Statisk direktlänk till senaste podd?

Hej!

Jag har försökt göra iordning en gammal internetradio åt min pappa, så att han smidigt skall kunna lyssna på exempvis senaste ekonomiekot eller senaste Vetenskapsradion. Det är en Squeezebox Radio. Det går fint att bläddra och klicka runt och hitta, men jag skulle vilja använda snabbvalsknapparna för detta. Så att han bara behöver klicka på knapp 1 för att spela upp senaste ekot från en url. Eller knapp 2 för att spela upp senaste P1 dokumentär.

Alltså så att det en statisk url pekar på uppdateras i samband med att en ny podd för ett visst program läggs ut.

Dessa url:er skulle även kunna användas för genvägar att lägga på skrivbordet på en dator eller en tablet/mobil.

Om det inte lagts ut en ny podd för programmet så spelas samma upp igen.

Jag gissar att detta relativt enkelt skulle kunna automatiseras med ett script som körs regelbundet och som skapar och byter ut alias för de senaste poddarna för de olika programmen.

Eller detta finns kanske redan?

Kommentarer

  • Hej!

    Det finns ljudlänkar till senaste programmet i en poddfeed. Om dessa går att använda på Sonos äe något osäkert. Det finns mer skrivet om detta bl.a. här på forumet. Det som helt klart inte fungerar (2014-2016) är ljudlänkar till program som inte poddats och det är mest den frågan den tråden handlar om.

    Senaste P1 Dokumentär:
    http://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/4...

    Senaste Ekot i P1:
    http://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/3...

    Det går att testa länkarna genom att öppna dem som en nätverksström i exempelvis VLC media player.

    ID:t som används för senaste program hittas längst ned på programsidorna via länken "PODDRADIO (XML).

  • Tusen tack!

    Detta fungerar utmärkt med min gamla Squeezebox Radio. Nu kan min pappa välja vad han vill lyssna på genom att trycka på någon av de 6 förvalsknapparna.

    Precis vad jag var ute efter. Bara att leta upp sidorna för de olika programmens poddar och bygga länkarna med hjälp av inledande ...

    http://www.sverigesradio.se/topsy/senastepodd/

    ... och avslutande nummer från XML-filen på programmets sida. Det verkar som att jag kan skippa filändelsen .mp3 med min Squeezebox Radio. Den spelar bra ändå.

    Exempel:

    3795 = Ekot med ekonominyheter och sport.
    4890 = Vetenskapsradion.

    ... och så vidare.

  • Ja, det är alltid positivt när det fungerar och tack för att du återkom och berättade att det fungerar utmärkt. Lycka till med Squeezebox-lyssningen! Ovan menade jag förstås Squeezebox i stället för Sonos. Det finns säkert någon tråd om Squeezebox också men den länkade tråden med Sonoslyssnare är den som är mest intressant när det gäller detta ämne.

  • Hej Anders och Supporter!

    Jag blir alltid lika glad när ni lyssnare hjälper varandra. Vi webbmastrar arbetar enbart kontorstid.

    Bra att din pappa var intresserad av den typ av radioprogram där detta fungerar, Anders!

    Annika Webbmaster
  • Precis vad jag också letade efter! Nu kan jag ha en "kanal" på min hemmagjorda webradio som alltid spelar upp senaste nyhetssändning. Bl.a sånt här som gör SR och SVT bättre än allt annat.
  • Härligt!

    Och roligt med en hembyggd webbradio! Har du lyckats få dit de delar av vårt utbud du vill, eller finns det program och kanaler du vill få tips på hur du kan ta del av?
    Annika Webbmaster
  • Hej!Tyvärr är det något som inte fungerar tror jag. Jag har ett liknande önskemål, jag har gjort en väckarklocka som bland annat ska spela senaste Ekot. Det gör den inte, jag tror att det beror på att när jag trycker på "Senaste Ekot i P1" ovan spelas Ekot 22.00 igår upp. Missar jag något..?
  • Det som menas med "senaste podd" är den senaste podden som är listad i poddflödet http://api.sr.se/api/rss/pod/3795. Just nu kl. 12 fås Ekot 07:00. Så egentligen var det fel att skriva "Senaste Ekot i P1" ovan.
  • Aha, då förstår jag!
    Tack, tyvärr innebär det ju att det inte passar mig riktigt, vem vill vakna till gårdagens nyheter...
    Åter till tankesmedjan.
  • Hej!
    Bra idé med en Ekot-väckarklocka.

    Vilken plattform är detta på? Är detta endast för ditt privata bruk, eller kommer du att erbjuda andra att ladda hem den? Om du vill dela med dig är det ju bra att vi får kännedom om den, så att vi kan tipsa intresserade! Smarta tjänster med vårt innehåll, gillar vi nämligen.

    Vi har något som kallas för ett öppet API, där det kan gå att hitta en metod för att spela senaste sändningen av Ekot, oavsett om denna är en podd eller inte:
    Öppet API  (Bygg din egen radioapp)

    Där kan du läsa hur du gör ett anrop för att få senaste avsnittet av ett program. För Ekot blir det så här:
    http://api.sr.se/api/v2/episodes/getlatest?programid=4540

    Kan detta vara något för dig?

    Där finns även ett forum för frågor kring API:et:
    Sveriges Radio API forum

    Kul att du vill utveckla tjänster med vårt innehåll 😀
    Annika Webbmaster