SR Play i Car Play
Hej
Jag har Iphone 7 med iOS 13.2.2
Har också en Mitsubishi PHEV Outlander 2019 som använder Car Play.
Alla appar jag testat fungerar utom SR Play.
Jag kan starta SR appen i telefon och lyssna i Car Play men inte byta kanal. Det finns ingen "bakåt" knapp. Ska man byta kanal så får man göra det i telefonen.
Om jag t.ex. byter till telefon och set går till baka till SR är det samma val kvar.
Jag kan stoppa och starta men inte byta kanal
Jag har Iphone 7 med iOS 13.2.2
Har också en Mitsubishi PHEV Outlander 2019 som använder Car Play.
Alla appar jag testat fungerar utom SR Play.
Jag kan starta SR appen i telefon och lyssna i Car Play men inte byta kanal. Det finns ingen "bakåt" knapp. Ska man byta kanal så får man göra det i telefonen.
Om jag t.ex. byter till telefon och set går till baka till SR är det samma val kvar.
Jag kan stoppa och starta men inte byta kanal
Följ inlägget
0
följare
Alla SR-Kanaler finns där.
I senaste versionen av appen åtgärdade vi en gammal bugg på CarPlay som hade med genvägar att göra. Vår lösning blev helt enkelt att ta bort dessa.
Och det är en dålig lösning, det är vi medvetna om. Ni kan starta appen på telefonen och lyssna i CarPlay (som Tommy skrev), men i och med att det inte går att byta kanal där längre, är funktionaliteten sämre än innan. Utom för de CarPlay-användare som drabbades av buggen, förstås ...
Jag trodde dock att det ska gå att byta kanal genom mobilen, så jag ber utvecklarna att kika på detta:
Om jag t.ex. byter till telefon och sen går till baka till SR är det samma val kvar.
Tommy tipsar även om Tunein. Om ni av någon anledning inte trivs med Tunein, finns även MyTuner Radio för CarPlay. På andra plattformar finns våra kanaler med där, så det borde de finnas även i CarPlay, men jag har inte testat själv.
Vi håller på med ett teknik-skifte i Iphone-appen. På sikt hoppas och tror jag att det skiftet kommer att medföra att vi kan skapa en bättre app än vad vi har haft förut. Men där är vi inte nu. Istället har ni en app som funkar sämre än för en vecka sen, och beklagar vi.
Trist! Fungerar det inte, även om du först startar ljudet i Iphone-appen på mobilen?
Tommy:
Utvecklarna behöver förstå hur det (inte! ) fungerar att bytta kanal.
Har jag tolkat dig rätt?
Står bara ”kan inte ansluta”.
Använder nu appen Tunein och där finns SR Play kanalerna som val.
Det fungerar bra.
App-utvecklarna får del av detta. Försämringen i att det inte går att byta kanal i CarPlay är förväntad, men "kan inte ansluta" och att ett kanalbyte i appen inte följer med till CarPlay är buggar.
Tomas:
Problemet var en bugg som gjorde att appen tidigare kraschade hos en del lyssnare. Att backa till den förra versionen är inte heller bra.
Att spegla med Bluetooth är ett sätt att lösa det så länge appen inte fungerar. Ett annat är att ta del av vårt innehåll via Tunein eller MyTuner Radio, som båda fungerar i CarPlay.
Enda sättet är som sagt att starta SR play på mobilen, då spelar det i alla fall och man kan inte byta kanal.
Som sagt innan, en klar försämring.
Fungerar den för någon?
Vi håller på med ett rätt intensivt teknikbyte, där vi byter ut själva spelaren i Sveriges Radio Play. Att lägga tid och kärlek på CarPlay ligger tyvärr på is tills det teknikbytet är helt genomfört och vi fått ordning på de buggar det för med sig.
Förhoppningen är att vi, när spelarbytet väl är genomfört, har en bättre grund att bygga tjänster som CarPlay-stöd på.
Leif:
Finns det någon prognos på när kanalbytet gentemot CarPlay kan vara rättat alt att den nya plattformen är sjösatt?
Tyvärr inte.
Vad kan vår app i CarPlay idag?
Det som fortfarande går att göra är att starta kanalen via Iphone och sedan spela upp i CarPlay. Ni som får "kan ej ansluta" bör således bli av med detta problem om ni startar först och ansluter sedan.
Det går, men är som flera av er påpekar olämpligt under körning, att byta kanal via appen i telefonen, vilket kanske kan vara något att göra i en bilkö som inte rör sig alls, vid en rast under långkörningen, eller om en passagerare inte är lika förtjust i P4 Plus som du själv och vill byta till en annan kanal ...
Medan ni kör själva ska ni förstås inte fippla med telefonen. Se därför vår app som en väldigt primitiv bilradio, som är lite bökig att starta och där ni endast kan spela kanal åt gången. För oss som oftast lyssnar på en och samma kanal under en bilresa (i FM-radio för min del - förr, när jag hade bil) är det förstås inte en lika stor försämring som det blir för er som ofta vill byta kanal.
Alternativ tills appen fungerar bättre
Att spegla appen med Bluetooth är ett mer flexibelt sätt att lyssna på oss. Det ger fördelarna att hela vårt utbud ingår, men nackdelen med att det är genom appen på telefonen ni reglerar innehållet. (Ett tips är att lägga avsnitt ni vill lyssna på i Min lista, så att ni slipper mixtra med telefonen)
Ett annat är att ta del av vårt innehåll via Tunein eller MyTuner, som båda fungerar i CarPlay och som bör ha alla våra kanaler. Har svårt att nå önskad kanal där, så hör av er! I och med att det finns så otroligt många kanaler i deras databas, kan de ibland tro att du med t ex P3 menar en holländsk kanal med samma namn, men det brukar gå att lösa!
Daniels tankar om att Tunein i CarPlay inte kan spela poddar, vilket Tunein kan på flera plattformar, är säkert korrekt (jag har inte testat) - men det är väl ingen försämring jämfört med vår egen app i CarPlay, som aldrig har haft stöd för annat än direktströmmade kanaler? Eller har appen tidigare fungerat bättre än vad jag känner till?
Styra med rösten
För några månader sedan hjälpte jag en synskadad lyssnare att ta del av vårt innehåll med hjälp av Siri och vår app för Google Assistant. Den metoden är förstås intressant även när ni kör bil:
Röststyrning på Iphone
Sedan dess har Apple Music och Tunein ett samarbete och många Apple-enheter kan spela upp våra kanaler via Tunein. Röststyrning via Siri fungerar:
Supporten på Apple: Lyssna på radiosändningar på iPhone
Det ska, enligt den artikeln, räcka med att be Siri att spela exempelvis Sveriges Radio P1. Hittills har jag endast varit i kontakt med en lyssnare (med Apple Watch) som berättat hur det funkat. Det var lite si och så, men kan ha blivit bättre. Om någon av er testar, får ni gärna berätta hur ni tycker att det går!
Ni ska alltså inte behöva ha ett abonnemang hos vare sig Apple Music eller Tunein Siri ska kunna ge er tusentals kanaler. Däremot krävs Ios 13.
Fördelen med Google Assistant-metoden (som ni alltså får läsa om via länken ovan) är att ni på det viset når alla våra program och att det oftast är enklare att få våra kanaler om de inte kan förväxlas med kanaler som har snarlika namn i andra länder. Med den lite enklare att bara be Siri spela en kanal är det endast våra kanaler ni når - men det är ju inte fy skam!
Hur dessa tjänster fungerar om ni dessutom speglar mobilen för att lyssna i en "riktig anläggning", vet jag inte.
har oxå strul med SR i bilen "carplay".
kia, iOS 13.3, sr v19.11.1 (549).
hoppas ni uppdaterar denna tråd när det är fixat.
God jul, och hoppas att ni har hittat ett bra och trafiksäkert sätt att lyssna om ni ska ut i trafiken över julen.
För vad jag förstår så kan vi inte heller installeraom en äldre version av appen, där den funkade så bra?
Hej när kommer detta lösas?
Otroligt enerverandedå det har fungerat perfekt
Men, hur svårt ska det vara att få ordning så att appen fungerar i CarPlay?? Den fungerade ju felfritt före ändringen!!
Backa och gör om och gör rätt!!
Förväntar mig att ni löser detta asap!!
I nästa version av appen ska det åter gå att ansluta även utan att appen är igång först, samt att byta kanal (om jag förstått det rätt).
Tills dess hoppas jag att alla har sett tipset om att det går att ansluta - om ni först startar ljudet i appen!
Mina båda iPhones är uppdaterade (iOS 13.3) och fungerar helt ok... samt även omstartade, men icke...
Vad är er prognos?
Har du uppdaterat till denna? Beskriv i så fall felet.
SR appen Play fungerar ok när man använder den i enbart mobilen.
Blir det ljud om du först startar ljudet i appen, sedan ansluter till CarPlay?
(Det är naturligtvis inte så ni ska behöva göra, men tills vidare är det kanske en "work aroud"?)
Hör du något ljud på den kanal du först startade?
Appen fungerar inte utrikes (Iphone)
om man hår i i Play i appen på CarPlay så kommer kanalerna upp men inget händer när man trycker på dom...
Det som jag verkligen gillar med SR-appen är möjligheten att spola bakåt i radioprogram. Jag har inte sett den funktionen i någon annan app.
Är det någon i denna tråd som kan byta kanal via CarPlay, eller har alla detta fel?Jag har tyvärr inte möjlighet att själv testa, men det fungerar tydligen för vissa, så det är knepigt att felsöka.
Har någon av er som drabbats möjlighet att helt avinstallera appen och sedan ladda hem den på nytt från App store, för att se om det hjälper?
Det fungerade med en ominstallation av appen!
Jag tror dock att de kolleger där det fungerar inte har behövt installera om appen. Däremot stämmer det som Jan skriver, Car Play funkar om ni öppnar appen i mobil medan denna är inkopplad i bilen.
Alltså: Har du använt Car Play med Play i mobilen aktiv under din biltur så fungerar den under resten av bilturen (inklusive att byta kanal).
Däremot fungerar den inte nästa gång du ska ut och köra, utan du behöver starta appen via telefonen först. Det är så klart inte ett önskat beteende - men jag hoppas att det är en hjälp för er som inte fått CarPlay att fungera trots senaste versionen av appen.
När jag hade installerat om appen fick jag göra ett antal val (frivilligt) för att anpassa appen.Jag har haft appen i många år och tror inte att att jag har gjort det innan, möjligheten kanske inte ens fanns när jag installerade appen första gången. Till slut blev det faktiskt bättre än vad det var från början när appen fungerade. Fast det är så klart tråkigt för dem som blir av med nedladdade podavsnitt och trist om man måste starta appen i mobilen först för att det ska gå att byta kanal.
Det känns hur som helst som ett stort steg framåt att det går att använda appen igen.
Nu är Play 20.3.1 ute i Appstore. Vi har åtgärdat buggen där ljud inte startades från CarPlay om inte appen var igång på telefonen först.
Vi har även lagt till mer innehåll för CarPlay och förbättrat gränssnittet.
Trevlig helg!
Trevlig helg!
Kanske var det bara något tillfälligt problem, för andra verkar ha lyckats. Nu verkar appen gå att starta i mobilen igen, så jag gör ett nytt försök nästa gång jag kör...
Är det någon som inte har fått det att fungera än?
Ytterligare en sak jag hade testat är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
Tvinga iPhone att starta om
Den skiljer sig från en vanlig omstart och kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.
Nu har problemet totalt varit sedan december vari består problemet att lösa detta?
Hör med intresse från er
Tomas
Det fel du nu beskriver, vill jag veta mer om, för detta har jag inte fått andra rapporter om som jag direkt kan koppla till CarPlay.
Har jag förstått detta rätt?
- Alla kanaler syns, men det tar tid att starta dem
- Informationen på bilanläggningens display släpar ibland efter
Uppträder det senare felet i appen även när du inte använder CarPlay? Vi har en bugg som kan uppträda när appen har legat i bakgrunden länge, där fel programinformation syns om du startar samma kanal som du senast lyssnade på. En enkel lösning, tills vi löst detta från vårt håll, är då att starta om kanalen genom "sockerbitarna" på appens startsida eller på direktsidan.Om felet endast syns i CarPlay behöver vi felsöka det separat från den bugg vi redan är medvetna om. Vad är det för CarPlay-anläggning?
Är det någon av er andra som har liknande problem?
När jag använder SR Play ”utanför bilen” fungerar Appen perfekt, spelar även med Bluetooth högtalare och programmen byter snabbt och rätt med rätt text på programmen.
Kopplar jag in telefonen Iphone Xs i bilen Skoda Superb -16 blir felet att jag kan byta program och bytet är ok men bakomvarande text om vilken radio som spelas hänger inte med, gör jag däremot en omstart av telefon brukar det fungera. Systemet hänger inte med i sin helhet.
Hoppas du förstår problemet.
Du får gärna återkoppla till mig om du inte får klart med problemet och om jag inte kan förklara som du önskar
Hälsningar
Tomas
Med det nyhetsläge vi har kommer vi att behöva satsa på att appen är så stabil som möjligt under den närmaste tiden, så den här typen av förbättringar vågar jag inte lova att vi gör något åt den närmaste tiden. Din dokumentation av vad som händer (och inte händer) tar vi ändå del av, så stort tack för att du tog dig tid att förklara!
upplever jag fn "inga problem".
men med versionen för 1v sedan hade jag samma problem (meta info om kanal/program "fastnade").
Tomas, om du kan uppdatera appen, så gör det. (Någon av er kan ha fått en ännu nyare version som heter 20.3.8 - som vi smyger ut i väldigt långsam takt. Nyhetsläget gör oss försiktigare än vanligt.)
Får tyvärr göra dig besviken. Jag har uppdaterat appen 20.3.8 men felet kvarstår. Nu får vi hoppas att Apple uppdatering av IOS 14 som lär komma den 24 mars rättar till felet.
//
Tomas
Idag har vi släppt version 20.4.1 av appen, där vi åtgärdat ett problem med krascher i CarPlay. Nu vet jag inte om någon av er haft det problemet, men krascherna syns i våra loggar.
Denna nya version rullas dock ut extremt långsamt (kanske till någon procent av app-användarna), eftersom vi inte vill göra något som kan påverka möjligheten att lyssna under rådande läge. Med de automatiska uppdateringarna kommer det alltså att dröja innan de flest av er får den nya versionen av appen.
Om ni själva går in i AppStore, kan ni manuellt uppdatera till denna version, och om någon har haft problem med CarPlay-krascher, är det absolut något jag rekommenderar!
Har precis laddat ner iOS 15 från Apple. Nu står det i bil displayen ”kan inte ansluta till SR Play försök igen senare” men det händer inget. Finns det någon info om detta och eller är det känt fenomen?
Väntar på feedback om detta.
Vi är medvetna om felet och jag hoppas att det kommer att bli åtgärdat inom kort. Tills dess, fungerade den alternativa lösning som en annan lyssnare bidragit med?
Hej!
Felet med att ansluta till CarPlay är nu löst i Sveriges Radio Play 21.9.12, som finns tillgänglig för nedladdning i App Store. Vi ber om ursäkt att det tagit tid att få problemet åtgärdat och hoppas att ni nu kommer kunna använda CarPlay utan någon som helst anslutningsproblematik.
För att uppdatera sin app behöver man bara leta upp Sveriges Radio Play i App Store. När man kommer till vyn där det finns en knapp "Öppna" så ska man inte trycka på den, utan på app-ikonen (där jag markerat på bilden), så kommer man till appens egen sida och kan välja att uppdatera:
Tack för all hjälp att upptäcka felet!
Nu är det ok och perfekt.
Använder denna tjänst mycket.
Tack!