Stöd för lyssna på wifi-högtalare via Spotify Connect i SR-appen för Android?

Hej,

Kan inte längre lyssna på P2 på mina wifi-högtalare. Bytte precis telefon från Apple till Android. Lyssnade tidigare på P2 via appen och kunde välja att få ut ljudet i mina wifi-högtalare med hjälp av Spotify Connect. Men android-appen verkar inte ha stöd för det.

Skulle verkligen uppskatta om ni kan lägga till det stödet 😀

Kommentarer

  • Förlåt att du aldrig fick svar!

    Jag tror inte att vi själva aktivt byggt in stöd för Spotify connect. Antingen har Ios inbyggda spelare en sådan funktion, eller också anslöt du via exempelvus Bluetooth ...

    Kan du Bluetooth-ansluta till högtalarna från Androiden? Annars, kan det funka att lyssna via Tunein?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    I Spotify-appen för Android funkar det, i SR-appen på Android funkar det inte. Så jag gissar att det inte har att göra med att operativsystemet har automatisk har stöd, eller inte.

    Högtalarna har inte stöd för Bluetooth.

    Se bifogade bilder som visar hur det ser i Spotify respektive SR-appen.

    Spotify-appen Android:

    Om man klickar på "Tillgängliga enheter" får man listan i nästa vy där Wifi-högtalarna dyker upp, där kan man välja var musiken skall spelas upp.

    SR-appen Android:

    "INGA ENHETER" går inte att klicka på eftersom SR-appen inte hittar Wifi-högtalarna.

    Vore tacksam om du kan ta hjälp av någon med djupare kunskap i frågan.

  • Vore tacksam om du kan ta hjälp av någon med djupare kunskap i frågan.

    Jag tycker att vi börjar med mig, för i detta sammanhang vet jag vad jag talar om ...

    Bra med bild. Det gäller alltså den legendariska Carlsson-kuben i wifi modell.

    Kuben har inte stöd för vanlig Chromecast, utan endast för Spotify Connect, AirPlay och Bluetooth.

    Se här:
    OD-11 on the inside

    supported services
    airplay
    spotify connect
    bluetooth audio

    Så här står det i manualen:
    how do i use bluetooth audio?
    • press and hold the function button until the led is blinking blue.
    • pair with OD-11 using your desired device.
    this procedure is only required to pair the devices the first time they are used together. as long as the devices are paired, it should be enough to simply connect from the playing device.
    note: airplay and spotify connect are recommended instead of bluetooth for audio quality reasons.

    Para alltså din kub med telefonen via Bluetooth, eller lyssna på oss via någon av de molntjänster som har inbyggt stöd i Orthoplay-appen. En stor radiotjänst som jag gissar finns där är Tunein, och om du har problem med Bluetooth, kanske du istället kan lyssna på oss den vägen?
    Annika Webbmaster
  • Vad bra att du har koll. Ber om ursäkt.

    Bluetooth har för dålig ljudkvalitet, och krångligt att behöva gå omvägar via andra appar för att lyssna på SR.

    Förstår jag dig rätt att ni inte kommer lägga till stöd för Spotify Connect i SR-appen på Android? Om så är fallet - varför inte?

  • Förstår jag dig rätt att ni inte kommer lägga till stöd för Spotify Connect i SR-appen på Android? Om så är fallet - varför inte?

    För att vi inte kan. Jag blev ju förvånad när du skrev att du hade anslutit via Spotify Connect tidigare. Den tjänsten är endast för Spotify och troligen var det via Airplay du anslöt när du använde Iphone.

    Jag skulle själv testa att köpa en liten en Chromecast Audio-puck (några hundralappar) och ansluta den till kuben, för att sedan kunna casta från Android. Den går att ansluta med 3,5 mm-, RCA- eller optisk kabel, och kuben verkar ha ingångar för 3,5 mm och optisk.

    Kablar erkänner jag däremot villigt att jag saknar kompetens kring, så jag kan inte garantera att det funkar. I detta forum är det dock en OD 11-användare som nämner att ansluta Chromecast Audio optiskt utan att någon rättar honom, så det går förhoppningsvis!

    Fast det verkar som om den tekniken snart är historia:
    Chromecast Audio läggs ner – här är alternativen (99.se)
    Annika Webbmaster