SR på Hitachi smartTV

Har en Hitaschi smartTV. Jag har gått in på www.sr.se/p4 och lyssnat direkt på radion. Har fungerat utmärkt till i lördags. Ljudet startar och varar i c:a 2 sek därefter stoppar det och ett meddelande "ett fel uppstod försök att ladda om sidan" kommer upp. Har startat om allt flera gånger men får samma felmeddelande. Om jag går in på redan sända program så fungerar det. Det är likadant på alla 4 kanalerna.
Vad skall jag göra?
Hälsningar
Gunilla i Grekland

Kommentarer

  • Hej!

    Om du berättar vad det är för modell av tv mer exakt, så kanske jag kan hitta andra sätt, men det sätt jag tror är vanligast på en Hitachi-tv, är att installera en app på mobilen som heter Hitachi SmarTVue Centre (Android) eller Hitachi SmarTVue Centre (Iphone).

    Med den appen, kan du sedan dela innehåll från mobilen till teven. Kan det fungera för dig?

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr inte. Ingen tillgång till varken dator eller mobiltelefon. I fredags kväll, runt 6-tiden, kom det upp ett meddelande "mjukvaran uppdateras. Stäng inte av TV:n". TV:n som då var igång stod stilla i några minuter och kopplade sedan upp sig igen. Därefter fungerade inte radion. Var det ni som gjorde någon sådan uppdatering?
    Återkommer med modell på TV:n.
    Gunilla
  • Då försöker vi få detta att fungera utan dator eller mobil!

    Mjukvaran som uppdateras är den datakod som finns i själva tv:n. (De data-komponenter som "går att ta på", som processorer, ljudkort och liknande är hårdvara.)

    Det är troligt att uppgraderingen av mjukvara på något vis ger dig problem, till exempel för att något säkerhetsprogram inte längre tillåter dig att automatiskt strömma ljudet.

    Fungerar andra tjänster (SVT Play, till exempel) fortfarande?

    Test 1 - annan sida hos oss

    Kan du starta din P4-kanal från denna sida?
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Observera att adressen ska börja med https-kolon-snedstreck-snedstreck

    När du kommer till den sidan, så leta upp bilden bredvid "din kanal", och klicka på den. Blir det samma fel?

    Test 2 - sida hos Tunein (om test ett inte fungerar)
    Det finns fler webbadresser som du kan testa där det också går att spela upp våra kanaler. Testa om du kan dels hitta och sedan lyssna på din P4-kanal här:
    https://tunein.com/

     Vilken P4-kanal är det annars du vill höra?
    Annika Webbmaster
  • Tack för lösningsförslag. Jag skall testa detta. Som du förstår befinner jag mig inte på samma plats som TV:n just nu. Jag är "teknisk support" åt min kompis 3 mil bort. Återkommer efter helgen.
    Det är P4 Malmö som vi vill komma åt.
    Trevlig helg önskar vi från Kreta.
    Sol och +20,5 grader (ja, vi tycker lite synd om er)
  • Här i Stockholm har vi sol, gnistrande snö och -3 grader, vilket faktiskt inte är så dumt det heller (men, jo, jag skulle gärna återkomma till Kreta så här års) ...

    Så vänligt av dig att hjälpa din vän. Återkom ifall det inte fungerar, så får vi testa andra vägar. Om du lyckas ta reda på vilken modell det rör sig om, är det till hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag måste tyvärr skjuta upp försöken att koppla upp mot SR. Jag har fått en brakförkylning och måste hålla mig hemma både för mig och för omgivningen. Återkommer när jag är fit for fight igen.
    Hälsningar
    Gunilla på Kreta
  • Krya på dig!

    Vi finns kvar 😉
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har nu testat era 2 förslag. Det första ger samma svar. Okänt fel uppstod i spelaren. Pröva att ladda om sidan. Den andra tunein kommer jag in på och får ljud men det tar ganska lång tid att få upp. Det är en smart tv Hitachi 32HB6T61A. Går det att hitta ett sätt att komma in på SR? Hälsningar Gunilla
  • Testa om det går att använda denna länk:
    https://mini.sr.se

    Den går till en "enklare version" av hemsidan och är egentligen tänkt för äldre mobiler, men kanske kan lösa din väns problem?
    Annika Webbmaster
  • Den sista fungerade mycket snabbare. Nu har vi 2 fungerande sidor. Om ni hittar något sätt att gå in på vanliga SR så tar vi tacksamt emot tips. Vi tackar för hjälpen. Hälsningar Gunilla och Kerstin på Kreta

  • Hej både Kerstin och Gunilla!

    Så bra att den länken fungerade och var snabbare att ladda.

    Testa gärna vår vanliga sajt igen om några veckor. Vi håller på att ändra en del saker kring hur våra ljud spelas upp och har då hittat ett fel från vår sida som möjligen kan spela in i Hitachi-problemet, och det felet kommer vi att lösa under april (eller allra senast den 7 maj). Om det skulle vara det här felet som skapar era problem, kommer vi alltså att lösa det utan att ni behöver ändra något från ert håll, så testa gärna med sverigesradio.se/p4 framöver!

    Märker ni att det åter fungerar, så vill vi förstås veta det! Tills vidare är jag nöjd med att det fungerar med både Tunein och mini.sr.se! P4 i öronen och Kreta omkring er är ju det bästa från två världar! Sällan låter väl trafikrapporter om ishalka och trafikkaos så trevligt som när ni slipper ishalkan själva 😉

    Glad påsk!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Vi skall naturligtvis testa framöver. Tack för hjälpen och glad påsk.
    Gunilla och Kerstin
    P.S
    Du har helt rätt angående svensk radio på Kreta. Det är underbart att veta att man slipper snöstorm och halka och istället kan gå ut och promenera i finaste vårväder.
  • Hej!
    Igår genomförde vi den förändring som jag hoppas kan hjälpa!

    Jag är därför nyfiken på om det fungerar bättre igen nu. Testa gärna och hör av er!
    Annika Webbmaster
  • OK, jag återkommer när vi testat.
    Hälsningar
    Gunilla
  • Nu har vi testat. Tyvärr har vi samma fel kvar.
    Hälsningar
    Gunilla
  • Trist, men då vet vi det.

    Nåväl, att ni kan lyssna (och det löste vi ju) är det allra viktigaste!

    Tack för återkoppling
    Annika Webbmaster