SR Play, iPhone: appen fungerar ej i bakgrunden

Hej, efter er senaste uppdatering slutar appen att fungera med låst skärm / i bakgrunden. Mycket störande! Hur åtgärda??

Kommentarer

  • Hej Magnus!

    Det absolut vanligaste som kan orsaka detta problem är att du har aktiverat strömsparläget. Det ser du enkelt genom att batteri-symbolen uppe i statusfältet då är gul.

    Med det läget kan appar inte arbeta i bakgrunden, vilket vår app behöver kunna när du har skärmen släkt. Du slår av detta läge under Inställningar > Batteri.

    Läs mer här:
    Använd strömsparläget för att spara batteritiden på din iPhone

    Hoppas att det var så pass enkelt! Om detta inte var problemet, så hör av dig, så får vi undersöka vad som står på.

    Jag har sett en liknande felrapport nyligen. Det var inte strömsparläget, men jag vet inte om det är löst och vad som i så fall orsakade felet. Jag har därför frågat den lyssnaren hur det har gått!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för imponerande snabbt svar!
    Jag har dubbelkollat, det var tyvärr inte strömsparläge som orsakade problemet. Andra appar (som Spotify och SVTPlay) funkar i bakgrunden men inte SR play efter uppdateringen.
    vad kan jag göra istället?

    Mvh Magnus
  • vad kan jag göra istället?
    Alternativt sätt att lyssna
    Tills vidare kan du lyssna med Safari från vår hemsida sverigesradio.se, där uppspelningen ska fungera även i bakgrunden - förutom på spellistor, där den automatiska övergången mellan två klipp eller avsnitt tyvärr aldrig har fungerat i bakgrunden på Safari på mobila enheter. Alla våra program och kanaler går att nå från hemsidan, men vissa funktioner i appen saknas.

    Om du får samma fel även med vår hemsida, så är det också mycket viktig information, eftersom det i så fall kan ringa in felet. (Om även vår hemsida har samma fel kan jag tipsa om andra alternativ!)

    Hjälp oss att förstå
    Vi behöver också hjälp att kartlägga felet, för även om det är fler än du som rapporterat in detta, är ni väldigt få, och vi som arbetar med appen har inte kunnat återskapa det. Vi behöver därför en bättre bild av vad som sker!

    Svara på det du kan, men lägg inte tid på att undersöka varje punkt. Om du inte testat att lyssna på poddar för att du alltid lyssnar direkt på en kanal (eller vice versa) så ska du alltså inte lägga tid på att lyssna på annat sätt ...
    • Fungerar det att lyssna från vår hemsida med låsskärm?
    • Är det någon skillnad mellan om du lyssnar direkt på en kanal eller om du lyssnar på avsnitt i efterhand?
    • Hur snart efter det att appen hamnar i bakgrunden eller låsskärmen går igång tystnar appen?
    • Ser du en spelare på låsskärmen? Om inte - har du gjort det tidigare?
    • Går ljudet ut i telefonens inbyggda högtalare, i trådade lurar eller någon trådlös enhet? Om trådlös: Bluetooth-, Chromecast eller Airplay?
    • Vilken manöver krävs för att ljudet ska komma igång? Räcker det med att låsa upp mobilen, eller behöver du gå in i appen och starta ljudet? Kanske rent av starta om appen?
    Jag kanske kommer på fler frågor senare, men kan du svara på några av dessa frågor, så hoppas jag att vi får en lite tydligare bild av vad det är som händer (eller inte händer) när appen kommer i bakgrunden.

    Tack på förhand!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har inte lyckats återskapa detta, och vill kartlägga det bättre. Har du sett något mönster för när felet uppstår?
    Annika Webbmaster
  • Efter lite sökande följande dag fann jag en ytterligare släppt uppdatering av SR play app iOS (iphone xr). Efter den installerades har det fungerat i ett par veckor nu.
  • Hej!

    tack för återkoppling, bra kundsupport!

    Nu funkar min SR app (även i bakgrunden), vet inte om det är att det uppdaterats i bakgrunden, eller om det bara är att jag startat om.

    Mvh
  • Tack båda!

    Felet med att appen inte fungerade i bakgrunden lyckades vi aldrig återskapa själva, men vi gjorde många förbättringar i version 21.4.9 och det kan ha varit någon av dessa som även påverkade detta. Alternativt har det att göra med något hos Apple och har lösts med en systemuppdatering ...

    Oavsett vilket, är vi glada över att det nu fungerar som det ska!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Detta problem uppstod för mig också idag på eftermiddagen. Jag hade inte rört någon inställning för appen eller annan inställning i telefonen. Ingen uppdatering hade heller gjort

    Jag raderade appen och laddade ner den igenapp store. Det verkar ha löst problemet.
  • Tack!

    Den metoden kan lösa många problem, men är något vi som arbetar med supporten sällan tipsar om, eftersom eventuella nedladdade avsnitt och en del annat då försvinner.

    Hoppas att appen nu fungerar som den ska!
    Annika Webbmaster