SR Appen startar av sig själv

Hej,

Jag har använt SR-appen i flera år och är mkt nöjd. Sen jag bytte telefon till en Samsung Galazy S20 härom månaden har SR-appen börjat starta sig själv varje morgon kl 06:30.

Har försökt kolla i appen om alarmet är inställt osv, men vad jag kan se så ska det vara helt avstängt. Det är heller inte någon av SRs kanaler som startar, utan senast lyssnade program.

Är detta något problem som ni känner igen?

Kommentarer

  • Oj vilket hemskt fel. Detta behöver vi förstås lösa.

    Ställ alarmet en gång (kanske om en timme eller så) och slå sedan av det helt när det väl aktiverats. Jag har visserligen aldrig stött på att alarmet fastnat i fel läge, men om det är vad som skett, kanske en sån åtgärd ställer detta rätt.

    När appen startar, spelas ljudet då upp i mobilen, eller har du en annan enhet inkopplad, till exempel Bluetooth-högtalare? Det finns nämligen ett känt problem där Bluetooth-enheter börjar spela upp det man senast lyssnade på (från olika appar).

    Det är heller inte någon av SRs kanaler som startar, utan senast lyssnade program.

    Tills vi vet vad felet beror på kan ytterligare en åtgärd vara att avsluta kvällen med att lyssna någon minut på något stillsamt som inte väcker dig brutalt. Kanske exempelvis Vågskvalpet från P1 kan gå att sova vidare till ...? (Vi sände detta vågskvalp om nätterna för många år sedan.)
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har ett liknande problem. SR-Playappen sätter igång och spelar upp livesändning, P4 i detta fall, av sig själv. Troligtvis beroende på det senaste som jag lyssnat på. Jag stänger av sändningen, men efter en halvtimma eller liknande, sätter det igång med livesändning igen av sig självt!

    Jag har en Samung Galaxy s10e sedan en månad tillbaka.Tidigare hade jag en Sony-telefon och då inträffade aldrig detta. "Fenomenet" inträffar inte med något annat än SR-Playappen.

    Hälsar Hans
  • A J:
    Hur har det gått för dig?

    Hans:
    Har du någon Bluetooth-enhet (hörlurar, högtalare, hörapparat ...) med i "ljudkedjan"? Som jag skrev är det ett problem som jag i första hand förknippar med Bluetooth.

    Annars: Var är mobilen när felet inträffar? I fickan? Avstängd på köksbordet?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har inte varit i närheten av någon bluetoothenhet när detta har inträffat. Det har aldrig hänt när telefonen legat avstängd/skärmlås aktiverat, på någon yta. Det har hittills inträffat  när jag har telefonen i jackficka och är i rörelse. Skärmlåset har varit på.
  • Har du "trådade hörlurar" inkopplade?

    Hörlurarna?
    Testa i så fall gärna om samma fel uppstår utan headset, eller med ett par andra hörlurar. Det skulle kunna vara något med själva lurarna som triggar igång ljudet.

    Jag tror inte att felet egentligen har med just vår app att göra, utan att själva mediaspelaren i telefonen drar igång med det som finns inläst i den, det du senast lyssnade på alltså.

    I ditt fall blir det Sveriges Radio Play, men här är det ett liknande fel där det är musik som spelas upp (och här är det Iphone, men en del lösningsförslag är aktuella även för dig):
    Musikspelaren startar av sig själv

    Hörlursutgången?
    Förutom att se om det är hörlurarna det är fel på, så tipsar de om att det kan finnas smuts i kontakten som gör att den elektriska signalen går fel väg så att telefonen tolkar det som att den har fått en "play"-signal.

    Det är ju om inte annat enkelt att testa! Gör försiktigt rent hörlursutgången från det damm som kan ha samlats där. Själv använder jag en halvmjuk tandpetare i plast för sånt – och brukar häpna över hur mycket fickludd som får plats i ett så begränsat utrymme.

    Jag lovar inte att detta hjälper, men det är en enkel åtgärd som är värd att testa.

    Push-notiser?
    En annan orsak skulle kunna vara att du fått notiser från vår app, och att du på något vis råkar komma åt dem oavsiktligt. Notiser från en P4-kanal går till deras vanliga direktström, så när du väl fått fram mobilen, skulle du i så fall inte kunna se att ljudet startat via en notis.

    Tar du emot push-notiser från "din P4-kamal"? Vilken kanal är det så fall? Jag kan bakvägen ta reda på vid vilka tider de skickat ut notiser, så kan du se om det verkar sammanfalla med de tidpunkter när appen har "tjuvstartat".
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tack för utförliga råd och tips! Jag ska testa de olika förslagen och hoppas något av dessa ska hjälpa. 😀
  • Det hoppas jag med!

    Återkom gärna och berätta hur det går. Vi vill förstå vad det egentligen är som inträffar.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nu har samma sak hänt, att uppspelning startar av sig självt, även för andra appar. Så problemet har sannolikt med telefonen att göra. Jag ska gå vidare och försöka hitta en lösning hos tillverkaren.
    Mvh Hans
  • Tack för att du kom ihåg att berätta det för oss!

    Återkom gärna om du får någon förklaring på vad det är som sker. Även om felet ligger utanför just vår app, vill vi förstå vad det är som sker. Vi vill ju kunna ge så bra hjälp som möjligt till er som drabbas, för det är ett jobbigt fel!

    Du skrev visserligen:
    Jag har inte varit i närheten av någon bluetoothenhet när detta har inträffat. Det har aldrig hänt när telefonen legat avstängd/skärmlås aktiverat, på någon yta. Det har hittills inträffat  när jag har telefonen i jackficka och är i rörelse.
    Om det finns någon Bluetooth-enhet i hushållet som telefonen kan koppla upp sig mot automatiskt, skulle spelaren i telefonen eventuellt kunna triggas igång när den uppkopplingen bryts. Även om du inte har använt Bluetooth-enheten, är det en sak jag själv skulle ha undersökt. De flesta konstiga "tjuv-starter" av ljud har samband med Bluetooth och olika inställningar där.

    Hoppas att du än så länge sluppit pinsamma autostarter vid de allra mest olämpliga tillfällena. Sker det när du handlar mjölk är det trist, men överkomligt. Men på en begravning eller under ett musikframförande ...? Mardröm.
    Annika Webbmaster