Spellista, och spela upp dem i följd.

Som småbarnsförälder där barnen somnar till radioapan hade det varit mkt bra med en funktion där man kan spela upp flera avsnitt efter varandra utan att behöva starta varje för sig.

En spellista helt enkelt.

Borde vara enkelt att lägga till en sådan funktion.

Kommentarer

  • Hej
    Tack för förslag. Spellistor har stötts och blötts en hel del men finns inte som generell funktion. Några barnprogram finns dock med automatisk uppspelning på webbsidan, inte i appen. Jag anar dock att de som finns vänder sig till äldre barn. Några exempel:
    Fredagspeppen från Barnmorgon med Farzad
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4909&grupp=22644
    Novellklubben:  Spöktåget
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4665&grupp=23394
    Drama för unga: Den oändliga historien (går att höra t.o.m. 5 augusti)
    https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3171&grupp=23102
    Jag ska tipsa barnredaktionen om behovet av liknande för mindre barn.
    Mvh
  • Intressant att det finns en fungerande spellistefunktion som dock är otillgänglig för styrning från konsumentsidan.

    Annars har nyligen presenterats något som heter "Min Lista", där man kan lägga till klipp från andra sidor. Det enda jag lyckats med hittills är dock att lägga till nya klipp överst och sedan spela upp dem från listan ett och ett. I sådant fall är den ännu inte i användbart skick för något praktiskt ändamål (som jag kan se det).

    http://sverigesradio.se/sida/minlista

    Enligt utsago ska funktionen utvärderas om ett antal månader och tas bort om den inte används. Det vore förstås bra om den gick att använda till någon faktiskt efterfrågad funktion innan man påbörjar den analysen, så jag hoppas ytterligare funktioner tillkommer inom kort. I presentationen nämns dock inget om detta, men synpunkter om listan efterfrågas med hänvisning till detta forum.

    Utvecklingsbloggen:

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4282&grupp=16907&artikel=6731669

    "Publicerat måndag 3 juli kl 15.49"

    "Funktionen Min lista kommer att utvärderas om ett antal månader för att se om och hur den används. Baserat på analysen så kommer vi att ta ett beslut om att antingen låta den finnas kvar eller att ta bort funktionen."

  • Hej Johannes
    Tack för synpunkten som förmedlats till projektledningen
    mvh
  • Hej!

    Ja, dessa är nog för större barn. Samtidigt så tror jag inte webben kan köras på en mobiltelefon när den så att säga går ner i viloläge. En app däremot kan ju köras länge.

    En workaround vore att ni skapat ett enda avsnitt med alla radioapans avsnitt som ni lägger ut. Då är det bara att starta det och använda sovtimern. Då krävs det noll systemutveckling utan bara en redigering.

    Mvh
    Johan
  • Hej igen Johan
    Osäker på om det kanske finns en inställning även för browsern i mobilen att inte gå ner vid viloläge.
    Vad gäller att klippa ihop blir det en fråga för barnredaktionen. Vilka program är det mer specifikt ni brukar lyssna på?
    mvh
  • Hej!

    Det kanske går, men det hjälper inte oss, tyvärr eftersom våra barn är för små.

    Det är radioapan i sagoskogen som vi lyssnar på.

    Mvh
    Johan
  • Har tipsat barnredaktionen.
  • Det går över förväntan att lyssna från webbspelaren tycker jag. På Android (v. 6) visas pågående uppspelning i aviseringslistan på låsskärmen, och ljudströmmen spelas i bakgrunden med nedsläckt skärm eller utanför webbläsaren (Chrome).

    Johan skrev:
    "Samtidigt så tror jag inte webben kan köras på en mobiltelefon när den så att säga går ner i viloläge. En app däremot kan ju köras länge.
  • Tack för testrapporten Johannes
    Mvh
  • När man har en massa olika program nedladdat så vore det fint om man enkelt kunde sortera dem i valfri ordning med automatisk fortsättning på nästa i listan. Dvs skapar sin egen tablå på något enkelt sätt.
  • Hej Fredrik!

    Det här är ett önskemål vi har fått in från många lyssnare under en lång tid. Så vad händer?

    Webben
    På sajten sverigesradio.se (som fungerar även i mobilen) har vi infört möjlighet att spela upp avsnitt kontinuerligt, men än så länge inte i en flexibel spellista så att du kan skapa din egen tablå, utan det rör sig om redaktionella listor där vi grupperar innehåll, till exempel alla avsnitt av en viss Radioföljetong:
    Fiskarmännen av Chigozie Obioma: Spela alla avsnitt

    Eller en samling dokumentärer från en programskapare:
    Musikdokumentärer av Mats Nileskär

    Här är det kontinuerlig lyssning, men inte flexibelt.

    En annan funktion vi har infört är att kunna märka upp avsnitt själv i en egen lista för framtida lyssning:
    Utvecklingsbloggen: Spara avsnitt till Min lista

    Här är det mer flexibelt, men inte kontinuerlig lyssning.

    Min förhoppning är att vi kan införa den automatiska uppspelningen vi använder för grupper av avsnitt och se till att samma funktion finns på Min lista. (Det finns fler förbättringsområden för denna lista, till exempel är det idag endast fem avsnitt som syns, vilket vi kommer att utöka.)

    Detta är dock inte min sak att besluta om, men de kolleger som styr över vilka funktioner vi ska utveckla vet att detta är ett väldigt efterfrågat förbättringsområde.

    I appen Sveriges Radio Play
    Även i appen är olika typer av automatisk uppspelning något vi arbetar med, men även där är det långt kvar till en flexibel lista. Det vi än så länge har testat i ytterst blygsam skala, är att vi har gjort något som kallas A/B-tester med automatisk uppspelning av dokumentär-samlingar.
    Att lära sig av A/B-testning för att göra rätt val

    I korthet går detta ut på att vi slumpat, så att en del lyssnare har fått funktionen med automatisk uppspelning, medan andra inte har fått den. Sedan mäter vi ifall de lyssnare som fått denna version har fortsatt att lyssna på det avsnitt som kommit därnäst, eller tvärtom har stängt av det omgående eller relativt snart letat upp en annan kanal eller ett annat program. Vi har även intervjuat lyssnare om hur de tycker att detta fungerar.

    Testerna visar hittills att många tycker om detta sätt att lyssna utan att behöva ta upp telefonen emellan. Jag hoppas och tror att det är en bra språngbräda för att vidareutveckla kontinuerlig lyssning och även se till att den blir flexibel, så att lyssnarna själva kan välja. Och de lyssnare som gillar våra redaktionella listor måste enkelt kunna välja bort, om vi lägger in ett avsnitt med den där programledaren vars röst en viss lyssnare bara inte står ut med i en lista de annars uppskattar.

    Exempel på dokumentärsamlingar är Spionhistorier, Korta feel good-dokumentärer och Musiklegender, och de dyker upp på appens hemskärm. Mer om det här:
    Dokumentärsamlingar i Sveriges Radio Play

    Andra appar, som Acast, Pocketcast med flera
    Andra appar, som skapats för att hantera just podcasts, har i allmänhet bra spelköer. Eftersom vi själva inte har denna tjänst klar ännu (men närmar oss) så kan det alltså vara bra att lyssna på oss i en renodlad podcast-app.

    Här har jag svarat på frågan vad som sker hos oss. En tråd som mer försöker gå in på varför det tar så in i bomben lång tid att skapa en spelkö på Sveriges Radios egna plattformar hittar du här:
    Spelkön - igen ...

    Det är en väldigt lång tråd. Om du är mer intresserad av "när" än "varför", så tillför den inget nytt.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har ett tvärtom-problem. Varje morgon laddar jag ned dagens avsnitt av julkalendern i play-appen för att sedan kunna lyssna på den offline på vägen till jobbet och när den är klar så fortsätter den förb...[censur] appen automatiskt med ”nästa” (alltså gårdagens!) avsnitt. Jag skulle kunna förstå vitsen med det om det vore tvärtom, dvs. om uppspelningen fortsätter med nästa avsnitt som faktiskt är nästa, inte föregående... Fast helst skulle jag vilja kunna stänga av och sätta på den funktionen efter behag.
    Känns inte riktigt välutvecklat, faktiskt.
  • Hej Oliver
    Har jag rätt om jag tror att du startar avsnittet från den sk Hemskärmen? Programmen där automatisk uppspelning, vilket ju onekligen blir märkligt i just detta fall. Om du istället går in under Min sida/Nedladdat och startar därifrån bör du inte få den här effekten.
    Mvh
  • Hej Janne!
    Ursäkta om svaret dröjde lite, men jag tänkte berätta att det funkade som du skrev. Tack!
    Mvh
  • Tack Oliver för återkopplingen
  • Hej igen!

    För några veckor sedan skrev jag:
    Min förhoppning är att vi kan införa den automatiska uppspelningen vi använder för grupper av avsnitt och se till att samma funktion finns på Min lista.

    Detta är numera verklighet, så på sverigesradio.se kan ni lägga avsnitt till Min lista och sedan spela upp i följd.

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Snart finns det möjlighet att betatesta en första version av Min lista i Sveriges Radio Play. Det innebär att ni kan markera avsnitt och sedan spela upp dessa i en följd även i Play-appen!

    Ni som vill vara med och beta-testa får anmäla ert intresse i denna tråd:
    Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!

    Trevlig sommar!
    Annika Webbmaster