på knapparna i bilen (eller headsetet). Absolut inte att hoppa till början eller slutet.
    Annika Webbmaster
  • Testade med mina Airpods Pro nu. Exakt samma problem som i bilen:
    • Hoppa framåt (två tryck) - händer ingenting
    • Hoppa bakåt (tre tryck) - hoppar till början av programmet
  • Tack för att du gav exempel på hörlurar där felet går att återskapa, eftersom det inte går med alla modeller. (Även Urbanista Stockholm har nämnts ovan, samt Bose, där vi dock inte vet vilken modell det gäller.)

    Om ni andra har hörlurar där det blir samma fel, så berätta gärna vad det är för modell.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi bygger om backa-funktionen så att det blir 15 sekunder istället för att backa till avsnittets start när du lyssnar på poddar eller direkt på en kanal. Om du lyssnar på nyhetsspellistor kommer back-knappen fortfarande att backa till början av inslaget.

    Om jag förstått detta rätt, införs förbättringen i nästa version av appen.

    Förlåt att det dröjt så länge och tack för er hjälp!
    Annika Webbmaster