Spela alla (+ förbättringsförslag kring spellistor)

Hej. Frågade här förut om varför appen bara spelade ett program i min lista och inte automatiskt fortsatte med nästa. Det fixade sig, genom batteriinställningarna, men nu är det precis samma igen (och nej, appen har inte hoppat tillbaka i inställningarna). Mycket konstigt, vad är felet nu tro?

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Tråkigt att det inte löste sig genom att "av-optimera".

    Det kanske krävs att vår app kan visa notiser, eller aviseringar som de även kallas, på låsskärmen (eller i notisfältet) för att detta ska fungera? Noriser/aviseringar är alltså inte samma sak som de push-notiser du kan få om nyhetssändningar och annat. Jag har försökt bena ut skillnaden här:
    Aviseringar i Android-app (vill ha spelare på låsskärm, men slippa pushar)

    I den andra tråden skrev du att du har en Galaxy a3 med Android 8. Nu vet jag inte riktigt hur denna inställning ser ut i den telefonen, eftersom det varierar lite mellan olika telefonmodeller. Här har surfa.se beskrivit det på vad jag tycker är begripligt vis och jag hoppas att du med den hjälpen kan ändra i inställningarna så att Sveriges Radio Play har rätt att visa notiser på låsskärmen:
    Ta kontroll över notiserna i din smartphone,

    Berätta om det hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Hej, det funkar bättre, men inte klockrent. Går det att mejla synpunkter/förklara, det är svårt att skriva långt i appen?
  • Det går.

    Använd adressen mobil@sverigesradio.se och skriv något med "Annika" i ämnesraden. Berätta gärna här att du har skrivit dit, annars är det sällan jag som kollar den brevlådan.

    Det går även att skriva i detta forum med datorn. Gå till https://kundo.se/org/sverigesradio/d/spela-alla/

    För mig vore det mycket enklare, men det viktigaste är ju vad som fungerar för dig!

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    jag har nu skickat ett mejl till adressen du angav. Har försökt förklara vad det är jag inte får att fungera (och/eller saker som skulle vara bra om de fungerade annorlunda).

    Mvh,

    Fredrik
  • Tack, jag kopierar in delar av det du skrev här:

    Jag har en Samsung Galaxy A3 2017

    Dina tips för att få upp ikonen högs upp i mobilen (utan att få notiser) funkade.
    Däremot är det något märkligt hur det där med min lista och spela alla fungerar.

    För att det inte bara är ett program som ska spelas i min lista måste jag trycka på Spela alla (men då börjar den från början (inget stort problem om det hade varit så att dubbelklick med knappen på lurarna hoppar till nästa, men som det är nu hoppar den bara framåt 15 sek i samma program).

    Om jag istället sätter igen ett valfritt program direkt i min lista spelas bara det programmet, sedan inget mer. Detta är ju en konstig funktion. Grejen med "Min lista" borde ju vara att man vill lyssna på fler program. Trycker jag på spela med lurarna går samma program igång igen.

    Saknar dessutom en radomfunktion i "Min lista", eller åtminstone att första programmet börjar när det sista är spelat.

    Det är inte ovanligt jag sätter igång Min lista genom att trycka på Spela alla och, exempelvis spelar två och ett halvt program och sedan pausar i typ några timmar (utan att stänga appen). När jag sedan sätter igen igen spelas bara det programmet jag var i (precis som om jag hade satt igång det programmet direkt (se ovan). För att spela flera program igen måste jag återigen trycka på Spela alla (som då börjar från början).

    Så, för att spela program efter varandra måste man alltså trycka Spela alla och inte pausa någon längre tid.

    En fråga kopplat till detta: vilken är tanken på att separera Nedladdat och Min lista? Det senare är ju bra om man vill lyssna bara på några av de man laddat ner. Men den tanken faller ju lite med hur Min lista och Spela alla fungerar (inte fungerar).

    Vänliga hälsningar,
    Fredrik
    Annika Webbmaster
  • Jag spaltar upp svaret lite och börjar med önskemål och förslag:

    Knapparna på hörlurarna
    I spellistor som Min lista vore det önskvärt att knapparna gjorde att det gick att gå vidare till nästa avsnitt i spellistan, inte ge 15 sekunders-hopp som idag.

    Jag tar upp förslaget med app-utvecklarna. Jag vet inte i vilken mån vi kan reglera detta (men hoppas att vi kan det)

    Möjlighet att börja på valfri plats i listan
    Idag är listan endast en spellista där avsnitten spelas upp i följd om du startar lyssningen med "spela alla".

    Att kunna starta enkelt på valfri plats och då kunna välja om jag vill höra ett avsnitt eller listan från detta avsnitt och framåt, är något vi förmodligen kommer att lösa på ett eller annat vis, men tills vi har gjort det, vill jag tipsa om att du kan börja lyssna från en annan plats i listan än det översta avsnittet.

    Denna metod fungerar även för Nedladdat, Toppnyheter, Nya avsnitt från program du följer och andra ställen där det går att välja Spela alla:

    1. Starta listan med Spela alla-knappen, därefter kan du pausera uppspelningen om du inte vill höra listans första avsnitt (igen)
    2. Bläddra framåt, antingen med nästa-symbolen (se bild) eller genom att svepa till vänster

    3. Upprepa tills du kommer till önskat avsnitt, och starta uppspelningen därifrån, så kommer de avsnitt som ligger efter i listan spelas upp automatiskt.
    "Random-funktion" eller att omstart av listan
    Jag framför även dessa förslag till kollegerna som arbetar med appen. Tack!

    Nu till frågor och förklaringar:

    Kan inte listan vara en spellista hur man än startar?
    Grejen med "Min lista" borde ju vara att man vill lyssna på fler program.

    Ja, men inte nödvändigtvis flera avsnitt i följd. I somras fungerade min lista som du föreslår. Var du än startade i listan så kom nästa avsnitt per automatik. Det var verkligen inte uppskattat, se exempelvis här:
    Stänga av automatisk uppspelning i Min lista

    Vad är skillnaden mellan Min lista och Nedladdat?
    Nedladdat är avsnitt som finns lokalt på telefonen eller plattan och som du därmed kan lyssna på även om du inte kan eller vill koppla upp dig mot nätet. Det gör att du kan lyssna på nedladdade avsnitt även på en Söderhavsö utan internet, på färjan över till Gotland (utan att köpa surf) eller om du har ett mobilabonnemang där det blir dyrt att lyssna uppkopplat.

    Dessa nedladdade avsnitt kan spelas upp i en lista, men du kan även avnjuta dem ett och ett.

    Min lista är ett sätt att märka upp program du vill kunna lyssna på framöver (med eller utan list-funktionen). Om dessa avsnitt är nedladdade eller om de strömmas från våra servrar spelar ingen roll. I och med att en del telefoner har ont om lagringsutrymme, är det ju bra att det går att återfinna intressanta avsnitt utan att ladda hem dem.

    Pauserad lista glömmer position
    ... spelar två och ett halvt program och sedan pausar i typ några timmar (utan att stänga appen). När jag sedan sätter igen igen spelas bara det programmet jag var i ...
    Ja, detta är ett förbättringsområde. Problemet blir ju lite mindre jobbigt nu när du vet hur du kan svepa dig fram till rätt avsnitt, men helst bör det ju fungera per automatik!

    Jag vet att utvecklarna pratade med mig om detta problem, men minns tyvärr inte om de hade något fiffigt sätt att snabbt starta på rätt ställe, eller om de sa att det tyvärr fungerar så här just nu. Jag återkommer när jag har stämt av med dem.

    Tack för förslag och bra frågor som visar vad vi behöver förtydliga!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Android-utvecklarna bekräftar att appen idag glömmer var i en spellista du pauserade.

    Att förbättra detta finns på vår "att-göra-listan". Detta dröjer dock eftersom vi inte vill lägga resurser på att lösa det felet innan vi är klara med en del större tekniska förändringar som vi måste genomföra av olika skäl. Om vi löste problemet idag, så skulle vi snart behöva riva upp detta och bygga om den rätt rejält.

    För att göra en lite långsökt liknelse kan man jämföra appen med ett kök som visserligen behöver slipa om golvet (förbättra hur vi lagrar positionen i spellistan), men där vi väntar med detta tills vi är färdiga med det stambyte (större tekniska förändring) vi håller på med just nu. Det stora stambytet (tekniska skiftet) märks ännu inte direkt i köket (appen), men i de ledningar som leder till och från köket (bakomliggande teknik) håller vi på för fullt!
    Annika Webbmaster