Till senaste kommentaren

SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning - pågått även innan slutet av september

Hej! Uppskattar mycket att lyssna direkt på SR i Sonos-appen när jag är hemma. Men återkommande drabbas jag av att plötsligt hoppar sändningen cirka 2-3 timmar bakåt. Otroligt irriterande. Lyssnar främst på P1 och P4 Västerbotten. Har hänt under säkert ett års tid och jag har utgått från att det varit en allmän bugg för fler än mig som snabbt skulle rättas till så därför har jag inte rapporterat in tidigare. Ser precis när jag skriver detta att en annan användare rapporterat in motsvarande så sent som igår.

Önskar besked framåt om felet ligger hos er eller om det är något för Sonos. Mitt wifi kan väl knappast vara boven i dramat? Tack på förhand!

Kommentarer

  • Har samma problem!
    Andreas
  • Hej Gabriel och tack för att du rapporterade in detta!

    Nytt fel för vår del
    Detta kan vara viktigt i vår felsökning. Jag har nämligen inte sett felet med att vår service på Sonos backar i direktströmmen förrän nu i måndags, när å andra sidan många lyssnare rapporterat in detta fel.

    Felet hos de flesta bör hänga samman med en teknisk förändring vi gjorde i måndags och vi jobbar för fullt med att lösa detta!

    Min tolkning är att de nya ljudströmmarna:
    1. ger avbrott (vilket vi förstås behöver lösa)
    2. att Sonos-appen återansluter fel vid dessa avbrott: rätt kanal, men exakt tre timmar tidigare
    Tre timmar är ingen slump
    Den tiden motsvarar hur det blir om vi backar maximalt i ljudströmmen, vilket är en funktion som finns på vår hemsida och i våra appar för Iphone och Android. På de plattformar sker det av och till att lyssnare hamnat i fel läge ofrivilligt. För enstaka lyssnare (i synnerhet på hemsidan) är problemet återkommande, men vi har inte hittat orsaken. Sonos-servicen använder samma typ av ljudström, men där finns ingen inbyggd funktion för att kunna backa.

    Ovanligt fel som funnits länge?
    Jag har som sagt inte sett felet förr. Ingen av de kolleger som dagligen använder denna service privat har stött på det. Antingen har du ett ovanligt fel som ger dig avbrott som på något vis "tekniskt liknar" det som sker nu. I så fall är det främst avbrotten som är det nya felet.

    Sonos-appen kan alltså länge ha haft problem med att återansluta vid någon viss typ av avbrott, men tills nu har den typen av avbrott varit så ovanliga att vi inte vetat om detta. (Synd att du inte rapporterade in detta tidigare - men bra att du gjorde det nu i så fall!)

    Däremot har vi ju haft andra typer av avbrott. Nätverk går ned hos lyssnare, våra egna strömmar får problem. En äldre version av Sonos har ett specifikt problem.

    Men jag är nästan säker på att tjänsten då antingen har anslutit korrekt eller inte alls. (Jag visste nämligen inte att vi använde den ljudteknik vi gör i Sonos förrän rätt nyligen, och om jag felsökt en backad direktström hade jag vetat det.)

    Kanske inte löser sig för dig - just nu
    Förhoppningsvis lyckas vi snart lösa felet för de flesta. Stora fel som drabbar många felsöker vi intensivt och här tror vi ju (på god grund) att felet finns i den nya tekniken.

    Men ditt fel, som ju i så fall då har andra orsaker, kanske kvarstår. Och blir det så, behöver vi felsöka det separat.
    Mitt wifi kan väl knappast vara boven i dramat? 
    Det kan vara wifi:et (men troligen inte dålig bandbredd, utan mer troligt något i brandväggen). Paradoxalt nog kan just du tjäna på av att vi nu fått detta fel. Om vi förstår vad som triggar avbrotten och den felaktiga återanslutningen, så kanske den kunskapen gör att du äntligen slipper problem!

    Svara gärna på det du kan:
    1. Vad är det för Sonos-enhet?
    2. Ungefär hur ofta blev det avbrott (om du inte räknar med hur det varit nu denna vecka)?
    3. Blir det även avbrott där ljudet återstartar på rätt ställe eller inte startar alls
    Andreas:
    Kom ditt fel nu i veckan, så är det något vi felsöker intensivt.

    Har det pågått länge så så riktar sig svaret och frågorna jag gav Gabriel förstås även till dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag har bara haft mina Sonos-högtalare i två veckor och felet har funnits sedan start.
    Använder appen S2.
    Det blir inga andra avbrott och inga avbrott i nätet.
    Andreas
  • Tack, det är i alla fall innan vår förändring.

    Dåligt med avbrotten, men bra att du hittat hit, så att vi kan se om det finns gemensamma nämnare mellan din och Gabriels "tekniska miljö".
    Annika Webbmaster
  • Jag ändrade lite i rubriken så att de lyssnare som har fått samma fel även innan denna vecka enklare hittar hit.

    Det fel som de flesta har, med start nu i måndags, felsöker vi här:
    p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund

    Återanslutningsproblemet är nog detsamma, men orsaken till avbrotten är olika.

    Den del av tekniken som vi tror ger majoriteten av avbrott har vi för övrigt kopplat bort runt 12.30 idag, så om ni har möjlighet att testa om era avbrott och felaktiga återanslutningar fortsätter trots detta, är det bra.
    Annika Webbmaster
  • Händer mig lite titt som tätt också. Lyssnar på P4 Stockholm varje morgon men plötsligt är det ”Vaken med P3/P4” istället för vanliga morgonprogrammet. Paus och play så hoppar det rätt igen. Lyssnar via Sonos App. 

    Daniel
  • Tack Daniel!

    Vet du ungefär när detta problem först dök upp?
    Annika Webbmaster
  • Oj. Tyvärr inte en aning. Jag UPPLEVER det som rätt länge sen, åtminstone någon månad. Men högst osäker!! 


    Daniel
  • Hej!
    Oj, stoet tack för snabb och så gedigen återkoppling! Härligt engagemang från andra SR-lyssnare också .

    Mina svar på frågorna:
    1. Vad är det för Sonos-enhet?
      SVAR: Köpte dubbla Sonos One i september 2018, har kompletterat senare med fler enheter. Lyssnar främst på radio i köket på de först inköpta Sonos One.
    2. Ungefär hur ofta blev det avbrott (om du inte räknar med hur det varit nu denna vecka) SVAR: Främst vid längre lyssning. Vet inte om det är längre lyssning som orsakar eller om längre lyssning bara ökar exponeringen för felet. Som lördagmorgnar då P4 brukat stå på från före 06.00 till 10-snåret (småbarnsförälder!). Hänt flera ggr senaste året att Ring så spelar vi plötsligt bytts till nattradion. Vi brukar ha sagt min fru och jag: ”Nu hände det där igen”. Igår tisdag hände det typ fem ggr under andra timmen av Studio 1 under matlagningen, men det verkar ju ha en förklaring att felet accelererat.
    3. Blir det även avbrott där ljudet återstartar på rätt ställe eller inte startar alls? SVAR: Nej, min upplevelse  är att det endast blir hopp 3 timmar bakåt. Bara stopp om wifi går ner och kräver omstart av router, men det är ju något annat (antar jag som lekman i alla fall).

    Gabriel
  • Med flera gånger det senaste året menar jag minst 2 ggr per månad.
    Gabriel
  • Hade flera hopp tillbaka 3 timmar i förmiddags.
    Inget hopp tillbaka efter kl 14.
    .
    Klas
  • Håller med Gabriel ovan!
    Jag lyssnar på flera olika, men primärt på en Symfonisk i köket. Den strular mycket generellt med tappad uppkoppling, men just det här med att Ring så Spelar vi plötsligt blir nattradion sker utan att jag märker det egentligen..  plötsligt är det bara fel låt och röst.
    Daniel
  • Tack så mycket för värdefull återkoppling!

    Ett fel som löser sig med paus + play och som uppstår förhållandevis sällan, är irriterande, men de flesta tänker nog som Gabriel (se trådens första inlägg):
    jag har utgått från att det varit en allmän bugg för fler än mig som snabbt skulle rättas till så därför har jag inte rapporterat in tidigare
    Och det stämmer ju att återanslutnings-buggen sker för många - men olyckligtvis har den alltså helt gått under vår radar tills denna vecka, när våra problem med ljudströmmarna i samband med ett teknikbyte, provocerar fram detta fel ofta.

    Många fel upptäcker vi ändå, antingen i loggar (där vi tyvärr inte kan se detta fel, för själva uppspelningen hantera av Sonos och inte oss) eller när vi själva lyssnar. Just här har dock felet varit för ovanligt för att vi ska ha sett det. Av de kanske tio kolleger som vet har Sonos, hade ingen stött på felet tidigare och alla drabbats nu i veckan. (En kollega, som inte arbetar med våra digitala tjänster, kände inte till vår egen Sonos-tjänst och blev glad över att få reda på att den existerar ... Så inget ont som inte har något gott med sig!)

    Jag har endast hunnit skumma i felanmälningshistoriken och fann att en lyssnare rapporterade in just detta beteende - men då skedde det i samband med att vi hade omfattande streamingproblem och vi förstod inte att det fanns ett återanslutningsfel, utan trodde att vi sände ut en gammal ljudström.

    Kontentan blir väl att vi hellre tar emot samma felrapport dubbelt, än missar ett fel. Nu vet ju i alla fall ni hur ni når supporten, om ni får lyssningsproblem i framtiden. "Hoppas att jag slipper höra från er!" är alltså välment 😀

    Felet med att återansluta korrekt ligger alltså hos oss (eller hos Sonos, men även då är det i vårt intresse att lösa problemet). Däremot kan de avbrott ni tidigare har fått vara en kombination av fel från vår sida (som i den felrapport vi missförstod) och något hos er. Med någon gång i månaden är det svårt att se något mönster.

    Min kollega och filmtjänsten
    Jag kan alltså inte avgöra varför det blir avbrott hos er, men beskrivningen av att det har skett ett par gånger i köket under Ring så spelar vi mig att tänka på min före detta kollega. En kille som var superkunnig om webb-teknik.

    Har ondgjorde sig över någon filmtjänst på webben (SVT Play, HBO eller Netflix, kanske), som fungerade så märkligt. Det var så ofta avbrott under en längre films första minuter!

    Vi andra kände inte igen detta fel alls, och eftersom vi jobbar med det vi gör började vi kolla vad han hade för flikar öppna i övrigt, hur han förde över filmen från datorn till tv:n och annat. Till slut sade någon:
    - Äter ni popcorn till filmerna?

    Felet visade sig bero på att mikrovågsugnen störde ut deras wifi. Genom att poppa popcornen innan filmen drog igång, kunde de därefter njuta av filmen utan avbrott.

    Jag säger inte att mikron är orsaken här, men det är värt att överväga ...
    Annika Webbmaster
  • Gillar hur ni jobbar med så aktiv återkoppling till oss lyssnare kring ert arbete att göra era tjänster ännu bättre! Jag lovar rapportera in eventuella nya iakttagelser, utan dröjsmål dessutom! :-)
    Gabriel
  • Ska kolla om kaffebryggaren kan vara orsaken.
    Synd att inte Sonos återkopplade till er när jag anmälde till dem den 11.


    Klas
  • Ska kolla om kaffebryggaren kan vara orsaken.
    Kaffebryggaren är troligen oskyldig här, om du inte har någon extrem hi tech-modell med Bluetooth-kontroll. Däremot har jag har märkt att cookies 🍪 brukar försvinna när vi har haft igång kaffebryggaren ...

    Dessutom kan jag bli så darrig att handstilen påverkas. JavaSkrift-problem.

    [Förlåt de usla vitsarna. Det har varit en lång vecka.]

    Jag vill inte hålla på att störa de kolleger som felsöker med att fråga hur det går ideligen. Det verkar som om vi har fått koll på varför avbrotten inträffat så frekvent, men är ännu oklart hur vi, Telia och Sonos bör hantera det.

    Tills vidare har vi CDN:et avslaget för direktströmmar. Ni ska alltså inte få frekventa avbrott av den anledningen, men i och med att ni hade sporadiska avbrott även innan dess, kan det uppstå fortsatta fel. Vid avbrott, eller möjligen vid en viss typ av avbrott, kommer Sonos att ansluta vid fel tidpunkt. Inträffar det när grannen drar igång sin robotgräsklippare eller så, så notera det. Att hitta mönster är centralt för att förstå fel, och det underlättas av att vi nu är fler som funderar över problemet tillsammans.

    Jag lovar rapportera in eventuella nya iakttagelser, utan dröjsmål dessutom!
    Tack och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Trevlig helg i retur!
    Gabriel
  • Hej , har Sonos Ikea modell och den hoppar tillbaka tre timmar ochså. Idag onsdag 7 oct. är det väldigt frekvent , kommer tillbaka till P4 göteborg med 3 nyheterna, trots att klockan är 7( sitter i Saudiarabien, en timme före). Har Sonos S2 appen, och har funkat bra innan, men idag byter den tillbaka var 5 minut. Har nogvaritså sedan 1 october.
    Bosse
  • Samma här, i morse var det väldigt frekvent. Hamnade ideligen tillbaka i Vaken istället för morgonprogrammen i P4.
    Daniel
  • Tack!

    Försvann problemen sen? Jag vet att vi har sett vari felet ligger, och det vi och Telia kan påverka har vi ändrat, medan den del som ligger hos Sonos nog inte är ändrad.

    Däremot har en kollega till mig sammanfattat en del förbättringsförslag som Sonos har fått, men vi vet inte hur dessa har landat.
    Annika Webbmaster
  • Idag TROR jag inte det strulat något...
    Daniel
  • So far , so good. Inga 3 timmars hopp bakåt , än så länge. Lyssnar nu på P1 och det fungerar bra .  Sitter instängd i Saudi Arabien sen Mars , så Sveriges Radio är bra att ha , så man vet vad som händer utanför Saudi.
    Bosse
  • Tack!

    Strulet ni fick den 7 oktober måste bero på "något annat", för vi har ännu inte kopplat tillbaka CDN:et (den kugge i hjulet som vi direkt kunde koppla till att "alla med Sonos" fick problem). Detta "något annat" vill vi förstås gärna lösa - men först om felet kvarstår även nästa vecka!

    På måndag morgon/förmiddag kommer vi nämligen att koppla på CDN:et igen, och har då gjort ett par förändringar med ljudströmmarna i allmänhet (det som fick felet att dyka upp hos många som aldrig haft det förr) och hur vi hanterar just Sonos-enheter i synnerhet, vilket vi hoppas och tror att både "de nypåstigna" och ni som har dragits med felet en tid, kommer att bli hjälpta av. Hoppas och tror, alltså. Vi vill självfallet veta hur det går, så återkoppla gärna!

    Problemet med att Sonos hanterar avbrott udda och hoppar tillbaka i tid, är inte löst i grunden. Det vi gör är att minska risken för dessa avbrott uppstår i den mån vi kan påverka det - vilket jag tyvärr inte tror kommer att räcka hela vägen -men jag utgår från att det kommer att fungera bättre än innan vi ens kände till felet!
    Annika Webbmaster
  • Jag har de besvär du beskrivit Annika, att P1 ”hoppar bakåt”. Har upplevt att det under en tid varit bättre, men idag är det tillbaka igen. Jag har inte haft några problem med gamla appen utan bara med den nya.
    Ingalis
  • Först information för er alla:
    Vi ser att de förändringar vi gjort inte räcker för Sonos, och att avbrotten återkommit när vi slagit på CDN:et. Vi jobbar på att lösa det!

    Ingalis:
    Vet du om dina problem började i slutet av september, eller om du hade felet även innan dess?

    Har du sett tipset om att du kan lyssna via någon av dessa appar, som använder en teknik som just nu fungerar bättre?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag upplever samma problem men lyssnar främst på P3 om dagarna.
    Idag har det varit extra påtagligt vilket även är skälet till att jag började googla och till slut hamnade här.
    Har en Sonos Play:1, en Play 3 och en Connect så felet lär inte vara kopplat till själva devicen då jag fått samma fel oavsett om jag kört via desktop-versionen av controllern eller om jag använt appen eller startat med fysiskt knapp.

    ....efter en oklar tidsperiod hoppar sändningen tillbaka. Upptäckte vid lunchtid attjag plötsligt lyssna på samma avsnitt med Kodjo & morgongänget som jag lyssnat på på morgonen..

    Återstartar man strömmen så hostar den igång och börjar sända "live" men sedan kan den göra samma hopp igen lite senare. Idag har jag bytt fram och tillbaka mellan kanalerna vid 2-3 tillfällen för att slippa lyssna på "repriser"..

    Skall testa att gå över till TuneIn Radio och lyssna på P3 den vägen för att se om problemet försvinner.
    Andreas C
  • Tack för denna återkoppling, Andreas.

    Vi är medvetna om problemet, och inser att de åtgärder vi har gjort för att lösa det inte räcker.

    Vet du om du har aft detta fel även innan slutet av september?


    Annika Webbmaster
  • Jag minns inte exakt men det var någon gång de senaste veckorna, så slutet av september är nog en rimlig uppskattning av när det började bli återkommande igen.

    Jag  har dock upplevt problemet tidigare vid något/några tillfällen men det var i så fall i typ våras eller ännu tidigare. Den/de gångerna reflekterade jag inte över problemet som nu.
    Andreas C
  • Tack, det stämmer med vår bild, att felet i hur Sonos återansluter med den här typen av ljudströmmar "alltid har funnits", men att det tidigare inte varit så vanligt med avbrott. I samband med att vi bytte CDN uppstod avbrott frekvent. Vi har tillsammans med Telia (vår nya CDN-leverantör) identifierat några orsaker till detta och trodde att vi hade "filat bort dessa", men det har alltså inte hjälpt hela vägen.

    Som sagt, vi försöker verkligen lösa det, men har tyvärr ingen prognos för när det kan vara helt åtgärdat.
    Annika Webbmaster
  • Jag kommer köra SR via TuneIn nu istället. Det är vad jag förstår ingen egentlig skillnad annat än att jag då bör slippa de här problemen..? Eller? Det är ingen skillnad i bitrate eller så? 

    Daniel
  • Vi har samma problem idag 12 okt vi lyssnar på P4 Stockholm .. hoppar tillbaka men vi har inte noterat något direkt avbrott utan kommer bara plötsligt  och då är vi tillbaka till det som vi redan lyssnat på
    Mvh
    Gunila
    Gunilla Andersson
  • Det är samma problem i TuneIn.
    Med vänlig hälsning, // Åke
    Åke Elofsson
  • Aft cirka 5 avbrott på P1 idag. Problemet startade i september för mig
    Kenneth
  • Hej igen!

    Som många märkt var det där med att åter slå på CDN:et ingen succé. Felen återkom i hög utsträckning (men kanske i något lägre än förra omgången vi hade detta CDN uppe).

    Vid niotiden igår, tisdag den 13 oktober, slog vi åter av det och hos oss upphörde felet därmed igen.

    Daniel:
    Det är vad jag förstår ingen egentlig skillnad annat än att jag då bör slippa de här problemen..? Eller? Det är ingen skillnad i bitrate eller så?

    Det är två olika tekniker. I Tunein används traditionella ljudströmmar och den kvalitet ni får som default är vår högsta, 192 kbps. Om de valt att använda våra aac-strömmar eller våra mp3-strömmar, vet jag inte, men någon skillnad i ljudet tror jag få lyssnare kan notera (och då är jag ändå gift med en audiofil, så jag vet att nyanser kan gör skillnad!).

    Vår egen app använder en annan teknik som heter HTTP Live Streaming, vanligen kallat HLS:
    HTTP Live Streaming

    En stor skillnad mellan den tekniken och traditionell streaming är att HLS anpassar sig efter hur uppkopplingen är (variable bitrate). De flesta av er tar emot våra HLS-ljudströmmar med vår högsta webbkvalitet 192 kbps. Om bandbredden tillfälligt går ned när familjens gamer spelar online eller när ett aggressivt antivirusprogram på ert företags nätverk bromsar våra ljud, sänks kvaliteten automatiskt, för att, så snart det finns möjlighet, gå upp igen. Hos Tunein med 192 kbps saknas denna möjlighet att sänkas automatiskt och det leder till buffringsproblem och hack hos flera av er. (Då bör ni sänka kvaliteten, vilket jag snart kommer till!)

    Åke:
    Det är samma problem i TuneIn. 
    Det låter mycket märkligt att du får samma fel i Tunein. Backar det verkligen mer än max någon minut (vilket skulle kunna ske hos Tunein om den backar till "buffertens start")? Någon möjlighet att backa tre timmar ska helt enkelt inte finnas - om de inte har bytt ljudströmmar utan att vi vet om det.

    Däremot är ni många som får andra typer av avbrott i Tunein. Det beror troligen på att Tunein har valt att använda vår högsta ljudkvalitet som default-ström, och att det av olika skäl inte är den bästa strömmen för alla lyssnare.

    Det ska gå att välja en lägre ljudkvalitet så minskar risken för avbrott, men hur man gör detta i Tunein på just Sonos, vet jag inte. Här beskriver en lyssnare hur han gör med en annan app, och jag tror att Tunein försöker få till det så likt som möjligt, så jag hoppas att det fungerar ungefär på samma sätt hos er:
    Då klickar man så P1 tar upp hela skärmen. Uppe i högra hörnet finns då tre prickar bakom vilka man kan 'choose stream'. Där bytte jag kvalitet.
    Det finns annars ytterligare minst en ljudtjänst för Sonos med våra kanaler. Se gärna om den fungerar bättre! (De ljudströmmar den bygger på har jag mycket lättare att felsöka än Tunein, som är lite yxigt för oss "innehålls-leverantörer"):
    myTuner Radio and Sonos

    Gunilla och Kenneth:
    De felen får vi också. Tack för att ni rapporterade in det.

    Alla:
    Jag hoppas att det har fungerat bättre sedan igår vid niotiden på morgonen, när vi alltså åter tog bort den länk i kedjan som vi ser har med felet att göra.
    Annika Webbmaster
  • Idag har vi inte haft några hopp i TuneIn.
    Åke Elofsson
  • Hej igen!

    Nu har vi åter slagit på vårt CDN, men gjort en special-lösning för just Sonos-appen, så att ni får ljudströmmarna utan att de hämtas via detta CDN.

    Förändringen genomförs nu, strax innan klockan 14, torsdag den 15 oktober. Märker ni någon försämring, så hör av er och berätta vad ni har för Sonos-modell. När vi sållar ut vilka anrop som kommer från Sonos, kan vi missa något, och det vill vi ju snabbt fånga upp och lösa.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Jag är ledsen att jag inte svarat tidigare. När det gäller backandet så har jag trott att jag har gjort något fel t.ex. i inställningarna. Efter att det pågått en tid och jag lyssnat allt mindre började jag googla för att hitta fram till de åtgärder som jag skulle kunna ändra på och hittade då den här sidan. Tyvärr kan jag inte ge nån detaljerad återkoppling, men jag har intrycket av att det pågått en tid under september också. De två senaste dagarna har jag dock lyssnat rätt mycket och då har allt varit OK.
    Ingalis
  • Jag är ledsen att jag inte svarat tidigare.
    Ingen orsak!

    Du har ingen som helst skyldighet "att förse oss med information". Att lösa problemet är vårt jobb, och vi gör vad vi kan ... Med ett fel som detta, där ni är många som drabbas, finns det dessutom många andra som berättar hur felet utvecklas. Vi är tacksamma över den hjälpen - men ingen av er ska behöva känna att just ni personligen måste ta er tid att redovisa hur felet utvecklas.

    Vi får information av er
    Forumet ger oss på Sveriges Radio en möjlighet att få snabb information från lyssnare med olika uppkoppling, olika versioner av Sonos-appen och som lyssnar på helt olika kanaler. Och en möjlighet att fråga "Hur fungerar det nu? Blir det bättre om du gör si eller så?" Det är enormt värdefullt för oss.

    Ni får tips av varandra
    Den ger också er lyssnare en möjlighet att dela tips med varandra, som att Tunein fungerar bättre än Sveriges Radios egen tjänst på Sonos just nu. Detta är extra värefullt under kvällar och helger, när vi inte arbetar. (Akuta fel ser vi ändå, men vi svarar inte i forumet under helgen, normalt sett.)

    Ni får information av oss
    Forumet ger er också en möjlighet att få insyn i vad vi egentligen pysslar med på Sveriges Radio, och att försäkra er om att vi känner till felet.

    De två senare punkterna gäller dessutom inte bara för er elva (om jag räknar rätt) som skrivit i denna tråd. Jag ser att tråden har haft över 240 läsare. Några är nog mina kolleger, men uppåt 200 är troligen andra lyssnare som har samma fel, och som, tack vare er ser att det är ett fel som drabbar fler än dem själva, och då slipper lägga tid på egen felsökning.

    Vi är alltså många som är glada över den hjälp vi får av er som skriver hit, men se det som en möjlighet att föra dialog med oss, inte som något ni är tvungna att göra!
    De två senaste dagarna har jag dock lyssnat rätt mycket och då har allt varit OK. 
    Skönt! Igår hade vi CDN:et (en del i vår teknik som har med felet att göra) avstängd för den här typen av ljudströmmar. Idag har vi slagit på CDN:et, men Sonos-appen "skickas förbi" den delen i kedjan, något vi inte har gjort förr och därför vill veta att det fungerar som det ska! Att det fungerat bra även idag är alltså skönt att få bekräftat.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Vi har haft radion på hela dagen och vi har inte märkt några problem idag. Vår SONOS enhet är köpt på IKEA. Jag så någonstans ni efterfrågade modell
    Mvh
    Gunila Andersson 

    Gunilla Andersson
  • Tack, Gunilla. Det är främst om någon har problem vi vill veta modellen - men just trapporter om att det tuffar på som det borde, tycker jag är trevliga att ta del av 😀

    Jag önskar er alla en trevlig helg med avbrottsfri lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Har en Sonos Play 5 och ljudet avbryts då och då. Avbrotten är ca 5-10 sekunder. Jag har provat att starta om Play 5:an utan att det blev bättre. Lyssnar just nu på "Ring så spelar vi" och det är förstås lätt irriterande att missa svaret på en fråga. Hoppas ni få rätsida på det här.
    Ingemar Fogelberg
  • Hej Ingemar!

    Med Sonos Play 5 är det ett känt fel som kom med en uppdatering hos Sonos för ett år sedan. Det rör sig, som du beskriver, om "vanliga avbrott", inte den typ av "tidshopp" som är aktuellt i denna tråd.

    Här är en lång tråd om det felet:
    Sonos: SR-appen hackar vid direktlyssning (Play 5: gen 1)

    Felet ligger inte hos oss på Sveriges Radio, och Sonos har sagt att det tyvärr inte finns något vi kan göra för att få vår app att fungera.

    Vårt råd till er med Play 5 är därför att lyssna via myTuner Radio eller TuneIn
    Annika Webbmaster
  • Stort TACK för feedback! Ska testa de föreslagna apparna.
    Hälsningar
    Ingemar

    Ingemar
  • PS:
    Jag glömde skriva att efterandslyssningen på våra program fungerar även i Play 5 med vår app, så det är för att lyssna direkt på vad kanalerna sänder du behöver någon av de andra apparna!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.