Sr appen

Hej.

Appen gjordes om för inte allt för länge sedan. Tycker det i det stora hela är helt okej men jag saknar lyssnat stapeln när man går in på nerladdat. Har sparat ned många av de gamla spanar avsnitten men jag lyssnar lite på annat i mellan så nu vet jag inte vilka jag har lyssnat på, vilken jag var på å vilka jag har kvar. Lägger ifrån mig luren när jag jobbar så jag tappar snart kollen på allt. Även andra program måste jag gå in igen för att kolla om jag lyssnade klart eller inte. Med stapeln så kunde man snabbt avgöra det. Eller stå "spelat" eller "20 min kvar" typ.

Hälsningar
Martin Cederholm

Kommentarer

  • Hej Martin!

    En annan Martin har rapporterat in samma sak här:
    Tid kvar och "Spelat" försvinner under "Nedladdat" (Android)

    Vi försöker kartlägga felet, till exempel om det uppstår på en viss telefonmodell.

    Den senaste versionen av appen, 20.7.1.5613, släpptes till 100 procent av lyssnarna nu idag (men du kan ha fått den lite tidigare). Om du har en äldre version av appen så uppdatera, så slipper både du och vi lägga tid på att felsöka om det visar sig att felet redan är löst. (I sådana fall har det åtgärdats som en bieffekt av någon annan förbättring, för vi har ännu inte löst detta!)

    Vad har du för mobil eller surfplatta? Vilken version av Android?

    Tack för att du rapporterade in felet!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Luren när en Cat s41 å android 8.0.0
    Finns oxå ett annat fenomen som jag haft länge.
    När jag går in på nerladdat och precis nästa har täckning så står det bara å tuggar. Händerna inte ett dyft. Då är det bättre att stänga av dataflödet så kommer det nedladdade upp. Bra täckning så är det inte något problem. Tycker ju inte att nedladdat skulle påverkas av hur bra täckning luren har.
    Hälsningar
    Martin
  • Tack!

    Det är en lite ovanligare telefonmodell, och jag behöver kika lite i manualen innan jag kan ge bra hjälp.

    Vid problemet med för dålig täckning för att sidan ska kunna laddas men tillräcklig täckning för att appen ska försöka undrar jag vad det är som står och tuggar.

    Kommer du liksom inte åt dina avsnitt alls (så att du inte ens kan trycka på Play), eller når du play-knappen, men avsnittet startar inte?

    Hur pass dålig täckning handlar det om? Är du långt ute till havs eller djupt inne i skogen med "en punkt på mobilstapeln som kommer och går", eller har du något bättre täckning än så?
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Den klassiska."jag laddar" symbolen kommer upp. Alltså en rund ring som snurrar och snurrar och snurrar och snurrar. Det händer när jag har den sämsts uppkopplingen i de småländska skogarna. Ett E i dataöverföring. Eller när luren är precis vi gränsen för wifi. Då går det snabbare att stänga av mobildata så kommer det nedladdade upp direkt. Tycker bara det är märkligt att den ska behöva ladda det som är nedladdat. Men det är väl bara jag som tycker det kan vara lite irriterande. Men jag överlever 😁

    Hälsningar Martin
  • Hej.
    Nu kan jag vist inte lyssna på nerladdat. Jag gick in på nerladdat. Trycket igång denna å den startade som det skulle. När jag lade luren på en plats utan surfkontakt så la den av som om det vore direkt streamat. Det kan ju vara dumt om det är fler som laddar ner över wifi för att spara mobilsurf och inte förstår varför surfen äts upp utan anledning. Eller är det bara jag?
    Hälsningar Martin

  • Dåligt, men oskadligt
    Det första problemet, att det står och snurrar när uppkopplingen är svag men finns, är irriterande, men förhållandevis harmlöst. (Mer om det snart.)

    Ett värre fel
    Problem nummer två, att avsnitt du trott varit nedladdade faktiskt inte är det, är däremot något som inte borde förekomma, så det är bra att du har rapporterat in det så att vi förstår vad det beror på!

    Antingen har filen inte laddats hem korrekt - och då ska du kunna se det, eller också har du laddat hem dem - men ljudfilerna eller något som krävs för att spela dessa finns inte på telefonen ...

    Nedladdningar som kommit av sig
    Om ett avsnitt inte är "korrekt nedladdat", exempelvis om nedladdningen avbrutits (kan drabba alla telefoner) eller om ljudfilen laddats hem, men appen har dödats av mobilen innan en "registreringsprocess" är klar (mer förknippat med ett fåtal mobilmärken), kommer det avsnittet att markeras på ett annat vis i listan över nedladdade avsnitt. Under det avsnittet står det inte "Nedladdat", utan "Laddar ner".

    Eventuellt ska det även finnas en gul eller röd markering som gör det tydligare att något är annorlunda, men jag vet inte om vi har hunnit genomföra detta eller om det är något vi har pratat om att genomföra. (Jag kollar upp!)

    Se efter om det står nedladdat under de avsnitt du tror att du laddat hem - i synnerhet på det avsnitt av Morgonpasset där du märkte att det inte fungerade utan nätverk!

    Nedladdat till molnet
    Jag har stött på en annan ovanlig mobil (telefonmodellen Robin), där ljudfilerna verkade laddas ned lokalt, men app-data som behövdes för att spela upp filerna laddades till en molntjänst.

    Eller, det är vad jag tror skedde. Lyssnaren återkom tyvärr inte senare, så jag vet inte om min analys är riktig:
    Offline och nedladdade filer

    Tyvärr har jag inte hittat någon tydlig teknisk beskrivning över CAT s41, och vet inte om det fins en inbyggd moln-koppling. Jag ser dock en moln-ikon på din mobil, och undrar om du har någon app som ska hantera lagringsutrymme genom att spara saker i molnet. I så fall bör vår app undantas från den tjänsten!

    Snurran vid dålig uppkoppling
    När det snurrar kan det bero på att uppkopplingen är så dålig att vi inte kan ladda in en del annat i appen, och du därför inte når de nedladdade filerna. Du kommer inte så långt att det går att klicka på Play-knappen (eller, du skulle ha kommit så långt, men det skulle ha dröjt ett bra tag), helt enkelt.

    Genom att helt ta bort uppkopplingen slutar appen försöka ladda in det där andra, exempelvis information om vad som spelas just nu i de olika kanalerna. Vi vet att det är kört, och att det som nu gäller är att lyssna på nedladdat!

    Låter det som vad som händer hos dig?

    Eller kommer du fram till de nedladdade filerna, trycker på play - men det snurrar och ljudet startar inte förrän i flygplansläget? Om delar av appens innehåll lagras i en molntjänst, skulle det kunna påverka även detta problem.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag tror att problemet med de uteblivna staplarna har med dina övriga observationer att göra - men däremot är jag osäker på hur saker hänger samman ... Min idé om molnet är alltså verkligen endast en idé än så länge.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Att den är seg att öppna nerladdat är som sagt mest lite irriterande men man överlever. Tyckte bara det är intressant att den måsta ladda nerladdat när den logiskt bara skulle starta då materialet i den borde vara i luren.
    När jag laddar ner så är jag program gör jag det alltid över wifi. Väntar tills nedladdade klar innan jag rör mig iväg. Men jag har reflekterat över att det ibland även nedladdade program behövts ladda för att kunna starta. Så när ett program jag trodde var nedladdat så tänkte jag att det kanske var större. Och genom att allt började efter eran uppdatering av appen tänkte jag att det kanske blivit något fel någonstans. Jag har inte aktiv aktiverat någon molntjänst för allmänna lagringar så det är om luren gjort något på egen hand.
    Men vist det kanske var en bugg i just den nedladdningen. Men du gav mig en ide. Gå i flygplans länge om det händer igen så får jag kanske lite mer koll på var det felar någonstans.
    Det står inget om laddar ner eller nedladdat på fliken nedladdat. Men i mina nya avsnittet står det. Å där finns staplar å allt. Omständigt att växla mellan dem för att veta vad jag har lyssnat på på nedladdat
    Så här ser min nedladdad sida ut.
    Hälsningar Martin

  • Tack!
    Se om avsnittet "Sociala bubblor ..." går att öppna i flygplansläge - för om det går, så är ju ljudfilen nedladdad och det är något annat som gjorde att det tystnade när uppkopplingen försvann. Vad behöver vi förstå.

    Med och utan musik
    Med de två avsnitten av Morgonpasset har du laddat ned det ena med musik och det andra utan musik. Brukar du växla? (Båda metoderna ska fungera, och att jag frågar beror mest på att jag vill få rätt bild av alla saker som skulle kunna påverka detta.)

    App som rensar data?
    Det finns en del appar som ska frigöra utrymme och "rensa telefonen", som t ex CleanMaster och CCleaner,

    Vet du med dig att du har installerat någon sådan? Den typen av app skulle kunna bidra till problemet. (Liknande funktioner finns inbyggda i en del telefoner, men jag vet inte om CAT s41 har något sådant. Jag har i alla fall inte funnit något misstänkt än ...)
    Annika Webbmaster