SR Play buggar och anslutningsproblem

Hej,
Jag är ett stort fan av SR och följer många program och poddar. Använder därför appen SR Play väldigt mycket. Tyvärr funkar den väldigt dåligt och har gjort under lång tid, med flera olika mobiler (alla Android).

- Ganska ofta kan appen inte ansluta till direktsändningar (när jag "färsköppnat" appen). Det krävs flera försök eller omstart av appen.

- Appen tappar ofta kopplingen till när jag lyssnar på direktsändningar och går inte att starta igen utan att force restart:a appen. Detta händer till synes helt utan anledning (se också specialfallen nedan). När detta händer har jag oftast inga andra anslutningsproblem till internet, andra appar och webbläsare fungerar utan problem. På senare tid har sändningar börjat hacka mer och mer innan det blir helt tyst. Det går därefter inte att ansluta till nånting med appen utan att först göra en force quit.

- Ofta tar det flera misslyckade försök innan jag kan ansluta till Chromecast (samtidigt som andra appar kopplar upp på ett par sekunder). Jag använder både Chromecast till TV, Chromecast audio, samt en Sony ZR5 med inbyggd chromecast. Samma problem med alla. Det är rätt sällan jag kan öppna appen, klicka igång en direktsändning, och ansluta till Chromecast helt utan problem.

- När jag använder bluetooth-headset (väldigt ofta) och samtidigt streamar till Chromecast pausas uppspelningen när jag kopplar från mitt headset efter avslutat samtal. Detta har aldrig hänt med någon annan app. Det är som att appen tror att jag lyssnar genom mitt headset, och pausar eftersom jag stänger av det.

- Ibland när jag lyssnar på radio (direkt eller podd) med bluetooth-headset och telefonen i fickan blir det tyst. När jag tar upp telefonen ur fickan, låser upp den och öppnar appen startar plötsligt ljudet igen. Programmet har alltså inte pausats, utan tystnar bara och kommer igång självmant när jag öppnar appen. Detta har aldrig hänt med någon annan ljud/musik-app. Går appen ner i nåt viloläge ibland? Sjukt konstigt.

Allt detta är fett frustrerande eftersom jag använder appen så mycket. Min nuvarande telefon är en Samsung S10, men har åtminstone också haft problem med Huawei P20 Pro, Samsung S7, Sony Xperia Z1. Appen har varit buggig så länge jag kan minnas.

Snälla, ta ett krafttag och gör appen användbar. Det kan omöjligt bara vara jag som har dessa problem.

Vänliga hälsningar,
Henrik

Kommentarer

  • Tack för återkoppling!

    Problem med direktsändningar

    - Ganska ofta kan appen inte ansluta till direktsändningar (när jag "färsköppnat" appen). Det krävs flera försök eller omstart av appen.

    Hur startar du direktsändningen? Via en push-notis, genom att trycka på play-knappen i spelaren i appens nederkant, från en widget på låsskärmen, genom att trycka på en av länkarna under Direkt eller genvägen (en fyrkantig knapp) på appens startsida? Eller ytterligare något sätt?

    Alla sätt ska förstås fungera, men risken att det blir problem är mindre om du startar ljudet med kanallänken under Direkt eller den fyrkantiga kanal-knappen på appens startsida.

    Olika problem, som nog hör ihop

    Går appen ner i nåt viloläge ibland? Sjukt konstigt.
    Ja det gör den och det är otroligt enerverande.

    Det hänger ihop med de batterisparande funktioner som visserligen finns i alla Android-telefoner, men som är extra aggressiva (och dessutom undangömda) hos Huawei och Samsung. Hos Sony är det lite tydligare för lyssnarna vad det är som händer. En app som ligger och jobbar i bakgrunden, dödas av operativsystemet - om du inte ger den rätt att vara igång i bakgrunden! Spotify och en del andra större ljud-appar brukar ha den typen av rättigheter i grunden.

    Den typen av problem påverkar alla appar som behöver fungera i bakgrunden (alltså utan att man kikar på skärmen). Se här:
    Don't kill my app!

    Om du har problem med andra appar som inte synkar ordentligt, där du inte får notiser när något sker eller väckarklocke-appar som inte funkar, bör du ge dessa appar samma rättigheter som det jag beskriver för vår app.

    Rent praktiskt tror jag att det är så här du ska göra på Samsung S10 - men hör av dig om det inte längre ser ut som jag beskriver (nya versioner av Android ger nya varianter), för då behöver jag uppdatera den beskrivning jag kopierar in ...

    Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    När appen är av-optimerad så vill jag gärna att du återkommer och berättar vilka av felen som återstår, så att vi kan fånga upp det vi själva måste förbättra. Även om jag tror att de flesta av problemen u beskriver handlar om att appen dödas av operativsystemet, så är det säkert ett par fel vi själva har ansvar för - och det ansvaret vill vi förstås ta!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tack för svar.
    Jag startar alltid direktsändningar via Direkt-fliken längst ner i appen och klickar sen på kanalikonen.

    Flera av mina problem har ju att göra med chromecast, både chromecast audio och inbyggd i högtalare. Ljudet stoppas oförklarligt (appen ej i viloläge, utan att jag gör något alls) och är svår att starta igen. Ibland börjar ljudet "hacka", kommer och går en stund innan det dör helt.

    Tack för svar angående batterisparfunktionen. Men! Detta händer som sagt aldrig med någon annan app, och medan SR-appen spelar upp ljud ska den ju rimligtvis inte signalera till systemet att den är inaktiv och möjligt att sätta i viloläge. Min telefon har aldrig satt t.ex. Spotify i viloläge medan jag lyssnar på musik!

    Jag har för övrigt följt dina instruktioner och undantagit SR Play från batterisparfunktionen, men jag märker ingen skillnad alls på appens beteende.

    Tack och trevlig helg!
  • Synd att inte annan batteri-inställning var den magiska åtgärd som löste allt!

    Då behöver vi bena ut problemen. Är det något av problemen som du tror/vet är specifikt kopplat till en av de modeller du har haft, så vill jag veta det.

    Hur länge har du använt din Samsung?

    Direktsändning startar inte på första kicken
    Det är inget vanligt problem, men eftersom jag vet att jag frågat samma sak som jag frågade dig, om hur kanalen startas, så har jag åtminstone sett liknande förr (men det kan ha gällt Iphone-appen).

    Jag frågar Android-utvecklarna samt ser om jag hittar tidigare rapporter om det felet.
    Jag startar alltid direktsändningar via Direkt-fliken längst ner i appen och klickar sen på kanalikonen.
    Det sätt du startar på gör att vi i alla fall kan utesluta ett par felkällor.

    Vad händer (eller händer inte)? Står appen och tuggar? Dyker spelaren upp över hela skärmen och är det i så fall med en play- eller paus-ikon?

    Appen tappar kontakt med ljudströmmen
    Om det är problem att ladda hem ljudet, alltså om uppkopplingen är dålig, hör du ett dovt plonkande ljud.

    Att appen inte svarar alls, låter ju onekligen som att den dödats tyst och stilla. (Hade den "hängt sig" hade du sett en dialogruta där det står att appen inte svarar och om den kraschat så stängs appen ner abrupt på ett annat vis.

    Felet verkar dels kunna ha med batterisparande att göra, men även en Samsung-funktion som kallas Data saver kan döda appar. (Nytt för mig!)

    Samsungs support ger två råd, där den översta är ett enklare sätt att göra det jag tipsade om. Kolla för säkerhets skull båda inställningarna!
    Settings > Apps > 3 dot menu > Special Access > Optimise Battery Usage

    -- Turn this off for the app in question.

    Setttings > Apps > 3 dot menu > Special Access > Allow app while Data saver on

    -- Turn this on
    Music stops playing when screen is off Galaxy S10 Plus

    Svårt att ansluta till Chromecast
    Är dina olika enheter grupperade eller castar du till dem var för sig?

    En lyssnare, Richard med två Sony ZR5 och en Google mini, har haft casting-problem vid grupper, men rapporterade den 4 november att det blivit bättre. Det var oväntat, eftersom jag egentligen skakade liv i den tråden för att tipsa om att ett par andra Sony-enheter har fått mjukvaru-uppdateringar. Vad som löst hans problem, vet jag alltså inte.

    Chromecast till TV:n: Är det Chromecast eller Chromecast Ultra?
    Google: Specifikationer för Chromecast

    Chromecast audio: Visst gäller det den här varianten?
    Google: Vi presenterar Chromecast Audio

    Bluetooth: avslutat samtal tystar Chromecast
    Känns lite överkurs att felsöka innan vi fått ordning på Chromecast i sig ... Vi får återkomma till detta!

    Bluatooth: appen tystnar i fickan
    Detta borde ha blivit bättre om appen undantagits från optimering, men kanske även Data saver ger samma fel, så se till att "Allow app while Data saver on" är ibockat!

    Andra appar
    Tack för svar angående batterisparfunktionen. Men! Detta händer som sagt aldrig med någon annan app, och medan SR-appen spelar upp ljud ska den ju rimligtvis inte signalera till systemet att den är inaktiv och möjligt att sätta i viloläge.
    Det signalerar vi inte. Vi gör enligt standard.

    Om de andra ljudapparna är Spotify, Samsung-appar och Google-appar, så har de troligen redan undantagits från optimering och får användas med Data saver.

    Här är ett par andra appar som har samma problem som vår app:
    Pandora won't run in the background
    Beyond podcast: S10+ Shutting down podcasts after about a minute
    Tunein stopping on s10+

    Och så vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått för dig? I och med att den där inställningen med "data saver" är en ny bekantskap, vill jag gärna veta om den kan ha spelat in här, så att jag kan ge så bra råd som möjligt till andra med liknande problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ursäkta dålig respons, det var så många frågor på samma gång och jag har inte hunnit svara. Korta svar nedan:
    - Chromecast-problemen gäller både vid castning enskilt (till Sony ZR5 och Chromecast Audio) samt vid castning i grupp (Sony ZR5+Chromecast Audio).
    - Har inte märkt av "radio pausar i fickan-problemet" på senaste, kanske har detta att göra med mina ändrade inställningar för batteri/data saver, men har inte gjort någon jämförelse/testning.
    - Nya/ändrade problem med Chromecast: nu pausar appen regelbundet vid lyssning, var 5-15:e minut. Detta händer både om jag har telefonen inaktiv med släckt skärm, eller framme på bordet med skärmen tänd utan att det ringer eller att jag får andra notifikationer. Appen hänger sig inte, utan pausar bara, så att jag får trycka på play igen varje gång.
    - Jag märker inte lika mycket problem längre med att appen hänger sig vid start av direktström till chromecast, och den börjar ofta spela första gången jag klickar.
    - Appen pausar fortfarande när jag lyssnar med chromecast och lagt på luren efter ett samtal med bluetooth.

  • Ursäkta dålig respons, det var så många frågor på samma gång
    Du har ingen som helst skyldighet att uppdatera oss (men om fel kvarstår, så är det bra att vi får veta det, för av praktiska skäl jobbar vi ju mer aktivt med felsökning när vi får återkoppling).När jag är extra intresserad av om en viss åtgärd från vår sida hjälpt, eller som här, om en inställning jag tipsat om hade effekt, så är det i mitt intresse att försöka ta reda på det 😀

    Så tack för att du berättade att det är bättre, men inte helt bra än. Genom att flera av felen försvunnit, finns det bättre möjlighet att förstå de kvarvarande buggarna, och det vill vi ju!

    Casting: avbrott
    Andra lyssnare, både med Android och Iphone, har problem med att castingen bryts när de lyssnar direkt i ungefär samma frekvens som du beskriver. De flesta (kanske rent av alla?) med det felet får inte samma typ av avbrott när de castar program i efterhand, så där undrar jag om du märker en skillnad.

    nu pausar appen regelbundet vid lyssning, var 5-15:e minut.
    Gäller det både direkt och i efterhand? Om direkt, så testa gärna femton minuters casting av efterhandslyssning, för att vi ska förstå felet bättre! (Under den tiden borde felet hinna visa sig om det drabbar även efterhandslyssningen, tänker jag.)

    Detta händer både om jag har telefonen inaktiv med släckt skärm, eller framme på bordet med skärmen tänd utan att det ringer eller att jag får andra notifikationer. Appen hänger sig inte, utan pausar bara, så att jag får trycka på play igen varje gång.
    Mycket intressanta iakttagelser!

    Casting + Bluetooth = problem
    Rent logiskt borde ju många lyssnare använda båda teknikerna parallellt, men jag har inget minne av att jag tidigare sett några rapporter om hur Chromecast och BT fungerar ihop. Det kan vara ett scenario vi helt enkelt inte har tänkt på!

    Jag rapporterar in det till app-teamet.
    Annika Webbmaster
  • Nej såklart, och jag är glad att du lyssnar på och undersöker detta!

    Okej, intressant att andra har samma problem. Mina pausproblem gäller inte alls efterhandslyssning, utan enbart direktlyssning.

    Dock är det samma sak vid direkt- och efterhandslyssning när det gäller paus vid nedkoppling av samtal med bluetooth-headset - eller när jag kopplar från/stänger av mitt bluetooth-headset vilket jag precis upptäckte.
    Det känns som att appen tror att jag lyssnar över bluetooth, då är det ju rimligt att pausa när jag stänger av mitt headset.
  • Mina pausproblem gäller inte alls efterhandslyssning, utan enbart direktlyssning.
    Detta fel är du som sagt inte ensam om. Här är "huvud-tråden" om felet, men samma fel finns inrapporterat i ytterligare trådar:
    Android Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar

    Den bild du ger stämmer väl överens med de andras rapporter. Vi undersöker vidare och om vi kommer på något vi undrar eller behöver hjälp att testa, så hör jag av mig. Kommer du själv på något du tror kan vara relevant, så berätta.

    Felet vinns även på Iphone, men jag har än så länge inte sett felet på Ios med lägre version än 14, så det kan vara någon förändring i detta operativsystem som inte fungerar optimalt med vår teknik. Med Android har jag inte hunnit analysera om det finns någon gemensam nämnare, men drabbar flera telefonmodeller. Troligen ligger felet inte i själva appen, utan kan ha med någon annan del av vår teknik att göra.

    Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att du bör kunna casta våra kanaler med andra appar. För Android tipsar jag i första hand om denna, en "Sveriges Radio-app" som vi inte har utvecklat själva:Felet med Bluetooth ser vi som ett helt separat fel.

    Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Nya frågor:

    1. Vad lyssnar du på för kanaler?
    2. Kan du återskapa felet på P2? (Den av P2-kanalerna som heter just P2 i appen och som ni exempelvis når från den orange-färgade "sockerbiten" på appens startsida.)
    När min kollega försökte återskapa detta fel i förmiddags, skrev han nämligen:
    Har kört två rundor av 3-4 timmar chromecasting av P2 utan några avbrott. Kanske inte har “rätt” förutsättningar
    Nåväl, att min kollega inte fick samma problem var intressant, men jag funderade mer över rent tekniska skillnader - tills lyssnaren Hans skrev :
    Jag har samma problem med frekventa avbrott i strömmad SR P1. /.../. Lyssnar också mycket ofta och länge på P2 Musik, och då inträffar "aldrig" sådana avbrott
    Det kan vara en slump, eller bero på annat än "kanalen", som att han lyssnar på P1 när han är aktiv, medan han sitter still i en fåtölj och njuter av P2. Eller att han använder telefonen (så att den inte går in i ett viloläge) när han lyssnar på P2, medan den ligger still vid P1. Eller att han lyssnar på P1 "under hög last" (vardagsmorgnar) och mer P2 på kvällar och helger.

    Om det är något i kanalens struktur som gör att risken för att felet uppstår är lägre, så benar vi ut det, men först vill jag helt enkelt ta reda på om det är någon skillnad "på riktigt"!

    Även om Hans observation visar sig bero på när-var-hur han lyssnar på de två kanalerna, snarare än kanalen i sig, så är förstås det också en hjälp för att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Sen återkoppling:
    Nu i veckan har vi gjort en förändring i castingtjänsten, och hämtar ljudet innan det passerat den del av systemet (CDN:et) som är inblandad i avbrotten. Det är alltså en "work around" rent bokstavligt!

    Andra lyssnare rapporterar att det nu inte längre blir avbrott, så jag hoppas och tror att detsamma gäller för dig.
    Annika Webbmaster