Sortering i SRplay

Är irriterad över den totala oordningen bland avsnitten när man letar efter nästa avsnitt av radioföljetongen. Tycker också att det skulle vara trevligt om det angavs vilken musik som spelas. Undrar just nu över musiken i "Resa i månljus".

Kommentarer

  • Hej!

    Musik
    Musiken hos Radioföljetongen & Radionovellen hittar du på hemsidan, här:
    Radioföljetongens låtlista

    Där läser jag:
    Resa i månljus av Antal Szerb 9/1 - 20/3 2020
    Orfeo ed Euridice: NR 30, AKT 2, Mélodi (ARR), Ofig för flöjt & orkester, här arr för violin & orgel av Christoph Williblad Gluck och Fritz Kreiser med Semmy Stahlhammer och Karin Strid
    Ingen ordning alls
    Ordningen i sökträffarna av enskilda avsnitt är, som du påpekar, helt obegriplig och en källa till irritation.

    Om du istället tar dig till själva "programserien" Radioföljetongen & Radionovellen (antingen genom att skriva exempelvis föl i sökrutan och välja den enda träff du då får under kategorin Program, eller genom att leta upp den i någon av de alfabetiska listorna, Alla program A-Ö, program från P1 eller program i kategorin Kultur/Nöje), så ligger avsnitten i bättre ordning.

    Hör av dig om jag behöver förklara detta mer utförligt!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Det var stor skillnad. Nu struntar jag i sökfunktionen i fortsättningen och går direkt på "P1" och letar i bokstavsordning. Synd bara att Radioföljetongen kommer så långt ner!
    Beträffande musiken, så skulle den kunna anges tillsammans med övrig info som upprepas på varje avsnitt. Det skulle inte störa med ett par rader till.
  • Bra!
    Synd bara att Radioföljetongen kommer så långt ner!
    Då har jag ytterligare två tips.

    Genvägar till begynnelsebokstav
    I högerkanten på listan med alla P1-program finner du ett (väldigt diskret) alfabet, tänkt för att enklare nå önskat program.

    Om detta alfabet är så diskret att du inte ser det, så ligger bokstaven R drygt halvvägs. Ett tryck på R tar dig till alla P1-program som börjar på denna bokstav.

    Följa program?
    Om det finns ett fåtal programserier du ofta vill återkomma till, så är det en god idé att "följa" dessa program, alltså markera hjärt-symbolen som du ser i lite olika lägen, exempelvis under trepunkts-menyn för ett avsnitt.

    Det gör att du enkelt kan nå de programserierna under Min sida -> program du följer.
    Annika Webbmaster
  • Äsch, inser att den alfabetiska listan endast finns i Iphone-appen och att du kanske använder Android.

    Mitt första tips ovan är i så fall inte aktuellt för dig ...
    Annika Webbmaster
  • Att använda sökrutan och välja Programmet Radioföljetongen & Radionovellen, inte de enskilda avsnitten som då hittas, är annars ett snabbare sätt än att gå via alla P1-program.

    Testa, och återkom ifall du inte förstår vad jag menar!

    Annika Webbmaster
  • Men det är då det inte blir någon sortering!
    Det som funkar bäst på min Android mobil och surfplatta är:
    Först Sök, sen Alla program A-Ö, eller Hitta program via kanal, P1, sen scrolla ner till Radioföljetongen. På iPaden får jag dessutom alfabetet i marginalen till höger, vilket gör att om jag trycker på R så slipper jag scrolla.
  • Ser du att jag gjorde en markering med en grön ram på min bild? Det är en ingång till programseriens sorterade arkiv.

    Därunder hamnar 546 avsnitt i obegriplig ordning. Strunta i dessa.

    Alltså, ovanför dessa avsnitt ser du själva programserien, och det är där du trycker för att nå alla avsnitt i rätt ordning! Det jag försökt markera med en grön ruta.

    Annika Webbmaster
  • Ursäkta! Jag hamnade i oordning med kommentarerna, missade någon av dina och det blev onödigt tjafsigt. Nu har jag i alla fall förstått din point med sökrutan och din gröna markering! Tack för din envetenhet! Nu känns det som jag "kan" det där! ;-)