Webben: spelaren startar inte efter paus

Hej!
Jag kör ofta SR Play på PC och sedan någon vecka fungerar det inte att återuppta spelningen efter paus (direktsändning). Programinformationen i listen överst försvinner och man måste uppdatera hela sidan för att få igång det igen.
Vänliga hälsningar
Stefan

Kommentarer

  • Hej
    Vilken webbläsare och operativsystem är det du använder?

    mvh
  • Chrome i Windows 10
  • Så här ser det ut.

  • Har du några tillägg och / eller virusskydd (och dylikt)?

    mvh
  • Adblock Plus och Bitdefender Internet Security.
    Jag provade avaktivera Adblock för sverigesradio.se men utan resultat.
  • Jag ska se om jag kan återskapa det.
    Vi har haft problem med kombinationen Bitdefender och Firefox tidigare, men då berodde det på en bugg i Bitdefender som de ska ha fixat.

    Beter det sig likadant i Edge?

    mvh
  • Det verkar fungera i Edge!
  • Vi verkar kunna återskapa det i Chrome, så vi har lagt in det som en bugg.

    mvh
  • Tack!
    Stefan
  • Hej Karolina, jag använder Chrome och har samma problem sedan flera veckor tillbaka jag med. Är problemet löst och i så fall, varför fungerar det inte hos mig?
  • Hej Victoria!

    Karolina är sjuk och jag har inte samma insikt som hon i detta problem.

    Stefan, kvarstår felet i Chrome hos dig?

    Victoria:
    Kan du testa att öppna https://sverigesradio.se/ i Chromes inkognito-läge och se om det gör någon skillnad?
    Surfa privat - Google Chrome Hjälp

    Jag hör självfallet med utvecklarna hur det har gått!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Problemet är i stort sett borta för min del. Det är bara ibland som det inte funkar helt.

    Vänliga hälsningar
    Stefan
  • Tack!

    Utvecklar-teamet svarade också att de har åtgärdat det fel de hade sett själva.

    Victoria, återkom gärna och berätta om det blir någon skillnad med inkognito-läget!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Igår körde jag hela Morgonpasset i P3-sändningen i inkognitoläget och det är bättre än vanliga chrome men funkade inte 100%.
    Jag brukar pausa ett par gånger per halvtimme (lyssnar på jobbet och vill höra programmet), startar sedan och spolar fram och tillbaka lite då och då för att hitta igen var jag var. Jag tror att jag haft det här problemet att ljudet försvinner hela 2019, det kanske händer varannan gång jag pausat.
    I inkognitoläget igår slutade ljudet funka 2-3 gånger på hela sändningen istället för 2-3 gånger per halvtimme som i vanliga chrome. Idag är det ungefär samma frekvens på stoppen.

    MVH Victoria
  • Hej igen,

    Har lyssnat via inkognitoläget i Chrome men nu är problemet värre än i februari, hoppas att ni har en lösning på gång 😀

    MVH Victoria
  • Jag vet inte hur det ser ut med lösning, men undrar om du kan komma vidare när det hänger sig ifall du uppdaterar sidan i Chrome genom att samtidigt trycka ned tangenterna ctrl + f5?

    Uppstår detta problem enbart i samband med att du pauserat, eller stoppar det av sig självt även utan att du gör något? Är spelaren då blank, som på Stefans bild ovan?
    Annika Webbmaster
  • I inkognitoläget stannar det endast efter paus och mitt i när jag lyssnar "lite efter" i sändningen, ex klockan är på riktigt 8.48 men jag lyssnar på programmet 8.38.
    Det blir blankt som Stefans bild när uppspelningen förlorar ljudet mitt i uppspelning och efter att jag uppdaterat sidan. Då kan även en annan kanals sändning spelas upp istället.
    I vanliga chrome försvinner ljudet oftare, både spontant och efter paus och det blir blankt som bilden oftare.
  • Tack. Att en annan kanals ljud smyger sig in hoppas jag (som inte är utvecklare själv) kan bidra till att utvecklarna förstår vad som händer ...

    Spontant låter det nämligen väldigt skumt att vi ger fel ljud! Det är inte fullt lika märkligt (men fortfarande fel, förstås) att "data stoppas" och att spelaren inte hittar något den behöver för att fortsätta.

    Jag tycker att det borde komma många felanmälningar vid den här typen av fel, men det har det inte gjort. Det gör att jag misstänker att det krävs någon typ av speciell omständighet för att det ska uppstå. Kanske uppkopplingen?

    Nu är du väl alltid på din arbetsplats när Morgonpasset sänder, och därmed är det där du märker felet, så vi vet inte om samma fel skulle uppstå med samma dator om du lyssnar exempelvis hemma ... Är det en bärbar dator som du även kan koppla upp mot andra nätverk? I så fall vore det bra att se om det går att återskapa ifall du lyssnar på liknande sätt (pauserar en direktström) hemma eller på något annat nätverk!

    Befinner du dig utrikes? Eller har din arbetsplats "speciella omständigheter" som kan påverka problemet? En gruva, advokatbyrå med hög säkerhet, multinationellt företag där ni är uppkopplade mot huvudkontoret i Paris ...?
    Annika Webbmaster
  • Det är som du säger, att jag i princip alltid lyssnar på jobbet. Här är normal internetuppkoppling, jag har aldrig problem med att sidor laddar långsamt eller att företagets nätverk är överbelastat. Företaget ligger centralt i ett samhälle i Skaraborg, och har inga andra speciella omständigheter som jag kan tänka mig skulle påverka.
    Men jag har också (förvisso två-tre veckor sedan) lyssnat via SR-appen och haft ungefär samma problem, men jag kan inte säga exakt vad problemen tydde sig då. Vet också om att jag såg på morgonpassets instagram att de skrev något om att både webbsändningen och via appen fungerade dåligt.

    Hur som helst, jag ska testa att lyssna med min dator via ett annat nätverk!
  • Bra, att veta om felet uppkommer även över andra uppkopplingar, är till en hjälp!
    Annika Webbmaster