SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning
Hej! Uppskattar mycket att lyssna direkt på SR i Sonos-appen när jag är hemma. Men återkommande drabbas jag av att plötsligt hoppar sändningen cirka 2-3 timmar bakåt. Otroligt irriterande. Lyssnar främst på P1 och P4 Västerbotten. Har hänt under säkert ett års tid och jag har utgått från att det varit en allmän bugg för fler än mig som snabbt skulle rättas till så därför har jag inte rapporterat in tidigare. Ser precis när jag skriver detta att en annan användare rapporterat in motsvarande så sent som igår.
Önskar besked framåt om felet ligger hos er eller om det är något för Sonos. Mitt wifi kan väl knappast vara boven i dramat? Tack på förhand!
Önskar besked framåt om felet ligger hos er eller om det är något för Sonos. Mitt wifi kan väl knappast vara boven i dramat? Tack på förhand!
Följ inlägget
0
följare
Nytt fel för vår del
Detta kan vara viktigt i vår felsökning. Jag har nämligen inte sett felet med att vår service på Sonos backar i direktströmmen förrän nu i måndags, när å andra sidan många lyssnare rapporterat in detta fel.
Felet hos de flesta bör hänga samman med en teknisk förändring vi gjorde i måndags och vi jobbar för fullt med att lösa detta!
Min tolkning är att de nya ljudströmmarna:
- ger avbrott (vilket vi förstås behöver lösa)
- att Sonos-appen återansluter fel vid dessa avbrott: rätt kanal, men exakt tre timmar tidigare
Tre timmar är ingen slumpDen tiden motsvarar hur det blir om vi backar maximalt i ljudströmmen, vilket är en funktion som finns på vår hemsida och i våra appar för Iphone och Android. På de plattformar sker det av och till att lyssnare hamnat i fel läge ofrivilligt. För enstaka lyssnare (i synnerhet på hemsidan) är problemet återkommande, men vi har inte hittat orsaken. Sonos-servicen använder samma typ av ljudström, men där finns ingen inbyggd funktion för att kunna backa.
Ovanligt fel som funnits länge?
Jag har som sagt inte sett felet förr. Ingen av de kolleger som dagligen använder denna service privat har stött på det. Antingen har du ett ovanligt fel som ger dig avbrott som på något vis "tekniskt liknar" det som sker nu. I så fall är det främst avbrotten som är det nya felet.
Sonos-appen kan alltså länge ha haft problem med att återansluta vid någon viss typ av avbrott, men tills nu har den typen av avbrott varit så ovanliga att vi inte vetat om detta. (Synd att du inte rapporterade in detta tidigare - men bra att du gjorde det nu i så fall!)
Däremot har vi ju haft andra typer av avbrott. Nätverk går ned hos lyssnare, våra egna strömmar får problem. En äldre version av Sonos har ett specifikt problem.
Men jag är nästan säker på att tjänsten då antingen har anslutit korrekt eller inte alls. (Jag visste nämligen inte att vi använde den ljudteknik vi gör i Sonos förrän rätt nyligen, och om jag felsökt en backad direktström hade jag vetat det.)
Kanske inte löser sig för dig - just nu
Förhoppningsvis lyckas vi snart lösa felet för de flesta. Stora fel som drabbar många felsöker vi intensivt och här tror vi ju (på god grund) att felet finns i den nya tekniken.
Men ditt fel, som ju i så fall då har andra orsaker, kanske kvarstår. Och blir det så, behöver vi felsöka det separat. Det kan vara wifi:et (men troligen inte dålig bandbredd, utan mer troligt något i brandväggen). Paradoxalt nog kan just du tjäna på av att vi nu fått detta fel. Om vi förstår vad som triggar avbrotten och den felaktiga återanslutningen, så kanske den kunskapen gör att du äntligen slipper problem!
Svara gärna på det du kan:
- Vad är det för Sonos-enhet?
- Ungefär hur ofta blev det avbrott (om du inte räknar med hur det varit nu denna vecka)?
- Blir det även avbrott där ljudet återstartar på rätt ställe eller inte startar alls
Andreas:Kom ditt fel nu i veckan, så är det något vi felsöker intensivt.
Har det pågått länge så så riktar sig svaret och frågorna jag gav Gabriel förstås även till dig!
Använder appen S2.
Det blir inga andra avbrott och inga avbrott i nätet.
Dåligt med avbrotten, men bra att du hittat hit, så att vi kan se om det finns gemensamma nämnare mellan din och Gabriels "tekniska miljö".
Det fel som de flesta har, med start nu i måndags, felsöker vi här:
p1-stream i sonos hoppar tillbaka 3 timmar efter en stund
Återanslutningsproblemet är nog detsamma, men orsaken till avbrotten är olika.
Den del av tekniken som vi tror ger majoriteten av avbrott har vi för övrigt kopplat bort runt 12.30 idag, så om ni har möjlighet att testa om era avbrott och felaktiga återanslutningar fortsätter trots detta, är det bra.
Vet du ungefär när detta problem först dök upp?
Oj, stoet tack för snabb och så gedigen återkoppling! Härligt engagemang från andra SR-lyssnare också .
Mina svar på frågorna:
SVAR: Köpte dubbla Sonos One i september 2018, har kompletterat senare med fler enheter. Lyssnar främst på radio i köket på de först inköpta Sonos One.
Inget hopp tillbaka efter kl 14.
.
Jag lyssnar på flera olika, men primärt på en Symfonisk i köket. Den strular mycket generellt med tappad uppkoppling, men just det här med att Ring så Spelar vi plötsligt blir nattradion sker utan att jag märker det egentligen.. plötsligt är det bara fel låt och röst.
Ett fel som löser sig med paus + play och som uppstår förhållandevis sällan, är irriterande, men de flesta tänker nog som Gabriel (se trådens första inlägg): Och det stämmer ju att återanslutnings-buggen sker för många - men olyckligtvis har den alltså helt gått under vår radar tills denna vecka, när våra problem med ljudströmmarna i samband med ett teknikbyte, provocerar fram detta fel ofta.
Många fel upptäcker vi ändå, antingen i loggar (där vi tyvärr inte kan se detta fel, för själva uppspelningen hantera av Sonos och inte oss) eller när vi själva lyssnar. Just här har dock felet varit för ovanligt för att vi ska ha sett det. Av de kanske tio kolleger som vet har Sonos, hade ingen stött på felet tidigare och alla drabbats nu i veckan. (En kollega, som inte arbetar med våra digitala tjänster, kände inte till vår egen Sonos-tjänst och blev glad över att få reda på att den existerar ... Så inget ont som inte har något gott med sig!)
Jag har endast hunnit skumma i felanmälningshistoriken och fann att en lyssnare rapporterade in just detta beteende - men då skedde det i samband med att vi hade omfattande streamingproblem och vi förstod inte att det fanns ett återanslutningsfel, utan trodde att vi sände ut en gammal ljudström.
Kontentan blir väl att vi hellre tar emot samma felrapport dubbelt, än missar ett fel. Nu vet ju i alla fall ni hur ni når supporten, om ni får lyssningsproblem i framtiden. "Hoppas att jag slipper höra från er!" är alltså välment 😀
Felet med att återansluta korrekt ligger alltså hos oss (eller hos Sonos, men även då är det i vårt intresse att lösa problemet). Däremot kan de avbrott ni tidigare har fått vara en kombination av fel från vår sida (som i den felrapport vi missförstod) och något hos er. Med någon gång i månaden är det svårt att se något mönster.
Min kollega och filmtjänsten
Jag kan alltså inte avgöra varför det blir avbrott hos er, men beskrivningen av att det har skett ett par gånger i köket under Ring så spelar vi mig att tänka på min före detta kollega. En kille som var superkunnig om webb-teknik.
Har ondgjorde sig över någon filmtjänst på webben (SVT Play, HBO eller Netflix, kanske), som fungerade så märkligt. Det var så ofta avbrott under en längre films första minuter!
Vi andra kände inte igen detta fel alls, och eftersom vi jobbar med det vi gör började vi kolla vad han hade för flikar öppna i övrigt, hur han förde över filmen från datorn till tv:n och annat. Till slut sade någon:
- Äter ni popcorn till filmerna?
Felet visade sig bero på att mikrovågsugnen störde ut deras wifi. Genom att poppa popcornen innan filmen drog igång, kunde de därefter njuta av filmen utan avbrott.
Jag säger inte att mikron är orsaken här, men det är värt att överväga ...
Synd att inte Sonos återkopplade till er när jag anmälde till dem den 11.
Dessutom kan jag bli så darrig att handstilen påverkas. JavaSkrift-problem.
[Förlåt de usla vitsarna. Det har varit en lång vecka.]
Jag vill inte hålla på att störa de kolleger som felsöker med att fråga hur det går ideligen. Det verkar som om vi har fått koll på varför avbrotten inträffat så frekvent, men är ännu oklart hur vi, Telia och Sonos bör hantera det.
Tills vidare har vi CDN:et avslaget för direktströmmar. Ni ska alltså inte få frekventa avbrott av den anledningen, men i och med att ni hade sporadiska avbrott även innan dess, kan det uppstå fortsatta fel. Vid avbrott, eller möjligen vid en viss typ av avbrott, kommer Sonos att ansluta vid fel tidpunkt. Inträffar det när grannen drar igång sin robotgräsklippare eller så, så notera det. Att hitta mönster är centralt för att förstå fel, och det underlättas av att vi nu är fler som funderar över problemet tillsammans.
Tack och trevlig helg! Kaffebryggaren är troligen oskyldig här, om du inte har någon extrem hi tech-modell med Bluetooth-kontroll. Däremot har jag har märkt att cookies 🍪 brukar försvinna när vi har haft igång kaffebryggaren ...
Försvann problemen sen? Jag vet att vi har sett vari felet ligger, och det vi och Telia kan påverka har vi ändrat, medan den del som ligger hos Sonos nog inte är ändrad.
Däremot har en kollega till mig sammanfattat en del förbättringsförslag som Sonos har fått, men vi vet inte hur dessa har landat.
Strulet ni fick den 7 oktober måste bero på "något annat", för vi har ännu inte kopplat tillbaka CDN:et (den kugge i hjulet som vi direkt kunde koppla till att "alla med Sonos" fick problem). Detta "något annat" vill vi förstås gärna lösa - men först om felet kvarstår även nästa vecka!
På måndag morgon/förmiddag kommer vi nämligen att koppla på CDN:et igen, och har då gjort ett par förändringar med ljudströmmarna i allmänhet (det som fick felet att dyka upp hos många som aldrig haft det förr) och hur vi hanterar just Sonos-enheter i synnerhet, vilket vi hoppas och tror att både "de nypåstigna" och ni som har dragits med felet en tid, kommer att bli hjälpta av. Hoppas och tror, alltså. Vi vill självfallet veta hur det går, så återkoppla gärna!
Problemet med att Sonos hanterar avbrott udda och hoppar tillbaka i tid, är inte löst i grunden. Det vi gör är att minska risken för dessa avbrott uppstår i den mån vi kan påverka det - vilket jag tyvärr inte tror kommer att räcka hela vägen -men jag utgår från att det kommer att fungera bättre än innan vi ens kände till felet!
Vi ser att de förändringar vi gjort inte räcker för Sonos, och att avbrotten återkommit när vi slagit på CDN:et. Vi jobbar på att lösa det!
Ingalis:
Vet du om dina problem började i slutet av september, eller om du hade felet även innan dess?
Har du sett tipset om att du kan lyssna via någon av dessa appar, som använder en teknik som just nu fungerar bättre?
Jag upplever samma problem men lyssnar främst på P3 om dagarna.
Idag har det varit extra påtagligt vilket även är skälet till att jag började googla och till slut hamnade här.
Har en Sonos Play:1, en Play 3 och en Connect så felet lär inte vara kopplat till själva devicen då jag fått samma fel oavsett om jag kört via desktop-versionen av controllern eller om jag använt appen eller startat med fysiskt knapp.
....efter en oklar tidsperiod hoppar sändningen tillbaka. Upptäckte vid lunchtid attjag plötsligt lyssna på samma avsnitt med Kodjo & morgongänget som jag lyssnat på på morgonen..
Återstartar man strömmen så hostar den igång och börjar sända "live" men sedan kan den göra samma hopp igen lite senare. Idag har jag bytt fram och tillbaka mellan kanalerna vid 2-3 tillfällen för att slippa lyssna på "repriser"..
Skall testa att gå över till TuneIn Radio och lyssna på P3 den vägen för att se om problemet försvinner.
Vi är medvetna om problemet, och inser att de åtgärder vi har gjort för att lösa det inte räcker.
Vet du om du har aft detta fel även innan slutet av september?
Jag har dock upplevt problemet tidigare vid något/några tillfällen men det var i så fall i typ våras eller ännu tidigare. Den/de gångerna reflekterade jag inte över problemet som nu.
Som sagt, vi försöker verkligen lösa det, men har tyvärr ingen prognos för när det kan vara helt åtgärdat.
Mvh
Gunila
Med vänlig hälsning, // Åke
Som många märkt var det där med att åter slå på CDN:et ingen succé. Felen återkom i hög utsträckning (men kanske i något lägre än förra omgången vi hade detta CDN uppe).
Vid niotiden igår, tisdag den 13 oktober, slog vi åter av det och hos oss upphörde felet därmed igen.
Daniel:
Det är vad jag förstår ingen egentlig skillnad annat än att jag då bör slippa de här problemen..? Eller? Det är ingen skillnad i bitrate eller så?
Det är två olika tekniker. I Tunein används traditionella ljudströmmar och den kvalitet ni får som default är vår högsta, 192 kbps. Om de valt att använda våra aac-strömmar eller våra mp3-strömmar, vet jag inte, men någon skillnad i ljudet tror jag få lyssnare kan notera (och då är jag ändå gift med en audiofil, så jag vet att nyanser kan gör skillnad!).
Vår egen app använder en annan teknik som heter HTTP Live Streaming, vanligen kallat HLS:
HTTP Live Streaming
En stor skillnad mellan den tekniken och traditionell streaming är att HLS anpassar sig efter hur uppkopplingen är (variable bitrate). De flesta av er tar emot våra HLS-ljudströmmar med vår högsta webbkvalitet 192 kbps. Om bandbredden tillfälligt går ned när familjens gamer spelar online eller när ett aggressivt antivirusprogram på ert företags nätverk bromsar våra ljud, sänks kvaliteten automatiskt, för att, så snart det finns möjlighet, gå upp igen. Hos Tunein med 192 kbps saknas denna möjlighet att sänkas automatiskt och det leder till buffringsproblem och hack hos flera av er. (Då bör ni sänka kvaliteten, vilket jag snart kommer till!)
Åke: Det låter mycket märkligt att du får samma fel i Tunein. Backar det verkligen mer än max någon minut (vilket skulle kunna ske hos Tunein om den backar till "buffertens start")? Någon möjlighet att backa tre timmar ska helt enkelt inte finnas - om de inte har bytt ljudströmmar utan att vi vet om det.
Däremot är ni många som får andra typer av avbrott i Tunein. Det beror troligen på att Tunein har valt att använda vår högsta ljudkvalitet som default-ström, och att det av olika skäl inte är den bästa strömmen för alla lyssnare.
Det ska gå att välja en lägre ljudkvalitet så minskar risken för avbrott, men hur man gör detta i Tunein på just Sonos, vet jag inte. Här beskriver en lyssnare hur han gör med en annan app, och jag tror att Tunein försöker få till det så likt som möjligt, så jag hoppas att det fungerar ungefär på samma sätt hos er: Det finns annars ytterligare minst en ljudtjänst för Sonos med våra kanaler. Se gärna om den fungerar bättre! (De ljudströmmar den bygger på har jag mycket lättare att felsöka än Tunein, som är lite yxigt för oss "innehålls-leverantörer"):
myTuner Radio and Sonos
Gunilla och Kenneth:
De felen får vi också. Tack för att ni rapporterade in det.
Alla:
Jag hoppas att det har fungerat bättre sedan igår vid niotiden på morgonen, när vi alltså åter tog bort den länk i kedjan som vi ser har med felet att göra.
Nu har vi åter slagit på vårt CDN, men gjort en special-lösning för just Sonos-appen, så att ni får ljudströmmarna utan att de hämtas via detta CDN.
Förändringen genomförs nu, strax innan klockan 14, torsdag den 15 oktober. Märker ni någon försämring, så hör av er och berätta vad ni har för Sonos-modell. När vi sållar ut vilka anrop som kommer från Sonos, kan vi missa något, och det vill vi ju snabbt fånga upp och lösa.
Jag är ledsen att jag inte svarat tidigare. När det gäller backandet så har jag trott att jag har gjort något fel t.ex. i inställningarna. Efter att det pågått en tid och jag lyssnat allt mindre började jag googla för att hitta fram till de åtgärder som jag skulle kunna ändra på och hittade då den här sidan. Tyvärr kan jag inte ge nån detaljerad återkoppling, men jag har intrycket av att det pågått en tid under september också. De två senaste dagarna har jag dock lyssnat rätt mycket och då har allt varit OK.
Du har ingen som helst skyldighet "att förse oss med information". Att lösa problemet är vårt jobb, och vi gör vad vi kan ... Med ett fel som detta, där ni är många som drabbas, finns det dessutom många andra som berättar hur felet utvecklas. Vi är tacksamma över den hjälpen - men ingen av er ska behöva känna att just ni personligen måste ta er tid att redovisa hur felet utvecklas.
Vi får information av er
Forumet ger oss på Sveriges Radio en möjlighet att få snabb information från lyssnare med olika uppkoppling, olika versioner av Sonos-appen och som lyssnar på helt olika kanaler. Och en möjlighet att fråga "Hur fungerar det nu? Blir det bättre om du gör si eller så?" Det är enormt värdefullt för oss.
Ni får tips av varandra
Den ger också er lyssnare en möjlighet att dela tips med varandra, som att Tunein fungerar bättre än Sveriges Radios egen tjänst på Sonos just nu. Detta är extra värefullt under kvällar och helger, när vi inte arbetar. (Akuta fel ser vi ändå, men vi svarar inte i forumet under helgen, normalt sett.)
Ni får information av oss
Forumet ger er också en möjlighet att få insyn i vad vi egentligen pysslar med på Sveriges Radio, och att försäkra er om att vi känner till felet.
De två senare punkterna gäller dessutom inte bara för er elva (om jag räknar rätt) som skrivit i denna tråd. Jag ser att tråden har haft över 240 läsare. Några är nog mina kolleger, men uppåt 200 är troligen andra lyssnare som har samma fel, och som, tack vare er ser att det är ett fel som drabbar fler än dem själva, och då slipper lägga tid på egen felsökning.
Vi är alltså många som är glada över den hjälp vi får av er som skriver hit, men se det som en möjlighet att föra dialog med oss, inte som något ni är tvungna att göra!
Skönt! Igår hade vi CDN:et (en del i vår teknik som har med felet att göra) avstängd för den här typen av ljudströmmar. Idag har vi slagit på CDN:et, men Sonos-appen "skickas förbi" den delen i kedjan, något vi inte har gjort förr och därför vill veta att det fungerar som det ska! Att det fungerat bra även idag är alltså skönt att få bekräftat. Ingen orsak!
Vi har haft radion på hela dagen och vi har inte märkt några problem idag. Vår SONOS enhet är köpt på IKEA. Jag så någonstans ni efterfrågade modell
Mvh
Gunila Andersson
Jag önskar er alla en trevlig helg med avbrottsfri lyssning!
Vi vill väldigt gärna få en tydlig bild av de fel som kvarstår hos ett par av er. Det team som utvecklat Sonos-tjänsten har därför skapat ett formulär, som vi är väldigt tacksamma om ni tar er tid att fylla i:
Enkät för att kartlägga problem med Sveriges Radios tjänst på Sonos
Även ni som inte har några större problem längre får gärna fylla i det. Eftersom all uppspelning hos er sker "bortanför vår kontroll", kan en enkät av den här typen förhoppningsvis ge oss att få en tydligare bild av era behov och tekniska förutsättningar, så att vi kan göra klokare prioriteringar framöver.
Tack på förhand för hjälpen och trevlig helg!
Lyssande nyss på Söndagsintervjun och plöstligt (ca 21 minuter in) hoppde Sonos till tidigare avsnitten. Fick inte samma hopp när jag startade om programmet och spolade fram till cstrax före samma ställe, men vet att jag haftsamma typ av hopp ett par ggr tidigare,
SR-podd-program avslutas efter ca 21 minuter och Sonos tar nästa i sin kö.
Startar podden igen, scrollar fram till ca 21 minuter och programmet avslutas igen
efter ca 21 minuter lyssnande (dvs ca 42 minuter in i programet)l
IKEA Sonos Symfoni (uppdaterade).
Hej igen!
Vilka kanaler drabbas?
Har någon av er fått felet där direktströmmarna backar tre timmar bakåt på P2, P4 Plus eller Radioapans knattekanal?
Vi felsöker avbrott i Chromecast bland annat som drabbar P1, P3 och de lokala P4-kanalerna, men inte de kanaler jag nämnde. Jag tror att avbrotten i Sonos skulle kunna ha samma grundorsak från vår sida och har inte sett några felrapporter i Sonos (vad jag kommer i håg - behöver kolla!) om P2, P4 Plus och Radioapans knattekanal. Ni som vet mest om problemet får gärna hjälpa oss att förstå om detta mönster kan stämma!
Beta-version för att slippa avbrott
Prova gärna att gå in på den nya beta-fliken i vår Sonos-tjänst och starta en kanal den vägen. Vi testar med ett annat format på strömmen där för att se om det löser uppspelningsproblemet med kanaler.
IKEA Sonos Symfonisk
Ni som fortfarande har problem med tre timmars tillbakahopp i direktströmmen tycks mest ha IKEA Symfonisk. Jag ser om den saknas i "listan av undantag" som vi gjort för att enheter med Sonos ska slippa avbrott.
Poddar som inte fungerar bra
Vi läser självfallet era felbeskrivningar här, men felsökningen och återkopplingen kring det felet sker företrädesvis i en annan tråd i forumet:
Sonos: spelaren hoppar fram en podd
För att felsöka effektivt vill jag att vi koncentrerar oss på just det fel som beskriv i rubriken, som alltså gäller:
- direktlyssningen på en kanal
- där ljudströmmen backar tre timmar och
- detta sker på en Sonosenhet
Den 15 oktober gjorde vi alltså en förändring där just Sonos-enheter hämtar ljudet en lite annan väg än alla andra manicker. Ni som därefter rapporterat in problem med avbrott är:Ni med samma fel på andra enheter eller med andra fel på Sonos får gärna rapportera in dessa här, men vi kommer att försöka lotsa er till andra trådar där vi felsöker just era fel.
Ola, vad har du för enhet?
Problem med poddar på Sonos
Ni som har problem med poddar på Sonos (oftast att ljudet bryta och går vidare till en annan podd) är:
- Henrik
- Klas
Ert fel undersöker vi alltså här:Sonos: spelaren hoppar fram en podd
Problem med avbrott i Play 5
Ni som har problem med avbrott i Sonos Play 5 är alltså:
- Ingemar
- Kenneth
Ni blir troligen också hjälpta av vår betaversion (se inlägget ovan).Hoppas att ni förstår varför jag vill att vi delar upp felsökningen i olika trådar!
det har även hänt P2 hos mig och min IKEA Symfonisk men nu ska jag testa Beta-versionen. Återkommer om jag märker några konstigheter!
Att du fått felet även i P2 gör att vi troligen inte ska se Sonos tidshopp som ett särfall av "det fel som endast drabbar P1, P3 och lokala P4-kanaler".
Jag hoppas och tror att betan avhjälper detta. (Om det trots allt blir avbrott, så kan det inte bli hopp i tiden, eftersom det är tekniskt omöjligt.)
Ytterligare en lyssnare med detta problem på Ikea Symfonisk har hört av sig:
Andreas skrev den 12 januarii en annan tråd: Problem med tillbakahopp som fortsatt efter vår förändring den 15 oktober är inrapporterade av Ola, Jonas, Peter och Andreas. Av er har alltså minst tre Ikea-enheter. (Fler drabbade kan ha skrivit i andra trådar, och dem vill jag förstås också lotsa hit både för deras och vår skull - så att vår bild av felet blir så korrekt som möjligt.)
Där vill jag vara tydlig med att det troligen inte beror på att dessa skulle vara extra känsliga, utan på att det filter vi har satt upp som ger Sonos-enheter "särbehandling" inte har fångat upp Ikea-enheterna.
Jag har rekommenderat utvecklarna utöka den filtrering vi gjort för att Sonos-enheter ska få ljudet presenterat på ett sätt de klarar av, så att Ikea Symfonisk hanteras som en Sonos-enhet.
Jag vet inte om och i så fall när vi kan få till den filtreringen, men tills det är gjort (som löser detta problem för alla med Ikea Symfonisk), kan ni som hittat hit slippa problem genom att lyssna på kanalerna genom "Beta", som alltså är länkar med annat ljudformat och som finns med i vår Sonos-tjänst automatiskt.
Följer nu denna tråd då mitt tidigare inlägg visst hamnade i fel tråd. Med den tidigare infon om Beta versionen har nu provats i 2 dagar, morgon och kväll. Inget avbrott hitills på direktsända kanaler.
Följer nu tråden..
Mvh
Andreas
Bra att du inte får felet med beta-strömmarna.
Alla:
Tyvärr var det inte så enkelt. Ikea Symfonisk filtreras redan ut korrekt och hanteras som andra Sonos-enheter, och därmed behöver vi undersöka närmare varför vår special-fix inte hjälper er.
Vi gör nya försök att få tag på någon hos Sonos som kan hjälpa oss att felsöka.
https://kundo.se/org/sverigesradio/d/avbrott-pa-sonos-play-5-gen-1/
Både jag själv och mina kolleger riskerade annars att få en felaktig bild av var felet uppstår och hur detta yttrar sig, vilket försvårar våra möjligheter att lösa detta.
Trevlig helg
Jag har bett min kollega Maksim, som arbetar med Sonos-tjänsten, att svara på hur hans team ser på att låta betan bli den ordinarie versionen.
Det är ju just vid detta specifika fel kopplat till Ikea Symfonisk som Beta-versionen ger en stor fördel. För majoriteten av våra lyssnare, som inte (längre) har detta fel, finns det vissa små fördelar med den vanliga ljudströmmen.
Jag har 1 Beam, 4 play 1, en play one och en symfonisk.
Jag bytte router och och ändrade ssid och ip-nummerserie då. Trodde att problemen hade något med det att göra. Men efter att ha läst här, så verkar det inte vara så.
Har samma problem som andra har rapporterat, P4 Sthlm backar 3h i tiden, vilket den kan göra flera gånger efter varandra, ibland blir det en tyst paus i ca 30s, ibland så slutar streamen helt. Ibland kommer det upp att strömmen inte stöds när jag ska starta den, gör ett nytt försök och då hoppar den igång. För mig så händer detta även på P4 Plus. Det är när jag lyssnar på symfonisk som jag upplever detta.
Har inte provkört betan än.
Sedan tidigare har vi vetat att "något i Sveriges Radios ljudströmmar" ihop med Ikeas Sonos-enhet Symfonisk ger problemen och att det drabbar alla kanaler. Dessa problem har funnits åtminstone sedan en teknisk förändring vi genomförde i höstas, när i princip alla Sonos-enheter fick problemet.
Därefter har både vi och vår samarbetspartner gjort olika åtgärder som ska säkerställa att felet inte inträffar. Dessa har hjälpt för andra Sonos-enheter, men för just Ikea Symfoniskt (och grupper av högtalare där en sån enhet ingår) kvarstår felet, men genom att istället välja beta-strömmen för en kanal slipper ni problem.
Vad vi inte har varit säkra på, är om felet drabbar alla med Ikea Symfoniskt, eller om det krävs ytterligare en faktor. Att du sluppit felet tills du bytte router, visar att det krävs ytterligare en faktor som är relaterad till uppkopplingen.
Där tror jag inte att det handlar om hur snabb uppkopplingen är. Din nya router är troligen minst lika snabb som den förra, men det kan finnas sätt i hur den fördelar trafiken som påverkar. Jag tänker i första hand på en inställning som finns i många routrar och kallas Airtime Fairnes (kan kallas något annat på några märken).
Den här texten är gammal, men bra om man vill förstå vad den inställningen gör på ett begripligt vis:
Airtime Fairness On Or Off
Om Sonos har problem med "fluktuerande närverkshastighet" (vilket det finns skäl att misstänka här), brukar ett vanligt råd vara att stänga av Airtime Fairnes och det är ett mycket gott råd!
Vad har du för router nu? Finns det en sådan inställning på den?
Annars, har du hunnit testa beta-länkarna i vår tjänst? Jo, det är nog väldigt relevant! Mycket bra att du tog dig tid att rapportera in detta.
Jag har en Asus ZenWiFi AX, Airtime Fairness var avslagen by default.
Där emot så jag Adaptiv QoS påslaget där strömmande media ska prioriteras.
Jag en 1Gbit uppkoppling.
Jag har symfoniskt som är kombinerad lampa. Jag använder den som klockradio, P4 Sthlm startar vid utsatt tid, men efter någon minut så stängs den av, även på betan. Både P4 Sthlm och P4Plus är svår startade, oavsett betan eller inte. Det kommer upp att strömmen inte stöds av sonos. När strömmen väl kommer igång så stänger den av sig ibland, o ibland så blir det tyst i typ 30s, sen kommer den tillbaka igen. Men den har slutat att hoppa i tiden med betan.
Det verkar som att det är stabilare om jag startar upp streamen på en annan högtalare och sedan lägger till syfoniskt. Men det måste jag testa mer.
Vilka av dessa problem fanns innan bytet av router? Ok, det verkar vara lite fler problem än enbart tillbakahoppen med andra ord.
Vad kan jag göra åt detta?
Tack Fredrik!
Stefan:
Du kan använda beta-versionen av en kanal. Den ger inte detta fel:
Hans och Christel:
Förlåt att ni inte fått svar!
Hoppas att ni såg tipset högre upp i denna tråd om att gå in under "beta" (se bilden) och lyssna på önskad kanal med den ljudström vi har där.
På sista tiden så har det börjat bli små pauser lite då o då när jag lyssnar via ikea syfonisk , men lyssnar jag på sonos one el play 1 o lägger till Ikeas syfonis så blir det inga pauser.
det händer när jag lyssnar på P4 sthlm och P4 plus
Tråkigt att detr är problem även med betan. Har det alltså blivit sämre den senaste tiden? Redan när du först testade de ljudströmmarna, var det ju en del avbrott även med dessa: Jag tycker att det låter som nätverksrelaterat, där kanske Symfonisk är "lite kinkigare" än de andra enheterna, eller har en placering i hemmet med lite sämre nätverkstillgång. Det kan finnas lokala variationer som påverkas av murstockar, speglar, centralvärmesystem och olika kablar. Om du bor i ett flerfamiljshus, kan dessutom grannarnas nätverk påverka ditt wifi.
Om det finns möjlighet att testa annan placering av denna Symfonisk (kanske bara andra änden av köksbänken), eller av routern, så testa om det påverkar problemet.
Se här för fler (och kanske bättre?) tips:
Sonos: Minska risken för signalstörningar
Det har varit bra en tid, men sedan har betan börjat strula
symfonisk står o sovrummet så den ska inte få några störningar från micro osv. Den står oxå nära routern, på nästan samma avstånd som min play1 som jag använder för att slippa pauserna på syfonisk
Det är ett fel som har uppkommit, har funkat klockrent framtill i höstas och jag har inte bytt placering på högtalarna.
Jag har inte sett någon annan ökning av inrapporterade fel med vår Beta-ström,. Om det ökade antalet avbrott berodde på att vi förändrat något, borde fler lyssnare ha rapporterat in det, tycker jag.
Som sagt kan det vara Symfonisk som är lite extra kinkig, så att nätverksförhållanden som är bra nog för Play1, inte räcker till för Symfonisk.
Står Symfonisk i samma rum som routern? Om det är i ett annat rum, kan det finnas ett värde i att i alla fall testa om felet påverkas om den flyttas något, i synnerhet om det finns någon bärande vägg av tegel eller betong i vägen, där det kan uppstå delar med "radioskugga".
Om en tillfällig flytt på en meter gör att problemet avtar, så går det sedan att fundera över om ni behöver flytta Symfonisk mer permanent, flytta routern, skaffa en wifi-förstärkare eller kanske koppla in Symfonisk med Ethernet-kabel.
En annan test som går att göra är att tillfälligt ansluta Symfoniskt med kabel och om problemet då upphör (vilket tyder på uppkopplingsproblem) fundera över om ni ska dra en mer permanent kabel eller minska risken för signalstörningar på något av de sätt som Sonos beskriver på sidan jag länkade till.
Alternativt stå ut med avbrotten eller hantera problemet genom att starta lyssningen i Sonos 1 och lägga till Symfonisk. Bra att det fungerar bättre!
Riktgt skönt att det funkar med play1 o sedan lägga till symfonisk.
Även om jag skrev att jag inte sett andra felrapporter om att problemen återkommit, så kan förstås felet dyka upp hos andra lyssnare framöver, och då är det ju bra om de kan bli hjälpta av dina erfarenheter!
Har du testat att använda andra tjänster (som Tunein eller MyTuner Radio) för att lyssna? Blir det i så fall samma fel? Om du testar, eller kommer på något annat fiffigt som påverkar problemet, så berätta.
Det var ett tag sedan jag använde TuneIn, kommer inte ihåg hur det funkade med den. Ska testa och se om det är någon skillnad.