SR barn, barnapp

Hej, en stor anledning till att mitt barn använder ipad är att hon kan fixa så mycket själv där. Många har barnappar och de använder hon flitigt, tex ljudböcker och SVT. Jag har sökt på SR med henne och visst går det att hitta barnprogram men inte lätt eftersom det är så många tryck innan man kommer dit man vill. Vi har .sökt efter en barnapp på er sida men i;te hittat. Finns det. Om inte, snälla skapa en. Det vore så himla lysande bra eftersom ni har så mycket bra för barn som bara ligger där och väntar.Önskar er en fin höstdag /Malin

Kommentarer

  • Hej Malin!

    Visst finns det en barn-app:
    Radioapans kojträd - en apig app!

    Från den sidan länkas även till information om en äldre app som heter Radioapans banankalas, som min dotter (idag 16 år) tyckte om och som fortfarande går att ladda hem.

    Hälsa dottern att hon och ni föräldrar gärna får höra av er om ni har frågor om apparna – och att vi hoppas att hon kommer att gilla Radioapans kojträd!
    Annika Webbmaster
  • Åh, jag förklarar mig dåligt. Jag menar en app som kanske heter SR-barn och där barnen kan nå alla barnprogram. Alternativt en profil/startsidemöjlig
    tusen tack för snabbt svar
  • Tack, det är ju inte riktigt samma sak.

    På datorer kan Radioapans hemsida (sverigesradio.se/radioapan) vara ett alternativ, men den bygger på en teknik som heter Flash och fungerar inte på Ipad. Dessutom fungerar den på allt färre datorer, eftersom de flesta webbläsare inte längre har Flash förinstallerat.

    Jag hör med kollegerna på barnwebben om de har planer på att skapa en modernare tjänst! Att just Ipad är en stor plattform bland våra yngsta lyssnare är vi förstås medvetna om.
    Annika Webbmaster
  • Hej Malin och Annika!
    Att ha en "Barnradion Play" eller liknande är något vi på Barnradions redaktion verkligen önskar oss, och längtar efter. Tyvärr finns inga planer på en sådan app för tillfället, utan det är i Sveriges Radio Play som allt vårt innehåll går att hitta i dagsläget. Ett alternativ vi har pratat om är att göra en tydligare ingång till barninnehållet i Play, till en vy där enbart barnprogrammen då skulle finnas. Håll tummarna för att det blir så!