SR sonos app byter kanal

Jag lyssnar dagligen på live-kanaler från SR via er app i sonos och har upptäckt nyligen att när t.ex P1 är igång så kommer plötsligt en annan ljudström in och tar över. Detta händer frekvent sedan ca. 1 till 2 veckor. Det ser fortfarande ut som P1 strömmas och väljer jag kanalen igen så kommer rätt ljud.

Kommentarer

  • Hej
    Vet du vilken kanal det är som 'tar över'? Verkar det vara olika?

    Har du S1 eller S2?

    mvh
  • Jag tycker att det är P3 som tar över. Uppgraderade till S2 när det kom, 1-2 månader sedan kanske. Upplever inte att detta problem sammanfaller med den förändringen.
  • Hej Mats!

    Vår Sonos-app har ett problem som nog har funnits hos ett del lyssnare en längre tid, men som vi först nu (i samband med en teknisk förändring som ger ovanligt många avbrott) har förstått.

    När det blir avbrott i ljudströmmen ska lyssningen återupptas. Men på rätt ställe! Problemet hos de många lyssnare som nu hör av sig är att de visserligen får rätt kanal, men de hör det som spelades tre timmar tidigare!

    Att det blir fel kanal är inget jag sett förr. Och eftersom "P1 har backat tre timmar" visserligen är ett problem som kan verka skumt, så är det "rent tekniskt" något jag har enklare att förstå, än att appen skulle ha växlat till en annan kanal.

    Dessutom skulle det för vår del vara skönt att inte få ytterligare ett mysterium att lösa, men det kan vi ju inte ta hänsyn till! Om Sonos-appen verkligen byter kanal ska vi självfallet lösa det, men först vill jag veta att det stämmer.

    Om jag lyssnade på Tankar för dagen klockan 6.25, och plötsligt hörde Spanarnas nattliga repris (trevligt, men inte vad jag förväntade mig), hade nog min första tanke varit att det var en annan kanal, och då snarast P3. Att det är P1, men tre timmar gammalt, hade i alla fall inte varit uppenbart. Och då arbetar jag ändå med vår teknik och vet att det går att nå upp till tre timmar gammalt innehåll i våra ljudströmmar.

    Jag undrar därför om det kan finnas en möjlighet att det du hör när detta inträffar faktiskt fortfarande är P1, men att de oväntade avbrotten ger intryck av att kanalen har bytts?

    Bra att du skrev att felet har pågått någon vecka. Om det är "backad ljudström", så får du gärna skriva en rad om det här:
    SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning - pågått även innan denna vecka

    Är det däremot ett äkta kanalbyte, så har du gett oss ännu ett problem att lösa. Och det vill vi förstås göra, så tack för att du rapporterade in detta oavsett.
    Annika Webbmaster
  • Hej, det var intressant, nu blev jag osäker. Det kan vara samma kanal, dock något helt annat än det jag förväntade mig. Jag har tolkat det som en annan kanal men det har nog sett ut som rätt kanal i spelaren. Om jag skulle bli övertygad att det är kanalbyte så återkommer jag.
  • Tack, då koncentrerar vi felsöknigen till tidshopp, tills vi eventuellt hör annat.
    Annika Webbmaster
  • Stäng inte där här riktigt än...

    Jag har P3 inställt som väckarklocka. Flera gånger senaste tiden har jag istället vaknat till P4....

    I sonos-appen ser det ut som p3. Om jag stoppar och startar fortsätter p4, så jag får stoppa, gå till Sveriges Radio "appen" och välja P3 igen... Den här morgonen återkom det här felet gång på gång. Efter några minuter byttes kanal till P4. Det här hände ca 5 gånger under en halvtimme, då gav jag upp...

    Så, det är inte bara 3 tim problemet (som jag själv inte råkat ut för) som är aktuellt.
  • Hej
    Stod det P4 eller lät det bara som P4?
    Och kunde du jämföra med det som sändes på P4 just då?

    P3 och P4 samsänder på natten, så jag tänker att det kan ha varit 3-timmarsfelet ändå.

    mvh
  • Det stod P3 men var P4. Och det lät som morgonprogrammet. Överlåter felsökningen till er. 😉
  • Tack!

    Ungefär vid vilken tid har detta inträffat? Min första spontana tanke var nämligen densamma som Karolina, att Vaken är ett program som samsänder i båda kanalerna, och om du då får ett tillbakahopp i P3-strömmen innan klockan 8.59, så blir det "P4-artat innehåll".

    Från och med 5.59 är dock kanalerna självständiga, så om det blir "P4-artat" klockan 9.10 håller jag med om att det nog inte kan vara problemet. Om du har möjlighet (så där på morgonen) att registrera något som sägs eller en låt som spelas, så kan vi mer säkert förstå om v har ytterligare en bugg att lösa, eller om det bara är ett förvirrande särfall av de kända och svårlösta tillbaka-hoppen.

    Oavsett vilket, vill vi ju lösa det, men vi vill felsöka på rätt ställe!
    Annika Webbmaster
  • Vi sätter på p4 men det rätt som et  det är,så kommer ett ringsåspelar vi som är flera timmar gammalt. Vi ändrar igen, och så kan det hålla på en lördag.
    Inte rikgtigt som vi ville ha det....

  • Hej!

    Vi vill väldigt gärna få en tydlig bild av dessa fel. Det team som utvecklat Sonos-tjänsten har därför skapat ett formulär, som vi är väldigt tacksamma om ni tar er tid att fylla i:
    Enkät för att kartlägga problem med Sveriges Radios tjänst på Sonos

    Tack på förhand för hjälpen och trevlig helg!
    Annika Webbmaster