Spellistor från P2 Klassisk jul

Hej, det var ju ledsamt att ni inte kör webbkanalen Klassisk jul mer men jag tänkte höra om inte kan publicera några av spellistorna från tidigare års sändningar? På sätt kan man ju själv leta fram och spela franska julrariteter, estniska körverk och andra godbitar som Klassisk jul introducerade för lyssnarna.
Vänlig radiohälsning
/Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Du är inte ensam om att sakna kanalen, och här har andra som också tyckte om den givit tips om både webbkanaler och olika listtjänster för att få julmusik i en mix som liknar P2 Klassisk jul.

    Radiofy-listor
    Det finns en automatiserad låtliste-tjänst som heter Radiofy som genererar spellistor. Även om det idag är främst för Spotify, så tror jag att de även kan ge rena låtlistor som du kan använda på andra vis. Åtminstone var det så 2013, när jag först hörde talas om tjänsten:
    Låtlistor på nätet

    Exakt hur de hämtar data numera vet jag inte, men förmodligen sker det genom att Radiofy "lyssnar av" en befintlig kanal och identifierar vad som spelats, alltså som Shazam, Soundhound och liknande tjänster.

    Radiofy har gjort en Spotify-lista baserad på vad P2 Klassisk jul spelade i fjol:
    "P2 Klassisk jul - Topp 100" enligt Radiofy (Spotify)

    Med verk som spelas mer sällan, fungerar den typen av tjänster något sämre. Vissa lite ovanligare verk kanalen spelat med en viss artist, kan dyka upp i någon märklig hissmusiks-version eller karaoke-variant. På det hela taget är detta dock en lista baserad på vad som verkligen har spelats i kanalen, som du kanske kan utgå från?

    Om du lyssnar på denna lista, så berätta gärna hur du tycker att det låter!

    Radiofy har även en autogenererad lista baserad på vad (Radiofy uppfattar att) vi spelade i kanalen P4 Bjällerklang:
    "P4 Bjällerklang - 400 senaste" enligt Radiofy (Spotify)

    Även den listan kan det förekomma tokigheter i.

    Listor som liknar P2 Klassisk jul
    En lyssnare tipsar om att det på Spotify även finns listorna "Klassisk Morgons jul från P2"  och "Klassisk Jul P2", båda skapade av privata entusiaster som saknar "den riktiga" P2 Klassisk jul. Samma lyssnare tipsar även om en engelsk lista på Spotify, "Classical Christmas".

    Listor från Sveriges Radio
    Jag vet att Rita Jernquist, musikredaktörer på P4, har skapat en spellista i Spotify, som har "samma känsla" som julkanalen P4 Bjällerklang:
    Ritas jul: Musikredaktör P4 (Spotify)

    Jag försöker ta reda på om P2:s duktiga musikläggare har några liknande planer.

    Hoppas att du kan få en fin ljudlig jul, där välkända versioner av Betlehems stjärna med Adolf Fredriks gosskör möter något helt oväntat - men lika stämningsfullt - trots att P2 Klassisk jul inte kan stå för dessa möten!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En spellista på Spotify med julmusik, sammanställd av P2:s musikläggare och julexpert Sam Jakobsson:
    P2:s klassiska julfavoriter på Spotify

    En annan julig spellista från P2, baserad på våra lyssnares önskemål, är denna:
    Klassisk morgons jul på Spotify

    Fridfull jul!

    Annika Webbmaster
  • Annika, hjärtligt jultack för dessa ljuvliga listor!

    Må många julgodsaker komma er väg.
  • Hej Annika!

    Saknar de listor som togs bort men lyssnar väl på de som finns nu.

    God Jul önskar
    Ullika
  • En jättefin service som borde gå lätt att fixa är att varje kväll när Notturno startar lägga in en länk till den spellista som BBC i god tid sammanställt.

  • Annika Webbmaster
  • Johan:
    Din fromma julönskning har förverkligats! En stor choklad-ask har faktiskt landat på ett bord i mitt arbetsrum just idag, till min och tablåredaktörernas (mina goda grannars) glädje.

    Ullika:
    Jag hoppas att det vi har minskar saknaden efter det som var.

    Alla:
    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Blir tvingad att betala för Public service.
    Blir hänvisad till Spotify för att få lyssna på julmusik. När det är jul.

  • Hej Urban!

    I denna tråd frågade Johan om spellistor och blev glad för de tips han fick.

    Det betyder inte att Sveriges Radio uppmanar dig eller någon annan att skaffa ett konto hos Spotify. Om du söker sätt att lyssna på julmusik via Sveriges Radio eller via andra webbkanaler, så är det bättre att du läser tipsen i denna tråd:
    Ingen P2 Klassisk jul-kanal i år?

    Berätta vad du tycker om för julmusik och om du lyssnar via mobil, dator eller någon annan spelare, så kan jag ge mer skräddarsydda tips. Julmusiken från P2 Klassisk Jul var underbar, men din möjlighet att lyssna gratis och reklamfritt på fantastisk julmusik, står och faller inte med den kanalen.

    Ett tips som jag gillar, men som kanske inte passar dig:
    Från julbossa till Bing, Rendezvous med Kristjan Saag

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Finns det några planer på att återuppliva P4 Bjällerklang så här i coronatider?
  • Hej Ingela!

    Kontakta Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Vi som svarar i supportforumet arbetar med att lösa tekniska problem med våra webbtjänster och appar, så den här sortens frågor ligger lite utanför det vi har bra insyn i.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster