SR Play i Huawei Appgallery

Hej!
Finns det några planer på att anpassa & lägga till SR Play i Huawei Appgallery?
Jag har en P40 Pro som från början saknade Google Play Services

Innan jag installerade GMS på den laddade jag ner SR play appen via APK och den fungerade rätt bra utan Google. Det som inte fungerade som jag märkte var Push notiser (avsaknad av stöd för Firebase) samt att sovtimern av någon outgrundlig anledning pausade det man spelade upp när den aktiverades.

Utan att ha någon koll på byggandet av appar inbillar jag mig att porta om appen till HMS (Huawei mobile services) som ett alternativ till GMS borde inte vara något jättejobb?

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Intressant fråga, som du är första lyssnaren som ställer! Hur appen fungerar för er som inte kan eller vill använda Google Play Services är en viktig fråga i sig och rent principiellt tycker jag att det är viktigare att vi får det att fungera så bra som möjligt via APK-nedladdning, än att göra eventuella anpassningar för just Huaweis distribution, även om det ena inte utesluter det andra.

    Huaweis app-galleri bollar jag vidare
    Dessutom är det absolut inget just jag har något bestämmande över, så möjligheten att porta om till Huawei M. S. bollar jag över till de kolleger som ser över vilka "mer nischade" plattformar vi ska finnas på.

    Push-notier: Troligen kört
    Google Play Services krävs fortfarande för en del "kring-tjänster", som push-notiserna, Chromecast och delar av personaliseringen. Vi har medvetet arbetat för att bryta loss dessa, så att appen fungerar även utan Google PS, och det mesta fungerar alltså, men förmodligen finns det inget (enkelt) sätt att få push-notiserna att fungera.

    Jag hör dock med kollegerna som utvecklar appen om det finns mer att förbättra som skulle kunna göra även notiserna fristående.

    Insomnings-funktionen mer hoppfullt
    Sovtimerns problem skulle däremot kunna bero på någon lokal inställning hos dig. Huaweis mobiler brukar vara väldigt snabba med att döda appar som kör i bakgrunden, om du inte aktiv skyddar appen på olika vis. Detta känner du troligen bättre till än jag, för om appen i stort fungerar, så har du nog manuellt ställt om en del saker redan ...

    Här ger de många tips (möjligen för många, det är svårt att som användre sålla det viktiga från det mindre viktiga), så om de tips jag ger dig nedan inte hjälper, kanske vi hittar den rätta inställningen här:
    Huawei: Don't kill my app!

    Eftersom jag inte vet just vilken av de olika inställningarna som dödar appen (eller åtminstone pauserar ljudet) när sovtimern aktiveras, och inte heller vet vilka val som finns i just Huawei P40 Pro, tipsar jag om de "usual suspects":

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Fanns dessa inställningar? Hjälper någon av dem?

    Att testa
    Om felet kvarstår, så testa ett par saker:
    • Uppstår det om laddsladden är i?
    • Uppstår det om appen är i förgrunden (syns på skärmen)?
    • Blir det samma fel oavsett om du lyssnar på en kanal eller på ett avsnitt i efterhand (gärna ett nedladdat avsnitt, så kan vi kartlägga om felet har med databesparingar att göra)
    • Skillnad wifi/mobilnät?
    Vi börjar i den änden. Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster