Sortera gjorda program på senast sänt som alternativ vid sidan om produktionsdatum

Hej
Väldigt fin webservice med lite historik på olika program och avsnitt.

Med tanke på hur mycket repriser det är, så är senast sända långt, långt, långt ner - ibland flera år tillbaks.

Så sorteringfält på när senast sänt vore fint. Antingen efter produktionsdatum eller efter sändningsdatum alltså.

Har flera exempel där jag hört slutet på ett program som sänds mitt på natten - och från vilket år det var framgår sas inte. I ett fall kom programmet igen - och det visade sig vara från 2012 när jag hörde från början- och det blir ju mycket att bläddra det.

Så varje utsändning för ett givet program - ge det tidstämpelfält - som man kan söka/sortera efter. Så ny datapost för varje utsänt tillfälle - och ge tid för varje utsändning i fält vid sidan om produktionsdatum/första utsändning. Och låt oss sök/sortera efter det något sätt.

Tack.

Kommentarer

  • Om det nu är något oklart - så är nuvarande Senast-sortering enbart på ordinarie utsändning - inte som mitt inlägg menar på varje repriserad utsändning också.

    Då kan man direkt när man hört del av program lokalisera det och höra hela programmet igen.
  • Hej Lars och förlåt att du inte fick svar!

    Vi förstår både behovet och lösningsförslaget, men av olika skäl är det knepigt att få till på nattrepriserna. Med återutsändningar vid andra tider, brukar vi ofta lägga ut en ny version av samma program.

    Jag förstår att det inte är så visionärt att svara "det är för svårt för oss" och sedan komma med tips på hur du själv ska lösa problemet, men ... Eftersom det är det bästa svar jag kan ge för närvarande, så tipsar jag om hur jag gör!

    När ämnet är väl avgränsat - sökfunktionen

    För en del program är sökfunktionen det absolut enklaste sättet att hitta ett program. Om du får tips av en kompis om en välgjord dokumentär han hörde för flera år sedan som handlade om Bobby Fischer, så behöver du inte känna till att den sändes 2011 (med repris 2014), eller att dokumentären hette Bondeoffret för att hitta den. Söker du på Bobby Fischer så dyker den upp!

    När du vet sändningsår, men inte kan söka - kalendern
    Om du vet att det var en P1 dokumentär från hösten 2011, men inte känner till titeln eller exakt när det sändes, är hemsidan enklare att använda än appen. Hemsidan fungerar även i mobilen.

    1. Gå till P1 Dokumentärs hemsida och leta upp "Alla avsnitt"
    2. Under det senaste avsnittet finns en lista med äldre avsnitt där det går att bläddra bakåt i tiden med "visa mer". Att bläddra till hösten 2011 behövs dock inte, eftersom det finns en kalender till höger (som vi behöver förtydliga).

    3. Välj ett datum som du vill bläddra bakåt från. Exempelvis 1 december 2011. Under det senaste avsnittet syns då avsnitten från detta datum och tidigare, och det blir lätt att se vilka program det var vi sände hösten 2011.
    Hoppas att det gick att följa mina beskrivningar! Hör av dig om du vill ha en tydligare förklaring, och fortsatt trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar och kreativt förslag med kalendern jag inte sett.
    Om det återlistas vid första repristillfälle, och kanske inte precis varje utsändning - är ju det bra. Då slipper man bläddra alltför mycket - sista veckan eller så.

    Tablån talar inte alltid om att det är återutsändning alls eller ens vilket avsnitt det var - någon intervju med någon jag inte vet vem. Standardtext på vissa program i tablån där man inte orkar tala om vilket avsnitt i serien ens. Eller så ingen länk direkt till den utsändningen från tablån
    Exempel
    Teaterprogrammet - möt Dan Ekborg stod det igår 03:02. Klickar du kommer du in på programmets senaste utsändningar och inget med Dan Ekborg med i listan ens. Jag provade klicka på olika delar där - samma resultat.

    Tablån sade från i fredags, men listan, 5 st, sträckte sig bakåt till 27 april - och inget med Dan Ekborg. Och det stod Alla avsnitt från programmet överst.

    Det är lite det trixet jag försöker fixa till. Så gjorde man länkar från tablån till den aktuella utsändningen vore det jättebra och löser det hela. Nu är det bara länk till programserien i sig - och så får man leta och leta och.....

    Vaknar ofta mitt i natten och slår på radion och ramlar rätt in i del av ett program. Funkar länk från tablån - problemet löst. Tablån och tiden kan jag alltid ha koll på om jag vill lyssna på hela programmet.

    Ibland hör man att daterat kanske 70-tal eller 80-tal på samtalet.

    Så koppling/länk utsänt avsnitt från tablån - löser allt - för mig i alla fall. Men med kopiöst mycket repriser då blir det förmodligen liknande för rätt många.
  • Hej!

    I detta exempel hade du snabbt kunnat finna programmet med hjälp av den sökruta som finns högt uppe till vänster på vår hemsida. Testa att skriva in Dan Ekborg, så kommer du hit:
    https://sverigesradio.se/sok?q=dan Ekborg

    Den vägen är jättebra när man väl känner till den!
    Annika Webbmaster
  • Om sökfunktioner innehåll logiska argument AND/OR och jokertecken som blocket t.ex eller eBay - är textsök bra metod.

    Funkar ibland som det är nu, men ofta blir tidstämplar huller om buller på det som listas. Du kan få saker 5-6 år gamla listas före det som var tidigare i år.

    Så ja, jag känner till textsök.

    Men toppengrej om tablån länkar direkt till vad som sändes just då istället - på samtliga program. Skulle höja nivån användarvänlighet magnutuder.

    Sedan kan från ett avsnitt direkt gå till programserien.

    Pratar webben då. Kör inte SR Play och vet om det finns där eller inte.
  • Som sagt är den här tablå-kopplingen tyvärr inte något vi kommer att kunna få till på just de nattliga repriserna. Men återutsändningar på andra tider fungerar det bättre (om än inte perfekt).

    Tack för ditt förbättringsförslag!
    Annika Webbmaster