Spela poddar i Google home

Detta inlägg är utbrutet från en tråd om problem med Sveriges Radios app för Google Home och Google Assistant. Här gäller det inte vår app, utan möjligheten att ta del av poddar i allmänhet och Sveriges Radios poddar i synnerhet på det vis som beskrivs här:
Google Home Help: Listen to podcasts

Webbmaster-Annika

-------

Jag försökte med poddar. Lyckades få radio sweden nyheter på engelska. I övrigt hade jag ingen framgång.

Kommentarer

  • Jag har också provat alla möjliga kommandon utan framgång. Någon som har lyckats att spela upp poddar?
  • Tack för svar!

    Claes:
    Intressant att du i alla fall fick Radio Sweden-podden att fungera. Minns du hur du gjorde? Hey Google, play Radio Sweden podcast, borde gå.

    Båda:
    Kan ni starta någon av de engelskspråkiga poddar som lämnas som exempel på Googles hjälp-sida, alltså Serial och This American Life?
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag sett att det kan finnas en manöver som vi på Sveriges Radio behöver göra för att våra poddar ska bli enklare att hitta för Googles plattformar.

    It seems that even if you ensure you've linked correctly to your RSS following Google's guidelines, you won't be listed instantly. It took around a month for us.

    One way to speed it up is to manually submit the page to Google. That may hurry it along a little. Using Google's Webmaster Tools is also recommended: this way, Google can inform you if there are any errors in your website.

    How to get your podcast onto Google Home (podnews.net)

    Jag ser med min kollega Ludde, som har djupare förståelse för hur våra poddar dyker upp i olika plattformar än vad jag har, om vi har gjort allt som rekommenderas av podnews.net
    Annika Webbmaster
  • Jag minns inte riktigt hur jag gjorde. Jag provar igen i helgen och återkommer.
  • Kommandot “Listen to the latest episode of This American Life” fungerar utan vidare.
  • Jag sa just "hey google, play P1 from swedish radio" (uttalat som pee one).

    Fick till svar "playing P1 from tunein"

    Fungerar himla bra
  • Prövade nu med bara "hey google, play P1" (pee one) Fungerar bra för att få livesändningen, den väljer själv att spela via tunein.
  • Claes och Peter:
    Ett sätt att kolla vilka poddar som borde fungera, är att söka efter dem med Google Search App för Android (version 6.5 eller högre av appen) eller i Chrome för Android. Om en podcast visas med en play-knapp i sökresultatet där, är den även möjlig att spela upp i Google Home och Google Assistant.

    Eller, det är vad jag tolkar det som efter en del sökande på nätet. Så om ni söker efter Spanarna podcast och sökträffen saknar en play-knapp, är det inte heller möjligt att få Google Home att hitta den just nu. Det är då helt enkelt lönlöst att experimentera med olika uttal, Google Home kommer ändå inte att känna igen en podcast som just en podcast ...

    Om sökträffen däremot ger en play-knapp så ska det gå att spela upp den i Google home, och då kan det vara bra att experimentera med hur programmet ska uttalas för att Google ska förstå vad ni söker efter!

    Hur det ligger till med våra olika program behöver vi självfallet kolla upp själva, men av olika skäl hinner vi inte det idag (och på helgerna har vi helg), så ni får gärna testa detta själva!

    Josefin:

    Tack för tipset! Det ligger lite utanför trådens ämne, som är att lyssna på poddar i efterhand.

    Även att lyssna på det som sänds direkt i en kanal är dock något som ibland är knöligt i Google Home, och det finns en del tips, som att skapa genvägar, här:
    P3 på Google home
    Annika Webbmaster
  • Hur det ligger till med våra olika program behöver vi självfallet kolla upp själva, men av olika skäl hinner vi inte det idag (och på helgerna har vi helg), så ni får gärna testa detta själva!

    De stickprov jag gjort med ett par av våra poddar tyder på att dessa ännu inte är indexerade hos Google och alltså inte dyker upp med play-knapp i Google Search och alltså inte heller (högst relevant för denna tråd) kan spelas upp av Google Home.

    Det är alltså inte ett problem som beror på att Google är kinkig med hur ni uttalar Ekot eller P3 Dokumentär, utan en indexering som saknas. I den mån vi kan skynda på processen, så gör vi det, förstås. Vi vill ju finnas tillgängliga där våra lyssnare finns!
    Annika Webbmaster