Sparade direktsändningar

Jag undrar varför inte direktsändningar sparas som andra program. Saknar möjligheten att lyssna på dem i efterhand.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Per!

    Om du kommer in på rätt kanal (till exempel via en notifikation i Play-appen) inom tre timmar efter sändning, så går det att spola tillbaka i kanalen. Undantaget är ett par webbläsare, där vi ännu inte har denna teknik.

    Funktionen finns i Play-appen och i de webbläsare som nämns under mellanrubriken Direktlyssning i de flesta webbläsare på denna sida.
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Det var inte svar på frågan "varför" och heller inte en lösning i de fall där du vill lyssna på en viss presskonferens en vecka senare, men kanske kan vara användbart ändå?

    Vid många av våra extrasändningar gör någon av våra redaktioner hela eller delar av sändningen tillgängliga bland vanliga nyheter, som denna från igår:
    Myndigheter var inte redo för flyktingkris

    Är det någon speciell extrasändning eller typ av extrasändning som du saknar?
    Annika Webbmaster

  • Bra att veta att det finns en liten möjlighet i alla fall.

    Alla extrasändningar intresserar inte just mig men jag gillar förstahandsinformation inom de områden som intresserar mig. Problemet är vanligtvis att jag har ett jobb att sköta på dagtid, som sällan ger möjlighet att lyssna när notisen kommer. Notiserna ligger kvar i telefonen länge men när jag trycker på dem finns inget ljud. Det är den praktiska sidan av det.

    I ett lite större perspektiv tycker ni att extrasändningarna vara så viktiga att ni låter det plinga till i hundratusentals telefoner. Då borde de väl vara viktiga att spara också. Både för en dag eller en vecka men även för en längre framtid, på samma sätt som nästan alla andra program sparas.

  • I ett lite större perspektiv tycker ni att extrasändningarna vara så viktiga att ni låter det plinga till i hundratusentals telefoner. Då borde de väl vara viktiga att spara också. Både för en dag eller en vecka men även för en längre framtid, på samma sätt som nästan alla andra program sparas.

    Ibland är de det, men ofta är den typen av extranyheter intressanta just när de är nya och heta. En extrasändning från Källargränd 4 i Stockholm när Nobelpriset i litteratur ska tillkännages lockar betydligt mer lyssning just när den sker och vi får del av en nyhet, än när jag redan har hört vem det blev. En bandymatch är mindre intressant när jag vet hur det gick. En presskonferens när ett företag ska meddela att ledningen avgår är inte fullt lika intressant när du vet om att det är vad de kommer att säga ...

    De sändningar som har värde i efterhand, som mitt exempel med Myndigheter var inte redo för flyktingkris, lägger vi i allmänhet ut för eftervärlden på ett eller annat vis ändå.

    Trots denna Brask-lapp, så ser jag till att ditt förslag når vidare till rätt kolleger!
    Annika Webbmaster
  • Alla har vi olika intressen. Jag kan tycka att det är intressant att höra hur något framförs på en presskonferens i en större kontext, än några urklippta bitar i Ekot där tolkningen av ordval och tonfall läggs i en journalists kommentar. Presskonferenser där domar eller polisutredningar presenteras är också intressanta i sin helhet eftersom det kan vara väldigt stora textmassor att ta sig igenom om man verkligen vill ha förstahandsinformation.

    Samtidigt kan jag hålla med om att värdet av en presentation av ett nobelpris sjunker snabbt.
    Samtidigt kan jag också tycka att Lantz i P1 inte heller borde sparas.

    Om jag bryter dina åsikter mot mina kommer jag till slutsatsen att direktsändningar åtminstone sparas för kort tid. Istället för 3 timmar kan det väl få vara 3 dagar?
  • Hej

    Jag är på Pers sida - låt lyssnaren välja i den mån det är möjligt. Om det inte finns inspelat ljud kanske händelsen ändå var så viktig att det kan göras en lång eller kort skriftlig sammanfattning.

    Om vi diskuterar aviseringar i mobilen om aktuella händelser, vilket detta tycks handla om, är en idé att det knyts tidslinjer till de aktuella händelserna med till varandra kopplade artiklar. Det kan vara så enkelt som att om aviseringen löd "Fara" så kunde den följas av en avslutande artikel om "Faran över". När lyssnaren går in senare på tidslinjen möts vederbörande av den senare artikeln, men med en möjlighet att gå tillbaka till tidigare info om så önskas. Det är aldrig bra att någon möts av "ingen info" eftersom det kan ge upphov till en rad olika funderingar hos lyssnaren, som t.ex. att nu har Sveriges Radio nog utplånats, vad vet jag. Jag har hört om många som möts av tomma sidor när det gäller aviseringarna.
  • Jag har hört om många som möts av tomma sidor när det gäller aviseringarna.

    När det gäller tomma sidor vid VMA, så är det en bugg som drabbar ett fåtal besökare med Android och som vi fortfarande inte har lyckats lösa. Vi beklagar det felet.

    Mer om det felet (eller de felen, det finns två varianter) går att läsa här:
    VMA-push öppnar Play i vanligt läge (Android)
    och här:
    Aviseringsmeddelande om VMA går inte att trycka på

    Förslaget om tidslinjen tycker jag är intressant, men vad jag tycker är mindre viktigt än de kolleger som arbetar med att prioritera vad vi utvecklar på appen och sajten. Det förslaget och möjligheten att kunna lyssna på extrasändningar i efterhand framförs därför till dem 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Hur har det gått med önskemålet om efterhandslyssning även på extrakanaler? Inte så bra. Jag har helt enkelt inte framfört det till rätt kolleger. Jag behöver göra nya påstötningar och se hur detta går. Om ni inte hör något från oss, så påminn gärna, för antingen tycker mina kolleger att det är en bra idé som vi bör gå vidare med, eller också har de argument för varför vi inte gör så (eller inte gör så just nu), och i båda fallen ska ni förstås få reda på det!

    Och jag var nog inte tydlig med att jag håller med er om att ni lyssnare kan bedöma vad som är intressant och inte själva. (Eller vi lyssnare, jag lyssnar faktiskt själv!)

    Sändningen från Kungsträdgården för tre dagar sedan, som en lyssnare efterfrågar här, är ett bra exempel på en sändning som är väldigt intressant för några lyssnare, men som vi själva inte lagt ut klipp från. Om vi automatiserade processerna och alla sändningar låg ute en viss tid, skulle redaktionerna inte behöva fundera över hur stort nyhetsvärde en livesändning har. (Sedan ska redaktionerna förstås fortsätta att lägga ut ljudklipp med det viktigaste från sändningarna, på samma sätt som de gör med andra nyheter!)

    Så, jag ville bara berätta att er fråga inte är glömd, men heller inte har kommit så mycket längre. (Jag har tagit reda på vem jag bör kontakta om detta, så liiiite längre har frågan nått!)
    Annika Webbmaster
  • Tack för uppdateringen.
  • Hej igen! Nu vet jag mer ...

    Utvecklingen kring extrasändningarna kommer att ske i flera steg. Ett första blir att den lyssnare som kommer in i en direktsändning via en push-notis i appen lätt ska kunna backa till sändningens start (eller snarare den tid notisen skickades - det sammanfaller inte alltid).

    Hur utvecklingen blir därefter, får vi se. Om vi ser att många lyssnare väljer att backa i direktsändningen, och alltså föredrar att höra dessa i sin helhet snarare än att lyssna "exakt live", är det ett tecken på att vi bör ha stöd för efterhandslyssning, medan om vi tvärtom ser att ytterst få är intresserade av annat än "realtid", är det en signal om det motsatta.

    Efterhandslyssning på extrasändningar är idag inget som vi har med i våra närmaste planer, men lite beroende på hur vi märker att folk vill lyssna, kan vi självfallet omvärdera det.

    Ungefär så här går tankarna ...
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Det sättet att mäta fångar inte mitt sätt att använda appen och direktsändningarna. Jag lyssnar oftast när hela direktsändningen är slut.