Spolning i appen samt Apple Watch problem.

Hej! Jag har ett förslag till er. Jag tycker appen är väldigt bra med VoiceOver men jag skulle önska att det gick och spola via hörlurar som det gjorde förut. Kunde man inte ha en inställning för att välja hur appen ska hantera dylikt. Det är ganska bökigt att leta upp spola framåt och spola bakåt knapparna på lås skärmen. Sen har jag ett problem som jag inte riktigt förstår. Jag kan inte spela någonting via Apple Watch när jag använder VoiceOver. Ska jag använda appen på Apple Watch ihop med iPhone eller ska den fungera separat? Alltså om jag ansluter hörlurar till Apple Watch kan jag då spela program och kanaler via play appen i Apple Watch? Om svaret är ja så går inte det är jag använder VoiceOver. Jag har valt favoritkanal och p4 kanal. Det gick men visst trixande men det var ganska bökigt för jag fick trycka och hålla på något konstigt sätt. På förhand stort tack.

Kommentarer

  • Tack för att du berättade detta.

    Det ska gå att lyssna på kanaler och program med vår app på Apple Watch, men vi kanske behöver förbättra stödet för VoiceOver.

    När det gäller att spola med hörlursknapparna behöver jag stämma av med app-utvecklarna hur det är tänkt att fungera.

    Jag återkommer alltså!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Anders!

    Vi ska ha släppt en buggfix för Apple Watch, så jag vill veta hur det fungerar med Apple Watch numera.

    När det gäller hur det fungerar med att spola direkt i hörlurarna så försöker vi följa Apples egna rekommendationer. Om du berättar vad du har för hörlurar, så kan jag ta reda på om det finns några special-trick för att spola. Med vissa hörlurar går det nämligen att växla mellan om en viss funktions-knapp ska ge spolning eller gå till föregående/nästa ljudspår.

    Ifall du har tips på någon ljudtjänst där du tycker att det fungerar bra med just sådana funktioner, så berätta gärna vilken app det gäller så att vi kan se hur de har löst detta, för detta kan absolut vara något vi behöver förbättra!
    Annika Webbmaster
  • för det första tycker jag inte att det är ett tillfredsställande svar att säga att ni följer Apples standard. de flesta appar jag använder följer Apples standard och där kan jag minsann spola på olika sätt med hörlurar. jag ska försöka att inte vara oförskämd men jag börjar bli redigt trött på både Webb team up team på Sveriges radio. vad är det som är ett problem? Jag vill ha två och Inställningar en där man kan välja att spola 15 sekunder framåt respektive bakåt med dem knapptryckningar som man använder på hörlurar. Den andra inställningen kunde då vara att välja nästa eller föregående avsnitt till exempel. Kan inte rakt ut säga att ni inte kan programmera sånt i så fall. Eller vad är problemet? jag kan byta app. Det finns massor med appar som alternativ. så ni behöver inte ta emot förslag i så fall. Men jag tänkte att det skulle vara mycket smidigare att ha en app där allting fungerar istället för tre fyra. Men om ni varken kan eller vill hjälpa till då får jag byta till de tre / fyra appar som är alternativet. en annan sak jag stör mig på är att ni fortfarande inte svarat på varför ni inte implementerat Siri genvägar i Sveriges radios app. Det kan man göra både på BBCs app och Yles app. Men lilla Sverige kan tydligen inte göra det. särskilt mycket enklare har ju inte appen blivit vad gör märker. Men jag lyssnar ju bara på sport extra och p2 och andra sidan.
  • Hej igen!

    Jag var förmodligen otydlig. Det jag menade är att eftersom vi följer Apples standard, ska det gå att växla funktion mellan att spola och att skippa i de hörlurar som har möjlighet till dubbla funktioner.

    Att det inte gör det är således bakläxa för oss. Det tyder på att vi har gjort något fel. Att spola med hörlursknappar har fungerar i flera olika hörlursmodeller senast jag undersökte det, men det var ett tag sedan.

    Hur man gör för att spola respektive att skippa varierar, men med exempelvis Apples hörlurar EarPods spolar du genom att trycka snabbt två gånger på mittknappen och sedan hålla den knappen nedtryckt. Om du trycker två gånger och sedan släpper, så kommer du till nästa inslag. Om det inte fungerar så längre, så måste vi naturligtvis rätta till det.

    Vår app ska alltså följa Apples standard här. Det ska gå att både skippa och spola med standardkommandon i alla hörlurar som har stöd för sådana.

    Att detta inte fungerar hos dig, behöver vi undersöka. Kan vi återskapa det? Vilka modeller är drabbade? Har det fungerat och "gått sönder" med en uppdatering, eller har vi gjort något fel från början så att det aldrig har fungerat som det borde i vissa modeller?

    Är det ett generellt fel som drabbar många olika hörlursmodeller, kan vi felsöka utan mer information från din sida, nu när du väl uppmärksammat oss på problemet. Men jag tror att detta inte är ett utbrett fel. För att undersöka det så effektivt som möjligt behöver vi veta vad du har för hörlurar. Genom att återskapa felet kan vi förhoppningsvis lösa det snabbare.

    Däremot behöver du inte tipsa om andra appar. Eftersom du skriver att det fungerar bättre på i princip alla andra appar, så ser vi hur exempelvis Apples egen app Podcaster fungerar.

    Hopps att detta svar känns lite mer lyhört. Vi är självfallet intresserade av att få detta att fungera så bra det bara går.
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att svara om Siri.

    Vi har byggt stöd för Siri "bakom kulisserna", men det är inte testat fullt ut än, så vi behöver testa och putsa lite på det innan vi kan lansera det.

    Jag tar reda på hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu ska det finnas ett bättre stöd för att starta P1 på Sveriges Radio Play med hjälp av genvägarna! Hör av dig om det fortfarande inte fungerar hos dig.
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket! Funkar sådäTack så mycket! Funkar sådärr