SR-appen hackar

Hej!

Jag har använt SR-appen i flera år men har på sistone fått problem med att ljudet hackar. Det blir frekventa pauser på flera sekunder vilket gör att det är mycket irriterande att lyssna på programmen. Jag använder en Fairphone 1 och problemet är inte relaterat till dålig uppkoppling eftersom det sker både med wifi och surf ute.

Tacksam för tips och hjälp med detta.

Kommentarer

  • Hej Sandra!
    Detta vill jag felsöka, för det är inte ett problem jag på rak arm känner igen.
    1. Vad har du för version av Android på din Fairphone 1?
    2. Kan du lyssna utan problem via vår hemsida http://sverigesradio.se i telefonens webbläsare?
    3. När uppstod felet? (Jag inser att det är svårt att avgöra exakt, men rör det sig om dagar, veckor eller månader ...?)
    4. Är detta när du lyssnar direkt på en kanal, när du lyssnar på avsnitt i efterhand eller båda delarna?
    5. Vilken version av appen har du? Den senaste tror jag är 4.3.0.
    Återkom, så hoppas jag att vi kan komma vidare med detta! Tack för att du rapporterade in felet.
    Annika Webbmaster
  • En punkt till ...

    6. Jag kikade på en del information som jag, som administratör i detta forum, kan se. Enligt ditt IP-nummer befinner du dig i södra Europa. Stämmer detta?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Tack för snabbt svar! Här kommer lite svar på dina punkter:

    1. Jag har android 4.2.2
    2. Det ska jag prova, jag har alltid använt appen eftersom jag verkligen gillar menyerna och enkelheten i den.
    3. Det rör sig om månader.
    4. Det är när jag streamar, men det handlar inte om uppkopplingen (när den försvinner hackar det inte utan blir tyst och sedan en signal)
    6. Ja, jag lyssnar från Spanien!

    En sak till - ibland hjälper det att starta om telefonen... Men inte att bara starta om appen. Jag har haft samma telefon hela tiden även när den fungerade helt felfritt och det händer bara med SR-appen.
  • Ok!

    Se om detta, kanske lite udda, råd hjälper ... Starta kanalen, men pausera sedan spelaren i ungefär en minut. Sätt sedan igång spelaren igen. Om det hjälper så berättar jag gärna varför det blivit problem och hur en kort paus kan hjälpa (där pusselbiten att du befinner dig i Spanien är viktig).

    Om det däremot inte hjälpte så lägger vi inte mer tid på just den saken utan felsöker vidare ...
    Annika Webbmaster
  • Det hjälpte tyvärr inte... Omstart tycks för närvarande vara det enda som hjälper något, alternativt att ha skärmen igång konstant (hackande tycks ske när skärmen är blockerad).

  • Då så!
    Att appens problem uppstår när skärmläsaren går på och/eller när appen är i bakgrunden, är juben otroligt viktig ledtråd!
    Se om detta hjälper:Settings > Data Usage > Menu > bocka för "Auto-Sync Data"
    Annika Webbmaster
  • Tack! Kollade precis, och det verkar redan vara aktiverat, förutsatt att du menar i inställningarna på telefonen, inte i SR-appen i sig.

  • Se om du har någon typ av energisparläge aktiverat. Sveriges Radio Play ska i sådana fall undantas.
    Annika Webbmaster