Spontat start av SR app på Android Auto

Kör Android Auto (5.3.501634) och har SR appen installerat på telefon, en  Samsung Note 9 med Android 10. Plötsligt efter senaste uppdatering dök SR app upp i Android Auto. Den spontan startar dock ca en gång per bilfärd efter några minuter efter inkoppling av telefonen i bilen. Nu är jag betatestare av SR app, får se om det blir annan beteende.

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Android Auto är, som du förstår, ett nytt fält att felsöka för oss, men felet verkar ha att göra med vilket ljud du senast spelade. Här är en tråd om liknande problem där trådstartaren får det med en ljudboks-app, men där andra lyssnare rapporterar in samma problem med andra ljud-appar.

    Tricket verkar vara att gå in i Anroid Auto-appen och bocka ur inställningen "Automatically resume media".
    How to stop audio book from playing automatically?

    Om det inte hjälper, så berätta vad det är för anläggning (eller för bilmärke) och vad du har för telefon, så hjälper vi dig att se hur du blir kvitt problemet.
    Annika Webbmaster
  • japp, det alternativet är aktivterat.
    Problemet är att jag hade börjat spela upp musik med Spotify och sen kommer SR appen  igång med tomt innehåll. Den minns inte vad jag lyssnade på ens.
  • Spelade du alltså Spotify via Android Auto, när vår app tog över?

    Som sagt, för felsökningen vill vi gärna veta vad det är för anläggning eller bilmodell och vad du har för telefon.
    Annika Webbmaster
  • Korrekt, SR appen kom upp "tom", dvs ingenting fortsatte att spela i den.
  • Vad gäller det för telefonmodell och bil?
    Annika Webbmaster
  • Äsch, ena frågan har du ju skrivit tydligt från början:
    Samsung Note 9 med Android 10
    Jag ber om ursäkt! Men vad är det för bil(-radio)?

    Annika Webbmaster
  • Skoda Kodiaq 2019 årsmodell
  • Jag har samma problem, har hänt på två olika bilar. Kia Niro och Volkswagen Golf. Har en huawei p20 telefon.
  • Hej!

    Jag får samma problem när jag streamar radio från TuneIn. Ibland tar det över en timme innan det händer och det kan hända flera gånger på samma resa. Har en Google Pixel 2 och en VW Passat GTE -18.

    Det blir likadant som för andra som skrivit att SR-appen startar men spelar inget så det blir helt enkelt bara tyst.
  • Tack.

    Arvid:
    Kan du beskriva närmare vad som sker? Lyssnar du på något annat i Android Auto, och det ljudet körs över av vår app? Sker det alltid eller i vissa lägen?

    Tobbe:
    Är det Tunein och Android Auto, eller den vanliga Tunein för Android parad till bilens ljudanläggning (utan att det är Android Auto)?

    Och en repris på frågorna till Arvid:
    Lyssnar du på något annat, och det ljudet körs över av vår app? Sker det alltid eller i vissa lägen?

    Tack på förhand för hjälp att förstå detta bättre!
    Annika Webbmaster
  • Frederick:
    japp, det alternativet är aktivterat.
    När det gäller "Automatically resume media", så är alltså rekommendationen i den Android Auto-tråd jag länkade till ovan att det alternativet inte ska vara aktiverat:
    Check the Android Auto Settings for the "Automatically resume media" switch and turn it off.
    Annika Webbmaster
  • Det funkar bra för t ex Spotify men om andra appar får problem så kanske det är bästa att stänga av detta.
  • Hej!

    Det är Tunein i Android auto. Först fick jag känslan att det hände när mobilen återfick mottagningen efter att ha tappat den men nu är jag inte lika säker längre.

    Ska testa med Tidal i helgen och återkommer.
  • Frederick:
    Testa gärna om det blir någon skillnad och berätta (även om exempelvis Spotify därmed blir lite segare att starta t ex)!

    Den här tjänsten är ju så pass ny för oss själva att vi inte har lärt oss vilka tips och trix som gäller än. De flesta av tvecklarna lyssnar dessutom inte i en "äkta" Android auto, utan i en enhet som "simulerar" systemet - och även om den gör det bra, finns det säkert specialfall som inte märks i utvecklingsmiljön, utan först bland er som använder tjänsten på riktigt!

    Tobbe:
    Tack för att du kikar på om Tidal också drabbas!

    Alla:
    När vår app bryter in, men är tyst ... Kan ni då backa med tillbaka-pilen och sedan starta en kanal i appen, eller hur ser det ut?

    Och:
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Nu är "återuppa" avaktiverad.
    Spotify kanske startar marginellt långsammare.

    Tyvärr startade SR appen upp "tom" efter 20 min körning.
    Bifogar lite bilder på hur det ser ut.
  • Tack Frederick!

    Synd att inställningen inte påverkade felet.

    Jag blir inte mycket klokare, och har frågat Android-utvecklarna om bilderna ger dem någon ökad kunskap, samt förstås det centrala:
    Har vi någon teori om vad som sker och hur de kan undvika det?
    Alla:
    Är appen alltid tyst när den tagit över, eller har den någon gång spelat upp innehåll? Vad i så fall?

    Tidsintervallet för när appen bryter in verkar skilja sig från gång till gång, från efter någon minut till efter över en timme innan det händer.

    Kan vi hitta något mönster? Jag funderar över om det t ex sker i samband med att vi skickar en push-notis som "skakar liv i appen" utan att aktivera ljudet. Kolla gärna in appen på mobilen och se om ni fick någon notis i samma veva som appen tog över Android Auto!
    Annika Webbmaster
  • Kolla gärna in appen på mobilen och se om ni fick någon notis i samma veva som appen tog över Android Auto!
    OBS att jag inte har någon aning om ifall en notis skulle kunna göra så, men det var vad jag kom att tänka på när jag funderade över det oregelbundna beteendet ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Samma fel drabbar Tidal. I mitt fall så har jag maps uppe och då blir det bara tyst och SR-ikonen syns längst ner. Det är inget speciellt som händer när den startar vad jag kan se.
  • Jag måste avinstallera tills vidare.

    Skriv gärna här när ni släpper en uppdatering så kan jag testa igen.
  • Under helgens bilfärder startade SR appen upp ett antal gånger t ex mitt under uppspelning från Spotify. Alternative för fortsatt uppspelning är avstängd såklart.
  • Tobbe:
    Trist med problemen. Jag förstår att det kan bli så störande att du avinstallerar.
    Skriv gärna här när ni släpper en uppdatering så kan jag testa igen.
    Vi försöker självfallet komma ihåg att berätta, men under semestrar är det ju alltid lite svårt med kontinuiteten. I och med att Frederick och Arvid har samma problem, kommer du säkert ändå att kunna följa hur detta utvecklas, men om du inte hört något på ett tag, så kan du gärna påminna oss och fråga hur det går!

    Frederick:
    Kunde du se om detta sammanföll med att du fick någon notis i appen? Har du den funktionen aktiverad och i så fall för vilka redaktioner?

    Eftersom push-notieserna för Ekots extra-sändningar och de för VMA har flest mottagare, skriver jag vilka tider vi skickade ut sådana nu i helgen, så kan du se om det kan vara samma tider som vår app "tog över" Auto:
    1. lördag kl 8.29: Nytt stort utbrott av coronasmitta i Peking
    2. söndag ca kl 2.30: VMA till allmänheten i Hansjö i Orsa kommun
    3. söndag kl 7.15: Regeringen föreslår miljardstöd till flygplatser
    4. söndag ca kl 12.00: Nu startar fotbollsallsvenskan
    5. söndag kl 18.07: VMA till allmänheten i Sala kommun

    Annika Webbmaster
  • Nej, inga av ovanstående tider för push-notiser sammanfaller med att SR app tog över.

  • Tack. Har du notiser påslagna för någon annan redaktion, som en lokal kanal, så kollar jag gärna vad den eller de redaktionerna skickat i helgen. Detta syns under Inställningar och hjälpMin sida.
    Annika Webbmaster
  • Nu har åkt lite bil. Lyssnade på SR app i telefonen i eftermiddags. Har försatt uppspelning avstängd i Android Auto. Notiser avstängda i SR app.
    SR app startade upp tom två gånger. Först direkt och sedan under Spotify-spelning efter 20 min.
  • Detta hände mig för första gången i helgen.
    Lyssnade på Spotify när det plötsligt blev tyst och såg då att SR startats.
    Har inte återuppta aktiverat.
    En Mazda 6 2015. Android Auto 5.4.502264
  • Jag tycker att det är klockrent att ni har SR appen till Android Auto.
    Men det är svårt att spela de senaste nyheterna eller ekonomiekot. När jag sparar t.ex. ekonomiekot, får jag alltid upp just det sparade avsnittet och inte det senaste avsnittet.
    För att nå en cettig meny måste jag altid backa ett steg, vilket jag också tror är ett förbättringspotential för appen.
  • Samma fel, lyssnar på pocket cast i en honda civic 2018. Den tystnar plötsligt och längst ned syns SR symbolen. Har en gammal samsung s8+.

  • Jag har samma problem på min Galaxy S9+ och Mitsubishi. Den avbryter musiken från spotify flera ggr per färd.
    Det är så påtagligt att jag avinstallerat SR appen tills vidare.

    Det mesta innehållet är lättare stt spela upp via spotify, efterssom röststyrningen fungerar där.
  • Jag får samma fel med min Samsung Galaxy S9 i en Hyundai i30 2017. Android Auto version 5.4.502264. Pausar ljudet och byter till SR-appen i bakgrunden.

    Har bara VMA aktiverat för pushnotiser, ingen väckarklocka eller personliga tips. P4 Stockholm är vald P4-kanal.

    Funderar på om telefonen tar emot information om pushnotiser som sen inte visas för användaren pga inställningar men av någon anledning ändå aktiverar appen. Ska försöka anteckna tidpunkter nästa gång det händer.
  • Jag har samma problem. Google Pixel och Kia Rio 2019.

    SR symbolen dyker upp längst ner när musiken stoppas och trycker jag på ikonen öppnas SR med ett tomt uppspelnongsfönster där uppspelningstiden visar 00:00/00:00

    Pushnotiser är avstängt och det dyker inte upp någon notifikation på mobilen. Tänkte att det kanske är händer i samband med trafikinformation, som brukar overrida den vanliga radion i bilstereos?

  • FWIW, jag har samma problem. Motorola One och Volkswagen Passat.
  • Har samma problem att SR play avbryter det som spelas i Android Auto så blir det tyst och inget innehåll visas i SR Play på Android auto skärmen. Ser inget mönster händer lite då och då. Har en Passat från 2015 och Samsung S20+ android version 10.
    Om ni inte vet vad som är fel kan ni inte lägga in en "skapa debug rapport" eller nåt i SR play appen så man kan skicka till er?
  • Idag, söndag 16 augusti, uppstod problemet igen kl. 16:08. Bytte snabbt till P4 för att lyssna efter trafikinformation men ingen sån sändes vid tillfället. Befann mig i Stockholmsområdet men antar att appen inte använder GPS-info.

  • Hände nyss för mig. Nyss startat bilen efter varit parkerad flera timmar så han lyssna i 1-2 minuter på Spotify. Klicka var 16:11 den 18 augusti. återuppta media automatiskt är inte valt. P4 är det p4 Sörmland som är vald kanal. Befann mig i Strömsholm utanför Eskilstuna när det hände.
    Mazda 6 2015 tillsammans med en Huawei p10 plus.
    Android auto v5.5.602944.
    Sr play v20.7.1
  • Hej allesamman och tack för att ni berättar om era iakttagelser.

    Vi ska ha hittat en starkt misstänkt felkälla, men tyvärr är det någon funktion som påverkar långt mycket mer än "bara" Android Auto, så det är lite läskigt att skriva om koden. Målet är givetvis att ni som använder Android Auto blir av med detta problem, utan att vi inför nya fel för alla som lyssnar via mobil eller surfplatta.

    Notiserna har för övrigt inte med saken att göra.

    Med detta sagt känns det ändå bra att utvecklarna sett vad det är som gör att appen tar över på detta vis och när vi väl har testat klart, har de, och därmed även jag, gott hopp om att detta ska lösas.

    Tills dess ber vi om ursäkt över appens framfusighet. Jag ska be att få en lite tydligare genomgång, inte minst för att se om det finns något ni kan göra för att felet inte ska uppstå - förutom att avinstallera vår app tills detta är löst, som ju ett par av er har gjort. Jag återkommer när jag vet lite mer!
    Annika Webbmaster
  • Jag har faktiskt inte upplevt problemet sedan jag uppdaterade till senaste Android  Auto 5.5.602944
  • Jag upplever dock fortfarande problemet med samma version som Frederick.
  • Att felet inte visat sig hos dig, Frederick, är trevligt, men som Carl konstaterat så kvarstår det tyvärr.

    Det kommer att krävas en uppdatering av appen för att det ska försvinna. När denna uppdatering kommer, har vi ingen prognos för än.
    Annika Webbmaster
  • Jag hittade denna tråd efter en snabb googling (Jag upplever samma problem). Jag ville bara ge en eloge till SRs utvecklare och i synnerhet Annika för en otroligt tydlig och bra kommunikation runt felet - toppklass! Konstiga buggar kan man alltid införa och rätta, men såhär bra kommunikation från supporten är väldigt sällsynt!
  • Tack snälla för de orden!

    Nu finns en rättad version ute som beta. I Android är det lätt att bli beta-testare, så ni som har haft bekymmer med vår app får gärna byta till denna rättade version!
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    (För övrigt hade jag fel när jag skrev att notiser inte hade med saken att göra. De var i hög grand inblandade, men var inte enda anledningen till att appen vaknade till och tog över vad som spelades.)

    Återkom gärna och berätta hur det fungerar hos er om ni laddar hem betan!
    Annika Webbmaster
  • Nu är den rättade versionen, 20.9.6, släppt till alla lyssnare. Om ni märker någon knasigt, vill vi veta det.

    Annika Webbmaster