Stöder inte Sonys ljudinställningar i Android 9?

Hej.

Märker när jag sitter med min nya Sony Xz2 Compact med nya Android 9 att inga av de inställningar din jag kan göra i systemet har NÅGON som helst effekt på ljudet från appen. Är detta kodningen eller någon bugg?

Återkoppla gärna!

/Fredrik

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Med en ny telefon, blir du först med att ställa frågan, så jag behöver undersöka detta lite ... Visst är det de ljudinställningar det står om här som du menar?
    Sony Xz2 Compact användarhandbok: Bättre ljud

    Fungerar i så fall dessa på andra ljudappar än de som fanns förinstallerade?
    Annika Webbmaster
  • Hej. Helt korrekt. Det är dessa inställningar.

    Knepigt nog märker jag att det bara funkar med intern musik och spotify, så detta kanske är nytt för utvecklarna när det kommer till Android 9, och så även för er?

    Du får gärna kika vidare tack.

    Mvh Fredrik
  • Jag får intrycket att dessa inställningar påverkar Sonys egen app, men inte tredjeparts-appar. Så om du vill ta del av vårt innehåll med dessa förbättringar, kanske det går att spela upp i Sonys inbyggda spelare? Nu vet jag inte hur man gör det (om det ens går), men det kanske du kan lista ut? (Berätta i så fall gärna hur, så att andra lyssnare kan bli hjälpta!)

    Här hittar du länkar till våra kanaler som kan användas i "externa spelare". Högre kvalitet ger bättre ljud - men förbrukar mer mobildata. AAC låter bättre än MP3, men fungerar inte överallt:
    Direktlänkar

    Och här finner du de program som går att spela upp i externa spelare:
    Program att ladda hem (podd)

    Hoppas att det går att spela upp den vägen!
    Annika Webbmaster
  • Det finns även olika appar du själv kan installera för att påverka allt ljud, inte enbart det som spelas upp med Sonys spelare.

    Hur de fungerar och vilka som är bra, har jag ingen aning om. Här listas tio stycken:
    10 best equalizer apps for Android - Android Authority
    Annika Webbmaster
  • Läser nu i ett annat forum (Sony forum) att Android 9 (Pie) har tagit bort stödet för Sonys EQ i andra appar än i Sonys egen spelare. Galet, som man förstår. Vi hoppas att det nu inte är så, utan att detta är en bugg som Pie förde med sig och som Sony kommer att åtgärda (ibland andra buggar, såsom lågt ljud över lag).

    Surt när något som ska bli bättre istället blir sämre. Men då vet ni att det nog inte ligger hos er app. Problemet är på operativets nivå.

    Har ni med andra telefoner liknande problem?
  • Menar du att Sonys inbyggda EQ fungerade även på tidigare versioner av Android?

    Jag trodde att det aldrig hade fungerat, och därmed inte är en försämring.

    Jag vet inte vilka andra telefoner som har den typen av ljudinställningar, men appar som Sveriges Radio Play går inte att reglera i exempelvis Apples inbyggda EQ på Iphone.
    Annika Webbmaster
  • Hej.

    Då min nya Xperia xz2 compact uppgraderades snabbt till Android 9 så vet jag inte personligen om det är så, däremot har jag läst om denna förändring på olika Forum.

    Men saken är den att jag hade en kort period med den förra Android versionen och då vet jag att eq'n fungerade. Detta gjorde mig väldigt glad då så inte var fallet på den lite äldre Huawei telefonen jag hade tidigare.

    Men som sagt funktionaliteten verkar vara borta igen med Android 9.

    Är väldigt nyfiken på vad andra användare av Sonys telefoner har uppmärksammat.

    MvhFredrik
  • Ok!

    Jag har kollat vidare lite, och det verkar som om många Android-modeller har olika EQ-funktioner som påverkar även tredjeparts-appar (vilket däremot Ios inte har).

    I och med att detta problem inte ligger på appen, har vi på Sveriges Radio inte möjlighet att felsöka grundligt, men om jag dyker på något relevant som har betydelse för detta så återkommer jag. Och jag välkomnar dig och andra lyssnare att göra detsamma ...
    Annika Webbmaster
  • Det låter toppen. Tack för hjälpen. Återkommer om jag kommer på något nytt.

    Mvh! Fredrik
  • Läste lite om ett liknande problem. det var appen Soundcloud som inte verkade påverkas av eq'n.  Där stod bland annat:

    "Contact soundcloud and request they use system sound scheme for their audio enhancements"

    Är det vad som används av er app?

    Mvh Fredrik
  • Återkommer här..

    Är det något som förändrats i och med Android 9 så kan det ju vara värt för utvecklaren av appen (och andra appar med, SVT Play osv) att se att man följer systemets ljudschema så att man kan få tillgång till telefontillverkarnas EQ osv. =)

    Mvh Fredrik

  • Hej igen!

    Jag missade att återkoppla på en viktig del av detta, nämligen hur vår app är uppbyggd!

    Och det vet inte jag, men jag lovar att ta reda på om vi gör något som avviker från systemets ljud-schema och i så fall varför.

    Om du inte hört något från mig eller mina kolleger om detta inom en vecka, så påminn gärna!
    Annika Webbmaster
  • Oj oj... Jag kommer garanterat att glömma bort. Lägger bördan på er utvecklare. ;-) Men skämt åsido...vore bra att veta - hade varit gött om man med enkla medel kunde få lite kontroll över ljudet i appen. Just nu går det icke. (Android 9, XZ2 Compact)

    Tack för ditt svar!
  • se att man följer systemets ljudschema så att man kan få tillgång till telefontillverkarnas EQ osv

    Utvecklarna hälsar och tackar för tipset:
    Vi har ingen egen ljudbehandling som kan sabotera tillverkarens EQ etc.
    Annika Webbmaster