SR Play ber om tillåtelse att ta del av mina foton

SR Play

Vid nedladdning av SR Play android krävs godkännande för att SR Play skall få tillgång till min telefons foto och filmfiler. Varför?

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Hans!

    Bra fråga! Det finns självfallet inget behov för en radio-app att ta del av dina bilder.

    För att fungera behöver Sveriges Radio Play däremot få styra telefonens ljuduppspelning så att inget annat spelas upp samtidigt som du lyssnar på radio. Appen behöver också veta om ett telefonsamtal pågår, så att vi kan pausera ljudet under samtalet och återuppta det när du lagt på luren. Play behöver ha rätt att ansluta till internet och att kunna spara filer, exempelvis podd-avsnitt, på disk.

    Generellt ger behörigheter i Android utvecklare som Sveriges Radio tillgång till mer än vad som krävs. Android grupperar nämligen behörigheter efter eget behag, så när vi vill ha rätt att veta om ett samtal pågår, måste vi samtidigt få behörighet att veta numret till den som ringer. Detta är ingen information som Play använder, men vi kan heller inte välja bort behörigheten.

    På samma vis gör vårt behov av att lagra och radera nedladdade podd-filer och bilder att vi automatiskt får tillgång till enhetens lagringsutrymme, det vill säga att vi i teorin kanske skulle kunna se dina bilder.

    Jag hoppas att du litar på att vi inte tar del av mer information än vad vi behöver. Det ligger inte i vårt intresse. Vi vill inte missbruka lyssnarnas förtroende, eftersom vår trovärdighet är något vi är stolta över:
    Medievärlden: SR fortsätter att leda i Förtroendebarometern

    Version 5.3.0 har åtkomst till:

    Telefon:
    • läsa telefonens status och identitet
    Foton/media/filer
    • läsa innehåll på USB-enheten
    • ändra eller ta bort innehåll på USB-enheten
    Lagringsutrymme
    • läsa innehåll på USB-enheten
    • ändra eller ta bort innehåll på USB-enheten
    Enhets-id och samtalsinformation
    • läsa telefonens status och identitet
     Övriga
    • ladda ned filer utan avisering
    • ta emot data från Internet
    • visa nätverksanslutningar
    • fullständig nätverksåtkomst
    • köra vid start
    • hindra aktivering av viloläge

    Trovärdigheten kräver att vi på ett begripligt sätt kan förklara varför vi vill ha tillgång till dessa saker, så här har vi skrivit om detta:
    Därför behöver Sveriges Radio Play veta om du pratar i telefon

    Den texten behöver dock uppdateras. Det står bland annat att vi begär tillstånd att få veta lyssnarens plats, något vi inte längre gör. De kolleger som arbetar med Androidutveckling får hjälpa mig att uppdatera så att det stämmer bättre överens med de rättigheter vi frågar efter idag. Tack för att du fick mig att se det!

    Relaterat är att vi även samlar in data om vad våra lyssnare egentligen lyssnar på. Det går bra att använda appen utan att godkänna detta. Skillnaden för dig som enskild lyssnare blir att våra rekommenderade avsnitt inte blir lika träffsäkra. Vi har skrivit mer om detta här:
    Så hanterar vi lyssningshistorik från Sveriges Radio Play

    Hoppas att du vågar lita på att vi inte har några planer på att använda den "överskottsinformation" ni lyssnare ger oss tillgång till. Vi vill endast få appen att fungera så bra vi kan.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret