Stöd för Android Auto

Android Auto är Googles bil-system. Det kan användas i bilar som stödjer det, men nu även i dom flesta telefonerna.
Som det är nu kan man använda tredjeparts-appar för att lyssna på era digitala kanaler, men det vore jättebra ifall eran officiella app kunde stödja Android Auto, så man kunde lyssna på era radiostationer direkt.

För utvecklare finns information om hur man gör det här: https://developer.android.com/training/auto/sta...

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Andreas och tack för förslaget och länken, som app-utvecklarna får del av!

    Vi har tyvärr sällan möjlighet att lägga resurser på att utveckla special-appar av detta slag men om det bara krävs några få och små åtgärder för att anpassa den befintliga appen, kan det absolut vara värt den tiden.

    Annars går det ju, som du skriver, att använda tredjeparts-appar för att lyssna på våra kanaler (och även på många av våra program i efterhand).

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för svaret.

    Nej det är alltså en relativt liten anpassning av den existerande appen som skulle krävas för att få in stödet för Android Auto, så förhoppningsvis kan det tillkomma stöd i er app för det någon gång framöver.

    Tack igen för svaret.

  • Vi får hoppas att det stämmer!

    Det är ju viktigt att gränssnittet av säkerhetsskäl är extremt enkelt, så jag misstänker att det krävs fler förändringar av appens gränssnitt än vad man först kan tro (förutom de tekniska förändringarna) - men där kanske det går att återanvända sådant vi utvecklat för andra projekt.

    Annika Webbmaster
  • Ja precis. Men det finns även ett default-gränssnitt som används om man inte inkluderar sitt egna. Se här för mer information: https://developer.android.com/design/auto/index...

  • Tack för tips och trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Har ni diskuterat det här något? Det känns som att framförallt t.ex. P3-appen till Android skulle vara väldigt enkelt att porta. För er huvudapp så är det väl egentligen att välja kanal som är det viktiga och i P3 appen kanske att favoritmarkera en låt som spelas.
  • Tack och förlåt bristande återkoppling.

    Vi kommer att arbeta med "Play på andra plattformar", och jag har sett till att projektledaren för det projektet får del av detta önskemål!
    Annika Webbmaster
  • Vill bara skriva och säga att även jag väntar ivrigt på stöd för Android Auto. 😀

    Med vänliga hälsningar
    John

  • Hej John!

    Tekniken för Android Auto är ännu inte släppt för den svenska marknaden. Det går, som ni i den här tråden vet, ändå att installera den app som krävs genom att hämta APK:n från andra källor än svenska Play store, och då fungerar det (som jag förstått det) bra.

    Att anpassa Sveriges Radio Play för Android Auto kräver en del förändringar i appens kod (vilket vi har labbat med och känner till rätt bra).

    Till skillnad från exempelvis Spotify eller Pocketcast, är Sveriges Radio Play en app som i princip helt riktar sig till lyssnare i Sverige. Vi finansieras med allmänna medel. Frågan är om vi ska lägga utvecklingstid på en teknik "som ännu inte finns" (samtidigt som den ändå används) i Sverige?

    Så länge detta inte är en teknik vi har i Sverige fullt ut, är vi försiktiga med att lägga resurser på det, men vi bevakar utvecklingen och förstår behovet. Nästa vecka kommer några av Androidutvecklarna att gå på en stor konferens som Google håller i. De kommer då att prata med Android Auto-teamet och försöka ta reda på hur deras planer för Sverige ser ut.

    Vill du ha några tips på appar vi tror kan vara bra alternativ när nu läget är som det är, eller räcker detta som svar tills vidare?
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Tack för svaret Annika. Jag tror vi alla känner till att man kan använda TuneIn och podcast appar för att lösa det tillfälligt.

    Jag kan köpa resonemanget om att inte plöja ner resurser i något som inte finns tillgängligt i Sverige. Jag är inte helt på det klara med hur mycket jobb det innebär. Det hade så klart varit kul om ni haft stödet även om jag förstått att ni inte kan lägga så mycket tid på det. Sen är ju frågan om det är antalet användare eller tillgängligheten som är intressant. Jag vet faktiskt inte hur många som använder Android Auto i Sverige. Men Swedroid skulle ju antagligen lätt kunna hjälpa er att få en siffra på hur intresset för Android Auto stöd är så ni kan väga det mot andra funktioner.

    Men det låter bra att höra med Android Auto-teamet och förhoppningsvis så dröjer det väl inte allt för länge även om man aldrig vet med Google.
  • Tack för ett jättebra svar Annika! 😀
    Jag håller med dig Johan i det du skriver, bra idé att använda Swedroid-communityt till en sådan fråga.

    Med vänliga hälsningar
    John
  • Tillbaka till ursprunget, med andra ord ...

    Den Android-app vi har idag, har nämligent sina rötter i Swedroid-forumet:
    http://www.swedroid.se/forum/threads/sveriges-radio-foer-android-vilka-features.537/

    Ur den tråden växte det fram en app som hette SR Player. Många bidrog till dess framväxt, men framförallt blev det JDS (Jesper Svensson) som drog ett tungt lass.

    Ju mer Android växte, desto större blev behovet av support och allt fler önskemål om funktioner tillkom. Appen övergick till att bli Sveriges Radio Play 2010 och JDSfick betalt för sitt slit. (Korta versionen av en historia som är kul att följa i det forumet:
    http://www.swedroid.se/forum/threads/ponuls-sr-player-for-android.3408/ )

    Sedan dess har vi tagit fram ett öppet API, som förenklar för utvecklare utanför Sveriges Radio att skapa trevliga tjänster med vårt innehåll, och det finns en hel det sådana appar, t ex Lyssna-appen som många Android-användare tycker om. Läs om den hos Swedroid:
    http://www.swedroid.se/ny-tredjepartsapp-att-lyssna-pa-sveriges-radio/

    Det finns inget som hindrar att någon utvecklare inom eller utanför Swedroid bygger den app ni saknar idag med hjälp av vårt API.
    Annika Webbmaster
  • Obs, i de trådar som jag länkade till, finns möjlighet att följa historien bättre.

    Många inom Swedroid tyckte att appen blev betydligt sämre när vi kom in och förstörde bör jag lägga till, eftersom det annars kan verka som om jag har glömt vår historia eller medvetet försöker få oss att stå i bättre dager.

    För övrigt har även Play-appen för Ios sitt ursprung som en indie-app ...
    Annika Webbmaster
  • Någon som vet en work around for att lyssna på SRs specialsändningar som hockey/fotboll där en specifik match kan följas via Android Auto?

    Android Auto finns snart i alla nya bilar och en bra integration av SR skulle nog uppskattas av många.
  • Hej Johan,

    Jag använder mig av en workaround där jag startar uppspelningen i SR-appen och sedan kopplar in kabeln. På så vis kan jag använda notisfältets uppspelningskontroller till att starta uppspelningen efter att den automatiskt pausats vid inkopplingen. Ljudet går oftast över på rätt sätt men ibland får jag koppla in 2 ggr innan det fungerar.
    Lycka till!

    Mvh John
  • Jag använder Android Auto och styr Spotify, fungerar finfint.
    Men saknar SR Appen med alla favoritprogram i podd
  • Bra work around, John!
    Johan, fungerar detta för dig?

    Raul, testa gärna Pocketcast! Jag tror att Spotify har ett mer begränsat utbud av våra program än Pocketcast.

    Som jag skrivit ovan, är Android auto en teknik vi valt att inte lägga resurser på så länge vi inte vet om och när detta lanseras i Sverige.
    Annika Webbmaster
  • Annika: Något nytt från Google I/O eller var det goddag yxskaft svar som vanligt från Google?
  • Jag vet inte om det var god dag - yxskaft, men utvecklaren fick väl inga konkreta svar, utan mer en kedja av “det är språkstödet vi väntar på“.

    Nu försöker vi ta reda på ifall det finns något ställe där vi kan anmäla vårt intresse så att vi i så god tid som möjligt får information om när detta kommer till Sverige.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret! Då får vi väl hoppas att de jobbar på med språkstödet då. De har tydligen höga krav då eftersom svenska redan stöds.
  • Hej igen!

    "Apple-varianten av Auto", Car play, finns det nu stöd för i Sveriges Radio Play för Ios. Även om många blev lite besvikna över att det i första versionen endast är kanalerna som ingår ("dessa har jag ju redan i FM-radion"), så är det ett viktigt steg - även för er med Android, eftersom delar av det vi lär oss från Ios kommer att påverka ett framtida Android Auto-stöd:
    CarPlay-tråden, senaste veckan

    Språkstödet för svenska verkar nu ha blivit rätt vasst ... När Google är nu så bra på svenska så att svensk översättning var med på lanseringen av nya Babelfish-inspirerade (jmf Liftarens guide till galaxen) hörlurarna:
    Google Pixel Buds are wireless earbuds that translate conversations in real time

    (Otroligt cool funktion för övrigt!)

    Detta framförs givetvis till Androidutvecklarna, eftersom det kan innebära att svenskt språkstöd snart är officiellt ...

    Trevlig helg! Ert önskemål är inte bortglömt ...
    Annika Webbmaster
  • Det verkar som att Google Assistant, även det en tjänst som jag hoppas SR Play får stöd för snart, kommer till Sverige under 2018. Det borde innebära att även Android Auto lurar runt hörnet inom en relativt snar framtid.

    https://m3.idg.se/2.1022/1.697995/google-assistant-kommer-till-sverige-under-2018
  • Tack för denna länk, som app-teamet har fått!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • På tal om det, så har vi ju en tråd om Google Home (som man får prata svengelska med för att det ska funka):
    P3 på Google home​​​
    Annika Webbmaster
  • Nu är det fritt fram att utveckla för svenska. Det tar sig, sa pyromanen!
    http://www.swedroid.se/nu-kan-utvecklare-skapa-funktionalitet-google-assistant-pa-svenska/
  • Tack, då är det hindret väck!

    Däremot vill jag vara tydlig med att vi har ett litet utvecklingsteam för Android-appen, och att utvecklingen styrs av vad produktägaren prioriterar. Produktägaren (som heter Daniel Boo och absolut har förstått behovet) måste då ta hänsyn till många saker. Här är några:
    • strategiska beslut (där vi har en hel del utveckling som måste göras inom den närmsta framtiden)
    • vilka tekniska plattformar våra lyssnare använder (Android är stort - men hur stort är Android auto, och hur snabbt kommer det att växa?)
    • vilka behov en förändring uppfyller (säkrare bilåkning är viktigt!)
    • om förändringen är enkel och därmed billig eller komplicerad och därmed dyr (där jag har intrycket att ert önskemål inte är så komplicerad)
    • Är denna utveckling något vi kan dra nytta av i andra projekt (kanske?)

    Vi påminner Daniel och utvecklarna om att ett viktigt hinder nu har försvunnit!

    Det tar sig, sa pyromanen!

    Jag, som slipper prioritera och alltid önskar samma sak som våra lyssnare, hoppas självfallet att det snart löser sig (som rörmokaren sa) ...
    Annika Webbmaster
  • Säg till om ni vill utöka teamet. 😉
  • Vill - absolut!

    Men sen kommer det ju till att ha budget för det ... Den enda tjänst som är någorlunda i närheten just nu är Agil coach / Utvecklingsledare till Sveriges Radios nya Innovationsavdelning (vilket jag tror är ett ruskigt kul jobb - för rätt person).

    Och det är ju  inte riktigt Android-utveckling, men närmre än förste trumpetare, reporter på Ekot eller aspirant hos Sameradion ... (Ett par av de jobb som just nu finns att söka hos oss och visar lite av bredden i vår verksamhet ...)
    https://sverigesradio.se/jobba-hos-oss/

    Men skicka gärna en spontanansökan, om du vill arbeta med apputveckling hos oss. Ifall du skriver till webmaster@sverigesradio.se så ser jag eller mina kolleger till att den når rätt kolleger!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Den som jag tycker är den viktigaste funktionen som Android Auto krävs för, är att få tillgång till de senaste trafikrapporterna i P4. Bilradion klarar att släppa igenom trafikinformation i realtid när den skickas ut, men information som redan sänts är det inte lika lätt att få fram. De POD- appar som jag har hittat bygger på spellistor  som i bästa fall är någon halvtimme gamla och därför helt inaktuella.  Det är därför som jag tycker att  Android Auto fyller en säkerhetsfunktion. Om man  själv manuellt börjar fumla direkt med mobilen för att t ex hämta fram informationen genom SR play eller genom att surfa på nätet medan man kör är detta rent livsfarligt  och dessutom olagligt. Dessutom är Android Auto byggt så att om man har denna app installerad så blockeras normalt användande av mobilen när man kör, och det blir därför  extra svårt och farligt att surfa. Android Auto behövs alltså snarast av säkerhetskäl.
  • Pingar tråden om Android Auto, då jag nu använder det i min nya Ford.
    Jösses va mycket bättre gränssnitt Android Auto är, i jämförelse med biltillverkarnas egna hittepå-lösningar!

    SR i Android Auto hade varit så himla bra!!
  • Bartek:
    Vi vill fylla på teamet, se här:
    Sveriges Radio söker en Android-utvecklare till en av Sveriges populäraste appar

    Sök gärna!

    Vi söker även Ios-utvecklare om du har någon kompis som har den inriktningen.

    Örjan:
    Det du skrev har jag skickat vidare till vår Trafikredaktion, som kommer att utveckla en del lösningar där trafiken blir "en del av vårt digitala lyssningserbjudande".

    Riktigt hur planerna ser ut är inget jag har koll på, men jag ser till att Android auto (och CarPlay, som idag visserligen finns - men är långt ifrån vad användarna hade hoppats) finns med i tankarna när vi pratar om vad som är möjligt att göra!

    Idag finns trafikmeddelanden från Stockholm, Göteborg och Malmö i vår app Sveriges Radio Play (eller i vilken pod-castapp som helst, så du kan själv lägga till rätt flöde i exempelvis Pocket casts, som finns för Android Auto). Använd dessa länkar:
    Andreas:
    Tack för pingningen! Vi känner till vilken nytta många skulle kunna ha av en dylik app.

    Hoppas att du är nöjd med bilen i övrigt - och hittar ett sätt att lyssna på oss som fungerar (inom eller utanför biltillverkarnas egna lösningar).
    Annika Webbmaster
  • Också intresserad av detta. Pod lyssnar jag via Acast idag men direktkanalerna, finns någon app för det?
  • TuneIn Radio (som i bilden ovan) funkar bra. Mitt enda problem med den är att när jag säger att jag vill lyssna på P1 får jag DR P1 istället för SR P1. Mycket irriterande då röstkontroller är väldigt bra vid bilkörning.
  • Tack Bartek och Fredrik!

    Thomas: Jag tipsar också om Tunein.

    Jag vet inte om detta kan hjälpa, men Tunein på vissa plattformar har svårt att finna P1 även med text-sök. Då har ett sök på P1 den talade kanalen fungerat.

    Testa gärna om även röststyrning hittar till vårt P1 i Tunein genom samma fras!
    Annika Webbmaster
  • Jag har med spänning för er konversation. Er produkt ägare bör för det första lyfta blicken och inse att Android Auto och IOS motsvarighet ÄR FRAMTIDEN. Kommer inte finnas en enda bil som inte har det från nästa år, ingen som någon vill köpa i alla fall...
    Så till min verkliga punkt det finns en bra app, Swedish radio for android auto men den slutade fungera för ca en vecka sedan. Enligt Google Play pr det Henrik Larsson som utvecklar den. Kanske någon som känner honom och kan hjälpa honom.. Appen är från 2016 så jag förstår om någon uppdatering i APIer eller liknande dödat den. Den fungerar fortfarande men den unika funktionen den hade var att man kunde lyssna på senaste nyheterna alltid. Perfekt till och från jobbet och slipper sitta och pilla med SR appen för att starta därifrån.
    Någon som känner till andra möjligheter att lyssna på SR Ekot sändningar "on demand"?
  • Hej Henrik och tack för tipset om Swedish radio for android auto, som jag vill kolla upp!

    Innan jag kontaktar utvecklaren vill jag bara veta om problemet kvarstår.

    Fem av Ekots sändningar poddas varje dygn, så alla appar som kan hantera poddar (exempelvis Acast) kan även spela upp Ekot "on demand". Däremot inte senaste Ekot, för det är som sagt endast fem längre sändningar vi poddar, medan du på vår hemsida och i Sveriges Radio Play kan lyssna på över 40 sändningar per dygn.

    Fast många av oss föredrar att lägga tiden på att höra senaste Lunchekot eller Kvart i fem-ekot än en nyare treminuters-sändning, och om du också föredrar det, så är de poddade sändningarna ju snarast en fördel...
    Annika Webbmaster
  • Kommer det någonsin komma en Android Auto-version av Sveriges Radio? Det känns lite tröstlöst när det är över ett år sen Webbmaster skrev något om det, och precis som användaren Henrik skrev här ovan så kommer det inte finnas någon ny bil värd namnet UTAN Android Play...

    Vi väntar... tills vidare med Tune In...
  • Hej,

    Jag skrev för över 2 år sedan att jag hoppades att ni skulle utveckla en app för Android Auto och det gäller fortfarande.

    Med vänliga hälsningar
    John
  • Ja, det bör vara på prio-listan. Minst sagt.
  • Tack för att ni lyfte den frågan!

    Vi har inte glömt den, och jag återkommer med svar på hur planerna ser ut mer konkret när jag stämt av det med rätt kolleger!
    Annika Webbmaster
  • Pocketcast är grymt bra.
  • Instämmer med ovan, betydligt bättre än Sveriges Radio Play.

    Finns inte en chans att utvecklarna av appen själva använder den och det märks.
  • Jag bor numera i Australien förr vi har Google assistant för AA. Då kan jag säga "senaste nyheterna" och de spelas upp. Dock kan jag bara få senaste, korta, nyheterna och t.ex. inte kl fem sändningen. Men det är ändå sjukt smidigt..
  • Google Assistant för Android Auto finns i Sverige med, mig veterligen (bor i Dubai), men vad som fortfarande inte finns, och anledningen till att vi är här inne och skriver, är en Android Auto-app för Sveriges Radio. Två år har det funnits till Apple Carplay, och som tidigare nämnts av både mig och andra så är det svårt att få tag på nya bilar idag som inte har Android Auto som standard.

    Därav ser jag det som ganska pinsamt av Sveriges Radio att de inte kommit längre i frågan än så här.
  • Den som bygger något borde tänka på att bygga en funktion för att man lätt ska kunna spela upp den senaste trafikrapporten från SR P4.  Jag har utan framgång själv försökt få till en lösning. De poddlösningar jag hittat går ut på att en server med jämna intervall, t ex var 30:e minut söker av och uppdaterar informationen. Denna lösning är inte till någon hjälp om man sitter fast i en kö som precis uppkommit. Android Auto låser ju också infotainmentsystemet så att man inte kan surfa fritt medan man kör. (Och det ska man ju inte heller.)  Alltså måste SR få till en lösning som arbetar i Android Auto.
  • Hej igen!

    Jag ber om ursäkt över att jag inte kom att tänka på det uppenbara. Jag var fokuserad på vilka appar som idag har fullt stöd för Android Auto och vad som behövs för att anpassa Sveriges Radio Play, och tänkte inte på att tipsa om hur ni tar del av Sveriges Radio med Google Assistant, som ju är integrerad i Android Auto.
    Styr radion med rösten (obs att filmen är drygt ett år gammal)

    Obs att det förstås fungerar att använda Google Assistant även utan Android Auto.

    Testa att säga "prata med Sveriges Radio" så får ni samma upplevelse som i vår Google Home-app. En röst frågar vad ni vill lyssna på och ni säger P4 Plus, Trafik P4 Malmö (fungerar med Stockholm, Göteborg och Malmö) eller Sommar i P1 med ... följt av namnet på önskad sommarvärd.

    Testa och återkoppla hur ni tycker att detta fungerar. Hjälp mig att förstå om det ändå finns behov av att Android Auto-anpassa just Sveriges Radio Play, eller om behovet löses med vår Google Home-app.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Finns Android Auto-appen i Sverige än?

    Jag tycker att denna lista verkar vara Googles egen officiella och där är Sverige inte med.
    Annika Webbmaster
  • När jag tidigare framfört denna kommentar har jag fått förslaget att använda sökfältet i de olika poddcastappar till att skriva in webb-adresser. T ex för  SR P4 trafik:  https://api.sr.se/api/rss/pod/10326

    Jag har ännu inte lyckats få detta att fungera och jag har prövat denna metod med ett antal av det appar som man kan installera, om man följer förslagen som man får på kompatibla appar inne i Android Auto. Så att ända möjligheten verka vara att skriva ny källkod med Android Auto utvecklingsverktyg.

    Dessutom innehåller det föreslagna api:t inte bara den senaste trafikrapporten utan också en hel mängd annan info som aktivt måste filtreras bort. Och att användaren ska tvingas interagera så omfattande med appen strider mot principen på enkelhet för användaren i Android Auto.

  • Hej Annika,

    Sverige har lagts till på den där listan ett flertal gånger den senaste tiden, skulle tro att det är för att det är på gång. Som du märker på diskussionen här så finns redan idag en stor användarbas för Android Auto och få räds det extrasteg som installation från APK Mirror innebär.

    https://swedroid.se/google-lagger-aterigen-sverige-till-listan-over-lander-med-android-auto/

    Med vänliga hälsningar
    John
  • Vid Googles utvecklingsforum Google I/O '19,och där det nya Guit presenterades, nämdes också att vi kan se fram mot fler marknader på listan. Sverige tillsammans med de övriga nordiska länderna har också under sommaren varit synliga vid två tillfällen på denna officiella lista men tagits bort eftersom appen inte samtidigt publicerats på Play Butik. Så man kan anta att det nu endast rör sig om en kort tid innan appen är här officiellt. Hur som helst är appen sedan flera år tillgänglig på download siter och den fungerar utmärkt. Det enda som jag saknar är stödet för SR.
  • Örjan:
    Den länk du har går till poddflödet för Trafikredaktionen Stockholm och det ska fungera i alla podcast-appar.

    För att lägga till den till exempelvis Pocketcast, som Raul rekomenderar ovan, gör du som de beskriver här:
    Pocketcast support: Subscribing to podcasts

    To search for a specific podcast
    1. Tap the search box
    2. Enter the podcast name, podcast author, feed URL/RSS feed or iTunes URL
    3. Tap the Search button on your keyboard
    På punkt två kan du alltså testa den länk du hade, Trafikredaktionen Stockholm eller Trafik P4 Stockholm.

    Fungerar inte det?

    Testa gärna hur det går med Google Assistenten:
    - Okej Google, prata med Sveriges Radio.
    - Vad vill du lyssna på?
    - Trafik P4 Stockholm.

    Johan:
    Jag har förstått att ni är många som redan använder Android Auto, men är ändå intresserad, eftersom det är betydligt enklare att utveckla en tjänst som har stöd fullt ut.

    Testa gärna vår Google Home-app och se hur den fungerar på Android Auto!

    Alla:
    Jag frågade Nils, produktägare för bland annat Sveriges Radio Play på Android, hur det går med stöd för Android Auto:
    - Vi jobbar med en helt ny spelar-teknik i Android-appen. Denna nya spelare kommer snart ut i beta. Vi hoppas att den gör det enklare för oss att i framtiden tillgängliggöra appen på Android Auto och Android Automotive. Men någon tidplan för det kan vi tyvärr inte ge i dagsläget.

    När jag sa att jag undersöker om Google Home-appen redan idag kan ge er det ni vill, nämligen möjlighet ett säkert och enkelt sätt att ta del av allt vårt innehåll, svarade han:
    - Det kanske är ett bra sätt, men jag tycker att även appen Sveriges Radio Play på sikt ska funka i Android Auto och Automotive!

    Och det är ju lovande att produktägaren, som ansvarar för vad vi ska prioritera, tycker att detta är viktigt!

    Men i och med att vi inte har någon tidplan, så hoppas jag att ni får Google Assistant-metoden att fungera, för den är tillgänglig redan idag! Vi vill att ni ska kunna ta del av oss på ett säkert sätt. Tro inte annat.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Avseende att som du föreslår använda vanliga poddapparför att presentera trafikinfo

    Nej det som föreslås fungerar inte. De kommersiella poddapparna arbetar inte i realtid. I stället söker de periodiskt av information, t ex som i det api som ni hänvisar till, och vidare-publicerar informationen vid jämna tillfällen. Dvs uppstår en mycket lång fördröjning innan man får tillgång till informationen. Och då är den inte längre aktuell.
    Här är ett kort exempel. På SR P4 webbsida var när jag provade i eftermiddags senast tillgängliga avsnitt från kl 17:39. I appen Player FM var vid detta tillfälle det senast tillgängliga avsnittet från 16:02. I Pocket Cast från 16:39. Dvs informationen i de kommersiella apparna duger inte för att varna för olyckor och andra faror.

    Men problemet är inte lätt att lösa för trafiktillämpningen med att använda poddar. Poddar är inte tänkta för realtidsifo. Om man studerar koden i ert api krävs det en del kod och klurighet för att vaska fram den senaste ljudfilen och det måste lösas i programvaran i mobilen. Problemet måste alltså lösas på samma sätt som i SRplay appen och där finns också en utmärkt lösning som idag fungerar för vanliga mobiler och som det förmodligen går att bygga vidare på. Men Android Auto ställer också speciella krav i utförandet och detta kräver att man anpassar hur appen ska upplevas i bilens infotainmentsystem. Apparna måste också utvecklas och publuceras med rätt version av utvecklingsverktyg.

    Slutligen tycker jag att ni själva borde ladda ner Android Auto och pröva så ni förstår problemet.
  • Hej! Avseende svaret från Nils, som antyder att det krävs en helt ny spelarteknik för att presentera ljudet i Android Auto.

    Det behöver nog inte bli så komplicerat.

    Jag provade själv att manuellt klippa ut ljudfilen

    https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/podrss/7094010.mp3

    ur ert api , ladda ned appen, spela upp filen i Player FM , starta Android Auto, öppna Player FM igen i Android Auto och sedan spela upp denna senast använda fil. Gick utmärkt. Alltså behöver man inte trassla till problemet med en ny spelare. Det går förmodligen utmärkt att lösa problemet med befintlig teknik.

    I övrigt är projekt utan tidplan inget att rekommendera.
  • Hej igen!
    Provade att som ni föreslog att hoppas på att Google assistenten skulle kunna användas för att lyssna på trafiken SR P4 trafikredaktionen.

    Initierade Android Auto.
    Med Android Auto aktivt provade jag att säga
    - OK GOOGLE. Prata med Sveriges Radio.

    Android Auto svarar:

    -Sveriges Radio stöds ej på den här enheten.

    Prova gärna själva om ni är fler förslag.  Ni kanske kan komma på något annat knep som fungerar.

  • Avseende hänvisningen till filmen som visar hur en person använder Googles röststyrning för att lyssna på trafikrapporter i bilen så det borde ju fungera eller hur?

    Men notera att han använder mobilen rakt på som vanligt. Han kör inte Android Auto.

    Har man laddat Android Auto i mobiltelefonen och i bilen, så känner sedan bilen av att mobilen finns i bilen och blockerar alla appar som inte byggts för denna användning. Detta är en grundläggande princip i utformningen av appen som ska förhindra att man inte sitter och surfar vid ratten. Android Auto har också ett med avsikt förenklat Gui så att man inte störs av för oöverskådlig information när man kör.
  • Nu tycks det vara nära med en officiell release av Android Auto i Sverige.

    Se vad Google själva skriver:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.projection.gearhead&hl=sv
  • Örjan:
    Problemet med att AA-versionen av podcast-klienterna du testat inte ger dig det senaste avsnittet bör gå att komma till rätta med.

    Här står det hur du gör i Podcast Addict:
    You can already trigger the updates from the extra commands (press on the 3 dots menu on the right side of the player controls)
    Then depending on your settings the app will download new published episodes

    trigger refresh and download on Android Auto version

    Och här verkar det som om andra som har haft liknande problem med Google Podcast har blivit av med problemet (hur framgår inte):
    Ive been seeing the latest episodes in the "new" folder lately
    Podcast app not showing latest podcasts within Android Auto (Reddit)
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för tipset. Jag har nu provat med Android Auto och Podcast Addict enbart  i mobilen och via bilens infotainmentsystem. Podcast Addict är äntligen en lösning som tycks fungera för att kunna spela upp den senaste trafikinformationen direkt efter den publicerats på det sätt jag önskade. (Men det skulle ju vara trevigt om SR Play också skulle kunna användas så småningom.)
  • Så bra att Podcast Addict fungerar för färskare trafiknyheter!

    ... trevligt om SR Play också skulle kunna användas så småningom

    Verkligen! Vi håller alltså på med ett teknik-skifte som ni lyssnare (förhoppningsvis!) inte kommer att märka av speciellt mycket av, men där det under ytan sker stora förändringar. Syftet är att modernisera spelaren vi använder, och först med en modernare teknik är det ens möjligt att anpassa för Android Auto.

    Vi vill att appen ska "finnas och fungera väl på relevanta plattformar", och mycket talar för att Android Auto är på väg att bli en sådan relevant plattform, nu när tjänsten väl är lanserad i Sverige. (Observera att detta inte är ett löfte om att vi ska utveckla detta, bara en bekräftelse på att vi tycker att det är intressant ...)
    Annika Webbmaster
  • Att android auto och liknande inte bara är en kul grej kan man se på Volvo och deras kommande elektriska xc40.
    https://teknikensvarld.se/volvo-xc40-electric-far-nytt-android-baserat-infotainmentsystem/
  • Tack!

    Det finns likheter, men även stora skillnader, mellan Android Auto och Android Automotive. Det senare är ett "stand alone-system" som hanterar bilens hela infotainmentsystem som inte kräver att paras med en mobil för att fungera.

    Rent praktiskt är en enorm skillnad att Google Assistant finns integrerat i Android Automotive, medan assistenten blockeras när ni använder Android Auto.
    Annika Webbmaster
  • Tillägg:
    medan assistenten än så länge blockeras när ni använder Android Auto

    Jag tant-gissar (som en kill-gissning, men från en medelålders kvinna) att det är en tidsfråga innan röststyrning finns med i Auto.
    Annika Webbmaster
  • Röststyrning finna redan i android auto. Säger jag "spela Miriam Bryant" så startar den Spotify med henne. Och då kan bilens vanliga radio vara igång innan jag börjat prata med bilen.
  • Tack för denna rättelse.

    Däremot går det ju inte, vilket vi konstaterade högre upp i tråden, att använda Google Assistant fult ut, exempelvis för att lyssna på våra trafikrapporter. På gott (säkerhet) och ont (begränsning) fungerar det endast med Android Auto-appar.
    Annika Webbmaster
  • Hej på er!

    Idag har vi släppt en beta-version av Android-appen som har stöd för Android Auto!

    Denna version kommer att ligga ute som beta utan att släppas på bredare front lite längre än vanligt, i och med att vi absolut inte vill introducera några nya buggar under rådande läge, där Sveriges Radio är en viktig källa för både information och förströelse.

    I Android är det dock enkelt att bli beta-testare, så ni som längtat efter denna funktion får hemskt gärna testa hur ni tycker att det fungerar!
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten .
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Tack för att ni jobbat vidare med detta!
    Har gått med i beta-programmet och hoppas kunna testa i bilen inom kort.

    Mvh
    John (som skrev i tråden för 3 år sedan) 😀
  • Tiden går ...

    Av förklarliga skäl har vi endast kunnat testa på ett fåtal enheter, och behöver er hjälp för att förstå vad som bör förbättras, så återkoppla gärna!
    Annika Webbmaster
  • Står iaf att jag är betatestare men sen händer inget mer verkar det som. Är det bara att vänta eller går det att göra något?
  • Har du version 20.4.1 av Android-appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det tog längre tid än vad vi försod för beta-versionen att komma ut i Google Play. Först idag har den blivit åtkomlig.

    Jag ber om ursäkt över att jag gav fel information här.
    Annika Webbmaster
  • Nu (sen 6h sen) har jag 20.4.1. så nu är det bara att ge sig ut med bilen!
  • Har nu hunnit prova men tyvärr inget bra resultat. Startar appen och då står det bara 00:00/00:00 och en playsymbol. Trycker jag på play så kommer det bara upp ett felmeddelande som säger "Det verkar inte som om Sveriges Radio Play fungerar just nu."
    Har en Mazda 6 2015 med android auto tillsammans med en Huawei P10 Pro med android 9
  • Kan nu säga att det fungerar i bilen som tänkt med att lyssna direkt men finns även ett arkiv med podar. Härligt att det fungerar måste jag ändå säga! Har bara hunnit lyssna i 5 minuter ännu så har inte så mycket mer att komma med just nu.
  • Tack för den återkopplingen!

    Gjorde du något särskilt för att det skulle lösa sig?
    Annika Webbmaster
  • Nej ingenting. En tur innan lunch och då funkade det inte, sen efter 1,5h så funkade det. Enda som är gjort är att bilen stängts av och mobilen kopplats ur och använts till annat. Men inga nya uppdateringar bland appar som ska kunnat påverkats.
    Så runt 11 fungerade det inte men 12:30 så fungerade det.
  • Och nu 14:45 fungerar det inte längre. Jag har fortfarande inte gjort någon ändring med något
  • Nu har jag gjort framsteg iaf!
    När jag åkte hem från jobbet strax efter 23 så funkade det inte, som vanligt.
    Startade då appen i telefonen och det funkade fortfarande inte men när jag valde att starta något i appen så startade det även på skärmen i bilen.
    Alltså verkar det som om appen måste vara aktiv från början och att bara starta appen i android auto i bilen inte gör ett korrekt anrop att nu ska vi igång. Nu är inte jag insatt i programmeringens värld så tyvärr kan jag inte hjälpa till med mer än så.
  • Kan bara bekräfta vad Patrik skriver här ovan - det verkar fungera att välja "Lyssna direkt" och då välja P1 typ, men att bara trycka på play när man sätter sig i bilen (eller att förvänta sig att radion ska gå igång eftersom den var igång när man stannade bilen sist) går inte.

    Jag har en Samsung Galaxy Note 11+, kör en Lincoln MKC och bor i Dubai (om det nu ändrar något). Har laddat ner senaste versionen av beta-appen.
  • Hur gör man för att gå till poddflödet för Trafikredaktionen Stockholm när man kör appen under Android Auto ?
    Jag har provat med "Min lista". (Jag följer Trafikredaktionen Stockholm och Vetenskapsradion Historia. )
    Eftersom ingen av dessa uppdateras utan att man trycker på "senaste avsnittet" när appen körs på traditionellt sätt utan kopplingen via Android Auto kommer jag inte åt aktuell info när SR Play-appen körs vare sig i bilen eller direkt i mobilen. Jag hittar alltså inte knappen för uppdatering när jag kör SR Play under Android Auto. Jag kan inte heller välja någon annan Podd än de som SR själva lagt upp som val.Man kommer ju inte in på "Mina sidor" i bil-appen.
  • Hej igen!

    Patrik:
    Du skrev den 23 april:
    Startar appen och då står det bara 00:00/00:00 och en playsymbol. Trycker jag på play så kommer det bara upp ett felmeddelande som säger "Det verkar inte som om Sveriges Radio Play fungerar just nu."
    Har just det felet, med 00:00/00:00, uppträtt fler gånger? I sådana fall undrar utvecklarna vad som händer om du trycker på tillbaka-pilen.

    Patrik och Sweden's F. F:
    Det finns en del kvar att jobba på och appen kommer att bli bättre. Som det är nu, är det som ni skriver. För att fungera behöver appen i telefonen vara "vaken" i mobilen. Jag tror inte att appen egentligen behöver vara , så att du just då lyssnar på något, däremot att appen måste vara igång.

    Och både Huawei och Samsung har en tendens att i stillhet döda de appar operativsystemet anser att ni inte använder. Även om du alltså endast pauserat appen och lämnade den öppen när du slutade lyssna på morgonen, kan telefonen ha hunnit stänga ned appen under dagen när du vill köra hem.

    Det finns en del inställningar ni kan göra för att skydda vår app. Dessa inställningar brukar vara bra att se över med Huawei:

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning
    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart
    välj att hantera vår app manuellt

    Samsung:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    För alla inställningar brukar det vara bra att starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom. (Åtminstone "av-optimeringen i Samsung" verkar kräva det för en del lyssnare.)

    Jag hoppas att dessa inställningar kan göra så att appen hålls vid liv även när den är tyst, och att det i sin tur gör Android Auto-funktionen smidigare, men i och med att detta är nytt även för mig, kan jag inte lova att det hjälper, så berätta gärna!

    Örjan:
    Vi kommer att förbättra utbudet, och nyttan med att lätt nå uppdaterade trafikrapporter i Android Auto förstår vi självfallet - men det kan ändå komma att dröja innan det blir verklighet. Du kommer alltså att kunna följa hur vi inför andra funktioner som inte känns lika relevanta för bilen, helt enkelt för att de är enklare rent tekniskt. (Med tanke på hur få rena podcast-tjänster det var som klarar av att ge helt uppdaterade flöden, utgår jag åtminstone från att trafikredaktionernas flöden ligger en bit fram i tiden och hänvisar tills vidare till Podcast Addict ...)

    Än så länge ger inte tjänsten för Android Auto stort mervärde jämfört med att lyssna på FM-radio. Men om man, som Sweden's F. F, bor där Sveriges Radios FM-sändningar inte går att nå, är det förstås en stor förbättring i sig! Vi kommer att förbättra tjänsten, men hur och när vågar jag inte sia om.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nej Podcast Addict är inget bra förslag.
    Jag har provat men proceduren är
    för komplicerad att använda när man kör. Jag har faktiskt haft en email-kommunikation med det designteamet också, men där tyckte man SR- lyssnare var en för liten målgrupp för att detta skulle vara intressant för att ta med i utvecklingen av en generell app. Se nedanstående citat. Så SR får nog ändå hjälpa oss om det ska bli något.

    Mitt förslag till PA design::
    "I suggest a generic hot button for traffic announcements to be set up as a sort of macro by the end user, and to be used to avoid loosing focus on the traffic when driving. The present procedure to retrieve the information is too complicated and is hazardous to operate while driving. Even if it works. (Sort of)"

    Svar:

    "If I understand correctly you're asking for a button to access a specific podcast from the player screen?

    If so I'm sorry but this is too specific to be implemented into the app"

  • Men hur  svårt kan det vara att skapa en knapp som pekar på:

    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2859

    för att man sedan ska kunna starta ljudfilen:

    Exempel
    https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/7358284.mp3

  • Dina önskemål har nått utvecklarna.

    Jag trodde att Podcast Addict löste ditt behov.

    Du kanske helt enkelt själv kan skapa en egen genväg från mobilens startskärm som går till senaste ljudfilen från Trafikredaktionen Stockholm. Använd denna adress:
    https://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/10326.mp3

    Den blir väl inte tillgänglig i Android Auto, men det kanske ändå är en bra funktion?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för länken! Problemet med den lösningen är att VW och Google anser att man inte ska surfa när man kör. (Utmärkt, det tycker jag också). Så man blockerar helt enkelt möjligheten att köra något annat än Android Auto tillsammans med de appar som länkas inne i denna app när mobilen finns i bilen.

    Så den enda möjligheten att köra ljudfilen är genom att själv programmera en fullständig app i Android Auto utvecklingsmiljö som kan länkas in på rätt sätt. Ett ganska komplicerat hobbyhack, men möjligt att göra om man har mycket gott om tid. För SR som har en färdig kod är det oändligt mycket enklare att fixa till. (Dessutom tror jag att fler än jag är intresserade. Bilen är ju trots allt ett av de vanligaste ställena där man lyssnar på radio)
  • Hej!
    Det märks att ni jobbar med att få till det med att erbjuda trafikradion. Jag har nu laddat version 20.5.3. I stand-alone-fallet utan att köra via Android Auto, får jag upp senaste trafikrapporten (följt av alla tidigare rapporter) om jag väljer "MIN SIDA/Dina nya avsnitt". Det går mycket bra att spela upp rapporten på det sättet. Men om jag är i bilen och kör SR Play via Android Auto hittar jag bara "Min lista" och gamla inaktuella avsnitt som jag laddat ned tidigare. Så ni tycks ha hunnit halvvägs.
  • Tack för positiva tillrop, Örjan!

    Ni andra:
    Om ni vill hitta trafikrapporterna av Örjans beskrivning, så är alltså "Dina nya avsnitt" de senaste avsnitten från de program ni valt att följa ("hjärt-markera") i appen.

    Trafikrapporter som går att lyssna på i appen finns än så länge för Stockholm, Göteborg, Malmöhus och Södertälje.
    Annika Webbmaster
  • Ja, ni jobbar på bra och är nästan i mål. Nu återstår bara att kunna få till trafikmeddelandena så att de syns i även i läget när SR play körs via Android Auto i bilen.  Jag gissar att ett av de enklaste sätten att göra detta är att på menysidan :
    "Lyssna direkt >
    Aktuella poddar och program >
    Min Lista > "

    Lägga till en extra rad/länk:

    "Dina nya avsnitt > "
  • Hej AnnikaSkulle göra en massa inställningar för att appen inte skulle stänga ner sig i bakgrunden. Kommit av mig en del då det varit mycket i livet och detta inte varit prio, vill dock minnas jag gjort den första saken och ja nu ligger sr kvar iaf i bakgrunden!Dessutom frågade du vad som hände om man tryckte bakåt och jodå numera kommer jag iaf till menyn där jag kan välja lyssna direkt, min lista och poddar så det funkar bra att komma igång nu iaf! Om det sen beror på någon uppdatering från er eller den inställningsskillnaden jag gjort med att tillåta appen i bakgrunden törs jag inte svara på. Skönt iaf att det är på banan!
  • Bättre och bättre ...

    För närvarande är det besvärligaste med Android Auto att appen har "tjuvstartat" hos ett fåtal lyssnare, något jag stött på med vanliga BT-anläggningar och som kanske egentligen ligger utanför appen, men där det ligger i vårt intresse att lösa problemet!

    Om någon av er härinne har stött på detta problem, så finns det en tråd om frågan här:
    Spontat start av SR app på Android Auto
    Annika Webbmaster
  • Jag antar ni på Sveriges Radio sett nyheten om att android auto kommit officiellt nu i Sverige även till äldre versioner av android.
  • Tack för det. Jag hör med den kollega som ansvarar över hur vi utvecklar appen om det medför någon förändring.

    Jag får det till att ungefär 1/3 av de svenska Android-enheterna använder Android 6-9, som är de enheter som inte har Android Auto förinstallerad, men nu kan ladda hem den appen:
    gs.statcounter.com: Androidversioner i Sverige senaste månaden

    Annika Webbmaster