SR på Spotify - svårstartade poddar

Hej,
Jag har upplevt senaste tiden att det tar lång tid (minuter) innan uppspelning börjar när jag vill starta ett program på spotify. (Ekot - har inte testat andra program.)
Är jag ensam om det? Eftersom jag inte upplever samma problem med andra poddar på Spotify undrar jag om problemet ligger hos er eller hos Spotify?
Mvh
/Simon.

Kommentarer

  • Hej
    Vad är det du använder för att lyssna? Telefon eller dator?

    Jag har provat med två telefoner på olika nät, och det är omedelbart för mig på båda.

    Mvh
  • Hej,

    Jag lyssnar på desktop:
    Windows 7 64bit,
    Spotify 1.0.92.390.g2ce5ec7d

    Testade nu med dagens lunch-eko, ca. 5 minuter från klick till uppspelning.

    Mvh
    /Simon.

  • Har du möjlighet att testa hur det är via telefon?

    Mvh
  • Uppspelning börjar direkt via telefonen.
    Android 8.0.0
    Spotify 8.4.72.845
    Mvh

  • Har du bitdefender?

  • Nej. System Center Endpoint Protection är dock aktiv.
    Men som sagt, endast innehåll från SR är segt att starta med Spotify. Lyssnar jag i browsern på sr.se startar det också direkt.
  • Ja om det funkar i webbläsaren så borde det inte vara det.
    Det finns ett problem med just BitDefender som gör att det tar lång tid att starta ljud när man använder Firefox, det var därför jag frågade om du har det.

    Jag ska kolla vidare och se om jag kan hitta en Windows 7-dator jag kan återskapa det på.

    Mvh
  • Hejsan,

    Jag har samma problem, vid uppspelning av SR´s podcasts så tar det minuter innan uppspelningen faktiskt börjar i Spotify.
    Även jag har en Windows 7 maskin.

    Jag har testar med Ekot, Creepypodden, P3 Dokumentär, Radiokorrespondanterna, osv. känns som det gäller generellt alla SR.se podcasts.
    Andra podcasts funkar av någon anledning bra, t.ex BBC News.

    Enda säkerhetsprogrammet jag har installerat är Microsoft Security Essentials.
    Ingen mjukvarufirewall förutom WIndows inbyggda Windows Firewall.

    Använder jag telefonen så startar det direkt, det är enbart på datorn som detta inträffar.

    Om jag börjar att spela upp i datorn Ekot, men så händer inget, (den står och buffrar eller vad den nu håller på med i ett par minuter minst som sagt,) men om jag då väljer att, från datorn, spela upp på telefonen, via spotify connect, att "skicka över" spotify sessionen till Telefonen så att säga, ja, då startar ekot direkt på telefonen.

    Om jag från webbläsaren går till SR.se och spelar upp ekot direkt i webbläsarn går det också bra.
    Kollade i Windows Eventviewer men den rapporterar inga fel runt tiderna jag testar,

    Testade i inställningarna i Spotify, mer eller mindre för skojs skull, att disable:a Hårdvaru Acceleration, och starta om Spotify, men problemet kvarstår.
    Ser inga andra settings på rak arm som skulle kunna vara relaterade till problemet.

    Spotify Version: 1.1.1.348.g9064793a
    Windows version: Windows 7 Pro, version 6.1 (Build 7601: Service Pack 1)

    Högst knepigt problem minst sagt!

    MVH
    KS

  • Tack för att du berättade det.

    Jag hör med min kollega Ludde, som arbetar med våra poddar, om han har några teorier!
    Annika Webbmaster
  • Har precis samma problem jag med, skönt att se att jag inte är ensam om det iaf 😀 hoppas på en enkel lösning snart 😀
  • Hej!

    Minns ni när ni märkte felet?

    Kollegan Ludde och jag funderar över om det finns koppling till en teknisk förändring, och för att förstå om den spelar in, vore det mycket intressant att (grovt) ringa in när felet först dök upp.

    Tack för att ni har rapporterat in problemet!

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tackar för svaren!

    Dock så vet jag faktiskt inte dessvärre, jag har inte använt Spotify särskilt länge, och upptäckte för kanske ca. 2 månader sedan att man överhuvudtaget kunde lyssna på Podcasts via Spotify och märkte då detta, så har haft detta problem så länge jag använt Podcasts i Spotify, så har ingen koll tyvärr..

    Så det enda jag kan säga säkert är att det har vart detta problem i alla fall 2 månader, fast ser att första inlägget här som verkar vara exakt samma är från 29 Oktober 2018.
    (och den personen (Simon) skriver att "Jag har upplevt senaste tiden.." så inga exakta tidsangivelser tyvärr, det har nog vart problem sen lite innan 29 Oktober då antar jag.)

    Övriga postare, Simon o Dennis, skulle vi kunna höra med er?, har ni möjligen några mer exakta datum när man märkte problemet?

    PS. Kan fylla på med lite annan runtomkring info om det ev. skulle kunna vara till nån ledning..
    Har även en Playstation 4 som även den har Spotify, där funkar det bra, spelar jag upp t.ex Ekot så startas det direkt. PS4:an och min dator är ansluten till samma Router, så (borde) inte vara relaterat till routern skulle jag tro.
    (Routern är en Dlink DIR-655 kag jag nämna i förbifaten) Min Internetleverantör är Bitcom i Göteborg som i sin tur använder sig av Telenors linor.
    Kollade lite i datorn via NetStat funktionen och Spotify verkar ansluta till SR på en adress "w2.sverigesradio.se" (IP 134.25.4.140) port 443
    (Så verkar som den gemensamma nämnaren är Windows 7)

    MVH
    KS

  • Tack.
    Annika Webbmaster
  • Jag sammanfattar det vi vet (alternativt tror) om felet:
    1. Felet drabbar endast Sveriges Radios poddar. Andra poddar (som BBC News) startar direkt i Spotify.
    2. Ni har endast fått problemet på Windows 7. Våra poddar startar som förväntat om ni använder samma Spotify-konto på andra enheter (Android, PS4)
    3. Felet har uppstått senast i oktober.
    4. Vi har tidigare inte kunnat återskapa det, men jag är osäker på om vi då försökte på Win 10-dator, så vi ska göra ett nytt försök.
    5. Felet tycks ovanligt, vilket ger stöd för teorin att det endast uppträder på Win7
    Skulle ni kunna testa hur det fungerar med podden True Crime, eller Earwolf, som verkar vara poddar som andra har haft liknande problem med:
    Spotify podcasts wont play on laptop
    Spotify won’t play podcasts
    Earwolf podcasts not playing on Desktop

    Jag tror att problemet ligger på Spotifys sida, men att det kan ha uppstått i samband med en teknisk förändring som vi genomförde i våras. Om ni (eller vi själva) kan återskapa problemet med True Crime eller Earwolf, så kan vi försöka ta reda på om deras tekniska lösning liknar vår och sedan tipsa Spotify om vad det är vi tror att de har problem med.

    Har ni Spotify Premium, eller gratisversionen?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen 😀 Jag testade P3 Dystopia, då det är bl a den jag följer, på sambons bärbara dator med W10 och det fungerade utmärkt iallafall. Sen kan jag bekräfta tidigare iakttagelser; samma pod fungerar utan problem på min mobil (Android) samt på mitt PS4 (men inte på min dator med W7 då alltså). Jag använder Spotify Premium.

    Sen är jag inte helt hundra på vilka poddar vi skulle testa, sökte lite på Spotify och länkarna ni delade och kom fram till dessa två:
      Earwolf- https://open.spotify.com/show/4NoeEsKjaaJySn0jziF2GZ?si=qpesHP8-SMeiNLxcuu_QHw

      True Crime Obsessed - https://open.spotify.com/show/7IcgcyLSmDUsNfpI3dEroP?si=TabHHSQLQq-91W9f20iiVg

    Earwolf, fungerar både i min mobil och på min dator med W7.
    True Crime, fungerar däremot endast i min mobil.

    Båda poddarna fungerar på bärbara datorn med W10.
    De fungerar även i webb-versionen av Spotify (kör Chrome).
    Även P3 Dystopia fungerar i webbläsaren på W7.

    /Mvh Dennis

  • Tack!

    Det verkar onekligen som om Spotifys desktop-version inte riktigt fungerar som den ska på Win 7. Det felet gäller inte enbart Sveriges Radios innehåll.

    Jag gissar att felet drabbar poddar som hämtas via ett API och där filerna inte ligger hos Spotify, en förändring vi själva genomförde innan sommaren 2018.

    Min kollega Ludde, vår expert på poddar, tar upp detta med sin kontakt på Spotify, så hoppas vi att det hjälper dem i felsökningen! Det ligger förstås i vårt intresse att våra poddar fungerar väl även på andra plattformar, och kan vi bidra till att lösa ett problem, vill vi självfallet det.

    Tack för att ni fått oss att förstå problemet bättre och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för att ni kollar 😀

    PS. Skall bara nämna att testade 'Earwolf Presents' och den 'True Crime Obsessed' och är precis samma för mig som för Dennis ovan, Earwolf fungerar, medan True Crime händer inget

    (Jag har spotify premium förresten)

    MVH
    KS

  • Tack för återkoppling!

    Jag hoppas att era iakttagelser hjälper Spotify att felsöka.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Skall bara säga att jag har glädjen att meddela att, (åtminstone för undertecknad), så fungerar nu allt helt perfekt!
    P3 Dokumentär, P3 Dystopia, CreepyPodden och inte minst Ekot testade jag.

    Hursomhelst, nu funkar det! (för mig IAF, hoppas ni andra har samma positiva resultat?)

    Stort Tack
    KS

  • Samma här! Vad ni nu än gjorde så fungerade det iaf! Skönt att ha möjligheten att lyssna på datorn när man sitter vid den. Det har blivit en del ljudböcker nu i bakgrunden när man sitter här, men poddar (tex CreepyPodden) är bättre att ha i bakgrunden då det är kortare historier och man behöver inte va lika koncentrerad som när man lyssnar på bok 😀

    Tack för hjälpen!
       //Dennis
  • Bra att det lösts!

    mvh