Streamer

Funderar över att skaffa en streamer. Vad behöver jag tänka på för att kunna lyssna på inte bara internetradio utan också era play-tjänster med program som P2 Världen etc.?  Jag lyssnar idag över dator och smartphone men osäker på de streamers som finns på marknaden.  / jan

Kommentarer

  • Jag är lite osäker på vad du menar med streamer, och för att ge ett bra svar måste jag förstå frågan!

    Jag gissar att du menar ett högtalarsystem där du kan streama trådlöst, som t ex Sonos, Heos eller Bose, och kanske även räknar in andra tekniker som Airplay och Chromecast, där du kan skicka innehåll från nätet och spela upp detta i externa högtalare?

    Berätta mer vad det är du är ute efter, så berättar jag vad vi på supporten vet om hur vårt innehåll fungerar. Jag kan säkert ge länkar till trådar där andra lyssnare med olika typer av anläggningar har skrivit, så att du kan fråga direkt. De som skriver till just vårt supportforum, snarare än till forum för Sonos, Heos och så vidare, gör det för att de använder (eller vill men inte kan använda) våra tjänster, och kan säkert berätta ärligt om det finns problem.

    P2 Världen tror jag att du kommer att kunna spela upp med alla de tekniker jag nämnde (plus en massa lösningar som jag inte har nämnt). Att i efterhand lyssna på musikprogram som Klingan eller Kalejdoskop, kan däremot ge vissa problem med några av teknikerna.

    Som sagt, återkom och berätta mer om vad det är du är ute efter, så försöker vi hjälpa dig att fatta ett bra beslut!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Tack för svar! Min oklarhet beror säkert på min förvirring över allt som finns i omlopp. Jag har idag en Chromecast som jag använder i stereoanläggningen, men den har sina begränsningar, bl.a. har jag inte förstått hur jag kan lyssna på Klingan, Kalejdoskop eller P2 Världen trådlöst över min smartphone eller platta.  Jag tänker på apparater som ibland kallas streamer, ibland nätverksspelare, en del är förstärkare med dac och allt detta inbyggt. Exempel: på förstärkare och rena streamers och nätverksspelare blandat:
    Arcam rPlay, Marantz NA6005, Naim Unity Atom,  Naim ND5XS, Oppo Sonica...

    Blev det lite klarare vad jag är ute efter? Min okunnighet gör att jag ställer oklara frågor. Jag tänker  hanteringsmässigt och ljudmässigt att det skulle vara en fördel med en dedikerad spelare, men osäker...
  • Ja, det blev lite klarare vad du menar, men lite svårare för mig att svara, eftersom vi inte har haft så många supportärenden som gäller den typen av enheter och mitt svar kommer nog att bli lite av "torrsim", det vill säga lite teoretiskt resonemang utan praktisk erfarenhet.

    Så jag börjar med det jag känner mig något mer hemma i, Chromecast-problemet, delvis för att du, genom att lösa det problemet, kanske inte ens behöver investera i ny teknik.

    Är det endast Sveriges Radios program och kanaler du inte lyckas föra över från mobil/platta till högtalare, eller är det samma problem även med andra ljudtjänster?

    I princip ska det funka så här med Chromecast i Sveriges Radio Play:
    1. Starta ett ljud i Sveriges Radio Play
    2. Leta upp länken "tillgängliga enheter" som ligger under själva spelaren
    3. Välj Chromecast-ikonen och spela upp vårt innehåll i din ljudanläggning
    Om du har en telefon som heter Moto G3, så kan det vara problem med att vår app inte upptäcker att du har en tillgänglig Chromecast-enhet. Det finns lite omvägar som går att utnyttja för att ta dig runt det i så fall. (Det problemet brukar påverka fler ljudtjänster än vår app.)

    Om du får Chromecast att fungera, kanske behovet är löst?

    Om inte Chromecast är en lösning, så berätta gärna vad det är för ytterligare funktion som gör att du behöver en streamer. Om du till exempel har behov av en förstärkare, så kan du ju sålla bort de modeller som saknar den funktionen.

    Mitt första torrsimmar-råd när det gäller Stremers gäller hur signalen överförs. Kan man välja mellan olika sätt (USB, HDMI, Bluetooth, wifi ...)? Vad behöver du? Finns behov av att simultant spela samma ljud i flera rum?
    Annika Webbmaster
  • Håller med om idén att om du får Chromecast att fungera borde behovet vara löst. Allt Sveriges Radio har att erbjuda borde kunna spelas genom den. Lägg till en DAC till Chromecasten kopplad till din anläggning om ljudkvalitet är ett bekymmer. Sveriges Radio kanske snart får lika bra ljud som BBC och i det fallet gör en dac säkert skillnad. Problem med att det inte går att spela icke poddade klipp och musikprogram på många andra enheter, onödiga investeringar samt problem med uppdateringar eller avsaknad av uppdateringar av streamern undviks. Återstående fråga är vad du har för krav på själva hanterandet.
  • Tackar! En DAC gör skillnad, absolut, och med anvisningarna för hur jag använder Chromecast i SR-appen hoppas jag få  det fungera. Musikprogrammen vill jag inte vara utan.
    / jan
  • Det fungerar! Tack!
  • Grattis! 😀
  • Så bra!

    Trevlig lyssning 😀
    Annika Webbmaster