Sr play

Lyssnade på vetenskapsradion historia från 19/1, men slutet fanns inte med blev abrubt slut mitt i en mening.

Kommentarer

  • Hej Bo!

    Tack, detta är två fel i en anmälan!

    Appen ger fel ljud som förstahandsval
    Dels har Android-appen i de senaste versionerna haft ett problem. Avsnitt med två versioner av ljudet, har för många program den senaste tiden lett till fel versionen.

    Versionerna är oftast en korrekt klippt poddfil (MP3, för vissa program kallad "utan musik") respektive en version som automatiskt spelats in från tablån (AAC, för vissa program kallad "med musik").

    Felet ska vara löst i den version vi nu håller på att rulla ut, 21.1.1. Den har ännu bara släppts till 20 procent av Android-användarna och om du inte tillhör dessa 20 procent, så kommer den snart även till dig.

    Vill du få den rättade versionen direkt, kan du bli beta-testare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Om du "lång-trycker" på play-knappen i appen, kan du annars välja version av avsnittet även nu! Eller lyssna på avsnittet på webben, där ljudets "huvudlänk" går till podd-varianten där slutet finns med:
    Vårt eviga behov av brädspel

    Vetenskapsradion Historia bör inte genereras via tablån
    Det andra felet, som gått under vår radar tills det exponerades av denna bugg, är att Vetenskapsradion Historia ens finns i en annan version än podden.
    Dubbla versioner är motiverat i dessa fall:

    1. Innehåll (oftast musik) som vi endast får erbjuda under en viss tid har klippts bort i podden (som Dagens dikt)
    2. Livesänt program där det tar tid att klippa ihop podden får snabbare ut en version av programmet (som Godmorgon Världen)
    3. Nyheter som ska gå att nå även med sämsta möjliga uppkoppling (AAC-filer finns i låg kvalitet) samtidigt som de behöver finnas som podd, för att fungera på fler plattformar (Ekot)
    Vetenskapsradion Historia tillhör ingen av kategorierna, och bör därför inte spelas in automatiskt!

    Jag kontaktar redaktionen och rekommenderar att vi slutar med den versionen. Även om den i vanliga fall inte ger några problem, poddversionen är den som i första hand erbjuds, uppstår ett helt onödigt val på hemsidan (och vid nedladdning i appen, tror jag) som förvirrar lyssnare:

    Vid avsnittet om Stockholms blodbad har vi endast kvar podd-versionen, eftersom den tablå-genererade raderats efter 30 dagar. Jag rekommenderar alltså Tobias Svanelid med flera att vi slopar den versionen helt!
    Annika Webbmaster