Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

SR-ström fryser i Airplay, cacheproblem?

Hej!
Vi lyssnar på SR via Airplay varje dag hemma, från någon av fyra enheter, två moderna iPhone med uppdaterade OS, och två macar med olika OS (10.12.6 resp 10.13.6) och med olika verktyg (Safari och iTunes). I synnerhet i SRPlay-appen i iOS hänger sig ljudet ofta och oregelbundet när vi strömmar till någon av två Airport Express, kanske var 5:e minut i snitt, men även från desktop blir det störningar om än betydligt mindre ofta.
Problemet drabbar endast strömmar från Sveriges Radio. Vi strömmar en massa annat också i samma nätverk, från iTunes och Spotify, helt utan problem.
När ljudet fryser får man "pausa" och sedan starta strömmen igen, så kommer den igång direkt.
Problemet har funnits i säkert ett halvår.
Med vänlig hälsning,
Per Ljunghall
Lerberget
Per Ljunghall Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Per och tack för att du rapporterade in problemet!

    En del av problemet känner vi redan till. Att lyssna direkt på en kanal genom appen Sveriges Radio Play fungerar dåligt ihop med Airplay 2. Att strömma program i efterhand med samma app över Airplay 2 fungerar däremot, liksom att strömma med samma telefon/platta med genom webbläsaren och sverigesradio.se, så det senare brukar vi rekommendera tills felet är löst.

    Du skriver dock att ni även har problem från desktop, men inte lika ofta. Är det hemsidan ni då strömmar från, eller använder ni någon annan tjänst (som Tunein, Itunes eller liknande)?

    Har dessa problem pågått lika länge (vilket då kan sättas samband med Airplay 2), eller har de kommit och gått lite? Vid sidan av detta problem med Airplay har vi av och till haft tekniska problem med själva utsändningen som har drabbat en del lyssnare via hemsidan, och jag funderar över om det kan ha varit dessa tillfälliga problem som gör att ni märkt av problem även utan att appen varit inblandad.

    Vi håller på att byta den teknik som appen använder och i och med det bytet kommer vi att lösa problemet med Airplay 2.Tyvärr är detta ett arbete som kommer att ta tid att genomföra, och vi kommer inte att lägga resurser på att lösa det med den teknik vi ska byta bort.

    Jag vill därför felsöka de avbrott ni får via webben och andra plattformar. I och med att vi rekommenderar er med Airplay 2 att lyssna den vägen, ska det förstås inte finnas problem även där.

    Återkom och berätta mer om de avbrott ni drabbas av som inte rör appen!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.