SR Play i Car Play

Hej
Jag har Iphone 7 med iOS 13.2.2
Har också en Mitsubishi PHEV Outlander 2019 som använder Car Play.
Alla appar jag testat fungerar utom SR Play.
Jag kan starta SR appen i telefon och lyssna i Car Play men inte byta kanal. Det finns ingen "bakåt" knapp. Ska man byta kanal så får man göra det i telefonen.
Om jag t.ex. byter till telefon och set går till baka till SR är det samma val kvar.
Jag kan stoppa och starta men inte byta kanal

Kommentarer

  • Jag har IPhone 7 och iOS 13.2.2 och får inte igång Sr Play i carplay. Försöker starta står det. Sen kommer gick inte att starta. Alla andra appar fungerar i carplay . Har en KIA CEED sw från 2019. Detta inträffade efter senaste uppdateringen av SR PLAY. Inte kul.
  • Kan vi få svar på detta?
  • Jag installerade appen Tunein och det fungerar perfekt.
    Alla SR-Kanaler finns där.

  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    I senaste versionen av appen åtgärdade vi en gammal bugg på CarPlay som hade med genvägar att göra. Vår lösning blev helt enkelt att ta bort dessa.

    Och det är en dålig lösning, det är vi medvetna om. Ni kan starta appen på telefonen och lyssna i CarPlay (som Tommy skrev), men i och med att det inte går att byta kanal där längre, är funktionaliteten sämre än innan. Utom för de CarPlay-användare som drabbades av buggen, förstås ...

    Jag trodde dock att det ska gå att byta kanal genom mobilen, så jag ber utvecklarna att kika på detta:
    Om jag t.ex. byter till telefon och sen går till baka till SR är det samma val kvar.

    Tommy tipsar även om Tunein. Om ni av någon anledning inte trivs med Tunein, finns även MyTuner Radio för CarPlay. På andra plattformar finns våra kanaler med där, så det borde de finnas även i CarPlay, men jag har inte testat själv.

    Vi håller på med ett teknik-skifte i Iphone-appen. På sikt hoppas och tror jag att det skiftet kommer att medföra att vi kan skapa en bättre app än vad vi har haft förut. Men där är vi inte nu. Istället har ni en app som funkar sämre än för en vecka sen, och beklagar vi.
    Annika Webbmaster
  • Ja, den går inte igång ens längre. Bara att radera appen. Carplay köper inte lösningen alls. Får inte upp ngt på skärmen. Står bara ”kan inte ansluta” Försök igen.
  • Andreas:
    Trist! Fungerar det inte, även om du först startar ljudet i Iphone-appen på mobilen?

    Tommy:
    Utvecklarna behöver förstå hur det (inte! ) fungerar att bytta kanal.

    Har jag tolkat dig rätt?
    1. Du startar en kanal i Iphone, och den spelas i Carplay. Där ska det finnas stopp-knapp/start-knapp och femtonsekunders-knappar, samma typ av spelare som på låsskärmen i mobilen. Möjlighet att byta kanal saknas.
    2. Du övergår till telefon-appen, och där byter du kanal. Du hör önskad kanal i telefonen.
    3. När du öppnar appen i Carplay på nytt, fortsätter den dock att spela förra "Carplay-kanalen", inte den kanal du just bytte till.
    Annika Webbmaster
  • CarPlay fungerade helt perfekt innan senaste uppdateringen, alltifrån programloggan och byte av kanal fungerade hur smidigt som helst. Hur svårt kan det vara att titta hur det fungerade tidigare. Vad är problemet. Jag kan spegla radion med Bluetooth men med kabel fungerar inte SR Play allt annat som Spotify ex fungerar. Hoppas på återkoppling
  • Från att man inte kunde byta kanal så kan jag inte ens starta SVT Play.
    Står bara ”kan inte ansluta”.
    Använder nu appen Tunein och där finns SR Play kanalerna som val.
    Det fungerar bra.

  • Alla:
    App-utvecklarna får del av detta. Försämringen i att det inte går att byta kanal i CarPlay är förväntad, men "kan inte ansluta" och att ett kanalbyte i appen inte följer med till CarPlay är buggar.

    Tomas:
    Problemet var en bugg som gjorde att appen tidigare kraschade hos en del lyssnare. Att backa till den förra versionen är inte heller bra.

    Att spegla med Bluetooth är ett sätt att lösa det så länge appen inte fungerar. Ett annat är att ta del av vårt innehåll via Tunein eller MyTuner Radio, som båda fungerar i CarPlay.
    Annika Webbmaster
  • Det är ju rent livsfarligt att föreslå att man ska använda iPhone att byta kanal!!! Den ska låsas upp, tittas på osv - då har ALL trafiksäkerhet försvunnit! Kan Ni inte bara göra om göra rätt!?
  • Finns det någon prognos på när kanalbytet gentemot CarPlay kan vara rättat alt att den nya plattformen är sjösatt?
  • Samma problem, det går inte ens att ansluta längre från CarPlay.
    Enda sättet är som sagt att starta SR play på mobilen, då spelar det i alla fall och man kan inte byta kanal.
    Som sagt innan, en klar försämring.
  • Jag har samma problem som många andra. Det går inte att starta appen i CarPlay. Precis som andra skriver är det den enda appen i CarPlay som inte funkar. Det är inte bra för trafiksäkerheten och något ni bör lösa snarast med högsta prioritet innan det händer en olycka för att folk sitter och pillar med mobilen när de kör. Sen vore det naturligtvis bra om ni i fortsättningen testar CarPlay innan ni släpper en ny version. Det går naturligtvis att använda andra appar, men då finns det tusentals kanaler att välja på och det gör också att man tappar koncentrationen på vägen i onödan när man bara vill lyssna på SR.
  • Hej! Jag får heller inte SR appen att fungera med Apple Carplay i min Volvo efter uppgraderingen till iOS 13, får ”kan ej ansluta till Play”, alla andra app:ar fungerar dock utmärkt. Mycket irriterande då jag gillar SR appen. Skulle vara tacksam om ni snart kan lösa buggen
  • Playappen är nu helt obrukbar. Provat både med tråd och trådlöst (genom en ny Dongel). Får bara upp ”kan ej ansluta., försök igen)
    Fungerar den för någon?
  • Nej, appen funkar inte alls på carplay just nu. Tunein är tyvärr inte ett alternativ för oss som vill spela upp vissa program som tex dokumentärer. Visst, jag kan styra m telefonen, men det är inte särskilt lagligt när jag kör bil. Så lite bakläxa trots att det är en gratistjänst i utlandet 😉
  • Bil-spela App funkar daaligt om man gaa strax, ta det lungt köring med distaktion ,kommer barn,Djur ,is bahn olyka björn, Drukit ! Vad !
  • Förlåt den bristande responsen från vår sida!

    Vi håller på med ett rätt intensivt teknikbyte, där vi byter ut själva spelaren i Sveriges Radio Play. Att lägga tid och kärlek på CarPlay ligger tyvärr på is tills det teknikbytet är helt genomfört och vi fått ordning på de buggar det för med sig.

    Förhoppningen är att vi, när spelarbytet väl är genomfört, har en bättre grund att bygga tjänster som CarPlay-stöd på.

    Leif:
    Finns det någon prognos på när kanalbytet gentemot CarPlay kan vara rättat alt att den nya plattformen är sjösatt?

    Tyvärr inte.

    Vad kan vår app i CarPlay idag?
    Det som fortfarande går att göra är att starta kanalen via Iphone och sedan spela upp i CarPlay. Ni som får "kan ej ansluta" bör således bli av med detta problem om ni startar först och ansluter sedan.

    Det går, men är som flera av er påpekar olämpligt under körning, att byta kanal via appen i telefonen, vilket kanske kan vara något att göra i en bilkö som inte rör sig alls, vid en rast under långkörningen, eller om en passagerare inte är lika förtjust i P4 Plus som du själv och vill byta till en annan kanal ...

    Medan ni kör själva ska ni förstås inte fippla med telefonen. Se därför vår app som en väldigt primitiv bilradio, som är lite bökig att starta och där ni endast kan spela kanal åt gången. För oss som oftast lyssnar på en och samma kanal under en bilresa (i FM-radio för min del - förr, när jag hade bil) är det förstås inte en lika stor försämring som det blir för er som ofta vill byta kanal.

    Alternativ tills appen fungerar bättre
    Att spegla appen med Bluetooth är ett mer flexibelt sätt att lyssna på oss. Det ger fördelarna att hela vårt utbud ingår, men nackdelen med att det är genom appen på telefonen ni reglerar innehållet. (Ett tips är att lägga avsnitt ni vill lyssna på i Min lista, så att ni slipper mixtra med telefonen)

    Ett annat är att ta del av vårt innehåll via Tunein eller MyTuner, som båda fungerar i CarPlay och som bör ha alla våra kanaler. Har svårt att nå önskad kanal där, så hör av er! I och med att det finns så otroligt många kanaler i deras databas, kan de ibland tro att du med t ex P3 menar en holländsk kanal med samma namn, men det brukar gå att lösa!

    Daniels tankar om att Tunein i CarPlay inte kan spela poddar, vilket Tunein kan på flera plattformar, är säkert korrekt (jag har inte testat) - men det är väl ingen försämring jämfört med vår egen app i CarPlay, som aldrig har haft stöd för annat än direktströmmade kanaler? Eller har appen tidigare fungerat bättre än vad jag känner till?

    Styra med rösten
    För några månader sedan hjälpte jag en synskadad lyssnare att ta del av vårt innehåll med hjälp av Siri och vår app för Google Assistant. Den metoden är förstås intressant även när ni kör bil:
    Röststyrning på Iphone

    Sedan dess har Apple Music och Tunein ett samarbete och många Apple-enheter kan spela upp våra kanaler via Tunein. Röststyrning via Siri fungerar:
    Supporten på Apple: Lyssna på radiosändningar på iPhone

    Det ska, enligt den artikeln, räcka med att be Siri att spela exempelvis Sveriges Radio P1. Hittills har jag endast varit i kontakt med en lyssnare (med Apple Watch) som berättat hur det funkat. Det var lite si och så, men kan ha blivit bättre. Om någon av er testar, får ni gärna berätta hur ni tycker att det går!

    Ni ska alltså inte behöva ha ett abonnemang hos vare sig Apple Music eller Tunein Siri ska kunna ge er tusentals kanaler. Däremot krävs Ios 13.

    Fördelen med Google Assistant-metoden (som ni alltså får läsa om via länken ovan) är att ni på det viset når alla våra program och att det oftast är enklare att få våra kanaler om de inte kan förväxlas med kanaler som har snarlika namn i andra länder. Med den lite enklare att bara be Siri spela en kanal är det endast våra kanaler ni når - men det är ju inte fy skam!

    Hur dessa tjänster fungerar om ni dessutom speglar mobilen för att lyssna i en "riktig anläggning", vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • hej
    har oxå strul med SR i bilen "carplay".
    kia, iOS 13.3, sr v19.11.1 (549).
    hoppas ni uppdaterar denna tråd när det är fixat.
  • Det ska vi verkligen göra!

    God jul, och hoppas att ni har hittat ett bra och trafiksäkert sätt att lyssna om ni ska ut i trafiken över julen.
    Annika Webbmaster
  • God Jul ochsaa och alle Dricka glögg ikke i Bilen spel om Er kör omkring ,isen är över allt , trollen kommer strax ont I hoved ,TA det lungt ,Sankt paa Ren slejde Komst til vänstern ho jo jho Barn bli Hemskt och söv ned skorstein vi kan kommer i haag Doktorn behöv rästop oq slappe op
  • När kommer den nya appen så vi kan lyssna på SR Play på ett tillfredsställande vis igen?

    För vad jag förstår så kan vi inte heller installeraom en äldre version av appen, där den funkade så bra?
  • Jag har inga problem att lyssna på SR i Sendai ,Japan utan App bättre att lyssna till analog radio i bilen.
  • Hej när kommer detta lösas?
    Otroligt enerverandedå det har fungerat perfekt

  • Men, hur svårt ska det vara att få ordning så att appen fungerar i CarPlay?? Den fungerade ju felfritt före ändringen!!
    Backa och gör om och gör rätt!!
    Förväntar mig att ni löser detta asap!!

  • Hej!

    I nästa version av appen ska det åter gå att ansluta även utan att appen är igång först, samt att byta kanal (om jag förstått det rätt).

    Tills dess hoppas jag att alla har sett tipset om att det går att ansluta - om ni först startar ljudet i appen!

    Annika Webbmaster
  • Låter bra, men när kommer den nya versionen ungefär?
  • Om inget oförutsett sker (som att Apple ger oss bakläxa eller dröjer oväntat länge med att godkänna den nya versionen) bör den komma ut i början av nästa vecka.
    Annika Webbmaster
  • Toppen!
  • Suck, er Play app fungerar fortfarande inte som förväntat i CarPlay. Ska det vara så svår att ordna upp i denna röra?
    Mina båda iPhones är uppdaterade (iOS 13.3) och fungerar helt ok... samt även omstartade, men icke...
    Vad är er prognos?
  • Hej! Igår släppte vi version 20.1.3, där vi trodde att vi har återinfört bättre möjlighet att exempelvis byta kanal i CarPlay.

    Har du uppdaterat till denna? Beskriv i så fall felet.
    Annika Webbmaster
  • Kör med den senaste versionen av appen men det fungerar ändå inte... ser kanalerna men ingen info och inget ljud i CarPlay. Alla andra appar fungerar som de ska i CarPlay.
    SR appen Play fungerar ok när man använder den i enbart mobilen.
  • Tack!

    Blir det ljud om du först startar ljudet i appen, sedan ansluter till CarPlay?

    (Det är naturligtvis inte så ni ska behöva göra, men tills vidare är det kanske en "work aroud"?)
    Annika Webbmaster
  • För mig så dyker kanalerna upp i Play, men det händer inget när man trycker på dem.
  • Märkligt. Andra har tydligen återkopplat att det fungerar.

    Hör du något ljud på den kanal du först startade?
    Annika Webbmaster
  • Staffans inlägg rör visserligen CarPlay, men det huvudsakliga felet är ett annat, så jag bröt ut det till en egen tråd:
    Appen fungerar inte utrikes (Iphone)​​​
    Annika Webbmaster
  • Hela tråden rör väl CarPlay

    om man hår i i Play i appen på CarPlay så kommer kanalerna upp men inget händer när man trycker på dom...
  • bekräftar att jag har samma beteende, dvs kanalerna dyker upp, det går att backa men ursprungskanalen ligger kvar hela tiden och det går alltså inte att byta
  • Jag kan också bekräfta att SR-kanalerna visas i på bilens skärm men att det inte går att trycka på dem och lyssna. Det krävs att man via mobilen och SR-appen startar radiokanalerna för att det ska fungera. Oerhört tråkigt med detta problem och känns helt orimligt utifrån trafiksäkerhet att en "CarPlay"-app inte helt fungerar via bilens skärm.

    Det som jag verkligen gillar med SR-appen är möjligheten att spola bakåt i radioprogram. Jag har inte sett den funktionen i någon annan app.
  • Tack för en så samstämmig beskrivning från fyra av er.

    Är det någon i denna tråd som kan byta kanal via CarPlay, eller har alla detta fel?Jag har tyvärr inte möjlighet att själv testa, men det fungerar tydligen för vissa, så det är knepigt att felsöka.

    Har någon av er som drabbats möjlighet att helt avinstallera appen och sedan ladda hem den på nytt från App store, för att se om det hjälper?

    Annika Webbmaster
  • Fungerade inte att avinstallera och installera appen på nytt
  • Jag rättar mig själv:

    Det fungerade med en ominstallation av appen!
  • Åh, så bra! Tack snälla för att du testade och återkopplade.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan också bekräfta att en ominstallation av appen löser problemet. Nu fungerar det som det ska igen. Ni som har problem ska alltså avinstallera appen i er Iphone och sedan installera den igen från App Store. Det räcker inte med att bara uppdatera appen.

  • Installerade om - dock måste jag fortfarande starta appen från telefonen, först då kan jag sedan ändra kanal på apple-car-displayen! Alltså är problemet bara delvis löst!
  • Observera att en sådan ominstallation (eller att radera appdata, som säkert också hjälper) medför att ni förlorar lyssningshistorik, nedladdade avsnitt och annat.

    Jag tror dock att de kolleger där det fungerar inte har behövt installera om appen. Däremot stämmer det som Jan skriver, Car Play funkar om ni öppnar appen i mobil medan denna är inkopplad i bilen.

    Alltså: Har du använt Car Play med Play i mobilen aktiv under din biltur så fungerar den under resten av bilturen (inklusive att byta kanal).

    Däremot fungerar den inte nästa gång du ska ut och köra, utan du behöver starta appen via telefonen först. Det är så klart inte ett önskat beteende - men jag hoppas att det är en hjälp för er som inte fått CarPlay att fungera trots senaste versionen av appen.
    Annika Webbmaster
  • När jag testade hade jag appen igång i mobilen eftersom jag precis hade installerat om och startat den när jag testade i carplay. Nästa gång jag kommer till bilen ska jag se vad som händer om appen inte är igång.

    När jag hade installerat om appen fick jag göra ett antal val (frivilligt) för att anpassa appen.Jag har haft appen i många år och tror inte att att jag har gjort det innan, möjligheten kanske inte ens fanns när jag installerade appen första gången. Till slut blev det faktiskt bättre än vad det var från början när appen fungerade. Fast det är så klart tråkigt för dem som blir av med nedladdade podavsnitt och trist om man måste starta appen i mobilen först för att det ska gå att byta kanal.

    Det känns hur som helst som ett stort steg framåt att det går att använda appen igen.
  • Steg i rätt riktning! Hoppas ni löser det så man kan starta appen direkt från bilens skärm snart (som det funkade tidigare).
  • Kommer det någon lösning?? Vill kunna starta appen i carplay utan att starta den i mobilen först. Omständigt.
  • Den fungerar för mig. Fick avinstallera den och lägga till den igen sen kör den
  • Hej på er!

    Nu är Play 20.3.1 ute i Appstore. Vi har åtgärdat buggen där ljud inte startades från CarPlay om inte appen var igång på telefonen först.

    Vi har även lagt till mer innehåll för CarPlay och förbättrat gränssnittet.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Vad bra, ska bli spännande att testa när jag kör hem från jobbet 😀

    Trevlig helg!
  • Funkar fint nu, bra jobbat! :-)
  • Äntligen...det tog tid...
  • Super! Ser fram emot när Direkta ”extrasändningar” blir tillgängligt. Tex matcher i sin helhet i SHL tex. Allt direkt i appen👍👍👍
  • Perfekt 👍👍 bra jobbat men det tog lite tid. Nu lyssnar jag vidare väntar på mer ”extrasändningar”
  • Saknar möjlighet att byta lokal P4 kanal direkt i carplay, behövs för oss som kör mycket och genom flera olika lokalradio områden under dagen.
  • Jag uppdaterade appen på jobbet och testade när jag körde hem. Det funkade inte alls, appen i car play kom inte igång, skärmen bara fladdrade när jag försökte starta den, testade flera ggr.. Testade att starta appen i mobilen, iphone Xs Plus, men den bara kraschade direkt när jag startade den, har inte hänt innan, gav upp efter att ha startat om den 5-6 ggr. Körde hem och lyssnade på spotify istället.

    Kanske var det bara något tillfälligt problem, för andra verkar ha lyckats. Nu verkar appen gå att starta i mobilen igen, så jag gör ett nytt försök nästa gång jag kör...
  • Samma hände för mig. Jag avinstallera den och la in den igen. Då fungerade den.
  • Hej!

    Är det någon som inte har fått det att fungera än?
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte fått det att funka, men jag har förstått av tidigare inlägg att jag behöver radera appen och installera den igen. Har bara inte gjort det än...
  • Du kommer att förlora historik, nedladdade avsnitt etc med den manövern, så jag hade nog testat att antingen svepa bort appen (stänga den alltså), para om BT, och starta om appen, eller gå in under Inställningar, Allmänt, Carplay, koppla bort Carplay, stänga appen, aktivera Carplay på nytt och sen starta om appen. (Båda metoderna borde ge samma resultat.)

    Ytterligare en sak jag hade testat är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
    Tvinga iPhone att starta om

    Den skiljer sig från en vanlig omstart och kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.
    Annika Webbmaster
  • Jag hade stängt och startat om appen sedan tidigare och det hjälpte inte, men hard reset gjorde susen. Nu fungerar det som det ska 👍🏻
  • Så bra!  Tack för att du berättade stt det hjälpte.
    Annika Webbmaster
  • Nu är det lite sisådär ibland fungerar det att starta SR alla program kommer upp men kommer inte igång direkt. Jag har prövat att starta om både telefon Xs och app men det blir inte bra. När programmen startar hänger gammal programinfo med som nu ex ”Karlavagnen.....” trots att det är olika program alla stationer kan vara lyssningsbara alla fungera P1 P2 etc. Är lite jobbigt att det fungerar ibland men inte alltid går över till vanlig radio och bluetooth radio
    Nu har problemet totalt varit sedan december vari består problemet att lösa detta?
    Hör med intresse från er
    Tomas
  • Hej Tomas!

    Det fel du nu beskriver, vill jag veta mer om, för detta har jag inte fått andra rapporter om som jag direkt kan koppla till CarPlay.

    Har jag förstått detta rätt?
    1. Alla kanaler syns, men det tar tid att starta dem
    2. Informationen på bilanläggningens display släpar ibland efter
    Uppträder det senare felet i appen även när du inte använder CarPlay? Vi har en bugg som kan uppträda när appen har legat i bakgrunden länge, där fel programinformation syns om du startar samma kanal som du senast lyssnade på. En enkel lösning, tills vi löst detta från vårt håll, är då att starta om kanalen genom "sockerbitarna" på appens startsida eller på direktsidan.

    Om felet endast syns i CarPlay behöver vi felsöka det separat från den bugg vi redan är medvetna om. Vad är det för CarPlay-anläggning?

    Är det någon av er andra som har liknande problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    När jag använder SR Play ”utanför bilen” fungerar Appen perfekt, spelar även med Bluetooth högtalare och programmen byter snabbt och rätt med rätt text på programmen.
    Kopplar jag in telefonen Iphone Xs i bilen Skoda Superb -16 blir felet att jag kan byta program och bytet är ok men bakomvarande text om vilken radio som spelas hänger inte med, gör jag däremot en omstart av telefon brukar det fungera. Systemet hänger inte med i sin helhet.
    Hoppas du förstår problemet.
    Du får gärna återkoppla till mig om du inte får klart med problemet och om jag inte kan förklara som du önskar
    Hälsningar
    Tomas
  • Jag tror att jag förstod problemet och framför det till de kolleger som arbetar med appen. Det är förstås något vi behöver lösa, men i jämförelse med "lyssningskritiska buggar" är detta problem lägre prioriterat.

    Med det nyhetsläge vi har kommer vi att behöva satsa på att appen är så stabil som möjligt under den närmaste tiden, så den här typen av förbättringar vågar jag inte lova att vi gör något åt den närmaste tiden. Din dokumentation av vad som händer (och inte händer) tar vi ändå del av, så stort tack för att du tog dig tid att förklara!
    Annika Webbmaster
  • Är det någon av er andra som har liknande problem?
    Jag kom på att Conny här har samma fel som det Tomas beskriver, vilket jag mest antecknar för vår egen felsöknings skull. (Det är tråkigt att det drabbar fler, men samtidigt ökar möjligheten för oss att återskapa det.)
    Annika Webbmaster
  • med v20.3.1 (646)
    upplever jag fn "inga problem".

    men med versionen för 1v sedan hade jag samma problem (meta info om kanal/program "fastnade").
  • Tack, det låter lovande!

    Tomas, om du kan uppdatera appen, så gör det. (Någon av er kan ha fått en ännu nyare version som heter 20.3.8 - som vi smyger ut i väldigt långsam takt. Nyhetsläget gör oss försiktigare än vanligt.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Får tyvärr göra dig besviken. Jag har uppdaterat appen 20.3.8 men felet kvarstår. Nu får vi hoppas att Apple uppdatering av IOS 14 som lär komma den 24 mars rättar till felet.
    //
    Tomas
  • Hej!

    Idag har vi släppt version 20.4.1 av appen, där vi åtgärdat ett problem med krascher i CarPlay. Nu vet jag inte om någon av er haft det problemet, men krascherna syns i våra loggar.

    Denna nya version rullas dock ut extremt långsamt (kanske till någon procent av app-användarna), eftersom vi inte vill göra något som kan påverka möjligheten att lyssna under rådande läge. Med de automatiska uppdateringarna kommer det alltså att dröja innan de flest av er får den nya versionen av appen.

    Om ni själva går in i AppStore, kan ni manuellt uppdatera till denna version, och om någon har haft problem med CarPlay-krascher, är det absolut något jag rekommenderar!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har precis laddat ner iOS 15 från Apple. Nu står det i bil displayen ”kan inte ansluta till SR Play försök igen senare” men det händer inget. Finns det någon info om detta och eller är det känt fenomen?
    Väntar på feedback om detta.
  • Hej!

    Vi är medvetna om felet och jag hoppas att det kommer att bli åtgärdat inom kort. Tills dess, fungerade den alternativa lösning som en annan lyssnare bidragit med?
    Om det kan vara någon vägledning så får jag igång PlayAppen i Carplay om jag när den i Carplay försöker ansluta, samtidigt manuellt stänger ner appen i telefonen. Då trillar kanalerna i Carplay in.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Felet med att ansluta till CarPlay är nu löst i Sveriges Radio Play 21.9.12, som finns tillgänglig för nedladdning i App Store. Vi ber om ursäkt att det tagit tid att få problemet åtgärdat och hoppas att ni nu kommer kunna använda CarPlay utan någon som helst anslutningsproblematik.

    För att uppdatera sin app behöver man bara leta upp Sveriges Radio Play i App Store. När man kommer till vyn där det finns en knapp "Öppna" så ska man inte trycka på den, utan på app-ikonen (där jag markerat på bilden), så kommer man till appens egen sida och kan välja att uppdatera:

    Tack för all hjälp att upptäcka felet!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej SR

    Nu är det ok och perfekt.
    Använder denna tjänst mycket.
    Tack!