Spelaren visar inte rätt innehåll eller tid Android

Hej,

Appen har börjat bli buggig för mig. Spelaren fastnar och uppdatreras inte, jag kan klicka runt i appen och spela andra klipp, och allt funkar som vanligt(ljudet fungerar, spellistor funkar osv) förutom att spelaren visar något helt annat.

Den kan fastna på 1:10 på en nyhet och uppdateras sedan aldrig igen, t.ex.

Android 10

Kommentarer

  • Det låter som om du har samma fel som vi felsöker och som andra lyssnare beskriver här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/problem-att-visa-korrekt-tidsangivelse-pa-nedladda/

    Även om länken jag gav dig handlar om nedladdade avsnitt, behöver inte just nedladdning ha med felet att göra, utan det kan vara något annat som gör att listor över huvud taget beter sig underligt.

    Är det alltså nyhetslistor som toppnyheter som du fått problemet med, bland annat?
    Annika Webbmaster
  • Testa om felet hos dig löser sig med paus-play.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Visst ser det ut som att det är samma problem, eller åtminstone relaterat. Paus-play fungerar inte och inte heller att rensa appen från minnet.

    Jag har använt appen länge och har inte stött på detta förrän nyligen(dvs de senaste veckorna)

    Jag är utvecklare själv och hjälper gärna till så gott jag kan ifall det finns något jag kan göra.

    Mvh
  • Och ja föresten, det är även i nyhetslistor, men inte begränsat till det. Spelaren väljer att stanna på t.ex. 1.01 och stannar där hur jag än spelar ett ljudklipp, både från nyhetslistor och lösa program.
  • Tack för iakttagelsen och för erbjudandet!

    Bistå gärna med någon skärmbilder, för ibland kan det finnas något utvecklarna som jobbar med appen kan se där, som man inte tänker på som lyssnare.

    Försök se om det finns mönster i vilka listor som drabbas respektive inte drabbas (eller kanske snarare när de drabbas eller inte, det verkar ju ska på flera olika typer av listor).

    Går felet att reproducera om appen ligger i förgrunden? Spelar det någon roll om det är wifi eller mobilnät? Laddare i eller "batteridrift"?

    Finns det någon "extern enhet" med i bilden? BT-lurar till exempel. (Om det finns, är det en vanlig extern enhet, i och med att ingen har nämnt den.)

    Jag återkommer säkert med fler frågor.
    Annika Webbmaster
  • Bilder ovan visar hur den har fastnar på 1.02. Leder till att det i första bilden som är kortare än så så visar "tid kvar" tiden positiv siffra istället för negativ.

    Jag har lekt runt lite och hittar tyvärr inte en speciell trigger utan det händer när det själv vill. Jag har testat med olika bluetooth-enheter, wifi av och på, med appen i förgrund och bakgrund.

    Jag har aldrig märkt att buggen uppstår i förgrunden men det är ju sällan man sitter och stirrar på skärmen medan man lyssnar.

    Allt gott
  • Jag glömde kanske nämna, men när appen fastnar i detta läget fastnar även spelaren på klippet i spellistan, så att det ser ut som att jag fortfarande lyssnar på det första även om jag redan är några klipp ner i listan.

    Systemets spelare(bland notifikationerna, som man drar ned uppifrån i Android) fungerar dock felfritt även om appen har fastnat och visar rätt tid och titel.
  • Jag har exakt samma upplevelse som A.D.
    Samsung Galaxy Note 10+
    Dock så funkar det som vanligt en stund efter jag har rensat appens data.
  • Hej och tack!

    Vi håller precis på att släppa ut en version av appen där åtminstone större delen av problemen ska vara lösta.

    Uppdatera till version 21.4.2. Om det därefter kvarstår några problem, så hör av er så att vi kan ringa in vad som i så fall kvarstår.

    Vi ber förstås om ursäkt över strulet.
    Annika Webbmaster
  • Tiden *innan* jag uppgraderade till 21.4.2 på min Android: när klipp eller hela strömmar har strejkat helt (i bemärkelsen att inget synligt händer i appen ens när man trycker på play/pause, eller att det som händer bara är att den står och snurrar och ser ut att ladda, men inget spelas), verkar det ha hjälpt att spela lite på en annan ström eller klipp, och sedan välja det gamla klippet/strömmen på nytt. Vad det beror på - tid för laddning av data i bakgrunden, tvingad rensning av cache:ad data, konstig tillståndsinfo, eller bara rena sammanträffanden som man upphöjer till sanning - vet  jag inte, men verkar har gjort det drägligare. Dessutom har det säkert dragit upp P2:s lyssnarsiffror, om man räknar antal klick snarare än sammanlagd tid.

  • För min del verkar det vara fixat. Tack!
  • Häpp. Där missade jag en bit i omskrivningen av meddelandet, men det var en buggrapport från tiden innan (som möjligen kan vara relevant att kolla om det återkommer, eller avfärda med en förklaring för den tekniskt nyfikne). Det verkar beröra fler saker än play/pause-lösningen tycks häva.
  • Hej!

    Jag är på 21.4.2(5662) och jag har på någon vecka inte stött på det här problemet, men nu hände det igen.

    Felet verkar alltså finnas kvar men i mitt fall verkar fixen göra så att det inte händer lika ofta.

    Mvh

  • Anders:

    När det lugnat sig lite kring de akuta problemen behöver vi följa upp det som återstår.

    Vi kommer att göra en stor uppdatering av själva spelarens kod framöver och "det fel vi haft länge som löser sig med play-paus" kommer då att försvinna. Om det du beskriver, där "den står och snurrar och ser ut att ladda, men inget spelas" också försvinner då, vet jag inte.

    Kvarstår felet, så får vi t tag i det, men just nu kommer inte utvecklarna lägga våra skattepengar på att felsöka och lappa och laga i en del av tekniken som vi kommer att ersätta inom kort. Och det är nog bra prioriterat.

    Bra att du funnit en väg ur det. Om andra lyssnare hör av sig om liknande fel, så ska vi komma ihåg att tipsa om att lyssna en kort snutt på annat innehåll.
    Annika Webbmaster
  • AD:
    Bättre, men inte riktigt i mål än, alltså. Kan det du fått nu senast vara "det fel vi haft länge som löser sig med play-paus"?

    Det felet är vi medvetna om, men har prioriterat nedför att istället ersätta gammal snårig spelar-kod med ny och tydligare. På sikt kommer det att ge färre fel och göra de fel som trots allt uppstår enklare att lösa.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    En stor nackdel med att låta en del mindre allvarliga buggar (som "det fel vi haft länge som löser sig med play-paus") ligga olösta, är att de gör det svårare att snabbt förstå när det kommit en ny, mer allvarlig bugg (som den vi släppte ut med 21.4.1 och löste med 21.4.2).

    Vår felsökning denna gång saktades alltså ned av detta, vilket vi ber om ursäkt över och (i den bästa av världar) lär oss något av.
    Annika Webbmaster