SR Play, Android: streamingen avbryts efter 5 -10 minuter

Denna tråd är utbruten från en annan tråd (om Chromecast). Johans problem är, som han själv skriver, ett helt annat, och den felsökning vi gör kommer lättare andra lyssnare till godo om rubriken stämmer med innehållet!

/Webbmaster-Annika

-------

Hej!
Jag har ett lyssningsproblem som inte är kopplat specifikt till Chromecast. Jag använder Google på en Android-mobil. Följande händer nästan alltid: När jag lyssnar på SRplay avbryts streamingen efter 5 -10 minuter och mobilen sätts i ett läge där den väntar på att streamingen från SR skall komma igång igen. Men det gör dem inte. Detta fenomen är unikt för SR. Storytel och Spotify funkar mer eller mindre felfritt.
Vad beror dessa avbrott på? Kan jag göra något på min mobil för att de skall upphöra?

Kommentarer

  • Hej Johan och förlåt det sena svaret!

    Det problem du rapporterar in är troligen kopplat till någon funktion som din telefon använder för att spara batteri (eller möjligen mobildata, men då brukar lyssnare lägga märke till att felet inte uppkommer över wifi).

    Det finns ett par olika inställningar att se över som kan skapa liknande problem, så jag börjar med att tipsa om en av de vanligaste:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    Om detta inte hjälpte, så återkom och berätta vad det gäller för telefonmodell. Många tillverkare har nämligen sina egna batterisparande funktioner, så vi kan behöva skräddarsy hjälpen efter telefonmodell!
    Annika Webbmaster