SR Play i iPhone: går på automatiskt

Trots att programmet (t ex SR P1 'Lyssna Direkt' stängts av för tre dagar sedan, börjar -utan någon åtgärd från min sida och mitt i andra funktioner- just det avstängda programmet spela igen. Vad är det som sätter igång det? Hur ska man göra för att stänga av, så att det inte går på igen?

Kommentarer

  • Hej Henning!
    Använder du headset till din iphone? Ibland när man lägger på luren med headset kan spelningen starta, har jag märkt. Det är då den senaste appen man använt för ljud eller bild som går igång.
    Om du stänger ner appen helt, antingen genom att trycka på krysset du får fram genom att trycka och hålla på appen (iOS 6) eller genom att dubbelklicka på home-knappen och sedan dra appen uppåt (iOS 7), går den då ändå igång av sig själv?

  • Den automatiska 'påkopplingen' sker även utan hörlurar. -Jag har iOS7. Inte prövat ditt sista tips, vilket jag ska göra framöver.

  • Jag har samma problem med lurar. Hjälper inte att dra bort appen. / johan

  • Tack för att du också rapporterade in detta, Johan!

    I nuläget är mitt bästa tips att se till att lurarna inte sitter i telefonen om du har den i fickan eller på andra ställen där den kan dra igång utan att du märker det! Ibland är det ju väldigt olägligt om batterierna laddar ur sig.

    Vi kommer att lansera en ny version av appen (förhoppningsvis i början av maj). Ladda gärna hem den och se om problemet kvarstår i den!

    Trevlig helg

    Annika Webbmaster
  • Problemet kvarstår!!! SR går igång lite som den vill, trots att appen inte ens är igång.

  • Hej Hanna!
    Stäng ner appen helt genom att först dubbelklicka på hemknappen. Dra sen appen rakt upp så avslutas den helt och hållet.
    Annars kan appen dra igång om man använder headset, och exempelvis råkar trycka på headsetet efter att någon lagt på luren.

  • Jag har samma problem. Inga appar alls igång och ändå ligger mobilen och pratar i väskan/fickan. Enda som hjälper är att avinstallera. Men få kan man ju inte lyssna heller 🙁

  • Tråkigt.

    Har du hörlurar inkopplade när detta inträffar?

    Annika Webbmaster
  • Ja, oftast. Har nu läst att det kan vara det som är orsaken. Men är det inte lite galet att behöva avstå sina hörlurar/ handsfree för att en app ska fungera?

  • Hej Annie!
    Det här gäller alla appar som använder iphones inbyggda spelare, alltså även appen "Musik". För att vara säker så är det bäst att avsluta appen helt genom att göra som beskrivs ovan, att stänga av appen helt.

  • Okej! Ger upp. Men - jag avslutar ALLTID appen helt genom att göra som beskrivs ovan. Möjligt att den inte startar av sig själv utan headset i. Galet om det är orsaken. Jag använder min iPhone både som telefon och som radio, musikspelare etc och jag vill ha lurar isatta eftersom det passar mig. Enda sättet jag kommit på att ofrivilligt göra slut på all surf, är att avinstallera SR appen. Tyvärr.

  • Har samma problem på iPhone 6 - trots att jag stänger SR appen så drar den igång utan att jag gjort något. Batteri och mobilsurftstjuv. Har samma problem med Spotify...

  • Hej Martin!
    Är det av samma anledning som ovan att du använder headset?
    Det är en funktion som ställer till det lite för appar med ljud. Mest tror jag det beror på att playknapp och svara-knapp och även lägg-på-knapp är en enda knapp på headsetet. När någon du talar med lagt på luren så startar du senast använda spelare genom att trycka på headsetet.

  • Det har att göra med att headset är inkopplat, men det är helt random när SR appen går på. Kan ta 20 min efter att ett samtal är avslutat. Så jag antar att vi har att göra med en IOS bugg.

  • Det kanske är lättare att råka trycka in play-knappen på headsetet om det är ikopplat och telefonen ligger i fickan eller väskan, än att råka trycka igång spelaren på själva telefonen.
    Jag kan inte säga om det är en bugg, tycker mer det verkar vara så som Apple vill att headsetet ska funka.
    Apple har på sina supportsidor (åtminstone har haft) ett formulär där man kan lämna synpunkter på iOS och OS X. Någon annan i forumet kanske har en länk?

  • Jag har samma problem. Har iPhone 6. Hjälper inte att "dra bort" SR-appen från skärmen. Fick rådet av datasupport på jobbet att använda annan app för radion än sr, men synd eftersom jag bara lyssnar på sr. Jag vill kunna ha hörlurarna i utan att radion sätter igång automatiskt fastän jag inte statad appen! Och det drar batteri

  • Hej Anna!

    Vet du vad det är du lyssnar på när detta inträffar? Kanal eller ett program (t ex en Ekosändning som på något vis startar om i bakgrunden)?

    Det finns appar med vårt innehåll som inte vi själva utvecklat. Lite beroende på om du mest lyssnar direkt eller mest lyssnar i efterhand finns det ett par varianter.

    Om du enkelt vill komma åt både direktlyssning och efterhandslyssning, är det kanske värt att testa appen Replay:
    https://itunes.apple.com/se/app/replay/id531002...

    Testa gärna! Självfallet vill vi att vår egen app ska fungera, men för er som råkar på problem, är det bra att det finns alternativ.

    Ytterligare ett alternativ, är att lyssna via vår hemsida, som fungerar bra på Iphone.

    Annika Webbmaster
  • Nu har jag testat lite olika, och tror jag kommit på hur det funkar. Om jag stänger av sr-spelaren på pilen så att det blir en fyrkant innan jag drar bort appen från hemskärmen, så startar den inte när jag "råkar" komma åt volymreglaget på lurarna! Om jag bara drar bort appen när spelaren är igång så startar uppspelningen när jag trycker på hörlurens reglage. Ska komma ihåg att stänga av spelaren innan jag drar bort appen då. Detta verkar gälla oavsett vilket program, och om det är direktsänt eller gammalt program.

  • Hej Anna!
    Dessvärre verkar det som att även om man stänger av först och sen drar bort appen så kan den gå igång med hjälp av playknappen på headsetet. Det är så alla appar som använder Apples inbyggda spelare tycks funka. Jag kan se det på appen Musik (som följer med ios) också, och även Spotify. Det här kan ske oavsett om man avslutar spelaren eller drar ut lurarna. Den app som sist använde sig av Apples inbyggda spelare drar igång om man trycker på headsetet. Så det är egentligen inget fel i vår app, men det kan absolut vara läge att ta det här med utvecklarna för att se om man kan hitta en väg runt detta.
    Tack för jättebra felrapport! Vi kollar och återkommer i denna tråd om vi får någon info om det här.

  • Hej Anna!
    Vi har talat med utvecklarna och det fungerar så som jag beskrev ovan. Så det enda sättet för att undvika det här (gäller både vår app och andra som använder inbyggda spelaren i iOS) är att dra ut hörlurarna innan du lägger telefonen i fickan eller väskan.

  • Tack så hemskt mycket för att ni har nystat i det här! Jag har verkligen varit trött på att ljudet drar igång oväntat. För min del lyssnar jag på SR via webben, och precis när jag har startat så bryts ljudet och iPhones musikapp drar igång istället. Bra tips om hur man stänger av apparna ordentligt. Hoppas att det hjälper mot fenomenet.

    Jag ville kommentera på grund av att jag inte har lurar i telefonen, utan en Streamer. Det är ett bluetooth headset som kopplar ihop telefon med hörapparater. Jag kan alltså inte koppla bort headsetet eftersom jag då inte kan ta emot telefonsamtal. Det är en jättevanlig lösning som många hörapparatsbärare använder. Man märker inte att ljudet är igång oavsiktligt såvida man inte slår på streamern eller tittar på telefonen. Apple borde verkligen justera funktionen.

  • Hej Marie!

    Det var en viktig sak som det var bra att du påpekade. Just med hörapparater, är det ju extra viktigt att det inte startar oönskade ljud! Du kan ju liksom inte att slänga den i från dig, som jag kan med hörlurarna ...

    Vi ska snart ha en genomgång av appen tillsammans med Funka, som är experter på tillgänglighet. Det här problemet kan vara något de stött på i andra sammanhang, så jag tar med det bland de frågor jag vill att de hjälper oss med.

    Tack för att du rapporterade in detta, och extra bra att det kom in just nu, innan vår avstämning med Funka!

    Annika Webbmaster
  • Kan nämna att detta fenomen även gäller för andra tjänster, tex Storytel, Podcaster... Otroligt irriterande. IOS relaterat alltså!

  • Tack för återkoppling!

    Det är svårt när det rör själva telefonen, och inte är kopplat till inställningar i appen ...

    Men tillsammans kommer vi ju på en del saker som går att göra. Att stoppa/pausera ljudet innan en ljud-app stängs och att dra ur hörlurarna (om möjligt) är två tips.

    Annika Webbmaster
  • Towe:
    Jag har brutit ut vår diskussion till en egen tråd, med rubriken Galaxy s6 edge+, Play-appen startar av sig själv, så att eventuella andra med samma problem lättare hittar dit!

    Annika Webbmaster