ständiga avbrott.

Går inte att lyssna mer än 15 min utan att SR P1 bryter för att aldrig återstarta. Kör Android och Chrome, eländiga jämfört med Windows Phone.

Kommentarer

  • Hej
    Vilken version av Android har du?
    Gäller det bara direktsändning, eller är det även on demand?

    mvh
  • Detta händer även på Google Pixel med Android 9, men snarare var 5:e minut. Antingen stänger det ner helt och går inte att trycka på play igen och appen måste startas om. Eller så börjar programmet hacka var tredje sekund och då måste appen också startas om.
    Hacket började efter senaste uppdateringen och att det blir helt tyst för nån dag sen.
    Jag har ingen batterioptimering av appen.
  • Är det appen Play du använder för att lyssna?

    mvh
  • Japp.
  • Detta händer även mej då ja lyssnar på creepy podden på p3! Mkt irriterande! Vad är problemet?
  • Hej!

    Jag vill försöka spalta upp problemen här, för det verkar vara minst två olika.

    Peter lyssnar på P1:s direktström från vår hemsida (om jag tolkar det rätt). För att kartlägga problemet vill jag veta:
    1. Vad är det för telefon och Android-version
    2. Har felet pågått länge?
    Min misstanke är att Chrome behöver undantas från batterioptimering för att kunna spela ljud i bakgrunden. I de flesta nyare Android-telefoner gör du så här:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Chrome inte är optimerad
    Om du har Samsung eller Huawei, så ligger denna inställning undangömd. Hör av dig och berätta vilken modell, så hjälper jag dig att hitta rätt!

    Psb:
    Är detta direktlyssning eller efterhandslyssning?

    Med efterhandslyssning så felsöker vi ett liknande problem. Där blir det dessutom "fel ställe" appen återansluter till, så att man får lyssna från början av programmet igen. Blir det så även för dig?

    Daniel:
    Är ditt problem nytt, eller har det pågått länge? Vad har du för mobil?

    Alla:
    Tack för att ni har tagit er tid att rapportera in detta. Vi försöker självfallet lösa det oavsett om det beror på en bugg hos oss, eller inställningar i telefonen som behöver ändras.
    Annika Webbmaster
  • Problemet har börjat för ca 1v sen skulle ja säga. Har en Samsung 9+
  • Både och. Jag hittade en uppdatering till (daterad 7 feb), det avhjälpte en del tyckte jag. Men för några dar sen började Språket i P1 hacka när jag lyssnade i efterhand, och i tisdags även liveradion (P1).
    Det verkar vara så nu (efter uppdateringen) att det bara börjar hacka efter att jag använt en annan app och SR-appen hamnar i bakgrunden så att säga. (Innan började det efter 30-60 sek även om jag inte rört telefonen efter att ha tryckt igång ett program).
  • Daniel:
    Förlåt sent svar! Felet beror troligen på att appen stängs ned av operativsystemet när du vill använda den i bakgrunden (exempelvis lyssna utan att skärmen är påslagen).

    Testa att ta bort batteri-optimering för Play-appen. Jag hoppas att det ser ut så hos dig, trots att du har en annan telefonmodell än den jag hämtat beskrivningen från:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Samsung har dessutom ett "eget lager" av inställningar som gör liknande saker, så det skulle även kunna vara någon till inställning som måste ändras. Hör av dig ifall detta inte hjälpte!

    Psb:
    Bakgrunds-teorin låter intressant!

    Här ligger samma inställning hos dig:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad

    Det slog mig att användare med Android 9 och bland annat Pixel-lurar av misstag fick fel energi-inställning från Google i höstas:
    Google remotely changed the settings on a bunch of phones running Android 9 Pie

    Kolla för säkerhets skull att du inte har energisparläget på utan din vetskap!
    Annika Webbmaster
  • Det verkade göra susen att stänga av i "Undantag..."! (Fast min meny såg inte riktigt ut som du beskrev, men jag hittade ändå.) Har inte upplevt nåt mer problem sen dess.
    Tack!!
  • Så bra!

    Peter och Daniel, hur går det för er?
    Annika Webbmaster