Strukturerat programinnehåll för Godmorgon Världen

Såg att det lagts upp en innehållslista för Godmorgon Världens avsnitt sön 12 mars, där innehållet listas uppdelat på första och andra timmen, med inslagen i följd.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/858756?programid=438

Tycker det är tydligt och lättläst, och känns mer strukturerat och helhetsmässigt än de sammanfattande löpande textstycken som förekommer annars.

Det jag gärna skulle se också är tidsangivelser för start av uppspelning av respektive inslag i sändningen, samt referenser till ev. enskilda klipp från avsnittssidan.

Kommentarer

  • Åh vad roligt att du märkt förändringen!

    Jag skickar detta vidare till både redaktionen och Martin Hedberg, en kollega som har hjälpt Godmorgon Världen i förändringsarbetet.

    Förslaget om tidsangivelser är noterat.

    Rent tekniskt har vi möjlighet att koppla samman avsnitt och enskilda ljudklipp på det vis du efterlyser, men få av våra program har börjat arbeta på det viset. Kanske är det något i det arbetssättet vi behöver förenkla. Om det "bara" är att förstå nyttan för lyssnare, så har du gjort en strålande insats när du så tydligt efterlyser just detta 😀

    Annika Webbmaster
  • Ok, tack. Det är roligt att se att det sker förändringar eftersom jag tidigare efterfrågat mer struktur i innehållsbeskrivningarna.

    Om det fanns tidsangivelser kunde man direkt klicka sig fram till det inslag man vill höra i spelaren, nu får man söka fram och tillbaka en del innan man hittar rätt.
  • Just. Och om det syntes direkt i avsnittsbeskrivningen (till exempel här, alltså) vilka av inslagen som finns som separata ljudklipp (de du ser här), så skulle du ju slippa söka fram och åter i den långa ljudfilen efter just de inslagen.

    Så både tidsangivelse och tydligare koppling mellan avsnitt och ljudklipp är högst relevanta förbättringsförslag, som framförts till redaktionen tillsammans med ditt beröm.

    Den förbättring som Godmorgon, världen! har gjort nu skulle förstås vara bra på fler långa program med "fristående inslag", så jag ser till att visa upp det exemplet för andra redaktioner.
    Annika Webbmaster
  • Synd att Gomorron världen programmet tydligen har upphört.

    Förändringar har tva sidor. bra och inte bra.
    Detta var enligt min mening inte bra. det var bättre förr. ( liksom mycket annat)

    Hälsningar ifran Utlandssvensk sedan 47 ar. numera boende i Österrike
  • Godmorgon världen sändes i morse 21 januari.
    Avsnittstexten har en innehållslista över inslagen, men saknar tidsangivelser och spellänkar från programpunkterna.

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1009139?programid=438

  • Hej och förlåt det sena svaret!

    Leif:
    Har du lyckats lyssna på Godmorgon världen de senaste veckorna? Om inte, från vilken plattform är det programmet har försvunnit?

    Vi sänder som vanligt, som Johannes skrev.

    Johannes:
    Tack för att du svarade Leif!

    Det finns förbättringsområden kvar, men en stor förbättring som du kanske inte har sett vill jag göra lite reklam för ... Många ljudklipp från respektive avsnitt går nu att nå direkt från avsnittet. Om vi tar programmet från 21 januari som exempel, så hittar du en lista med Höjdpunkter från avsnittet under hela programmet. Det ska i princip vara de ljudklipp som hör till just detta avsnitt:

    Annika Webbmaster
  • Ok. Det var ju trevligt, tack.
    Ligger klippen i någon särskild ordning eller är det slumpmässigt?

    Vad är skälet till att man inte kan lägga klipp till spellistan?
    Jag tror inte de går att nå via API:et heller?

  • Till Sommar-redaktionen:

    Tack för ett fantastiskt arbete och urval av pratar hittills!
  • Till Sommarredaktionen:

    Hälsa Greta Tunberg och Evelina Jacobson speciellt och tacka för fantastiska insatser!
  • "en stor förbättring som du kanske inte har sett vill jag göra lite reklam för ... Många ljudklipp från respektive avsnitt går nu att nå direkt från avsnittet. Om vi tar programmet från 21 januari som exempel, så hittar du en lista med Höjdpunkter från avsnittet under hela programmet.

    Jag tycker det ser ut att gå åt motsatt håll nu, de senaste avsnitten av Godmorgon Världen verkar inte ha någon innehållsförteckning alls? Är det bara personligt engagemang från enskilda i den lokala redaktionen som avgör detta då? Som jag nog påpekat tidigare upplever jag det som snarast humörbetingat och att det verkar saknas intresse för innehållsstruktur på ett övergripande plan inom Sveriges Radio (om det nu finns något övergripande plan, jag undrar även lite över hur organisationsstrukturen ser ut).

    Exempel från SVT med hållpunkter i avsnittet och klickbar innehållsförteckning:

    https://www.svtplay.se/video/19666442/basta-dieten/basta-dieten-sasong-1-oh-my-god-dar-ryker-ju-allt?start=auto
    PUBLICERADES 8 nov 2019 02:00
    KAN SES TILL Lör 7 nov

    02:03 Möt den stressade barnfamiljen
    05:17 Livsnjutarna presenteras
    13:01 Miljömedvetna innerstadsparet vill gå ner i vikt
    15:06 De trötta småbarnsföräldrarna tröstäter
    19:27 ”Ni ska äta enligt LCHF”
    23:22 ”Veganer äter inte salami”
    27:43 Maten många undviker
    32:46 ”Men då får man ju äta allt?”
    33:34 Livsnjutarna ska väga maten
    38:01 ”Ska LCHF-mat se ut såhär?”
    40:39 5:2 räknar kalorier
    42:56 Så funkar periodisk fasta
    46:57 ”Ni äter för lite smör”
    50:22 LCHF – en läkande kost

  • Den här tråden sammanfaller i mångt och mycket med frågorna här:
    Innehållsöversikt för långa programavsnitt

    Är det okej att vi håller oss till den tråden, för att inte fragmentisera frågan?

    Att koppla ljudklipp till avsnitt och skapa det som hette höjdpunkter, verkar inte användas längre, som du skrev Johannes. Jag försöker ta reda på varför.

    Annika Webbmaster