SR Play-appen visar ej längre avsnitt som spelade (Iphone)

Hej,
det finns en tidigare problemtråd om detta men den verkar ha blivit bortglömd.

Hur som, efter att ha lyssnat på podar/avsnitt i SR Play-appen är det slumpmässigt om de visas som spelade eller inte. Dvs. om jag lyssnat klart på ett avsnitt som är 29 minuter långt visas efteråt antingen:
- Spelad, eller
- 29 minuter kvar
Det verkar vara slumpmässigt om avsnittet visas som Spelad eller inte.

Appen visar samma oavsett "vilken väg" jag väljer på appen:
- Min sida -> lyssningshistorik
- Min sida -> program du följer
- Min sida -> fortsätt lyssna -> visa alla

Versionen är 20.1.3. Ovan fel fungerade som det skulle i versionen innan.

Kommentarer

  • Tack!

    Av olika skäl ligger vi lite efter i support-forumet. Många olika tjänster har gjorts om ungefär samtidigt - och lite sjukdom från vår sida har också bidragit till fördröjningen ...

    Vi håller oss till en tråd, denna, så stänger jag den förra. Det går förstås fortfarande att läsa de beskrivningar av felet du tagit dig tid att göra:
    SR Play-appen visar inte om ett avsnitt är spelat

    Jag förtydligar även i rubriken att detta gäller Iphone-appen.

    Jag lovar att vi inte (eller ytterst sällan) missar en felanmälan, även när vi, som nu, inte hinner återkoppla så snart som vi önskar.

    Apputvecklarna läser dessutom felbeskrivningar både här och ex. vis i App Store, så själva bugg-rättandet tar inte paus trots att vi som svarar i forumet har halkat på efterkälken ...
    Annika Webbmaster
  • Bra!

    Ingen fara, förstår ni har mycket att göra. Jag tar det med ro så länge 😀
  • Hej!

    Även jag har sett detta ibland på sistone. Jag laddar ner allt som jag har tänkt lyssna på och lyssnar sedan från ”Nedladdat”.

    Jag har version 20.3.8 på en ipad med IOS 13.3.1.

  • Hej,

    har märkt att det finns en workaround.

    Om man lyssnar klart på ett avsnitt och sen stänger ner appen visas avsnittet som "ej spelat".
    Om man däremot startar ett annat avsnitt, vilket som helst, och sen stänger ner appen visas det första avsnittet som "spelat".
  • Hej!

    Jag följer upp en del saker vi missat att svara på, och undrar om du har kvar problemen, Fredrik?

    Att Anders har kvar problem vet vi, och har kliat oss i huvudet över här:
    Stopp vid uppspelning i bakgrunden (+ rester från tidigare gränssnitt)
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tack för att ni följer upp.

    Avsnitt i appen visas slumpmässigt som ej spelade. Jag använder fortfarande "workarounden" att
    - lyssna klart på ett avsnitt
    - sen när det är klart, påbörja ett annat avsnitt, så att det första visas som "spelat"

    Om jag inte gör som ovan, visas det första som "ej spelat" ibland/ibland inte.

  • Tack, det var en intressant work around, som ju visar att funktionen fungerar "lite grann", och att informationen lagas korrekt - men inte alltid gör så om detta avsnitt var det sista du hörde "för denna lyssningsomgång".

    Jag ser att du beskrev detta även tidigare, men uppenbarligen missade jag att det ju kan ge oss en idé om vad vi behöver kika på och varför vi inte kunnat återskapa felet.

    Det finns lite olika sätt att "sluta lyssna", och jag vill veta hur du gör! Stänger du ned appen genom att svepa bort den mellan gångerna? Eller gör du inget speciellt, utan låter den finnas kvar men utan att den spelar något ljud? (Det sista sättet är att rekommendera, vilket beskrivs utan att bli för tekniskt här.)

    Ifall detta hade skett på Android, i synnerhet Huawei, så hade jag haft en teori om vad som kan bli fel (i princip att appen "dödas" och därför inte hinner lagra information när man stänger den), men jag vet inte om det kan bli på samma vis med Iphone.
    Annika Webbmaster
  • Jag sveper bort appen på min iPhone efter att jag har slutat lyssna. Brukar generellt svepa bort appar som inte används för stunden.

    Jag kan testa ha den på ett tag efter att avsnittet spelats och och sen stänga den så får vi se om det är skillnad.
  • Bra!

    Det bör förstås fungera oavsett hur man gör, men kan förklara varför exempelvis jag inte fått felet. De appar man använder någorlunda ofta bör man inte stänga helt (om de inte verkar funka dåligt), eftersom det gör att det går åt mer mobildata och batteri om de startas om helt, än om de ligger kvar i ram-minnet.

    I batteriöversikter ser vår app ut att använda "mycket resurser i bakgrunden", mer än exempelvis SVT Play, men där får man tänka på att SVT Play visar rörlig bild och mest används "med skärmen på" (förgrunden), medan Sveriges Radio Play mest används med skärmen släkt (i bakgrunden). Mobilen tycker därmed att appen gör något i bakgrunden, även när du lyssnar väldigt koncentrerat ...

    Återkom och berätta om detta påverkar felet!
    Annika Webbmaster
  • Bara som upplysning. Jag sveper inte bort SR-appen utan trycker på iPads hemknapp för att gå ur appen och in i Safari t.ex. med eller utan bakgrundslyssning. Är det skillnad på att trycka på knappen eller svepa bort appen?

    När jag ska stänga av skärmen för att lyssna i bakgrunden använder jag ett kort tryck på avstängningsknappen i stället för att lägga igen skärmskyddet. Det är det visst skillnad på lärde jag mig i ett helt annat ärende med SVT-appen.
  • Är det skillnad på att trycka på knappen eller svepa bort appen?
    Ja, med din metod att växla mellan appar ligger appen kvar i "öppen men inaktiv" (finns kvar i RAM, vilket är ett slags "digitalt korttidsminne". Där ligger den kvar så länge den kan, men om RAM-minnet behövs till annat, kommer din Ipad att "släppa taget" och lägga in den ny data där. Detta sker helt automatiskt. Att "frigöra RAM-minne" (vilket det finns en del appar som gör), är helt onödigt.

    Om du återgår till en app som fortfarande finns kvar i RAM-minnet, startar den snabbt. En app som antingen tvångsavslutats eller som lämnat RAM (t ex för att du använt många andra appar emellan och de tar upp platsen), tar lite längre tid på sig att starta. En annan skillnad mellan om en app är kvar i minnet eller inte är att om du återkommer medan appen "finns färskt i minnet" så kommer du till den del av appen du senast var inne på, men om du återkommer senare, hamnar du på startsidan. (Det är så i vår app i alla fall.)

    Skillnaderna mellan startknapp och skärmskydd hade jag inte koll på. Här står det hur Apple själv rekommenderar att man växlar mellan appar på Ipad respektive på Iphone:
    Växla mellan appar på iPad
    Växla mellan appar på iPhone
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Sedan idag är inga avsnitt under Nedladdat markerade som spelade.
    Under Lyssningshistorik ser det rätt ut.

    Huawei P20 Pro

    Med vänliga hälsningar
    Robert