Stereo eller mono i SR-appen?

Hej, efter noggrann felsökning låter det som P2 i appen, när jag lyssnar på eftersändning, spelas upp i mono. Det gäller inte P1 eller P3 - varken direkt eller eftersänt. Är det mig, eller min mobil, som det är fel på...?
hälsningar,
Mårten

Kommentarer

  • Hej Mårten!
    Menar du alltid eller var det vid ett specifikt tillfälle? När var det isåfall?
  • Hej,
    P2 på eftersändning blir alltid mono, av nån anledning. Allt annat är stereo, såvitt jag kunnat utröna. Konstigt, va?
    hälsn,
    Mårten
  • Hej
    Jag provlyssnade på Klassisk förmiddag från idag. Och får en tydlig stereobild i alla tre ljudkvaliteterna för detta P2-program. Blir det mono när du provar? T.ex. 119 minuter in i programmet som heter Antika kärlekspar
    mvh

  • "....alla tre ljudkvaliteterna..." blev en ledtråd! Appen har ju under "inställningar& hjälp/Datamängd/ljudkvalitet" = "Efterhandslyssning" tre olika val: Lite, Lagom samt Mycket.
    "Lite" motsvarar mono, "Lagom" samt "Mycket" = stereo, märker jag nu.
    Det kanske borde nämnas i de små förklaringarna under varje rubrik. Nåväl .det var ju i alla fall inte fel på min telefon. Tack för hjälpen!
    hälsn,
    Mårten
  • Förresten, ska jag tolka ditt svar som att du får stereo även på "Lite" i efterlyssning?
    /Mårten Moberg
  • Vår lägsta kvallitet för efterhandslyssning är 32 kbps AAC i mono. Vissa av våra program, poddfilerna som du kan ladda hem via datorn (och de som inte försvinner efter en tid om du har laddat hem dem i appen) erbjuder vi enbart i en kvalitet, 128 kbps MP3, stereo.

    Det är säkert förklaringen till att du hör P1 och P3 i stereo medan P2 är i mono, det har att göra med teknik - inte kanal. Det finns nämligen program i P1 och P3 som ligger ute med samma teknik som "dina" P2-program, samt program i P2 som ligger ute som poddfiler.

    Testa genom att leta upp P1-programmet Andliga sånger eller Ekonyheterna klockan 11. Eller den version av P3 Dokumentären om Raoul Wallenberg som sändes den 16 april ... Lyssna på lägsta kvalitet! Det bör vara mono.

    Testa sedan att lyssna på P2-programmen Operaguiden eller Tollans musikaliska på lägsta kvalitet. Det borde vara stereo.

    Att min kollega Janne lyckades höra Klassisk förmiddag i stereo på alla kvaliteter får han och jag kolla upp. Möjligen kan testet ha gått väl kvickt på den lägsta kvaliteten. Oavsett det, så var det ju hans test som ledde in dig på rätt spår - och som fick mig att verkligen ta reda på hur filerna ligger ute. Annars är det endast bitrate och om det är AAC eller MP3  jag har tagit till mig, men att AAC är olika varianter är ju bra att veta:
    • 32 kbps = HE AAC Mono
    • 96 kbps = HE AAC Stereo
    • 192 kbps = LC AAC Stereo
    Detta bör vi förtydliga här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?
    Annika Webbmaster
  • Majids inlägg är flyttat:
    Well done, Esmeralda Moberg!
    Annika Webbmaster