SR-appen drar surf trots att programmet är slut

Hej SR
Jag har för vana att somna till radioprogram/POD som jag når via SR-appen. Det har funkat bra ända till februari i år då min surf förbrukats innan månaden är slut. Likadant nu i mars.

Alltså: Tidigare drogs ingen surf när den tidsbegränsade podden spelat klart. Nu förbrukas surf även då programmet är slut. Det är jag väldigt missnöjd med. Vad göra?
Föreslå inte att jag ska stänga av SR när programmet/podden är slut. Då har jag ju ofta somnat.
Vad har hänt från februari och framåt?

Jag har varit i kontakt med min operatör som hänvisat till Apples App Store, men de kan inte hjälpa mig. Hänvisar till SR.
Med vänlig hälsning, Ingrid Höglund.

Kommentarer

  • Hm ... Jag har inget rakt svar, utan behöver undersöka detta. Och då behöver jag se till att jag förstår detta rätt!

    Har du alltså både tidigare och nu gjort på samma vis? Och då spelat en poddfil, men inte använt insomningsfunktionen (som stänger av ljudet efter en viss tid) utan förlitat dig på att programmet är tidsbegränsat och att det därmed automatiskt slutar, vilket ju är högst rimligt ...

    Har du alltså ett abonnemang där du betalar mer ifall du förbrukar mer data, eller har du "fri surf" (eller fri och fri, men betalar för att slippa ett tak) hemma, och det som skett är att appen nu förbrukar mobildata istället för att använda wifi?

    Kan du ge exempel på program du lyssnar på?

    Det var inga som helst svar på vad som har skett, men om du svarar på det du kan, så får vi större möjlighet att begripa vad som sker!

    Hoppas att vi kan lösa detta, för vi vill ju att du ska fortsätta med den fina vanan att somna till oss, men vi vill verkligen inte att din surfpott går åt när du sover!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, det ser ut som att du förstått min fråga. Mina svar är:
    Ja, jag har gjort på exakt samma sätt och inte använt insomningsfunktionen - varken före eller efter februari.

    Ja, jag har ett abonnemang med begränsad surf och måste betala mer om jag vill öka på den.

    Ja, det som skett är att appen förbrukar surf, när det inte finns wi-fi.

    Jag lyssnar ofta på Talkshow Nordegren och Epstein, USA-podden, Europa-podden och Det politiska spelet.

    Ett tillägg - jag är helt säker på att det är SR-appen som drar surf. Två bevis.
    1.
    I mitten av den här månaden vaknade jag av ett sms där det stod att 80 procent av din surf har nu gott åt. Inget annat än radion var på och den var inte i direktsändning. (När jag lyssnar på direktsända program gör jag det via radioapparat). När jag vaknade på morgonen fanns nytt sms. Där stod att 100 procent nu hade gått åt.
    2.
    Jag frågade ett av barnen, som gick in i min mobil och kollade vad som dragit surf. Det var solklart, ingen app förutom SR var i närheten av surfgränsen.

  • Ok!

    Stämmer det med Iphone?
    Visst är det en Iphone detta gäller (i och med att operatören hänvisade till Apples Appstore)? Hade det varit en Android-telefon, hade jag nämligen haft en teori om vad som kan ha hänt, men på Iphone tror jag inte att just den teorin kan stämma.

    Undvik mobildata

    Som en första åtgärd kan du se till att appen inte får använda mobildata. Alls. Om du sedan hamnar i en situation där det behövs, så ändrar du den inställningen ... Så här:
    1. Gå in under telefonens Inställningar
    2. Bläddra ned tills du ser alla dina appar
    3. Tryck på Play-appens ikon
    4. Slå av Mobildata
    Ladda hem över wifi
    Som en andra åtgärd rekommenderar jag dig att ladda hem ett par avsnitt av de program du är intresserad av när du har tillgång till gratis wifi, så kan du lyssna på det nedladdade avsnittet utan att det drar något alls (till och med i flygplansläge).

    Vad som kan ha gått snett behöver jag konferera med mina kolleger för att förstå, men tills vi återkommer, så hoppas jag att du genom dessa tips slipper vidare problem!

    Glad påsk!
    Annika Webbmaster
  • Ja Annika, det gäller IPhone.
    Ok, jag slår av Mobildata för Play-appen och försöker hålla tillräcklig framförhållning och ladda hem avsnitt, när jag har gratis wi-fi.
    Tack för snabba svar och GLAD PÅSK till dig med.