SR appen kräver Google Play services

Appen startar inte korrekt på min OnePlus X med LineageOS (Android 7.1) som jag aktivt valt att inte ha Google Play på.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Emil!

    Jag har inte koll på hur kopplingen till Google Play ser ut och behöver konfererar med app-utvecklarna för att veta hur appen påverkas av att inte ha på Google Play (förutom att automatiska uppdateringar inte sker).

    Berätta mer om detta! Är appen alltså nedladdad sedan tidigare via Google Play  och har då fungerat, men slutat fungera fullt ut sedan du stängt av Google Play?

    Eftersom du skriver att den inte startar korrekt, utgår jag från att appen startar, men att något inte ser ut som, eller fungerar, som du förväntar dig. Vad?

    Om detta något är lyssningskritiskt, så vill jag tipsa om att allt innehåll som finns i Play-appen även går att nå från vår hemsida sverigesradio.se, så tills jag förstått problemet bättre med din och app-utvecklarnas hjälp, är det mitt bästa tips!
    Annika Webbmaster

  • Den kommer inte längre än så här efter man trycker på OK. Har bifogat en logcat logg över när jag startar SR-appen, vidarebefordra den gärna till era utvecklare (den är inte filtrerad så det kan vara en massa icke relevant i den).

    Enhetsinformation

    Jag laddar hem appen via open-source appen Yalp Store som hämtar via Google Play Store.
  • Hej igen!

    Vi använder oss av Google Play services för en del "kring-tjänster", som pushnotiserna, Chromecast och delar av personaliseringen. Android är väldigt integrerat med Google, vilket gör en del saker enklare för de flesta lyssnare. Men för dig, som aktivt valt bort Google Play, är det förstås ett elände att appen är så intrasslad i Googles system ...

    Stor fråga, och viktig
    I vår värdegrund står att vi ska vara öppna, trovärdiga, oberoende och nyskapande. Och ... att bryta loss app-utvecklingen från en stor kommersiell jätte är ju i linje med alla dessa punkter, tycker jag! Det är alltså en väldigt viktig fråga på ett principiellt plan.

    Kan vi erbjuda samma app, men utan dessa tjänster? Inte idag. Rent teoretiskt är det däremot möjligt. Det centrala i appen, att lyssna på vårt innehåll, kräver inte Google Play services ... Men en sådan "GPs-fri" version av appen skulle kräva att vi bygger om appen en del. Om det är något vi kan och bör lägga utvecklingstid på? Tveksamt, i och med att det finns enormt många andra sätt du istället kan lyssna på oss i samma telefon. Att just denna Android-app är sammantvinnad med Google Play services innebär inte att vårt innehåll är låst till denna aktör ens på en Android-lur.

    Sajten eller en indie-app
    Vår sajt sverigesradio.se är ett sådant. Allt innehåll du finner i appen finns på sajten också!

    Det finns även en del indie-appar, som Lyssna (här med länk till Google play, men den kanske finns även i Yalp Store)?
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.trolls.android.lyssna&hl=sv

    Delar av utbudet når du även på andra vis
    Om du mest är ute efter att till exempel lyssna direkt på kanaler eller att lyssna på poddar, och inte behöver nå hela vårt utbud, finns det fler alternativ, men jag börjar med dessa två. (Om Lyssna-appen också har koppling till GPs, vet jag dock inte, berätta gärna ifall du testar!)

    Ny fråga
    Jag har aldrig fått någon fråga om detta tidigare. Det närmaste är väl när någon telefon med icke-Android-Linux varit på tapeten, som här:
    Lyssna med Jolla

    Obs att tråden har något år på nacken, så de Ubuntu-appar och liknande vi tar upp kanske inte längre funkar, men om de gör det, borde de, så vitt jag förstår, gå att använda på Android.

    Yalp Store behöver jag ta reda på mer om! Är det en fullskalig spegling av innehållet i G. Play, eller är det ett urval av de appar som finns där? Ungefär hur många av dessa fungerar rakt av och hur pass vanligt är det att det, som för vår app, krävs fortsatt koppling till Google Play för att appar ska fungera? Svara om du har tid, annars kan jag Goo... söka på nätet 😉

    Om appen ska byggas om för att kunna fungera mer fristående från Google får app-teamet fundera över. Tack för att du väckte frågan!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Det är inte superviktigt att appen fungerar för mig. Tänkte bara så att ni tänker på att vissa kör utan Google Play Services. Tror felloggen jag skickade kan hjälpa er att lösa problemet.

    Appar med Google Play
    De flesta appar som "kräver" Google Play Services fungerar ändå på min telefon. Exempel på appar som vill ha Google Play Services: Airbnb, BankID, CCleaner, Duolingo, Firefox, Imgur, LastPass, MEGA, Memrise, PostNord, Västtrafik, Signal, SJ, Slack, SpeedTest, Steam, SVT Nyheter, SVT Play, TeamViewer, TheFork, Twitch.

    Appar som inte fungerar: SR Play (visar bara splashscreen), Swish (startar men fungerar inte efter BankID aktivering)

    Lyssna
    Appen Lyssna fungerar utan Google Play Services fast den vill ha det.

    Jolla
    Har själv använt Jolla och SR appen fungerade där förrut men inte nu. Har inte fungerat på kanske ett halvår till ett år.

    Yalp
    Är mer eller mindre Google Play fast i ett annat gränssnitt (som är OpenSource (finns att ladda hem via appen F-Droid)).

    Ombyggnation av appen
    Jag tycker att ni ska utgå ifrån den log som jag skickat och se om den kan peka på vad som gå fel. Jag betatestar mer än gärna!

    Tack för att ni bryr er om era lyssnare!
  • Tack!

    Det lät på den utvecklare jag pratade med som om hon hade rätt bra koll på läget, men loggar är välkomna för att få svart på vitt vad som sker.

    Off topic, men ur djupet av mitt supporthjärta:
    CCleaner och andra typer av program som rensar mobiler är (ur min i det här fallet icke objektiva vinkel) ... i bästa fall onödigt, i värsta fall något som segar ned telefoner eftersom den typen av program stänger ned processer och rensar "onödig" data som i många fall inte alls är onödig, och apparna därför laddar hem samma data på nytt.
    Jag brukar därför avråda lyssnare från dessa, eller i alla fall be dem se till att de inte autoraderar data från vår app.
    Men eftersom det märks att du är mobil-kunnig och vet vad du gör, misstänker jag att det finns tillfällen när CCleaner är en nyttig app. Om du vill hjälpa mig att hjälpa andra lyssnare bättre (det vill säga sluta vara så negativ mot att städa mobiler), så har du ett gyllene tillfälle 😀
    Annars har du redan gjort mer än nog genom att ifrågasätta om all appens koppling till Google är nödvändig ...
    Annika Webbmaster
  • Gällande städappar för mobiltelefoner så håller jag med att för en vanlig användare är det inte nödvändigt om man inte lider av extrem platsbrist eller minnes brist. Men rensning kan ju som du säger leda till att data behöver laddas ner igen vilket leder till att mobilabonnemanget tar slut och att batteriet används för att processa denna data igen och igen och igen... Det kan ju nästan vara skadligt att använda dem då man tvingar appar att stänga som kanske håller på att processa data. Bättre att avinstallera appar som man inte använder.

    Själv använder jag det huvudsakligen CCleaner för att hitta APK:er som inte städats bort av F-Droid och Yalp (i 9 fall av 10 så tar de bort dem efter installation), samt för tömning av clipboard (urklipp?). Har även märkt att på min Jolla så genereras omotiverat en massa miniatyrer (som i över en gigabyte) som CCleaner är bra på att upptäcka.
  • Då kan jag med gott samvete fortsätta att ge de råd jag brukar angående städ-apparna för "vanliga användare".

    Det ante mig att det finns uppgifter som CCleaner gör bra och att du hade full koll på det.
    För övrigt glömde jag att tacka specifikt för att du bekräftade att Lyssna-appen fungerar (trots besked om att GPs saknas). Om andra lyssnare hör av sig, är det bra att känna till.
    Annika Webbmaster
  • Det är samma problem på min "google free" mobil. Jag undrar bara varför det funkar med svtplay appen den är väl inte enklare att utveckla. Jag vore väldigt tacksam om appen ska byggas om. Jag använde den förr och tyckte den var lätt att använda. (Ursäkta mitt svenska ;-)
  • Jag tror att appen hos SVT är mindre sammantvinnad med Googles tjänster.

    Nu var det länge sedan jag funderade över detta, men då har jag för mig att SVT-appen i princip var samma sak som hemsidan, men med lite större möjlighet att lagra favoriter och kanske enklare att casta?

    Jag hör igen med Android-utvecklarna om vi kan göra några insatser för att appen ska fungera (ev. med vissa funktioner "utgråade") även utan Google!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Det skulle jag upskatta om det funkade!
  • :-) Nu funkar det! Jag är så jätte glad!!

    Tusen tack till Android-utvecklarna!!!

    Helmut
    Bästa svaret
  • Åh, kul att du noterade det själv!

    Jag har för avsikt att leta upp er som frågat om en mer oberoende app och berätta om det, men har inte hunnit 😀
    Annika Webbmaster
  • Vad fint, tack!
    Detta bidrar även att appen kommit in på icke google kontrollerade "app-store", jag hämtade den från "Apps" i /e/ så ni får mer spridning.
    /Morgan
  • Trevligt att höra!
    Annika Webbmaster