SR appen på AppleWatch

Hej:)
Använder dagligen min AppleWatch 4 cellular utan min iPhone i närheten. Här fungerar dock inte SR appen, har ni funderat på en fristående version till klockan med eget nät, som fungerar oberoende av telefonen?

med vänlig hälsning
Steffen:)

Kommentarer

  • Hej!

    Vi förstår behovet och håller med om att det vore en trevlig tjänst, men det är tyvärr inget som ligger med i det vi kommer att utveckla den närmaste tiden.

    Jag vill därför passa på att tipsa om att det går att lyssna på Sveriges Radios direktsända kanaler i din AppleWatch (utan att ha med telefonen) om du använder Siri:
    Lyssna på radio på Apple Watch

    Du ska alltså bara behöva säga "Hej Siri, spela upp P1" eller något åt det hållet, så ska det fungera ...

    I det fallet hämtas våra kanaler via en tjänst som heter Tunein, så vår egen app är inte inblandad. Men innehållet är vårt, och det är ju det viktigaste!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika:)
    Tack för ditt snabba svar och tippset med Siri:).
    Finns det nån liknande genväg om man vill lyssna på tex. på Radiokalendern och liknande program som inte sänds ”live”/ direkt?
    Mvh Steffen:)
  • Det verkar kunna gå med de program vi erbjuder som podd!

    Spela upp podcaster på Apple Watch

    Så här står det:
    Om din Apple Watch finns i närheten av iPhone eller är ansluten till ett Wi-Fi-nätverk (eller ett mobilnätverk om du har en Apple Watch med mobilfunktion) kan du strömma podcaster från podcastbiblioteket till Apple Watch.

    1. Öppna appen Podcaster på Apple Watch.
    2. Tryck på Bibliotek och sedan på Avsnitt, Station eller ett program. Spela upp ett avsnitt genom att trycka på det.
    Om jag förstår det rätt, ska det alltså gå att spela upp podcasts genom den inbyggda appen Podcaster, utan att ha mobilen nära. Alla de program du hittar här, däribland julkalendern, ska du därmed kunna lyssna på:
    Poddar från Sveriges Radio

    Kanske måste du först lägga till dessa i appen Podcaster via gränssnittet i Iphone. Mer om det här:
    Hantera bibliotek och prenumerationer på podcaster på iPhone

    Berätta gärna hur det går och om det är något i Apples manualer som var svårt att följa, så att nästa lyssnare som frågar samma sak får så bra hjälp som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika:)
    Skall testa denna väg:)!
    /Steffen:)
  • Jag har dock problemet då jag spelar upp program från SRs app i iPhonen. Tidigare har jag kunnat pausa, stoppa och trycka play i klockan. Sedan någon gång i december fungerar det dock inte längre. Appen i klockan startar då jag startar ett program via iPhonen, men den har ”fastnat” i ett avsnitt av julkalendern vilket gör att då jag har tryckt paus och sen startar igen så får klockan telefonen att byta program till just det avsnittet av julkalendern. Mycket irriterande då det varit perfekt att kunna styra uppspelningen med klockan.
  • Tack!

    Det är förmodligen samma underliggande fel som jag sett med Bluetooth-hörlurar och en del andra enheter.

    I december bytte vi hela den underliggande tekniken bakom spelaren i appen, och trots att vi förstås försökte testa alla funktioner innan, är "fjärrkontroll via andra enheter" något vi då missade, så vi kikar på det nu!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika:)
    Allt fungerade som du beskrev:). Jag får lägga till prenumerationen i iphone so visas den också i Podcasts på klockan och går att spela utan iPhone med eget nät:).
    Skulle dock vara skönt om ni jobbar vidare på AppleWatch appen så att den fungerar oberoende av telefonen:). Tack för hjälpen:), Steffen
  • Tack för att du bekräftade att det fungerar!

    De förändringar som jag tror ligger bakom Peters problem är en modernisering av appen som gör att vi på sikt kan få den att fungera bättre på andra plattformar (Apple Watch, Airpods, Apple Car med flera).

    Än så länge har vi fullt upp med teknikbytet och har inte hunnit ta reda på vilka anpassningar som krävs, hur många lyssnare som använder respektive plattform och annat vi vill veta innan vi bestämmer vad vi i första hand ska gå vidare med.

    Under den närmaste tiden är det alltså andra appar som gäller när du inte kan eller vill ha med dig telefonen!
    Annika Webbmaster