SR play i Android 9 med Chromecast audio "puck"

Sedan en tid hoppar uppspelningen tillbaks till början av ett program efter en tids efterhands-lyssning. Det sker efter ca 15 min.
Vänliga hälsningar
Lasse

Kommentarer

  • Hej!

    Har likande problem som Lasse ovan. Har telefon med Android 8 samt Chromecast Audio. Har inte sett något mönster för mig, när som helst kan uppspelningen hoppa tillbaka till början av programmet. Så har det varit i flera veckor.

    Vänligen
  • Samma här. Återkommande problem med att det hoppar hit och dit. Oftast i Toppnyheter. Startar mitt i nästa klipp, hoppar till början på nästa klipp, sen till slutet av föregående.

    Vid Live sändning stoppar den ibland.

    Det här är enda appen som gör så här med Chromecast. Har Spotify, pocketcast.mfl.

    Det roliga är att om jag spelar lokalt på telefonen men Castar skärmen så funkar det fint.
  • Hej och förlåt att ni inte fått svar!

    Kvarstår detta fel för er alla? Sker detta i så fall efter ca 15 minuter även för er andra?
    Annika Webbmaster
  • Sker nästan direkt, andra eller 3e inslaget i Toppnyheter.

  • Ok. Blir det liknande avbrott om du lyssnar på ett längre avsnitt i efterhand, eller är det specifikt "i övergången mellan poster i en spellista" det bryts?
    Annika Webbmaster
  • Nej, det är bara övergången mellan poster i en spellista.
    Jag har senaste versionen av både android och SR. Telefonen är en Pixel 4a, hade samma problem på en pixel 1 i höstas.
  • Hej,

    För mig hoppar det tillbaks till början mitt i ett pågående program. Jag har märkt att det hoppar till början om jag startar min VPN (Mullvad) men den kan hoppa tillbaks när som helst utan att jag rör min VPN. Jag har även ställt min VPN att ignorera SR Play.
  • Joel,
    Jag skulle tro att det som sker hos dig är att telefonen inte längre uppfattar att appen är igång när uppspelningen har tagits över av den enhet du castar till, och att appen har hamnat i någon form av dvala i bakgrunden. Se om du får samma avbrott om appen ligger synlig framme på skärmen utan att skärmsläckaren går igång (i förgrunden alltså).

    Om toppnyheterna fungerar bättre i förgrunden, behöver vi hitta ett sätt att skydda appen även när den hamnar i bakgrunden. Den vanligaste åtgärden är att undanta appen från optimering:

    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen) så hör av dig!

    Lars och Martin:
    För ert problem är jag mer osäker på vad som kan ligga bakom, men det skadar inte att se över att Sveriges Radio Play är undantagen från optimering.

    Vad har ni för telefon-modeller?
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Sony Xperia XZ1 Compact med Android 9. Jag har nu ändrat batteri till "Strömsparfunktion undantagen"
    Mvh
    Lasse
  • Tack!
    Testade med appen både i förgrunden och bakgrunden. Batteri optimering av. Verkar funka!
    Det är lite skumt då detta är den enda appen som bråkar.
    Glad att det verkar funka.

    Pixel 4a
  • Jag har provat med  "Strömsparfunktion undantagen", men det hjälpte inte. Ev. provar jag att avinstallera min VPN.

    Mvh
    Lasse
  • Joel:
    Det är lite skumt då detta är den enda appen som bråkar.
    Castar du andra ljud-appar med spellista, så berätta gärna vilka och se efter om de redan är "av-optimerade". Oavsett om de är det eller inte, så kan vi ha något att lära oss! Antingen, förstås, hur deras spellistor kan fungera trots optimering.

    Men om de är av-optimerade utan att du har gjort den inställningen aktivt, är det mycket intressant. Googles egna appar brukar vara skyddade automatiskt, men även de större tredjeparts-apparna som Spotify och Tunein ligger ofta av-optmerade hos lyssnare som inte rört denna inställning. Jag har misstänkt att det finns en "gräddfil" där de av någon anledning undantas från optimering i grunden och jag har trott att det beror på att mobiltillverkarna lagt in en "white-list" med appar de känner till och där de vet att bakgrunds-aktivitet måste fungera.

    Det låter dock olikt Pixel att ge appar särbehandling. Om du har tredjeparts-appar som automatiskt verkar ha undantagits, så bör de apparna ha något i koden som signalerar att detta ska ske! Och det sättet vill vi förstås att vår egen app ska använda. Så återkoppla om du ser något du tror att vi kan lära oss av!

    Lars:
    Ev. provar jag att avinstallera min VPN.
    I och med att felet uppkommer även utan VPN, är det ju tveksamt om den åtgärden hjälper - men om du har märkt att felet är väldigt mycket vanligare över VPN är det förstås en åtgärd som kan tänks hjälpa!

    Det finns en enklare sak att testa innan, nämligen att slå av batterioptimeringen. Jag tror att inställningen "strömsparfunktion undantagen" inte är lika effektivt som att undanta appen från batterioptimering. Optimeringen reglerar bland annat något som kallas doze-läget som skulle kunna sätta vår app i en form av dvala.

    Så här skriver Sony själva:
    Via Batterioptimering kan du styra STAMINA-läget, batterisparläget, Doze-läget och appviloläget. Med den här funktionen kan du förhindra att appar går in i viloläge genom att lägga till dem i vitlistan för batterioptimering. Markera bara kryssrutan bredvid en app på menyn Batterioptimering, så fortsätter appen att ta emot meddelanden och ha nätverksåtkomst.
    Om du inte hittade batterioptimering genom Sonys beskrivning eller på den plats jag beskrev, så se om denna väg fungerar:
    Phone settings > Battery > Three dots in the top right corner > Battery optimisation > Apps > your app.
    Den senare beskrivningen kommer från en sida där olika telefonmodeller betygssätts efter hur svårt det är att skydda appar från att dödas i bakgrunden och med tips för vad användare och utvecklare kan göra för att motverka detta problem:
    https://dontkillmyapp.com/

    Pixel har topp-betyg, men även Sony ligger bra till! Sony är nämligen en relativt "ren" telefon som (med undantag från ett läge som kallas Stamina) använder sig av de funktioner som är standard i Android.

    Martin:
    Hur fungerar det för dig? Om felen finns kvar och undantag från batterioptimering inte hjälper (eller du inte kan hitta var du gör detta), så berätta vad du har för telefon!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    min inställning ser ut så här: Inställningar > Batteri > "tre prickar i hörnet" > Undantag för energisparande > Appar > SRPlay.

    Det är dock samma inställning som: Inställningar >Appar och aviseringar > SR Play > Avancerat > Batteri > Strömsparfunktion > Appar > SR Play, som jag redan provat.

    Funktionen heter i båda fallen "Undantag för energisparande". Vissa appar är redan undantagna, huvudsakligen system-appar, men även Sonys app "Musik"

    Mvh
    Lasse
  • Du har helt rätt, det verkar som om Sony kallar den inställning som annars kallas "optimerad batterianvändning" för "energisparande". Det är en bättre svensk term, men att det är en annan term än den som vanligen används förvirrade mig, i synnerhet eftersom det i en del andra telefonmodeller finns inställningar med liknande namn som inte fungerar riktigt likadant.

    Nåväl, om den felkällan är åtgärdad, så får vi försöka se om det finns mönster i när avbrotten sker.

    Vilken typ av program är det du lyssnar på (ge exempel)? Från vilken vy startar du ljudet? Är det t ex Min sida: Nya avsnitt från program du följer, eller appens startsida Populära avsnitt?

    Blir det någon skillnad ifall du laddar ned avsnittet innan?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    jag lyssnar ofta på t.ex. Klassisk morgon eller Söndagsmorgon. Jag går in via: Hem > Min sida > Nya avsnitt / Visa alla-> . Jag har sparat dessa program i Min sida > Program du följer.

    Ibland kan det hoppa till ett helt annat program, som Dagens eko, men det vanligaste är att det hoppar till början av programmet.

    Mvh
    Lasse
  • Tack!

    Är även Ekot ett program du följer? Enda förklaringen jag kan tänka mig där spelaren skulle kunna gå från exempelvis Klassisk morgon till Dagens Eko är om båda ingår i samma spellista (som Alla avsnitt från program du följer).

    Spellistan påverkar problemet?
    Testa gärna om det fungerar bättre för dig att casta om avsnitten inte spelas upp i en spellista. Detta kan du göra antingen genom att bocka ur spelliste-funktionen (ikon nere till vänster i "stora spelarvyn") eller genom att starta avsnittet utanför listan.

    Om det var obegripligt hur jag menade, så är det för att funktionen med när det blir en spellista eller inte är lite otydlig (vi jobbar på det). Jag har tidigare idag beskrivit för en annan lyssnare hur man spelar avsnitt utanför lista och länkar dit istället för att kopiera in text och bilder här.

    Casta ett nedladdatavsnitt?
    Det går att ladda hem även musikprogrammen lokalt i appen. I och med att du sett ett samband med VPN vore det intressant att se om det fungerar bättre att casta ett nedladdat avsnitt, där fluktationer i uppkopplingen mot internet inte påverkar (men däremot fluktationer i uppkopplingen mellan mobilen och Chromecast-enheten fortfarande kan ske).

    Du laddar ned via trepunktsmenyn vid respektive avsnitt.

    Blir det samma problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    jag följer inte Nyheter, men ibland läser jag nyhetsinslag via: Nyheter > , så den sidan kan ligga överst.

    Jag använder inte spellistor. Jag tror du menar "Spelkö" där "spela nästa" är avbockat hos mig. Jag laddar aldrig ner avsnitt som jag lyssnar på senare.

    Jag ska prova att ladda ner och casta i "efterhand" vid tillfälle.

    Mvh
    Lasse
  • Hej,
    jag har provat att ladda ner ett program för lyssning i efterhand. Detta startade om från början när jag öppnade telefonen med fingeravtrycksläsaren. Programmet låg då minimerat i bakgrunden.
    Mvh
    Lasse
  • Hej,
    i samma nerladdade program kan uppspelningen backa en bit till samma ställe, som att programmet har något slags minne.
    Mvh
    Lasse
  • Hej!

    Jag vill ge ett tips som lyssnaren Per har skrivit om, nämligen att testa om det hjälper att koppla bort telefonen från wifi:et när castingen har startat:
    Kopplar jag bort telefonen från wifi så slutar det hoppa. Men slår jag på wifi igen så hoppar podden i samma sekund tillbaka till ungefär den tidpunkt då telefon och chromecast tappade kontakten med varandra.
    Ett annat tips är att casta från datorn och se om det blir bättre, eller att använda en annan app där ni kan ta del av vårt innehåll och casta från den.

    Behöver ni tips på hur ni gör dessa saker, så fråga på!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    min lösning just nu är att starta programmet i SR play, stänga av Wifi, avsluta SR play, sätta på Wifi, starta Google Home och styra volymen därifrån.
    Mvh
    Lasse
  • Bra att det fungerar, men trist att du ska behöva denna omväg!

    Hur går det om du inta castar från SR Play, utan startar castingen från Google Home, utan att behöva slå av och på wifi? Alltså så att det du castar rent tekniskt inte är appen SR Play, utan det ljud som mobilen spelar upp (vilket just då är appen SR Play).

    Hoppas att det var begripligt hur jag tänker med denna skillnad mellan att casta en app och att casta det mobilen spelar upp!
    Annika Webbmaster
  • En sak till! Du skrev tidigare:
    Ev. provar jag att avinstallera min VPN.
    Har du testat vidare om du ser några skillnader mellan om VPN är på eller inte?

    Vi felsöker andra typer av fel relaterade till VPN här:
    Avbrott i Play-appen relaterade till VPN

    De felen verkar i synnerhet relaterade till nyare Samsung-enheter (främst med Android 12), men dina iakttagelser kan hjälpa oss att få en bättre bild av vilka skillnader som kan uppstå över ett VPN och i bästa fall hur men kan ställa in VPN:et så att man slipper olika problem!

    De inlägg som är över ett år gamla är nu anonymiserade, men visst är det du som har VPN-lösningen Mullvad?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det fungerar att casta från home-appen (eller cast-knappen i snabb-menyn högst upp). Jag funderar på om detta drar mer ström, att telefonen är aktiv hela tiden, strömmen körs ju rimligen internt i telefonen samtidigt som man speglar.
    Eventuellt blev det ett spontant avbrott i strömmen, jag behöver testa mer. Home-appen har också strömspar-funktioner.
    Jag har Mullvad VPN på telefonen. SR-appen är i den delade tunneln och borde ej påverkas, jag har även provat med VPN avstängd med samma problem. Jag har dock inte avinstallerat VPN.
    Mvh
    Lasse
  • PS
    Ett problem med att spegla ljudet är om man startar ett annat ljud t. ex. i internetläsaren så speglas det ljudet istället.

  • Bra frågor. Jag kollar med kolleger om de kan säga något om strömförbrukningen för respektive metod.

    Att casta från Google Home är nog inte en fullgod ersättning trots allt, men bra att det går om du vill casta ett ljud från en app som verkar sakna inbyggt stöd för casting.

    Vi får fortsätta att leta efter andra saker som kan påverka problemet! I en del Android-enheter (ev. kom detta med Android 12), finns det en aviseringsinställning för casting. Appens aviseringsinställningar tror jag att du når så här:
    Mobilens inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Appaviseringar -> Aviseringskategorier

    Har du en kategori "Cast" så se till att den är påslagen.

    Annika Webbmaster