SR är enkelspåriga och onyanserade

Ni som verkar på SR har uppenbarligen en särskild tolkning av Ert uppdrag.

Den nyhetsbevakning och de artiklar Ni publicerar, liksom de medarbetare hos Er som producerar och administrerar det hela är konsekvent så enkelspåriga och onyanserade att man inte inte kan ta Er på allvar överhuvudtaget.

Ni är så felprogrammerade att Ni troligen inte kan förstå allvaret i det här, och Ni skiter tydligen också fullständigt i vilket. Låt mig därför åtminstone söka informera Er om att det också finns människor som också förstår vilket makalöst hat, förakt och extremism och våldsbenägehet detta ytterst skattefinansierade självgoda arroganta vansinne föder.

Nej, det handlar inte om vare sig värderingar, fördomar, intolerans eller t ex någon kunskap eller okunskap, och det krävs inga diskussioner heller.

Nivån på denna arroganta ansvarslösa mångfaldigt enfaldiga "kunniga främlingsvänlighet" är så makalöst inkonsekvent och inkrökt vanvettig att människor ger upp.

Det är enklare att försöka förklara relativitetsteorin för Er än detta, i grunden basala. Jag kan bara ge Er ett mkt enkelt FÖRSLAG:

En del av oss bor så till att vi har tillgång till Dansk mediabevakning (Danmarks huvudstad ligger blott ett antal kilometer från det synnerligen mångkulturella mångfaldiga bidragsberoende Malmö stad
där kriminaliteten är högre än i hela Danmark; vilket Ni i Stockholm - ca 60  mil därifrån - naturligtvis vet bäst om). Dansk mediarapportering är inte särskilt speciell, men ibland är den jämfört med Er rapportering om exakt samma nyhet som att jämföra Nordkorea och USA. -Det är två helt skilda världar och Dansk nyhetsrapportering är generellt sett varken är särskilt onyanserad eller enkelspårig i någon riktning. Den saknar dessutom alla dessa triljarder fikonfloskler som Ni gladeligen använder. Dessutom finns inte heller ngn outtalad agenda som Ni så uppenbart alltid har (Ni har t ex kommit på ngt "okunnigt främlingsfientligt" som Ni vill rapportera).

Det Ni håller på med är lika skamligt som vanvettigt. Man kan inte ens kalla det för okunskap, det är en regelrätt våldtäkt Ni håller på med.

Ett annat förslag, om Ni är intresserade, är att Ni kikar på hur de som har ekonomiska resurser bokstavligen talat flyr detta land som emigranter. Det kommer nämligen en dag när det inte längre finns glada skattebetalare som vill eller kan finansiera Det här vanvettet.

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Detta är ett forum för teknisk support, och dina synpunkter gäller ju att du tycker att vi brister i hela vårt uppdrag, i synnerhet som nyhetsförmedlare. Den kritiken är väldigt allvarlig, och fastän det egentligen inte ligger i mitt uppdrag som webbmaster, så vill jag först se att jag har förstått kritiken rätt, sedan svara på det jag kan och se till att det jag inte kan svara på själv, når till rätt kolleger.

    Allvarlig kritik
    Jag tror nämligen att du underskattar oss om du tror att vi inte ser allvarligt på denna typ av kritik. Antingen har du rätt, och det är förstås synnerligen allvarligt. Eller också har du fel, och även det är allvarligt, eftersom vår trovärdighet är bland det viktigaste vi har. Att du och andra lyssnare inte hyser förtroende för oss är helt enkelt en så viktig fråga att även jag, som webbmaster med stark tro på public service, behöver göra vad jag kan för att förstå varför du ser oss som självgoda och arroganta.

    Även om det är enklare att förklara relativitetsteorin än att försöka få oss att förstå vari vi brister, så hoppas jag att du kan göra ett försök. (Jag har förövrigt försökt förstå relativitetsteorin också. Det går sådär, i synnerhet när vi rör oss från den speciella till den generella.)

    Exempel kan underlätta
    Det är rätt svepande anklagelser du kommer med. Ju mer konkret din kritik är, desto enklare blir det för oss att förstå den, och förstå vill vi som sagt! Är det något speciellt som fick dig att reagera just nu, som du kan ge som exempel?

    Kriminaliteten i Malmö
    Jag arbetar visserligen i Stockholm, men har kolleger runt om i landet. I Malmö har vi två kanaler, P4 Malmöhus och Din Gata.

    Din uppgift om att kriminaliteten i Malmö stad är högre än för hela Danmark, låter väldigt märklig och jag vill förstå den, för om den stämmer - och det är något vi inte rapporterat - är det ju självfallet skandal! Stormalmö har drygt 700 000 invånare, och Danmark har drygt 5,7 miljoner. Det låter orimligt att Malmös brottslighet skulle vara högre än Danmark.

    Med den stora skillnaden i befolkning, utgår jag från att dina siffror inte kan gälla all kriminalitet, utan att det är något specifikt du har tagit fasta på. Vad? Är det våld med dödlig utgång? Sexualbrott? Antal polisanmälda rån? Narkotikainnehav? (Har du några källor till din statistik som jag kan tipsa mina kolleger om? Om det du skriver stämmer behöver vi ju göra väl underbyggd journalistik av det!)

    En regelrätt våldtäkt?
    Jag förstår att du är frustrerad, men att använda ordet våldtäkt på detta vis, tycker jag inte är helt okej gentemot de personer som utsatts för det brottet.

    Att du tycker att vi brister i osaklighet och opartiskhet är illa nog utan att vi ska kalla det för något annat.

    Förslaget om svensk emigration
    Tack för det förslaget! Vi har gjort ett par reportage om ämnet, men det kan absolut göras mer, med andra vinklar och analyser.

    Här är två exempel:
    Hur mycket utvandring tål Sverige? (Godmorgon, världen)

    De nya utvandrarna (Vetenskapsradion Forum)

    Hoppas att du kan ta dig tid att exemplifiera din kritik, så att jag har lättare att veta till vilka kolleger den ska föras vidare.

    Om trovärdighet
    Själv tror jag inte att kritiken är befogad när det gäller vårt innehåll, men det är ju enkelt att säga innan jag har förstått fullt ut vad det är du syftar på. Har jag fel så vill jag att vi gör bättre och mer nyanserad radio!

    Din kritik om att vi skulle strunta fullkomligt i att du och andra har tappat förtroendet för oss, vet jag är fel. Lyssnarnas förtroende är vad som legitimerar vår existens. Sveriges Radio ligger fortfarande i topp bland svenska medier när det gäller trovärdighet, men vi har de senaste åren sett en långsamt nedåtgående trend för alla etablerade medier, även för oss själva.

    Att förstå vad detta beror på och att göra vad vi kan för att återvinna förtroendet hos er som tappat det, är otroligt viktigt:
    Minskat förtroende för public service (Ekot 6 april)

    Som sagt, detta är ett supportforum och dina publicistiska frågor ligger egentligen utanför vad jag som webbmaster kan svara på, men om du hjälper mig att förstå kritiken bättre, så lovar jag att föra den vidare till rätt kolleger!

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre, trots att du tvivlar på att vi har förbättringspotential.
    Annika Webbmaster
  • Annika, du är bara bäst <3

  • Tack Per!

    Peter:
    För vår trovärdighets skull, vill jag bara vara tydlig med att Per arbetar på Sveriges Radio (framför allt med P2 Världen, så hans arbete är inte direkt berört av din kritik, men även musikproducenter brinner för vår trovärdighet)!

    Jag tipsade en del kolleger om denna fråga, eftersom jag tycker att den är viktig för många.
    Annika Webbmaster
  • Även jag som inte jobbar på SR tycker svaret var helt fantastiskt.
  • Tack Thomas!

    Peter:
    Jag hoppas att även du är nöjd med svaret. Återkom gärna, för jag vet inte hur vi ska kunna ta till oss kritik och föra en dialog med kritiska lyssnare, om vi inte får hjälp att förstå kritiken.

    Här hade du två förslag. Det ena var att lyssna på dansk radio och influeras av hur de belyser ämnen där du tycker att vi har en ensidig och förutsägbar vinkel. Jag vill gärna få exempel på nyheter vi missar eller inte skildrar objektivt, samt något exempel där dansk radio (DR, eller annat radiobolag) har ett bredare perspektiv. Om ditt exempel med brotts-statistik var ett sådant, så måste du förklara detta bättre. Vilka brott? Var kan vi finna denna statistik?

    Det andra tipset, om att vi behöver bli bättre på att bevaka och belysa att rekordmånga svenskar flyttar utomlands, är framfört till kolleger. Där vill jag också veta om det är några speciella aspekter av detta som du är extra intresserad av.

    Vi för gärna en dialog med lyssnarna. Men dialog är svårt om du först kommer med svepande anklagelser, och sedan inte återkommer, så gör gärna det!
    Annika Webbmaster