Stänga spelare android

Hej!

När man spelat upp via appen och sedan stängt av / pausat bör spelaren ("notisen") gå att stänga / swipa bort etc.

Kommentarer

  • Tack, jag kollar med app-teamet hur det är tänkt att fungera!

    Finns det andra notiser hos dig som inte heller går att stänga/svepa bort?

    Antingen är något fel, och vi försöker rätta till det. Men kanske fungerar det just som det är meningen, och då framför jag detta som ett förbättringsförslag!

    Tack för att du hörde av dig om saken
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Uppkom problemet nu, med senaste uppdateringen av appen, eller har det varit problem att svepa bort notisen även tidigare?
    Annika Webbmaster
  • Det vet jag faktiskt inte!
  • Tack. Du har inte märkt några andra konstigheter med appen?

    Detta skulle nämligen kunna vara ett symptom på en bugg som, förutom att göra det svårare att stänga ned appen, gör att det ibland inte går att använde de fyrkantiga "kanal-knapparna" på appens startsida. Om du skulle få problem att starta direktlyssning, så vill jag tipsa om att detta går att göra ifall du går in under "direkt" i appens nederkant och där letar upp den aktuella kanalen.

    Annika Webbmaster
  • Vi tror alltså att detta är en bugg, men du är ensam om att ha rapporterat in just detta. När du inte aktivt spelar ska det gå att ta bort den!
    Annika Webbmaster
  • Samma sak för mig.
  • Tack!

    Även ett av de problem Maria rapporterar i slutet av denna tråd (som främst rör andra buggar) ser ut att vara relaterat till detta.

    Av den information jag som forum-administratör kan se "bakvägen", har ni tre alla Android 8.0.0 (men olika fabrikat på telefonen).
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det stämmer att jag kör Android 8.

    Om problemet uppkom nu vet jag inte, jag har inte använt appen särskilt länge.

    Kan jag se problemet som registrerat och att det kommer åtgärdas?

    Mvh
  • Det är registrerat och ska lösas - men jag tror inte att app-utvecklarna själva har lyckats återskapa felet ännu. Om utvecklarna behöver mer information om något, så frågar vi er drabbade.
    Annika Webbmaster
  • Samma sak för mig! Appen ligger kvar i aviseringsfältet och går inte att få bort. Andra appar brukar väl ha ett stängningskryss till höger?
  • Ja, det är det vanliga.

    Bra att veta:
    Problemet med att appen inte stängs ned ska inte leda till ökad dataförbrukning eller batteriförbrukning, så vitt jag förstår. Många Android-experter rekommenderar att man aldrig stänger appar manuellt, eftersom detta sköts bäst av operativsystemet självt, se här:
    surfa.se: Du behöver inte stänga alla dina appar manuellt

    Men även om det inte är något som påverkar telefonens prestanda etc. negativt, så är det förstås ett fel att du inte kan styra detta självt, så buggen kommer vi att åtgärda!
    Annika Webbmaster
  • Det handlar inte om batteriprestanda etc. utan om den "permanenta" notifikationen som irriterar.

    Jag kan maila er en skärmvideo om det är oklart vad jag menar.

    Mvh
  • Vi förstår. Och det är som sagt en bugg vi arbetar på att lösa. Men eftersom jag vet att andra lyssnare, förutom att det är väldigt irriterande med en notis som stjäl utrymme, även var oroade över att surfpotten skulle gå åt, så ville jag förtydliga att det är ett estetiskt problem i första hand.

    Det gör det inte mindre irriterande.
    Annika Webbmaster
  • Ja, det är samma sak för mig och har så varit en stund (flera månader). Pushnotisen kommer när jag drar ur hörlurssladden. Även om jag inte lyssnat på SR-play för stunden och den går bara får bort genom att starta lyssning på SR-play eller "döda" appen. Ingen app gör något liknande och inget annat strular.
    Galaxy 9 och felet har varit bestående efter operativuppdatering
  • Oj, i flera månader?

    Är det någon av er andra som har haft problemet så länge? Mitt intryck var att detta var ett nytt problem och att notiser på låsskärmen funnits länge, men att de sedan en tid inte går att svepa bort som tidigare.

    Mats och andra som har haft problemet länge
    :
    Testa att föra två fingrar till rutan med vår spelare på låsskärmen och sedan sära på dessa (finns det ingen bra motsats till "nypa ihop"?). Utvidgas den då? Och går det i sådana fall att stänga ned den?

    Skicka gärna skärmbilder på hur det ser ut hos er!
    Annika Webbmaster
  • Det är samma problem på min HTC U11 med Android 8.0.0, men jag har bara nyligen börjat använda appen.
  • Den står inte på sig. Sitter som sten..
  • Använder ni andra ljudappar med start- och stoppknapp i notis? Vilka? Går de stt svepa bort?

    Om ni sätter fingret allra längst åt höger och sedan sveper sidledes över hela skärmen (alltså lite mer svep än vad man borde behöva göra)... blir det någon skillnad? Google har lanserat någon funktion som medför att vissa rörelser kräver mer kraft, för att undvika att man "fick-spelar" musik, men den funktionen trodde jag kom först med Android 8.1, och i den här tråden har de flesta (kanske alla?) 8.0.
    Annika Webbmaster
  • Kollade videon nu. Det är pushmeddet som sitter fast. Men även när push innehåller enradig spelare.
  • Mats:
    Dessa pushmeddelanden: Är det våra VMA- meddelanden och nyhetspushat du menar?

    Alltså i stil med:
    Viktigt meddelande till allmänheten i Mora, Dalarnas län
    Det brinner i ...

    Bilder (eller förstås filmer) är välkomna från fler!

    Om jag tolkar detta riktigt, kan ingen i tråden med säkerhet säga att felet är nytt, men heller inte att det är gammalt – utom Mats där det eventuellt är ett annat fel som rör push-notiser snarare än spelarkontroller, men där även notiserna med spelarkontroller påverkas ...

    Jag vet att liknande fel rapporterats i fler trådar, och jag ska läsa igenom dessa för att se i vilken mån ni har samma fel eller om det är ett par olika fel som alla medför att det är svårt eller omöjligt att stänga våra notiser.
    Annika Webbmaster
  • Simon: Tack.
    Missade det viktiga ordet.
    Annika Webbmaster
  • Nej, står bara Sveriges Radio Play. Pushmeddelandet vill liksom ingenting.....leder ingen vart och vill inte heller flytta på sig. Lite som en trött 40-talist
  • Aha, då är jag med!

    Push-notiserna är något vissa redaktioner hos oss "trycker ut" (text-meddelande med länk till direktsändning), medan det du beskriver verkar vara en mer generell widget för låsskärmen.

    Och ingen vidare lyckad sådan om du vare sig kan ta bort den, eller använda den för att reglera ljudet. Om du sätter två fingrar på den och "nyper ut", dyker det då upp play-knapp? Kanske rent av ett kryss för att ta bort den?
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag bifogat screenshot. Obs även spelare dyker ju upp och hänger sig. Då i en eller två rader typ som widget.

  • Tack!

    Går det att klicka på "Aviseringsinställn." och ändra hur Play-appens aviseringar ska visas hos dig?

    Annika Webbmaster
  • Mitt problem rör spelaren och inget annat. Det går inte att swipa bort den eller stänga på något annat sätt än att "döda" appen.

    Man kan såklart blockera hela notistypen "spelare" från appen i Android som jag tror någon var inne på här.. Men då får man aldrig fram spelaren!

    Nu upplever jag att jag gett er all info jag har och hoppas ni kan lösa problemet.
  • Jag håller med Simon. Jag har samma problem. Android är dessutom ändrat i tidigare uppdatering så det går inte att "döda" appen via aviseringsfältet längre. Jag måste gå in i appar och leta upp Sveriges Radio Play för att hitta Tvinga Stopp.

    Vore bra om det gick att swipa bort som det gick tidigare.
  • Tack för återkoppling!

    Jag vet inte i vilken mån det är vår app som gör fel och i vilken mån detta har med Android 8:s app-inställningar att göra, men ni som har detta problem har samtliga just Android 8, så jämför gärna Play-appens inställningar med andra appar där det fungerar bättre (i synnerhet ljudappar, för er som använder sådana) och sedan försöka applicera samma inställningar på Play!

    En av de större förändringarna som kom med Android 8 är nämligen att möjligheten att själv reglera vilka appar som visar notifikationer och på vilket sätt har ökat rejält:
    IDG: Android 8 Oreo lanserat – här är största nyheterna

    Där kan det finnas en grundinställning som vår app får, där den har "för hög prioritet", vilket är vårt ansvar att lösa. Men det finns samtidigt (hoppas jag) möjlighet för er att köra över den inställningen i så fall!

    Gå via Inställningar > Aviseringar (kan heta annat i en del mobiler, men jag hoppas att ni hittar rätt!) Då ser ni en lista över alla appar som har möjlighet att skicka notifikationer till telefonen. Jämför inställningarna i Play med hur det ser ut i någon annan app där det fungerar som ni vill ha det!

    Ni kan även stänga av notifikationer (eller spelar-notifikationen) helt och hållet, men det är ju den som Simon och många andra vill ha (men inte hela tiden!)...

    Hoppas att detta var till hjälp, trots att jag inte kan vara så tydlig med hur ni bör ställa in aviseringarna för att det ska bli bra - eftersom jag inte vet. I fall någon av er hittar ett sätt som passar, så berätta! Själv lovar jag att återkomma med återkoppling från Android-utvecklarna om hur de menar att aviserings-inställningarna ska se ut för att ge möjlighet att styra spelaren, men samtidigt kunna svepa bort aviseringen när ni lyssnat klart.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Jag vill verkligen poängtera nu att det INTE är en fråga om inställningar.

    Det är inte rocket-science och jag är faktiskt förvånad hur svårt era utvecklare verkar ha att lösa problemet. I övrigt har de ju byggt en riktigt solid app.

    Det er app skapar som spelare kallas för "persistent notification". Det är bra så länge man faktiskt spelar upp något, så att man inte råkar swipa bort den. Det blir också tydligt vilken app som spelar upp ljud. So far so good.

    När man inte längre spelar upp något ska appen "släppa" notifikationen så att den går att swipa bort.

    Man kan leka med notifikationer själv via t.ex. appen Tasker med tillägg (finns flera appar som är bra, public service!) för att förstå hur android & appar hanterar notifikationer. Precis som du skriver Annika så har stora förändringar skett i och med Android 8, och det är kanske där problemet uppstått med er app... d.v.s. er app är inte riktigt kompatibel med 8:an.

    Mvh Simon
  • Simon har rätt, det här är inte raketforskning.

    Gör så här.

    Installera en annan app som Spotify eller Soundcloud.

    Spela något.

    Gå ut ur appen, med ljudet på.

    Appen har nu en notifikation.

    Pausa ljudet.

    Svep bort notifikationen.

    Det är standardfunktionalitet på alla mediappar jag har installerat. Det ska inte vara så här krångligt eller oförståeligt. Ni har nog missat något grundläggande.

    Tack
  • Tack Mikael!

    Det kändes lite som att jag försökte förklara relativitetsteorin för katten hemma, men då var jag inte så obegriplig ändå 👌🏻
  • Du har inte varit svårbegriplig och trögheten ligger inte hos app-utvecklarna, utan hos mig och i kommunikationen mellan dem och mig. Redan från början hälsade de att notisen ska gå att svepa bort när man inte aktivt spelar.

    Det är jag som rört till det genom att sedan fortsätta att fråga saker. Detta har inte fördröjt ärendet. (Däremot har utvecklarna haft fullt upp med mer kritiska fel, så det är först denna vecka som de börjat arbeta med detta.)

    Simons förklaring är klockren:
    Det er app skapar som spelare kallas för "persistent notification". Det är bra så länge man faktiskt spelar upp något, så att man inte råkar swipa bort den. Det blir också tydligt vilken app som spelar upp ljud. So far so good.

    När man inte längre spelar upp något ska appen "släppa" notifikationen så att den går att swipa bort.

    Och med det sagt ber jag om ursäkt över min bristande förståelse. Det är fel i appen. Det ska rättas.
    Annika Webbmaster
  • När ska ni fixa appen?
    Sedan senaste uppdateringen så går det inte att stänga av appen med krysset i aktivitetsfältet eller i själva appen, utan man måste gå in på program i telefonen och "tvinga stopp" VARJE gång...
    Har sett att massor av människor påtalat detta en länge tid, (både här och på googleplay) men ingenting händer...
    Även strul med att "lyssna direkt" om man går in under "program-tablån", går bara att trycka direkt från första sidan.
    Kan väl inte vara så svårt att fixa till med tanke på att det fungerade innan ni uppdaterade appen? 🤔

  • Vill tillägga att detta problem varit i flera månader nu...
  • Detta e en rätt basic grej att korrigera. Eller?
  • Hej.
    Lägger mig i och kan bara instämma med Simon och de andra. Appen går inte att stänga via aviseringsområdet. Andra appar går att swipa för att stänga. Det har inget med inställningar eller notiser att göra.
    Det enda som händer när jag försöker swipa är att jag kan öppna inställningar, vilket inte fyller behovet för swipe-interaktionen.
    För att få bort den från aviseringsområdet måste jag "döda"/force close appen.
    Såhär har det varit länge för mig, men jag har inte tänkt på att rapportera det här förrän nu.

  • Samma problem här. Sedan många månader nu. Spelaren tar upp "jättestor" plats överst bland aviseringarna och går inte att bli av med fast man slutat lyssna. Avhåller mig från att använda appen för att det är så störande, men nu gjorde jag ett försök igen och det är lika illa som förr. Android version 8.1.0, Google Nexus 6P.

  • Hej igen!

    Android-teamet har nu skickat in en ny version av appen för godkännande. I den har de åtgärdat problemet med att notisen saknat nedstängnings-kryss, samt gjort så att den går att svepa bort när ni pauserat på Android 8.

    Om allt går som vi tror, kommer en ny version att finnas ute från och med i morgon. Vi släpper dock ofta uppdateringar lite gradvis, så det är möjligt att endast några av er (slumpen styr vilka) kan uppdatera i morgon - men snart ska alla få del av detta!
    Annika Webbmaster
  • Grymt!

    Mvh
  • Hej,

    Tyvärr består problemet delvis.

    Nu går spelaren normalt att stänga men denna dyker upp då man t.ex. ansluter till en Bluetooth-enhet och sr-appen var den senaste mediaspelaren som användes.

    Min gissning är att appen fortfarande inte riktigt hanterar funktionerna kring media-events riktigt korrekt.

    Notifikationen på bilden är fortfarande den som är kategoriserad som "spelare".

    Mvh

  • Tack! En bra bit på väg, men inte i mål än, alltså.

    Vi får jobba vidare.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster