Sonos Play 5:gen 1: SR-appen hackar vid direktlyssning

Hej!

Sedan ett par veckor fungerar inte SR-appen i Sonos hemma hos oss. Visserligen kan jag sätta på t.ex. P1 via SR-appen men uppspelningen avbryts med jämna mellanrum för att efter ca 10 sekunder komma tillbaka. Det är täta avbrott, som gör det omöjligt att lyssna. Däremot inga avbrott alls när man lyssnar på SR-kanaler via Tunein. Är detta ett känt problem? Vi har kunnat lyssna via SR-appen utan problem tidigare.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag har samma problem sedan ett par veckor.
  • Samma här.
  • Hej
    Är era system helt uppdaterade?
    Och vad har ni för internetleverantörer?

    Jag använder det själv hemma hela tiden och har inte alls upplevt några avbrott.

    mvh
  • såvitt jag förstår är Sonos helt uppdaterat.
    Jag bor utomlands.
    Jag har inte lyssnat sedan 16 november.
    Jag har inte provat tunein som alternativ.

  • Hej!
    Ja, vårt system är helt uppdaterat. Vår internetleverantör är Bahnhof. Notera dock att det är bara SR-appen som har dessa glapp för vår del. Andra tjänster inom Sonos fungerar utan problem, som t.ex. Spotify och TuneIn. Problemet med SR-appen i Sonos har jag haft i ett par veckor nu.
  • provade igår.
    Med SR appen i Sonos hackade det.
    Med Tunein i Sonos inget hack.
    Provade bara med SR P1.
  • Ja, jag har också testat - problemet kvarstår. Har ni på SR någon idé om vad det beror på?

  • Hej alla!

    Tyvärr vet jag inte vad problemen hos er beror på, men jag vill hjälpa er att ta reda på det. Eftersom det kan vara lite olika saker som ger problemet hos er, sammanfattar jag det ni beskrivit och frågar om annat.

    Om det inte stämmer med hur felet yttrar sig hos just dig, så hojta till, för små detaljer kan vara viktiga!

    1. Felet har pågått några veckor, det vill säga startat under hösten
    2. Shirin och R får inga problem med andra tjänster, och kan lyssna på våra kanaler genom Tunein (vilket är ett tips jag hoppas att Daniel såg). Det är lite olika teknik i vår app jämfört med Tunein, så vid problem i den ena, är det bra att testa den andra. Det finns även andra radio-appar ni kan använda för att lyssna på oss, som MyTuner Radio.
    3. Ljudet spelas upp, men det blir, som Shirin beskriver det, täta avbrott, som gör det omöjligt att lyssna. Avbrotten sker med jämna mellanrum för att efter ca 10 sekunder komma tillbaka. Även R skriver att det hackar.
    4. R, du befinner dig utomlands. Var?
    5. Daniel och Shirin, är ni i Sverige? (Shirins operatör Bahnhof är väl ett svenskt bolag, men kanske har verksamhet utrikes?)
    6. Daniel, vilken operatör har du?
    7. Vad är det för Sonos-enhet eller enheter?
    8. Trådad uppkoppling eller trådlös? Skickas ljudet vidare med någon annan teknik (Bluetooth, Chromecast, Airplay?)
    9. Styr ni med mobilapp? Android eller Ios?
    10. Styr ni med rösten? Via Google eller Alexa i så fall?
    11. Vad har ni för typ av internetuppkoppling? Via kabel-tv, optisk fiber, annat ...?
    12. Har någon av er startat om routern?
    13. Har någon testat att installera om appen?
    14. Shirin och R nämner att felen förekommer på (bland annat) P1. Se gärna om kanalen P4 Plus får samma hack. (Det är en musikkanal som verkligen inte kan ersätta P1, men då den har en lite annan uppbyggnad, vill jag se om det blir skillnad.)
    15. Blir det hack om ni lyssnar på ett längre program i efterhand, till exempel ett avsnitt av Godmorgon Världen?
    16. Hur regelbundna är avbrotten? Sker de till exempel alltid varannan minut eller kan det vara tre avbrott ena minuten och sedan dröja tio minuter till nästa avbrott?
    17. Uppstår de direkt eller efter en stunds lyssning?

    Svara på det ni kan, utan att lägga ned en massa extra tid på felsökning (om du inte råkar vara road av sånt)!
    Annika Webbmaster
  • >>4. R, du befinner dig utomlands. Var?
    Schweiz. Operatör / Provider: Swisscom

    >>14. Shirin och R nämner att felen förekommer på (bland annat) P1.
    Lyssnar bara P1, och bara direkt. Skall prova "P4 Plus"

    >>15. Blir det hack om ni lyssnar på ett längre program i efterhand, till exempel ett avsnitt av Godmorgon Världen?
    Skall prova att lyssna på något i efterhand.

    >> jag vill hjälpa er att ta reda på det.
    Mycket vänligt!

  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • För kännedom har en annan lyssnare, Kenneth i denna tråd, haft problem med just P1 i vår Sonos-app sedan slutet av oktober ungefär.

    Han har rapporterat in felet till Sonos (ärendenummer 01216228), som svarade att det är fel på vissa streaming tjänster just nu och vi jobbar för fullt med att korrigera detta. När detta blir korrigerad vet vi dock inte just nu men vi hoppas på att det ska bli ordnat så snabbt som möjligt.

    Har någon av er varit i kontakt med Sonos och fått liknande svar?
    Annika Webbmaster
  • Kenneth har för övrigt fyra Sonos-högtalare och felet uppträder endast på en av dessa. Jag har frågat vad det är för modell.

    Han har testat att starta om routern och att starta om sina högtalare, utan att det hjälpte honom. Det har inte heller hjälpt att ta bort Sveriges Radio från Sonos och sedan lägga till tjänsten igen.

    Felet dök upp i samband med en uppdatering Sonos gjorde, enligt Kenneth.
    Annika Webbmaster
  • Har provat nu ikväll.
    Har två Sonos Play5
    Försg fungerade P1 utan anmärkining i 10 minuter. Sedan P4 Plusi 10 minuter, utan anmärkning.
    Provade lite senare på kvällen P1. Då hackade det. Tog då P4 Plus, kanske 5 min. Inget hack.

    Jag vill inte säga att P4 Plus verkligen är ok. Måste testa mer.

    Jag gissar att problemet ligger hos sonos, med tanke på Kenneths problem
  • Hej!
    Jag upplevde problem vid lyssning på P2 i direktsändning. Är i Sverige. Operatör Telia. Styr inte med Har Sonos Play:5, första generationen. Kör med mobilapp, IOS. Ingen röststyrning. ADSL.

    Har inte hunnit testa så mycket, men lyssnade nu en stund på Studio Ett i efterhand utan störningar.
  • Hej!

    Nu ikväll har jag felsökt lite m.a.a. frågorna ovan. För första gången på flera veckor har jag, naturligtvis, kunnat lyssna på radio direkt via SR appen i Sonos utan att det hackar. Men för säkerhets skull svarar jag ändå (för det fall att ni kan ha nytta av detta framöver):
    • Jag är i Sverige.
    • Den aktuella Sonos-högtalaren är en Play 5 generation 1.
    • Det är trådlös uppkoppling.
    • Jag styr med mobilapp, Android, som är uppdaterad.
    • Styr ej med rösten.
    • Fiber-uppkoppling (IP only)
    • Jag har startat om routern.
    • Jag har inte installerat om appen.
    • Nu gick det ju inte att göra en riktig test av P4 plus eftersom P1 funkar som det ska (men ja, det går fint att lyssna på P4 plus).
    • Jag kan lyssna på t.ex. Studio Ett i efterhand utan avbrott - vet inte om det fungerade medan problemet med avbrott i direktlyssning av SR pågick.
    • Avbrotten var tidigare relativt jämna. Det funkade först när man slog på, och efter några minuter blev det ett avbrott på ca 1-2 minut(er) sedan kom det tillbaka några minuter, och sedan ett nytt avbrott på 1-2 minut(er).
    Jag har inte varit i kontakt med Sonos om detta, men jag känner igen Kenneths beskrivning av att felet uppstod i samband med en Sonos-uppdatering (i oktober). Möjligen har de alltså åtgärdat detta nu.

  • Korrigering:

    Jag ropade hej för tidigt.
    • Nu hackar det igen när jag direktlyssnar på P1, P2 och P3 via SR appen - precis som jag tidigare har rapporterat.
    • Det hackar också när jag lyssnar på P4 Plus.
    • Jag kan dock lyssna i efterhand på Studio Ett utan avbrott.
    Mitt tidigare inlägg - där jag rapporterade att allt fungerade igen - byggde på att jag denna gång satte på alla fyra Sonos-högtalare här hemma, och då bröts inte direktlyssningen. Men nu när jag i vanlig ordning försöker direktlyssna via SR appen i den Play 5 (första generationen) återkom problemen (och det är denna uppspelning som jag har rapporterat om tidigare).

  • Är osäker, men jag tror jag har generation 1, PLAY5.
    Den är vi varje fall redigt gammal (men uppdaterad)

  • Hej igen och tack för snabb återkoppling från er alla!

    Play:5 generation 1 tycks vara den gemensamma nämnaren. Mycket talar för att felet verkligen uppstod i samband med uppdateringen hos Sonos, men det kan ändå bero på att något hos oss inte följer standarden, någon just denna version är extra känslig för. Det kan även bero på en samtidig uppdatering hos oss. Inte i appen, där gjorde vi inget just då, men kanske ett säkerhets-certifikat på streaming-servern uppdaterades eller så ...

    Oavsett var felet ligger, så ligger det i Sonos och vårt gemensamma intresse att lösa det, och jag hoppas att vi kan hitta ett sätt att samarbeta om detta. (Jag har god erfarenhet av att felsöka ihop med dem!) Att vi vill ringa in om det ligger hos dem eller hos oss är alltså inte något försök att flytta över ansvaret, utan att lösa det så effektivt vi kan.

    Att felet inte enbart rör P1 utan alla kanaler, var förväntat. Att ni kunde lyssna på avsnitt av program i efterhand utan avbrott, snävar in problemet.

    Jag förtydligar rubriken så att andra med just detta fel lättare hittar hit - och vi undviker att få in felanmälningar som egentligen beror på helt andra saker i denna tråd.
    Annika Webbmaster
  • Tack själv! Toppen om det går att lösa.
  • Hej!
    Har samma problem play 5, gen 1. Lyssnar på SR via Sonos. Spelar jag i hela huset, play 1 + Connecticut och play 5 så bryts enbart play 5. Annan streaming fungerar.
  • Jag har ett support case öppet med Sonos för detta problem, för mig är det en Sonos connect Amp som har detta problem. Dom har prövat olika idéer men ingen lösning. Ljudet pausar en stund och kommer sedan tillbaka. Hela systemet är kablat ethernet, men felet är samma om jag drar ur kablarna. Det är bara Sveriges Radio som strular, P1 och P3 Göteborg. Jag bor i Spanien, har symmetriskt 600Mb fiber.
    Bidrar gärna med mer info om det behövs.
    mvh Ulf
  • Shirin:
    Tack! Jag har tyvärr inte fått något svar från min forna kontakt på Sonos, men inte heller något automatiskt svar om att han inte längre finns kvar på företaget ... I och med att jag tyckte att an var så bra att ha att göra med förra gången (prestigelös, smart och lösningsorienterad), så håller jag tummarna för att han fortfarande är kvar, men annars får jag "hitta in till dem" på något annat vis.

    Mats:
    Det låter exakt som det fel vi undersöker här.

    Vet du om du gjorde en uppdatering i samma veva som felet uppstod?

    Sandra:
    Visst menar du i appen för Sonos, och inte den vanliga mobilappen Sveriges Radio Play för Android eller Iphone?

    Om det är mobilappen, så berätta vad det är för telefonmodell, så felsöker vi det separat!

    Om det är i Sonos: Vet du vilken Sonos-modell det gäller?

    [Tillägg den 28 nov: Sandras problem gäller Sveriges Radio Play och inlägget är flyttat hit:  Moto 5G: Avbrott i Android-app ]

    Ulf:
    Intressant (och förstås tråkigt) att du har vad som helt klart verkar vara samma fel, fast på Sonos connect Amp. Skedde det i samband med uppdatering av Sonos mjukvara till version 10.5?
    Release notes for Sonos software

    Hoppas att du kan lyssna på P1 och P3 eller P4 Göteborg (blev osäker på vilken kanal du menar ...) genom Tunein eller Mytuner Radio tills vidare.

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tyvärr kan jag inte koppla felets uppkomst till uppdatering. Inte omöjligt. Jag uppdaterar regelbundet.
  • Hej Annika,
    Kan vara efter den uppdateringen, ligger väl rätt i tiden. Men jag kan inte svära, kan ha varit några veckor tidigare också. Jag lyssnar mycket genom podcast som fungerar felfritt så jag klarar mig. En tanke som Sonos hade som test var att köra audio compression för att se om något ändrade sig. Jag hoppas verkligen inte att det är ett problem som löses med sämre ljudkvalité, det finns så mycket bra radio på TuneIn med värdelös kvalité. SR är helt ok men ännu bättre skulle vara mycket uppskattat, TV får jag hem med 4K, så radio kunde gärna vara bättre (lite off topic, men tänkte jag slänger in det när jag ändå skriver :))
    Jag svarade Sonos med länk till denna sida så nu är dom övertygade att det inte är ett enskilt problem hos mig iallafall. Och dom skulle internt eskalera fallet.

    Jag menade givetvis P1 och P4 Göteborg.

    mvh Ulf

  • ...med podcast menar jag podcasts genom Pocket Cast appen som tjänst i Sonos...
  • Mats och Ulf:
    Vi kan i alla fall inte utesluta att det kom samtidigt som uppgraderingen, vilket inte innebär att jag låser mig till att det måste vara den som är problemet. Vi kan själva ha ändrat något samtidigt, alternativt så kan uppgraderingen ha minskat "toleransen" för ett fel eller en avvikelse vi har haft länge, och då har problemet i och för sig kommit med uppgraderingen, men det kan vara vårt ansvar att lösa det.

    Mats:
    Pocketcast är en trevlig app. Jag visste inte att den finns för Sonos (men det förvånar mig inte), så tack för den infon, som säkert kommer att komma några lyssnare tillgodo framöver.

    Som ersättning för Sveriges Radio-appen just nu fungerar den nog inte, i och med att Pocketcast enbart är poddar (väl?), och det är direktlyssningen som hackar i appen. Att lyssna i efterhand fungerar som vanligt.

    Frågan om bättre ljudkvalitet i betydelsen högre bitrate kan vi lämpligen ta upp här:
    Ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Igår fick jag svar från Sonos:
    This did indeed looks to have surfaced after update to version 10.5 on some devices.
    But it's not limited to Sveriges Radio, we are seeing other services suffering from the same problem.
    - So for now I believe no action from your side is required.
    I will make sure to keep you updated on the issue.

    I och med att de själva tror att det inte är så mycket vi på Sveriges Radio kan göra åt problemet, så överlämnar jag med stort förtroende felsökningen åt dem.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Fick idag ett mail ifrån Sonos att de slutar att uppdatera Play:5 (Gen 1) .
    Är faktiskt nöjd med att ha ett skäl för köpa något annat.
  • Jag fick samma mail, fast om att min Connect kommer att sluta uppdateras.
    Jag har inte några problem med den - men jag gissar att de upptäckt att de inte kommer kunna göra de uppdateringar de vill till den heller.

    mvh
  • Nu har de ju skickat ut ett nytt mail och tagit tillbaka att de ska sluta uppdatera dem, så vi får se om de lyckas lösa det!

    mvh
  • Vad bra! Det är ju självklart att även första generationens Sonos ska fungera. Så gamla är de inte. Tack för fortsatta uppdateringar!

    /Shirin
  • Samma problem dök upp hos mig idag. Play 5 (gen 1 tror jag) - första gången sedan i mitten på december jag använde den pga flytt. Sonos uppdaterade omedelbart när jag satte igång den och nu är det ständiga avbrott på Sveriges radio.
    Blev det någon lösning till slut? Finns det något jag kan göra?
    jag bor i Nederländerna och har ziggo som Internet leverantör.
    Mvh
    Susanna

  • Hej!

    Om det löste sig, så har det gått under min radar.

    Du bör kunna lyssna på våra kanaler genom någon av tjänsterna Tunein eller Mytuner Radio.

    Hör av dig om inte detta heller fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Det har inte löst sig. Jag tror inte heller att det kommer lösas i framtiden.
    Tunein fungerar utan problem, så det är det jag använder
  • Tack för tydligt, om än trist, besked.

    Skönt att Sonos är så flexibelt att det finns alternativa sätt att lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    jag har haft samma problem sen i höstas. Uppdaterade system. Sonos play:5. Fungerar med TuneIn.
  • Jag har samma problem med att lyssna på SR via SR appen.
    Jag har 2 st play 5 gen1 och problemet uppstår i båda högtalarna.
    Har jag gjort ett högtalar par av dom så skerstoppet olika i h&v kanal..
    Lyssnar jag på radio via Tuneln appen så funkar det utan problem, så det verkar onekligen vara ett SR app problem

  • Hej Bengt och Niclas!

    Som jag skrev i november, har jag varit i kontakt med Sonos, som bekräftat att felet ligger på deras sida, att vår app inte är den enda som drabbades och att det inte finns så mycket vi kan göra för att lösa det.

    Vi rekommenderar Tunein eller MyTuner Radio som alternativa sätt att lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Lite off-topic men förmodligen av intresse. Min Sonos Play 5, generation 1, cirka sju år gammal, slutade plötsligt att fungera - den fick ingen ström längre. Testade alla tipps på nätet och ringde sedan kundtjänst (här i Nederländerna, där jag bor). Resultatet blev att jag skickar min trasiga högtalare (kvittot bortslängt för länge sen) till Sonos i Polen och får en ny. Så det kan löna sig att höra av sig till Sonos kundtjänst om prylarna plötsligt slutar fungera.
    Mvh/Susanna
  • Tack för det tipset, Susanna!

    Min erfarenhet av Sonos är att de har en bra support och månar om er kunder, även om de inte kan lösa alla problem.
    Annika Webbmaster
  • Monas kommentarer (som vi har missat att besvara) har flyttat hit:
    Lyssningsproblem i Frankrike

    Janeriks kommentar har flyttat hit:
    Tidigare problem har återkommit

    (Ingen av frågorna rör detta Sonos-problem.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har tagit fram en beta-version av vår Sonos-tjänst, där vi ger er ett annat format på strömmen (samma som i Tunein).

    Betan togs fram för att lösa ett annat problem där uppspelningen av kanaler plötsligt avbryts och tar vid exakt tre timar tidigare - men jag har stort hopp om att den även avhjälper ert problem!

    Så här går du till väga:

    Hoppas att den hjälper även er, drots att den egentligen togs fram för att åtgärda ett annat problem!

    Annika Webbmaster
  • tack för infon! Jag plockade fram min Sonos och provade.
    Betan verkar fungera perfekt.
    Bästa svaret
  • Så trevligt att få bekräftat att det hjälper även för detta problem - som annars ju varit segt att göra något åt.

    En annan lyssnare har nämligen fortfarande hack med beta-strömmarna, men dessa uppstår mer sällan (och har troligen att göra med begränsningar i hans nätverk).
    Annika Webbmaster
  • Att byta upp sig till en ny 5a kommer med all säkerhet att bara fungera till en ny 5a/3 kommer.
    Marknadsföring a la Sonos.

    Det är SKANDAL att man medveten om problemet inte orkar åtgärda det. Saknas kompetensen kanske.
  • Jag har viss förståelse för Sonos prioriteringar, även om jag förstås hade önskat att de löste det, i och med att det är våra lyssnare som drabbas!

    I vår app använder vi en rätt ny teknik för ljudströmmarna och det är den tekniken som slutade fungera med vissa äldre enheter efter en uppgradering från Sonos.

    Att lyssna med den mer traditionella tekniken för att strömma en kanal, den som används av exempelvis Tunein och som du når under "Beta" i vår app, fungerar däremot. I och med att det är få radiobolag som använder den modernare tekniken, det endast drabbar en liten del av Sonos enheter och ni som är drabbade har alternativa sätt att lyssna på vårt innehåll, kan jag förstå att de väljer att inte lägga ned resurser på att lösa problemet.
    Annika Webbmaster